zondag 16 juli 2023

Prachtig einde schaakseizoen met Ouder Kind Toernooi

Gisteren hebben we een bijzonder schaakseizoen afgesloten met het achtste Ouder Kind Toernooi in onze clubhistorie. Het werd een erg gezellige middag, waarin maar liefst 30 teams streden om wie de beste teamnaam had, wie de meest bijzondere actie van de middag had, wie de twee schaakproblemen kon oplossen en wie het toernooi ging winnen. Er werd serieus gestreden, maar tijdens de partijen werd ook gezellig gekeuveld, zetten die niet goed waren konden worden teruggenomen en de handicap van sommigen nam toe tot uiteindelijk 24 bij Geon Knol.

Menorah was gezellig gevuld met 60 schakers
Na afloop was er voor iedereen een prijs. Het laagst geëindigde team mocht als eerste kiezen en ging natuurlijk voor de appeltaart. De onafhankelijke jury koos Dino Sauchelli als meest bijzondere speler door zijn geduld dat hij had met de jongste kinderen.

Overigens waren er meer die daarin opvielen. Merijn was altijd bereid om dingen uit te leggen. Ook Anneloes viel op door haar prachtige partijen tegen Liva en Evie. Olaf had veel oog voor het wel en wee van zijn tegenstander, ondanks dat hij en Bram kans maakten op de eerste plaats.
Wat betreft de mooiste teamnaam was er ook een moeilijke keuze. Team O met Marcel en Timo is creatief en er waren meer namen met een diepere betekenis.
Het Kotovsyn droom roept bij schakers associaties op met de variantenboom uit Think like a grandmaster van Kotov. Frenkies jongens met een prachtig oranje shirt van Frenkie de Jong, enz. enz. Geen gemakkelijke keuze al met al. Uiteindelijk koos de jury voor De Katjes zetten Matjes omdat de uitrusting en de naam goed bij elkaar pasten.
de beste teamnaam
In de strijd om de titel viel op dat de teams met twee jeugdschakers vooral om de prijzen speelden. We hadden een team met Eline en Elisa, Olaf en Bram en Daniël en Giovanni. Deze teams kwamen boven drijven.

maandag 3 juli 2023

Bram nieuwe clubkampioen

Bram is afgelopen vrijdag clubkampioen geworden. In een spannende strijd tussen Bram en Elisa bleek hij net iets beter om het kampioenschap op te eisen. En de partijen, de tegenstand waren van hoog niveau! Er is genoeg schaaktechnisch materiaal uit te halen.

de eerste partij tussen Bram en Elisa afgelopen vrijdag

Na vrijdag 23 juni stond Elisa eerste met 3 uit 3. Bram kon de eerste twee vrijdagen niet en speelde op maandag- en woensdagavond tegen resp. Daniël en Hannah. Tegen Daniël vond Bram een prachtige winnende combinatie

Daniël heeft de opening op zich goed gespeeld. Alleen de loper op d3 staat vreemd. Die hoort op c4 of e2. Doordat de loper niet goed staat is d4 indirect twee keer aangevallen en maar één keer verdedigd. Met 11. f4 gaat het mis, het geeft Bram de kans om een winnende stelling over te gaan met 11... Pg4 12. Pxc6 bxc6 (de b-lijn komt vrij en daarmee verliest pion b2 en dus paard c3 zijn stabiliteit) 13. Lxa7? Txb2 14. Le2 Da5! 15. Ld4

en nu komt de vernietigende zet 15... Txc2 16. Dxc2 Lxd4+ 17. Kh1 Pe3 18. Dd3 Dxc3 19. Dxc3 Lxc3 20. Tac1 Pxf1 21. Txc3 Pd2 met winst. Een mooie combinatie. Ik moet zeggen dat ik 15... Txc2 niet zo snel had gezien.
Daniël tegen Bram op de Tolhuiswierde

Op woensdag won Bram van Hannah, die op de vijfde zet in een bekende openingsval terecht kwam en een stuk verloor. Ze vocht nog wel dapper en bedacht een valletje waar Bram nog bijna in trapte, maar het was niet voldoende.

Hannah tegen Bram
Dus na woensdag was de stand:

1. Elisa 3 uit 3
2. Bram 2 uit 2
3. Hannah 1 uit 3
4. Daniël 0 uit 4

Afgelopen vrijdag werd het erg spannend. Daniël was erg gemotiveerd en speelde twee goede partijen die ook twee punten hadden moeten opleveren. Maar eerst mochten Bram en Hannah nog een keer. Hannah had 's ochtends een variant gezien in de opening van Bram. Het werd een goede partij van beiden, waarbij uiteindelijk Bram over de zwarte velden van de witte damevleugel binnen kon komen. De loper op g7, de toren op a8 en een pion op a4 molesteerden de pionnen op de b3, a2 en c2 en op een gegeven moment miste Hannah een trucje waarmee ze een toren verloor.

De tweede partij van de dag was tussen Bram en Elisa. Bram stond na de opening erg goed, maar hij wist er niet goed doorheen te komen. Het eindspel met drie lichte stukken elk is ook complex blijkt uit de analyse achteraf. 
(schaakfragment volgt nog)

Na vier ronden is de stand hiermee geworden:
1. Bram 4
2. Elisa 3
3. Hannah 1
4. Daniël 0

In de vijfde ronde wordt het nog spannender. Bram staat uitstekend tegen Daniël in het eindspel, maar verliest zijn h-pion. En dan blijft er een gewonnen toreneindspel voor Daniël over. Daniël heeft een toren en twee verbonden pionnen tegen een toren. Bovendien is de toren van Bram passief. Het lijkt onmogelijk te houden voor Bram, want Daniël speelt ondanks de tijdnood erg solide en goed. Hij maakt het alleen niet af. En dan worden de torens opeens geruild en staat Bram pardoes pat. Wat een ontsnapping.
Ondertussen speelt Hannah een uitstekende partij tegen Elisa. Ze staat de hele partij actiever, maar op een gegeven moment blijkt dan toch het verschil in speelsterkte. Elisa speelt onder de druk uit, wint met een paar tactische finesses een paar pionnen en wint. Een uitstekende partij van beide dames.

Tussenstand:
1. Bram 4,5
2. Elisa 4
3. Hannah 1
4. Daniël 0,5

De laatste ronde. 

Daniël tegen Hannah
(later meer)

Schaakdiploma's

Vrijdag konden we ook weer meerdere diploma's uitreiken. Jolie haalde stap 1.
Jolie met diploma
Noa haalde stap 2, Hannah en Jelmer stap 3 en Bram stap 4. Bram is na Gerbrich de tweede die een stap 4 diploma haalt op onze club. Ook stap 3 diploma's zijn niet dik gezaaid in onze clubhistorie. Alle vijf van harte gefeliciteerd met jullie resultaat!

zondag 25 juni 2023

Tussenstand kampioenschap

De strijd om de clubtitel wordt in Ten Boer beslist tussen de drie periodekampioenen en de beste in de stand die niet clubkampioen is geworden. Zij spelen een dubbelrondige vierkamp met 15 minuten plus 5 seconden per partij. De periodekampioenen dit jaar zijn Elisa (periode 1), Daniël S (periode 2) en Bran (periode 3). De beste niet periodekampioen is Hannah, die derde stond na 32 ronden. 

Op vrijdag 16 juni zijn we begonnen met de partijen. Helaas bleek Bram de eerste twee vrijdagen niet te kunnen, waardoor het kampioenschap ietwat in het ongerede is gekomen. Hierdoor zijn slechts vier partijen gespeeld. Komende week proberen we op de avonden nog twee partijen in te halen, zodat op 30 juni de laatste zes partijen gespeeld kunnen worden.

Hannah tegen Daniël

Neemt niet weg dat de gespeelde partijen tot nu toe buitengewoon goed zijn. In de eerste ronde speelden Hannah (w) en Daniël S tegen elkaar. Het werd een prachtige strijd die ging om de beheersing van de zwarte velden in de koningsstelling van Daniël. Daniël wist de zwakte op de zwarte velden lange tijd op orde te houden maar ging in onderstaande fragment toch in de fout.

Hannah (aan zet) - Daniël
De zwarte velden rondom de zwarte koning zijn erg zwak. Een kleurencomplex heet dat. Zwart is sterk op de witte velden (maar de loper staat binnen die keten) en wit is sterk op de zwarte velden en daarbij is de loper op e5 magistraal. Onlangs is overigens nog een boek verschenen over dit thema van Axel Smith: Black & White Magic, Colour complexes in chess explained.

Op schaaksite staat een recensie van het boek: Black & White magic
In de stelling speelde Hannah 1. Lxd4. De engine geeft 1. cxd4 als beter. Het idee is om lijnen te openen zodat de torens mee kunnen helpen om de onderste rij te veroveren. Daarbij speelt mee dat de toren op f7 ongelukkig staat en de dame op a6 de pion op b7 moet dekken.
Enkele varianten: 1... Te8 2. exf5 exf5
2... Txf5 3. Dd2 en nu gaat wit over de c-lijn aanvallen 3... Tc8 4. Tdc1 Txc1+ 5. Txc1 Lc6 (sluit de c-lijn af) 6. Db4 (op weg naar e7 of d6) Dxd3 7. Te1 (er dreigde De3+ met torenwinst) Tf8
8. Lg7 Te8 9. Txe6 en de stelling wordt onhoudbaar door de matdreiging op f8. Hier zie je mooi hoe de zwakte op de zwarte velden dodelijk kan zijn
3. Te1 (op naar de e-lijn) en nu bijvoorbeeld 
3... Dxd3 4. Txb7 en de zevende rij beslist
3... Lc6 4. Ld6 en de zwarte torens kunnen niet in verbinding met elkaar komen
3... La4 4. Lg7 Dd6 5. Txe8+ Lxe8 6. Te1 Lc6 7. Te5
en zwart staat bijna zo dat elke zet tot direct verlies leidt. De dame moet d8 blijven controleren, de loper veld e8 en na 7... Tc7 kan o.a. 8. Txf5 gxf5 9. Le5+ Dg6 10. Dd8+ De8 11. Dxc7. De zwakt op g7 blijft en wit gaat een tweede pion winnen.
In de partij gebeurde 1... Te8 Hannah gaf na afloop aan dat haar volgende zet niet goed is. Ze speelde 2. Df4 en inderdaad was 2. Dg3 beter. Hannah had namelijk gezien dat 2... e5 3. Lxe5 fxe4 erg vervelend is. Inderdaad kan zwart nu verdedigen na 4. Dg3 exf3 5. gxf3. De zwarte dame op a6 dekt veld f6, de zwarte loper kan naar f5 en wordt actief en wit krijgt een aanval op de lange diagonaal niet zomaar van de grond. Daniël miste echter het mat op h8 en speelde 2... fxe4 3. De5 en zag dat het hopeloos was. Hij liet zich sportief matzetten met 3... exf3 4. Dh8# Een erg leerzame partij.

In de tweede ronde speelde Daniël een geweldige partij tegen Elisa. Elisa kwam er niet aan te pas in de Slavische verdediging en langzaam werd de damevleugel van Elisa opgerold.

De kritische stelling is bereikt.
Elisa heeft nog 42 seconden.
De witte b-pion is erg sterk
Totdat Elisa in extreme tijdnood kwam. Opeens kreeg ze een tegenkans en die greep ze. Gebruikmakend van de 5 seconde bonustijd wist ze te winnen.
Ik heb geprobeerd het eind te reconstrueren. Het was in elk geval een opmerkelijke ontsnapping:
Daniël (aan zet) - Elisa
Hier staat wit gewonnen. Het makkelijkst is 1. Dd6 met dreigingen op de onderste rij (2. b7 Lxb7 3. Db8+) of 1. Kg3, rustig eerst de koning veilig neerzetten en dan verder schaken. Daniël zag echter een andere optie, die zwart echter te veel tegenkansen geeft: 1. e4 dxe4 2. d5 Lb7 3. Dc7 Echter nu komt er tegenspel met 3... Da2+ 4. Kg3 (4. Ke3 lijkt onveilig maar is beter) Lxd5? (4... exf3 is mogelijk want 5. Dxb7??
leidt naar mat met 5... Dg2+ 6. Kh4 g5+ 7. Lxg5 Dxh2#) 5. b7 exf3? (5... Lxb7 is beter voor wit, maar nog niet helemaal uit) 
6. Dc8+? de verliezende zet. Wit kan gewoon promoveren met 6. b8D+ Kh7, want het mat dat Daniël zag werkt 6... Kh7 7. Df5+ g6 8. Dxd5 Dg2+ 9. Kh4 g5+ 10. Dxg5 (na 10. Kh5 komt 10... Dh3# en na 10. Lxg5 Dxh2#) 10... hxg5 11. Kxg5 Db2 12. b8D Dxb8 13. Lxb8 f2 en de zwarte pion promoveert.

Afgelopen vrijdag speelde Elisa twee keer met wit. Eerst tegen Hannah. Hannah kwam niet goed uit de opening. Haar loper op c5 was gevangen tussen de pionnen op b6 en d6. Ze kon insluiten net voorkomen maar moest daar wel twee pionnen voor inleveren. Het was net te veel van het goede. Elisa speelde het uitstekend uit en won.

Elisa tegen Hannah

In de laatste partij van de dag moest Elisa het opnemen tegen Daniël, nu met de witte stukken. Daniël stelde zich stevig op. Zwart had alleen wel weinig ruimte. Alle stukken stonden op de achterste drie rijen. Elisa brak de stellig open en opeens was er een trucje waar ze een toren mee won. Daarmee was de partij in hogere zin voorbij.

Alleen de dame van Daniël is actief

De tussenstand is:
Elisa 3 uit 3
Hannah 1 uit 2
Bram 0 uit 0
Daniël 0 uit 3 

zondag 18 juni 2023

Joris, Lieke, Bram en Thijmen op het NK (66)

Bram tweede van Nederland in G-categorie

Gisteren was het Pupillenkampioenschap van Nederland in Spijkenisse. Van onze club waren er vier pupillen: Joris, Lieke, Bram en Thijmen. Het was een erg geslaagde dag met mooie resultaten, veel plezier, een nacht van huis en mooie schaakpartijen. Aan het eind van de dag staat iedereen waar hij hoort. Voor Bram was dat de tweede plaats in de G-categorie, Thijmen 11de in de G-categorie, Lieke verraste met een 6de plaats in de Fm-categorie en Joris 22ste in de F-categorie. Dus ook nog uitstekende resultaten.
onze vier pupillen met mental coach Thijs
Voordat ik inga over het schaken, wil me toch nog wat van het hart. Het pupillenkampioenschap is strak georganiseerd. Terecht. Zo mogen er geen ouders in de zaal, er mogen geen mobieltjes zichtbaar zijn op de tribune. Foto's nemen kon alleen de eerste twee minuten van een ronde. Omdat ik tijdens de opening mijn mobiel uit de auto moest halen had ik dit niet meegekregen. Het leverde een schrobbering op toen ik aan het eind van de eerste ronde een foto nam:
deze foto is aan het eind van de eerste ronde genomen, alleen Bram speelde
nog. Op de voorgrond één van de boze wedstrijdleiders, de tweede op de
achtergrond wil ook optreden.
Strenge regels voorkomt gedoe. Groot voorstander, het is het feest van de kinderen. Strenge regels maken je echter ook erg afhankelijk van de organisatie voor wat betreft het schaken, de standen en fotomateriaal. Ik heb wat foto's genomen, maar in feite zijn dat plaatjes van veraf. Nu, 24 uur later, kan ik nog geen foto's vinden op de site. En ook kan ik bij de groepen anders dan de F-jongens niet zien wat ronde 4 is geweest. Als een kind niet op een live bord zit of als het kind op een livebord zit waar de overdracht niet goed van is. De partij uit de laatste ronde van Bram is de partij van ronde 6 van Aren! De goede partij van Bram in de laatste ronde is nergens te vinden. Je kunt helemaal niks bijsturen, dingen uitleggen aan de jeugd, terugkoppelen hoe je kunt reageren op zaken die rondom het bord gebeuren. Je weet achteraf ook niet waar je de komende periode aandacht aan moet besteden bij de training van je pupil. Dus ik ben groot voorstander van het strenge reglement, maar zorg er dan voor dat beeldmateriaal, live-schaakborden en de standen goed werken. Als ik een tip kan geven: huur onze Fons voor een deze klus, hij wil veel dingen doen en zijn tarief is niet duur. Voor de rest geen kwaad woord over de organisatie. Het animatieteam was enthousiast, de jeugdspelers kregen voldoende te eten en te drinken! Dus verder alle lof voor de organisatie.
'en nou even over je laatste partij...'
In de F-groep had Joris een vrijplaats gekregen. Hij mocht in de eerste ronde meteen tegen de latere kampioen. Ook in ronde 3 een kanon en in ronde 5 tegen een ratingloze speler die uiteindelijk vijfde werd. Van alle spelers die 3 punten haalde had Joris aan het eind dan ook de meeste weerstandspunten. Ik denk dat Joris alle partijen goed heeft gespeeld. Alleen tegen Tobias een kleine glitch, maar die hadden we ook verkeerd geïnstrueerd omdat we niet wisten dat hij in ronde 6 tegen Joris moest spelen. Het is voor Joris in elk geval niet alleen qua sfeer een geweldige ervaring geweest. Ook qua schaken heeft hij veel geleerd en hopelijk haalt hij volgend jaar het E-kampioenschap om daar op voort te bouwen.
Schaaktechnisch kon ik alleen af en toe wat met de verrekijker zien van de partijen van Joris.
Joris zat ver bij de tribunes vandaan
Lieke speelde gisteren de sterren van de hemel. Goede concentratie. Gelukkig speelde zij een paar keer op een livebord, dus hier kunnen we wel wat over het schaken vertellen!
Lieke op bord 1 tegen de latere kampioene in ronde 4
Vooral het verdedigen tegen mat ging erg goed. Uit de derde ronde pak ik een paar voorbeelden:
Lieke - Victoria (ronde 3)
In deze stelling speelt Lieke het sterke 16. f4! Pd7 17. f5! Tf6?! 18. Dg5 (ook 18. Lg5 wint, maar waarom niet de toren insluiten met 18... g6 19. g4?) h6 19. Dxh5.
Hieer heeft zwart opeens een matdreiging gemaakt. Lieke reageert goed: 36. Tfg1 Th8 (dreigt 37... Txh2+ 38. Kxh2 Dh4#) 37. De5! Dekt h2 en valt de toren op h8 aan wat zwart miste waardoor Lieke 38. Dxh8+ kon spelen.
Maar hier missen de dames een matbeeld: 40. d5 (wel slim bedacht om de zwarte koning aan te vallen, maar mist dat 40... Pg3+ hxg3 Dh5# mat is) 40... cxd5 41. Dxd5+ Kc8 42. Dxf7? (42. Te8+ is mat in 2) Ph4? Nu is 42... Pg3+ ook nog genoeg voor mat na 43. hxg3 Dh6+ 44. Dh5 Dxh5#. Op het eind ziet Lieke het wel:
51. De1! (dekt g3 en dreigt mat op e8) 51... Pd6 52. De6 en mat op b7 volgde.

Zo stond Lieke na drie ronden opeens ongedeeld eerste. In ronde 4 mocht ze het opnemen tegen de latere nummer 1. Echt een maatje te sterk. In ronde 5 zat alles mee. Lieke stond verloren, maar de tegenstander gaf opeens alles weg na een vreemde koningszet. Lieke stond weer ongedeeld eerste na ronde 5. Tegen Melody Zhang speelde Lieke een goede partij. Melody is erg sterk en ervaren. Lieke had een gevaarlijke matdreiging maar Melody verdedigde zich nauwkeurig en ruilde een paar zetten later af naar een gewonnen toreneindspel. In de laatste ronde mocht Lieke tegen Hannah. Het werd een spannende partij waarin Hannah eerst een stuk meer had, daarna wat extra pionnen. Ik dacht dat Lieke nog terugkwam maar ze zei zelf dat ze geen kans meer had. Met 4 uit 7 en een zesde plaats kan Lieke terugkijken op een uitstekend toernooi!
Lieke en Hannah
Thijmen en Bram speelden in groep G, Thijmen speelde goed en werd uiteindelijk 11de.

Thijmen moest nog wel wakker worden. De eerste ronde verloor hij daardoor ongelukkig tegen een tegenstander waar hij normaal van zou winnen en die later wel vijfde werd in de eindrangschikking. Zijn partijen daarna waren ok, maar te ver af om goed te volgen. Hij kwam in elk geval vlot op 3 uit 4 en speelde toen net niet op een livebord. Hij mocht in ronde 5 op bord 4, maar verloor. Na een overwinning in ronde 6 volgde helaas in de laatste ronden een verliespartij tegen de spelers die daardoor vierde werd. Met een beetje geluk had er dus top vijf ingezeten.
Thijmen op bord 5 in ronde 4
Helaas geen partijmateriaal van Thijmen. Hij zat te ver af. Ik zag een (te) vlot gespeeld pionneneindspel, dat hij won. Voor de rest kon ik er niet veel van maken, behalve dan een stukje lichaamstaal over hoe het ging.
Bram en Thij bij het begin van de eerste ronde
Bram was de favoriet van de G-categorie. Daardoor zijn vijf van de zeven partijen bewaard gebleven, omdat die op een live bord waren. Allen ronde 4 (bord 3) en de mislukte overdracht van zijn partij uit ronde 7 ontbreken.
Hij ging goed van start. De eerste ronde had hij een taaie tegenstander die lang goed meespeelde.

zondag 11 juni 2023

Play offs, NK basisscholen en GP Hoogkerk


Competitie

Afgelopen vrijdag hebben we in de VO-groep de laatste drie ronden van de derde periode gespeeld. Naast Elisa (periode 1), Daniël S (periode 2) speelt de periodekampioen van de derde periode en de beste niet periodekampioen op 16, 23 en 30 juni een vierkamp om de titel. 

Het werd een spannende strijd. En hoogstaand, op alle borden. Wat is de groep schaaktechnisch doorgegroeid! De strijd om de derde periode ging tussen Bram en Danique. De strijd om de beste niet periodekampioen zou tussen Jan en Hannah gaan. Zou... helaas kon Jan niet komen omdat hij pech met de fiets had. Niet dat het Hannah in de schoot geworpen zou worden, want ze mocht het tegen Bram en Joël opnemen. Tegen Bram werd het een erg spannende strijd, waar Bram uiteindelijk aan het langste eind trok ondanks een fout die een toren kostte. In de laatste ronde tegen Joël kon Hannah een penning op dame en matveld uitvoeren waarna de strijd over was. Hannah haalde hiermee Jan net in:

stand na de 32ste ronde
In de strijd om de periodetitel was Bram na de eerste ronde zeker van de titel, omdat Eline Danique wist te verslaan. In de laatste ronde van de dag verloor Bram voor het eerst in de competitie. Elisa wist hem in een Caro Kann te verslaan.
Eindstand derde periode
Elisa, Daniël, Bram en Hannah spelen dus om de titel de komende drie vrijdagen. De rest speelt de competitie verder, alleen zijn de andere vier straks uit de competitie gehaald. Dus Jan en Joël staan er nu het beste voor.

NK basisscholen in Gouda

Thijmen en Bram deden hier aan mee. Het werd een warme en hete strijd in Gouda. Thijmen was de ruggengraat van team 2 en wist een ongekend goede score neer te zetten. Gisteren wist hij vier van de vijf partijen te winnen. Met 8,5 uit 11 had hij een mooie plusscore (W-We van 1,38).

Bram was degene die team 1 op sleeptouw nam. Viaan moest op bord 1 de klappen opvangen, zodat Bram op bord 2 de punten kon binnenhalen en Theo en Deen het dan op bord 3 en 4 zouden kunnen afmaken. GSV  stonden na dag 1 op de eerste plaats en na een gelijk spel tegen Den Bosch volgden twee overwinningen. Alleen 't Karregat uit Eindhoven bleef op 1 matchpunt hangen. Het toernooi bleek helaas net twee ronden te lang. Eerst werd er verrassend van de Rembrandtschool uit Amstelveen verloren. Hierdoor kwam GSV precies gelijk te staan met 't Karregat in match en bordpunten. De indeling in de laatste ronde was spannend. 't Karregat mocht tegen de Michaëlschool uit Leeuwarden en GSV tegen de Scharn uit Maastricht. Helaas kwam GSV niet verder dan een gelijk spel en eindigde op de tweede plaats achter de school uit Eindhoven die nipt wist te winnen.

het team van GSV op het podium

Ook Bram speelde de sterren van de hemel in het eerste team. Met 9 uit 11 was hij vaste puntenleverancier voor het team. En soms werd remise genomen om de 2.5-1,5 overwinning veilig te stellen. Ook alle respect voor Theo, Deen en Viaan (die tegen drie 1800+ spelers mocht spelen!) die het een in de breedte erg sterk team maakten!

GP Hoogkerk

Vanmiddag de afsluitende GP in Hoogkerk. Vanuit Ten Boer doen er 16 spelers mee. Lieke, Hannah en Bram maken nog kans op prijzen in het klassement.

Ondanks de warmte werd het een behoorlijk feest in Hoogkerk. Met maar liefst 117 deelnemers was het het grootste GP toernooi van deze cyclus. Een duidelijk teken dat schaken in opmars is, dat Martijn, Ronald, Roland en Sake Jan een geweldige cyclus hebben neergezet en dat de verslaglegging rondom de GP's op de Nosbo-site voor veel positieve reclame zorgt.

Omdat ik met Marcel de groepen A t/m C leidde heb ik niet zo veel indrukken meegekregen van hoe het met onze jeugd ging. Ik ga ze dus meer op basis van de scorebord langs.

In groep B speelde Bram een goed toernooi. In de eerste drie ronden won hij, niet vermoeid geworden van de reis naar Gouda gisteren. In ronde 4 kreeg hij echte tegenstand van David Kolijn. David bood Bram remise aan. Eerst had Bram reden om dit af te slaan, hij kon een pion winnen. Bij de pionwinst ontstond echter een stelling waar Bram een erg ingesloten loper kreeg. Toen Bram vervolgens toeliet om zijn loper verder in te sluiten was er geen enkele mogelijkheid meer om de loper te bevrijden. Ondanks een pion meer stond Bram eigenlijk minder. De remise was welkom maar betekende wel dat er in de laatste ronde tegen Jesse nog behoorlijk geschaakt moest worden. Bram ruilde nu af naar een stelling met weinig muziek. Even dacht ik dat zwart nog een idee had op de damevleugel, maar even later meldde Bram dat hij had gewonnen.

Bram winnaar van groep B

In de C-groep speelden Elisa en Joël. Joël had veel last van de warmte en had daardoor problemen om het laatste deel van de partij scherp te blijven. Hierdoor verloor hij vaak na een goed begin.

Joël tegen Elisa
Elisa was één van de pechvogels van de middag. Ze speelde goed en nam remise in een eindspel waar ze waarschijnlijk winstkansen had. Na drie ronden stond ze op 2,5 uit 3. In ronde 4 had ze het zwaar tegen Simon Kolijn. Ze verrekende zich en kwam verloren te staan. Simon had echter moeite om het af te maken, ondanks het kwartier voorsprong op de klok. En even was daar de kans: een mat in 2. Helaas zag Elisa het niet en verloor ze vervolgens in het eindspel. In de laatste ronde moest gewonnen worden tegen Simon Botter. De stelling kwam erg vast te staan en Simon speelde onbeschaamd op remise alhoewel hij beter tot gewonnen stond. Hij miste echter een pionwinst, maar toen Elisa even later een ongelukkige torenruil toeliet was het opeens afgelopen. Met 2,5 uit 5 kreeg Elisa eigenlijk te weinig deze middag.
de laatste partijen in de speelzaal met Timo (!!), Lieke, Hannah en Sarah. En vermoedelijk zit Eline tegenover Sarah. Er werd dus goed gebruik gemaakt van de extra tijd op dit toernooi door onze spelers.

De volgende Boerster spelers kwamen we tegen in groep F. Hier speelden Sarah, Hannah en Eline. Ik heb hier nog enkele partijen gezien en kan met recht Hannah de tweede pechvogel van de dag noemen.

Ze kon niet lekker vrijuit spelen en daardoor kreeg ze slechts 1,5 punt, terwijl ik onderweg nog wel hier en daar een kans zag. Toch heeft ze een geweldig seizoen gespeeld dit jaar. Ze is hard vooruit gegaan en binnenkort zal het resultaat van alle trainingsuren zichtbaar worden. Sarah begon niet zo goed, maar herpakte zich zoals ze sinds een paar maanden doet. Met een paar geslaagde coups pakte ze 3 uit 6 en werd derde in de groep.
tussen de ronden
En waar Eline vorige week niks lukte, kwam het vandaag allemaal wel goed. Ze speelde zoals ze kan: met inzicht en creativiteit. Ze werd dan ook glansrijk onze tweede groepswinnaar.
onze drie clubleden uit groep F

In groep H speelden Niek en Jelmer. Niek begon geweldig met 3 uit 3. Een tactische remise in ronde 5 en dan was de prijs wellicht wel binnen. Wat er hierna mis is gegaan weet ik niet, maar Niek viel uiteindelijk net buiten de prijzen. Voor Jelmer was dat anders. Vorige week al een eerste prijs in Hoogeveen en ook vandaag was hij scherp. Hij verloor alleen in ronde 2 van Gideon en die kon hij vanmiddag niet meer achterhalen. Met 6 uit 7 werd hij tweede in groep H.

Later meer