vrijdag 19 juni 2026

Bram op het WK

Afgelopen maandag is Bram op zijn verjaardag begonnen aan het WK in Italië. Hij speelt dit keer het WK tot en met 14 jaar. Twee jaar geleden speelde hij op dezelfde locatie het WK tot en met 10 jaar. De tocht erheen op zondag duurde de hele dag. 's Ochtends om 7 uur al vertrekken naar Schiphol en daarna met een vlucht naar Italië en daarna verder met openbaar vervoer. Gelukkig kwam Bram op Schiphol Anish Giri tegen die naar een toernooi in Hongkong onderweg is

Bram tussen Noah (die ook het WK U14 speelt) en Anish Giri (rechts)
Anish Giri is de beste Nederlandse schaker momenteel met een achtste plek op de wereldranglijst (rating 2764).
Op maandag speelde hij in de eerste ronde tegen een speler uit Nieuw Zeeland. Het werd een taai gevecht nadat Bram al vroeg een pion won.
In deze stelling speelde zwart Pc6-d4. Het probleem is dat wit nu met 9. Lxf6 gxf6 10. Ph5 de pion op f6 aanvalt. Deze is moeilijk te dekken omdat Dd8 de lange rokade hindert en na 10... De7 11. Pd5 Lxd5 12. Lxd5 heeft zwart geen tegenspel heeft tegen het loperpaar. Daarom speelde de tegenstander 10... 0-0-0 waarna Bram een pion won. Het duurde lang, maar uiteindelijk won Bram hierdoor de partij.
In ronde 2 moest Bram tegen een sterke Georgiër. Bram kwam hier eigenlijk niet in gewonnen stelling. Gelukkig wist hij een remise eindspel te halen.
Ronde 3 werd een enerverende partij tegen een Pool. Die verraste Bram in de opening met het vreemde 4... Da5. Bram kwam moeilijk te staan maar in de complicaties die volgden kreeg hij best wel wat kansjes om te winnen. Uiteindelijk miste hij die en werd het een remise. Toch een goede partij van Bram omdat hij durfde te compliceren!
Dat deed hij ook in ronde 4 tegen zijn Kazachse tegenstander. Een offer gaf eigenlijk niet voldoende compensatie, maar doordat de witte koning in de gevarenzone bleef kon Bram zijn betere kwaliteiten laten zien en won hij. 
Met 3 uit 4 is Bram heel veelbelovend begonnen! 
Vandaag speelt hij tegen een Turkse tegenstander.

zondag 7 juni 2026

Ouder Kind Toernooi 2026

Al jaren eindigen we het seizoen met een Ouder Kind Toernooi. Gisteren alweer de 11de editie. En ook al jaren wordt het toernooi gesponsord door Hanze BHV van de vader van één van onze jeugdleden.
Heel veel dank om het zo mogelijk te maken, Mark.
Het ouder kind toernooi dat houdt in:
  • Het seizoen afsluiten
  • Genieten van baksels die de jeugd meeneemt
  • Elkaar ontmoeten!
  • Ouders de mogelijkheid geven om de sfeer op de schaakclub te proeven
  • Vijf ronden met een handicap schaken
  • De jeugdleden die het hele jaar door helpen op de clubmiddag in het zonnetje zetten
  • Na afloop met elkaar een patatje eten
Het werd weer een heel mooie middag, echt iets om er in te houden. We hebben een geweldig seizoen met elkaar gehad. Samen naar Schiermonnikoog, het BSK in januari, Bram de tweede op het Europees Kampioenschap werd, een geweldige week in Mierlo met vier van onze schakers, Lieke in Zoetermeer, Thijs in Drunen, met het D- en E-team op pad naar het midden van het land, diploma's halen, met het NJC-team op de late vrijdagavond naar Leeuwarden, Hoogeveen en Groningen, heel veel toernooien met elkaar zoals in Hoogezand laatst. Wat hebben we veel ondernomen!
En het gaat nog verder. De Fontein gaat komend weekend naar Almere, Thijs gaat naar het pupillenkampioenschap, we hebben onderwaterschaken op 4 juli en nog twee clubmiddagen. Er is nog voldoende te doen!
de beste teamnaam en de beste outfit
Volgend seizoen beginnen we op zaterdag 29 augustus met de Sportrecreade en vrijdag 4 september met de eerste clubmiddag.
Olaf schaakt tegen Willem
Dan gaan we wel een jaar verder zonder Olaf. Die gaat voor zijn studie naar Finland. Hij is al vanaf 2015 lid van de schaakclub en we zijn hem heel veel dank verschuldigd. Hij werd dan ook met Noa, de onvermoeibare jeugdleider van groep 1 en 2, in het zonnetje gezet. Heel veel dan voor de jaren dat je ons zo hebt geholpen, Olaf.
Noa met haar shirt
En wat hadden jullie heerlijke baksels meegenomen. Arretjescake en cup cakes om maar wat te noemen. Heerlijk!

Het toernooi zelf werd afgetekend gewonnen door De Schaakbroers. Alle 5 matches werden gewonnen en ook al werd de handicap steeds groter, ze wisten alles te winnen. Bram en Thijs moesten beide in één remise berusten.
de top drie
Toch konden de St-Stot-Torens in de laatste ronde nog proberen de eerste plaats te veroveren. Helaas verloren ze en eindigden ze samen met de Queen Bees op plaats 2. De St-Stot-Torens hadden echter tegen de top gespeeld en meer weerstand gehad dus werden tweede. De Queen Bees wonnen in de laatste ronden van de goed spelende Flapperende Schakers waardoor ze net over het met konijnenoren spelende team heen sprongen. Het was sneu voor de Lopers. Het team haalde ook 7 matchpunten, maar eindigde net buiten het podium. In het team speelde Jelte met wisselend Olaf en Roelof als mede teamlid.
De St-Stot-Torens
De strijd om de laatste plaats was ook bijzonder spannend! Het team dat laatste eindigt mag als eerste een prijs uitzoeken. Dus dat is een hele eer. Het ging tussen De Beste Zet en Rokade Racing. Misschien had het niet te duidelijk gezegd moeten worden, maar De Beste Zet had aan een verlies of gelijk spel voldoende om laatste te worden. De Racing Kings wisten wat ze moesten doen en wisten hun wedstrijd met grote inspanning te verliezen zodat zij als eerste iets mochten uitkiezen.
Het ouder kind toernooi in volle gang
En dan heb je nog de prijzen voor de beste naam en de leukste outfit. Eigenlijk was die dit jaar wat tam, omdat niemand probeerde de juryleden om te kopen. Wat betreft kanshebbers: die waren er in overvloed. Wat een geweldige outfits hebben we gezien. De winnaar met de beste outfit warden De Dolle Torens, die met witte papiertjes en plakband een heel schaakbord op hun outfit hadden geplakt en een toren op hun hoofd droegen. The Power of the Tower had de leukste naam en bijbehorende aankleding en wonnen de prijs van de beste naam. Lijkt me ook een goede titel voor een nieuw schaakboek!

Heel erg dank iedereen voor de mooie middag. Het was weer onvergetelijk!. Ik wil de organisatie bedanken: Gerda als wedstrijdleider, Lina voor de foto's, Angela en Paula voor de logistieke leiding, Marcel, Timo, Hannah, Sarah, Mark, Noa, Olaf en Richard voor het klaarzetten en afruimen. Wat is het geweldig als iedereen zo mee helpt! Op naar het volgend seizoen. 
de flapperende schakers

Ranking after round 5 of Ouder Kind Toernooi
No.  Name                       Match Board  WP 
------------------------------------------------
  1. De Schaakbroers             10    9.0  29 
  2. De St-Stot-Torens            7    7.0  32  
     Queen Bees                   7    7.0  27    
  4. De Lopers                    7    6.5  26 
  5. Mat-Makkers                  6    6.5  33     
  6. De Flapperende Schakers      6    6.0  27     
     De Houtjes                   6    6.0  26    
     Schaakmatties                6    6.0  22     
     Stuk voor Stuk               6    6.0  20     
 10. Dubieus                      6    5.5  28     
     Schaakspotters               6    5.5  27     
 12. De Rooie lopers              6    5.0  23   
 13. De TiMaatjes                 5    6.0  34    
 14. Met Sprongen Vooruit         5    5.5  22   
 15. Team Wipstaart               5    4.5  22     
 16. De Koning en de Koningszus   4    4.5  26    
     Het Naamloze team            4    4.5  20     
 18. Jut en Jul                   4    4.0  26     
     De Koningsrovers JS          4    4.0  24   
     The Power of the Tower       4    4.0  23     
     De Allerbeste Sukkels        4    4.0  21    
 22. Dolle Torens                 3    3.5  24  
     De Twee Musketiers           3    3.5  22
 24. Team Porsche 911             3    3.0  24
 25. De Beste Zet                 2    1.5  19
 26. Rokade Racing                1    1.5  23 
koning en koningszus