Bram op het WK
Afgelopen maandag is Bram op zijn verjaardag begonnen aan het WK in Italië. Hij speelt dit keer het WK tot en met 14 jaar. Twee jaar geleden speelde hij op dezelfde locatie het WK tot en met 10 jaar. De tocht erheen op zondag duurde de hele dag. 's Ochtends om 7 uur al vertrekken naar Schiphol en daarna met een vlucht naar Italië en daarna verder met openbaar vervoer. Gelukkig kwam Bram op Schiphol Anish Giri tegen die naar een toernooi in Hongkong onderweg is
![]() |
| Bram tussen Noah (die ook het WK U14 speelt) en Anish Giri (rechts) |
Anish Giri is de beste Nederlandse schaker momenteel met een achtste plek op de wereldranglijst (rating 2764).
Op maandag speelde hij in de eerste ronde tegen een speler uit Nieuw Zeeland. Het werd een taai gevecht nadat Bram al vroeg een pion won.
In deze stelling speelde zwart Pc6-d4. Het probleem is dat wit nu met 9. Lxf6 gxf6 10. Ph5 de pion op f6 aanvalt. Deze is moeilijk te dekken omdat Dd8 de lange rokade hindert en na 10... De7 11. Pd5 Lxd5 12. Lxd5 heeft zwart geen tegenspel heeft tegen het loperpaar. Daarom speelde de tegenstander 10... 0-0-0 waarna Bram een pion won. Het duurde lang, maar uiteindelijk won Bram hierdoor de partij.
In ronde 2 moest Bram tegen een sterke Georgiër. Bram kwam hier eigenlijk niet in gewonnen stelling. Gelukkig wist hij een remise eindspel te halen.
Ronde 3 werd een enerverende partij tegen een Pool. Die verraste Bram in de opening met het vreemde 4... Da5. Bram kwam moeilijk te staan maar in de complicaties die volgden kreeg hij best wel wat kansjes om te winnen. Uiteindelijk miste hij die en werd het een remise. Toch een goede partij van Bram omdat hij durfde te compliceren!
Dat deed hij ook in ronde 4 tegen zijn Kazachse tegenstander. Een offer gaf eigenlijk niet voldoende compensatie, maar doordat de witte koning in de gevarenzone bleef kon Bram zijn betere kwaliteiten laten zien en won hij.
Met 3 uit 4 is Bram heel veelbelovend begonnen!
Vandaag speelt hij tegen een Turkse tegenstander.

.jpg)




