woensdag 4 mei 2016


Even thuis

Verhalen naast het schaken  – door Mariska (5)
Negen dagen schaakplezier in Rotterdam. Het vergt van de schakers een flinke inspanning. Het NK vergt ook veel van de begeleiders en trainers. Ze kijken mee met soms wel tien partijen. Ze moeten de schakers na een zoveelste uitputtingsslag opvangen, met ze analyseren en ze weer oppeppen voor en voorbereiden op de volgende partij.
Aangezien Roelof schaker, trainer en begeleider in één is, is mijn rol op het gebied van schaken tijdens deze dagen niet indrukwekkend. Het gezin Kroon was vorig jaar ook al present. Toen zag en deed ik samen met Lindert al van alles in Rotterdam en op Voorne-Putten. Dit jaar is het mogelijk manlief en dochterlief even alleen te laten, om zo thuis wat zaken op te pakken die ik graag in de vakantie doe. Er zijn immers veel begeleiders mee en ik laat mijn gezinsleden in het volste vertrouwen bij hen achter. Vorig jaar was de vakantie voorbij toen we terugkwamen uit Rotterdam. Huis en tuin lagen er onaangeroerd en wanordelijk bij en dit jaar wilde ik dat graag anders.
Eerst zakten we nog wat verder af, naar Vught. In de rups, een echte Brabantse kermisattractie, wist Lindert met zijn neefjes een extra ritje te winnen door de vliegende pluim te pakken.
Pluim gevangen in de rups!

Nog een dag later kwamen we in Ten Boer. Hoewel de bezigheden daar niet bepaald spannend zijn, smaakte ik al na twee uurtjes de voldoening meer te hebben gedaan dan vorig jaar in de meivakantie: het gras was al gemaaid!
Gras gemaaid!

Opeens viel op dat koken weer een andere dimensie heeft: met schort, scherpe messen en een  snijplank die groot genoeg is om voor elf personen groente op te snijden, terwijl we maar met z’n tweeën zijn. Het is allemaal lekker vertrouwd, maar ook wel apart.
elfpersoons snijplank voor twee eters
Het gezin is gespleten en contact verloopt voornamelijk via de mail en de NK ABC Rotterdam app, die met dank aan Peter Koning een heel handig middel blijkt te zijn om op de hoogte te blijven van het wel en wee van onze schakers.
informatie via de app
Lindert en ik ‘vermaken’ ons met huiselijke zaken als slaapkamer uitmesten, boodschappen doen en met minder huiselijke zaken als nieuwe schoenen kopen. We maken in de buurtapp mee dat het konijn van de buurvrouw zoek is en wordt teruggevonden, halen boeken bij de bieb, Lindert maakt Gerbrichs nieuwe laptop in orde en ik geef mijn bijlessen.
Laptop klaarmaken voor gebruik
Het konijn van de buurvrouw is weer terecht!
Spannend is het allemaal niet, maar dit alles hadden we niet vanuit Rotterdam kunnen doen. Het geeft daarom zeker een bepaalde voldoening. Inmiddels zien we weer uit naar het weerzien met de andere helft van het gezin en de rest van het schaakgezelschap op Zuytland Buiten om de laatste dagen van het NK mee te beleven.

Geen opmerkingen: