zondag 26 juni 2022

CBS de Fontein op het NK (53)

De Fontein plaatste zich in mei als derde school van de Nosbo voor het NK. Een vrijplaats die na twee jaar geen BSK. Een prachtige belevenis. De derde keer dat we er als school heen mogen. Dit jaar met een team waarvan we wisten dat we niet in de top zouden meespelen. Toch een uitgelezen mogelijkheid om veel te leren, plezier te hebben met andere schakers en ervaring op te doen.
de vijf teamleden
Op 11 juni 's ochtends heel vroeg op pad naar Gouda. Voor enkelen de eerste keer in de trein. Onderweg zat de stemming er goed in. Anneloes had een aantal spelletjes meegenomen en we zorgden voor veel reuring in de coupé. Anderen speelden nog een paar partijen tegen elkaar. De reis verliep voorspoedig. Na Zwolle werd het wel drukker. 
de eerste ronde
In Gouda aangekomen bleek de opening op het punt van beginnen. Na de opening mochten we tegen een school uit Eindhoven. We verloren, maar er waren kansen. En zo ging het eigenlijk de hele dag. We kregen kansen maar benutten ze niet altijd. Een school uit Utrecht werd verslagen en verder haalden we drie gelijke spelen. 
eten in de McDonald's
De kop was er af en dat betekende een gezellige treinreis terug naar Groningen. Via Utrecht om te eten in de McDonald's aldaar. Het was mooi weer en het Jaarbeursplein stond vol met activiteiten. Hierna volgde nog een zorgeloze terug naar Groningen.
op het Jaarbeursplein
Een week later bleek de reis wat minder zorgeloos. We namen dezelfde trein om er in Zwolle achter te komen dat door personeelstekorten bij de NS geen directe trein naar Utrecht ging. Een moment van lichte paniek en het besef dat we de eerste ronde niet gingen halen. Via Lelystad, Almere en Hilversum bereikten we uiteindelijk Utrecht. Daar stond het perron bomvol met mensen die naar Rotterdam wilden. We keken onze ogen uit naar de gothic mensen die naar een Regenboogdemonstratie in Rotterdam wilden. Bijzonder aardige mensen trouwens die ons graag hielpen bij de vragen die we hadden. Even waren we bang dat de trein niet zou gaan vanwege de overvolle treinstellen, maar gelukkig we vertrokken in een smoorhete trein. Nou maar hopen dat er niemand Corona had in de trein...
de tweede dag
We haalden Gouda op deze warme zaterdag en speelden nog vier leuke matches. Gijs had op de eerste dag 4 uit 4 gehaald en zette zijn indrukwekkende partijenreeks voort. Hij werd onze topscorer met 5 uit 7. Niek speelde heel dapper op het eerste bord. Alle schroom was verdwenen en hij deed van alles om een winnende aanval te krijgen. Uiteindelijk wist hij er één te winnen: een prachtige aanval. Samuel bleek steeds meer in vorm te raken. Hij scoorde deze tweede dag maar liefst 2,5 uit 3. Sarah won ook een goede partij. En Hannah bleef ook goed meespelen met 4,5 uit 8 partijen.
Ellen op bezoek!
Hoogtepunt was de komst van directrice Ellen die helemaal met de trein was gekomen om het team aan te moedigen. Ze deelde ijsjes uit en ging de laatste ronde mee naar het toernooilokaal om te zien hoe het ging. Heel veel dank voor uw komst!
Aan het eind van het toernooi bleken we 35ste van de 38 scholen te zijn geworden. En een ervaring rijker op dit niveau. Veel geleerd over hoe je een partij goed moet opzetten tegen sterkere spelers, twee geweldige dagen die we nooit meer zullen vergeten. Na een lange reis terug, we zaten deze dag meer dan 7 uur in de trein, kwamen we moe maar voldaan terug in Groningen waar we verwelkomd werden door enkele ouders.
Ik wil het team bedanken voor dit mooie schoolschaakseizoen. Jullie waren geweldig!
De organisatie in Gouda was uitstekend. Na afloop van de eerste dag kregen we Goudse kaas mee en na de eerste dag een pak met Goudse stroopwafels. DE locatie was ook prima. Mooi ruime school waar ouders en publiek niet op elkaar zaten. Buiten was het heerlijk in de schaduw, was er voldoende ruimte om te voetballen en te spelen. Alleen de afstand blijft toch wel een dingetje. Twee dagen waar we van 7 uur 's ochtends tot half 10 's avonds op pad zijn is wel zwaar. Daar kan de organisatie natuurlijk niks aan doen. Elk jaar is het zoeken naar een plek om een dergelijk prachtig evenement te organiseren. En dit jaar was een groot succes wat ons betreft!

zondag 19 juni 2022

Joël op weg naar de titel

Op de tweede speelmiddag om de clubtitel heeft Joël goede zaken gedaan. In de eerste ronde van de middag versloeg hij Giovanni, terwijl Elisa en Daniël een spannende partij speelden die in remise eindigde. In die laatste partij had Daniël lange tijd een pion meer, maar in het toreneindspel was dit niet voldoende voor de winst. Giovanni gaf in zijn partij een toren weg in betere tot gewonnen stelling.
De tweede partij van de dag kwamen twee interessante stelling qua materiaalverhouding op het bord. Joël had tegen Daniël een toren, loper en twee pionnen voor een dame. Hij had bovendien meer ruimte. Toen Daniël een aftrekschaakje over het hoofd zag, was de partij afgelopen. Giovanni wist ook een dame te winnen tegen een toren, een paard en een pion. Bovendien had hij een vrije a-pion. Als hij hier mee was gaan spelen zou Elisa haar drie stukken niet meer hebben kunnen coördineren. In plaats daarvan wilde Giovanni eerst de twee centrumpionnen van Elisa blokkeren. Daarbij kwam de witte koning in het bereik van het zwarte paard en in vliegende tijdnood zag Elisa de mogelijkheid om met een paardvork de dame te winnen.
Op 1 juli valt de beslissing. Elisa en Joël moeten nog een keer tegen elkaar, waardoor Elisa Joël nog kan achterhalen.
Tussenstand:
1. Joël 3,5
2. Elisa 2,5
3. Daniël 2
4. Giovanni 0

dinsdag 14 juni 2022

Strijd om de titel losgebarsten

Het clubkampioenschap van Ten Boer werd tot en met het seizoen 2018-2019 altijd beslist door een vierkamp tussen de drie periodekampioenen en de beste speler in de reguliere competitie die geen periodetitel heeft gewonnen. Sinds Corona in 2020 uitbrak hebben we de strijd om de titel anders moeten beslissen. In 2020 werden Elisa Oostinga en Lindert Kroon samen tot kampioen uitgeroepen. Ze hadden beiden een titel gewonnen én stonden bijna gelijk bovenaan inde competitie. In 2021 werd Daniël Sauchelli clubkampioen omdat hij bij de afsluitende zaterdag het Zwitserse toernooi in het Buurhoes met overmacht won vóór Giovanni en Lindert. Elisa was niet in staat om haar titel te verdedigen. Overigens hadden Jadon, Jelmer en Danique toen ook 4 uit 6 en moesten er heel wat beslissingspartijen om de tweede plaats worden gespeeld.
Dit jaar hebben we wel drie periodes kunnen spelen. Daniël en Joël wonnen de eerste en tweede periode. Elisa won 2 weken geleden de derde periode. Giovanni was vierde in de eindstand en mag ook deelnemen aan de vierkamp om de titel. Afgelopen vrijdag waren de eerste twee ronden van deze vierkamp. De volgende keren zijn op 17 juni en 1 juli. Op 2 juli hebben we dan de afsluiting van het seizoen met de huldiging van de Clubkampioen.
In de eerste ronde was duidelijk dat Joël, net geslaagd en toch wel wat moet van de nacht ervoor, van plan is de titel te winnen. Hij speelde een heel goede partij tegen Daniël. Daniël maakte een fout, gaf een loper weg omdat de dekking van het gepende paard onvoldoende was, en kwam steeds verder achter te staan. Dat had Joël zoveel tijd gekost dat hij in het gewonnen eindspel net iets te snel speelde en ... pat zette. Een benauwde ontsnapping van de clubkampioen. Elisa wist ondertussen wel Giovanni te verslaan. Ze strafte wat onnauwkeurigheden van Giovanni af. 
Giovanni tegen Daniël
In de tweede ronde waren de partijen weer spannend. Giovanni hield het lang in evenwicht tegen zijn broer, maar op het eind van de partij bleek Daniël te sterk. Tussen Joël en Elisa was een soort dynamisch evenwicht ontstaan. Elisa had met het loperpaar en een mobiel pionnenpaar op de e- en f-lijn wel wat voordeel maar er zaten verraderlijke trucjes in. In één van die trucjes viel Elisa toen ze weinig tijd over had. Joël won een toren en speelde het in het vervolg beheerst uit.
Joël tegen Elisa
Tussenstand:
1./2. Daniël en Joël 1,5
3. Elisa 1
4. Giovanni 0

De overige jeugdschakers spelen hun eigen competitie. Olaf stond hier boven aan maar er zijn toch wat kleine wijzigingen na de twee ronden van vrijdag. De stand is nu als volgt:
Eline heeft Olaf nipt ingehaald. In de tweede kolom staat het aantal punten volgens het Keizersysteem. Daarna volgt achtereenvolgens: de rangwaarde, het aantal partijen, het aantal keer dat iemand heeft gewonnen, remise gespeeld dan wel verloren. Met deze stand zijn in elk geval Eline, Olaf, Daniël Medendorp, Jan en Jadon in staat elkaar de volgende ronde in te halen. 

Het rijtje clubkampioenen van SC Ten Boer:
2007 Gerben Poel
2008 Alfred Rodenboog
2009 Gerben Poel
2010 Alfred Rodenboog
2011 Alfred Rodenboog
2012 Koen Klomberg
2013 Finn van Pijkeren
2014 Koen Klomberg
2015 Daan Noordenbos
2016 Daan Noordenbos
2017 Gerbrich Kroon
2018 Gerbrich Kroon
2019 Daniël Sauchelli
2020 Elisa Oostinga en Lindert Kroon
2021 Daniël Sauchelli
2022 ?

zondag 29 mei 2022

Sarah op het NK (52)

In het Hemelvaartweekend heeft Sarah meegedaan aan het NK D in Waalwijk. Voor Sarah het derde NK na haar twee eerdere deelnames in Waalwijk. Voor Rijswijk het eerste NK in drie jaar, want de afgelopen jaren was het door Corona niet doorgegaan. Het was voor iedereen wennen, maar de organisatie was daardoor misschien net iets meer bevlogen dan in 2019, toen Elisa meedeed. Je merkte het in de kleine dingen: men heeft het er gemist en was naar mijn gevoel enthousiaster om de jeugdschakers weer te zien. Ook geweldig om zo'n jonge toernooidirecteur te zien!
Sarah (foto Harry Gielen)
Voor Sarah waren het drie geweldige dagen. Op woensdag al naar Rijnsburg, op donderdag tot en met zaterdag drie ronden schaken. Vooral de sfeer onder de meiden was goed. Er werd veel samen gespeeld en iedereen die mee wilde doen, was welkom. Niemand werd uitgesloten. Alleen die sfeer al maakte het toernooi buitengewoon geslaagd. 
tussen de ronden (foto Martijn Hardeman)
Qua schaken was het een sterk bezet toernooi. Had ik bij het NK E het idee dat twee jaar Corona niet goed is geweest, voor deze meiden was dit niet het geval. Zelfs op de laagste borden werd vergeleken met de vier voorgaande keren die ik heb meegemaakt naar verhouding goed geschaakt. Bij de jongens was het af en toe smullen. Misschien dat de twee fysieke NK's E in Waalwijk en het NK D in Best er mee te maken hebben. 
foto Martijn Hardeman
Sarah kon zeker in de ochtendrondes goed meekomen. Maar vooral op de derde dag was het na de zevende rond op. Het toernooi was twee rondes te lang. Hierdoor eindigde ze met 2 uit 9. Dat had zeker een punt meer moeten en kunnen zijn. Wel een paar goede partijen zoals tegen Sarah-Joy.
groepsfoto (organisatie)
In ronde 1 was de opening tegen Bregje ok. Ze stond wel goed, maar Bregje was gewoon té sterk en al snel na de opening ging het mis. Tegen Taylor speelde ze een goede partij. Ze offerde keurig twee pionnen om een toren te veroveren. In de derde ronde van de dag was de koek op tegen Emma Barbier.
Op de tweede dag in de vierde ronde speelde Sarah een buitengewoon leerzame twee uur durende partij. Ze won ook nog. Niet foutloos, maar genoeg om de komende partij aan te werken. In ronde 5 de beste partij van Sarah tegen Sarah-Joy. Ze verloor wel terecht, maar het was een complexe mooie partij. In de zesde ronde miste Sarah in de opening een kans en daarna was het eenrichtingsverkeer.
De derde dag leverde geen punten op, maar nog wel een prachtige vechtpartij tegen Atusha in ronde 7. Een goede partij waar Sarah in het middenspel goed speelde.
Chalet Tamaris
De sfeer was goed. Vooral met Eli Alia en Imara werd er veel opgetrokken. De Paardensprong en SC Ten Boer trokken veel met elkaar op en het was motiverend om te zien hoe goed deze twee dames speelden. Ze werden uiteindelijk tweede en zesde. Los van prestatie was dus het spel goed verzorgd. Eli Alia speelde goede partijen. Tactisch is ze sterk. De laatste twee ronden was ze wel moe. Hier speelde ze haar moeilijkste partijen. Maar zelfs in die partijen zorgde haar vermogen om goed te rekenen uiteindelijk voor de overwinning. Met Imara heeft de Paardensprong volgend jaar ook een kampioenskandidaat. Tenslotte waren de ouders Hieke, Mark, Martijn en Angela goed op elkaar afgestemd zodat de dames ook optimaal konden schaken en genieten. 

de oudertafel (foto Harry Gielen)

Martijn en Imara beleefden met de brand een spannend avontuur op woensdagnacht, zie hiervoor het verslag op de site van de Nosbo. Ik wil Hieke en Martijn heel erg bedanken voor de fijne samenwerking de afgelopen dagen in Rijswijk!
huh, wie schaken daar nou?
Voor Sarah was het geweldige ervaring. Ze weet waar ze de komende maanden aan kan werken. Ook het hele avontuur met z'n vieren verliep gesmeerd. Angela had een geweldige overnachtingsplek geregeld en Mark wist me bij de analyses zelfs regelmatig te verbeteren. Bedankt dat ik zo het toernooi kon meemaken!
Tot slot nog een paar schaaktechnische momenten. Het bloed kruipt waar het niet gaan kan 😉
Sarah, zwart, aan zet
In deze stelling speelde Sarah 1... c6! 2. Dxb7? Tb8! (nauwkeuriger dan direct slaan op c2) 3. Dxa7 Pxc2+ en ze won de partij.
Noot: Martijn wees mij er vandaag op dat de zet 1... Pd7 eigenlijk veel sterker is. Na 1... c6 kan wit nog terug met de dame naar e2. Na 1... Pd7 is een dubbele aanval ontstaan: zowel het paard op h4 als de pion op c2 zijn aangevallen. Die kunnen niet beiden gedekt worden.
Sarah, zwart, aan zet
Hier maakte Sarah de partij af met 1... Tf4+ gevolgd door 2... Txf7
In de vijfde ronde speelde Sarah een heel interessante partij die door de toernooicoach werd bekeken. Lang ging het over de volgende stelling:
Sarah (wit) aan zet
Zwart heeft net 1... fxe5 gespeeld en denkt een stuk te winnen. Sarah vindt echter 2. Txd7 en staat vermoedelijk iets beter omdat na 2... Dxe3 wit het stuk uit de aanval kan halen met 3. Lxe3 en na 3... Lxe4 4. Lxe6 Kh8 5. Txe7 zou wit wel eens beter kunnen staan. Er volgde echter 2... Dc6 3. Td6 een wonderlijke zet die voor veel verwarring zorgt. Ik vermoed dat wit een betere zet heeft zoals 3. Pg5 ook al is het zo complex dat ik het allemaal niet kan berekenen 3... exf4 4. Dh3!?/?! een prachtig voorbeeld van het creatieve spel van Sarah 4... Dxe4 
en nu is de vraag of 5. Txe6 (in plaats van het gespeelde 5. Lxe6+) met een ondekbare aftrekaanval op de zwarte dame niet voordeel oplevert. Herman Grooten was ervan overtuigd maar uiteindelijk geeft de engine 5... Df5! 6. Txe7+ (6. Te5+ Kh8 7. Txf5 Pxf5 is niet goed. De toren en twee stukken zijn te veel voor de dame) 6... Ld5 en zwart blijft beter staan.
Sarah (zwart) aan zet
Na een goede opening tegen Atusha heeft Sarah een paard geruild tegen 3 pionnen. In deze stelling staat de witte koning niet goed. Sarah speelt dan ook de stukken naar de koning met 1... Pe5 2. f3 Lh4?! 3. f4! Beter is op beide zetten om de toren op d8 erbij te halen met de zet 1... d5 en 2... d5. In dat geval zou de witte koning met de toren van d8 via d6 en g6 (en de dreiging d5-d4) voor een ongekend sterke aanval zorgen.

zaterdag 21 mei 2022

De Fontein plaatst zich voor het NK

Vandaag was voor het eerst sinds 2019 weer een basisschool schaakkampioenschap. De afgelopen 2 jaar ging het toernooi vanwege Corona niet door. Vandaag waren er maar liefst 16 teams van 13 scholen uitgenodigd om meteen de finale van Groningen en Drenthe te schaken. Helaas bleken drie scholen zonder opgave van reden afwezig te zijn en moest één school zich na twee ronden terugtrekken vanwege ziekte. Hierdoor bleven uiteindelijk 12 teams over om te strijden om drie NK-plekken.
onze toppers
De Fontein heeft dit jaar een heel goed uitgebalanceerd team. Vijf clubschakers waarvan vooral de meiden op bord 3 en 4 in topvorm zijn. Dan word je als team bijna nooit verslagen. De borden 1 en 2 moeten keepen en als we daar een half punt scoren winnen we de wedstrijd. Zo verliep het eigenlijk ook de hele middag. Het team ving elkaar goed op als het misging, Freddie, Angela en Björn waren er voor de mental en physical coaching tussen de ronden. Reserve Gijs speelde vier keer en zorgde tussen de ronden voor rust door zijn rustige tekenen. 
Hannah wint van Deen
In de eerste ronde werd eenvoudig met 4-0 gewonnen van de Nicolaasschool. Meteen in de tweede ronde tegen de grote favoriet van het toernooi: GSV 1. Hannah pakte Deen hard aan en we stonden binnen vijf minuten met 1-0 voor.
Hannah (zwart) aan zet
Deen heeft net d2-d3 gedaan omdat Dd1-e1 na Pd4-f3+ een dame kost. Hannah speelde hier Dg5-h5 en na f2-f3 was Pd4xf3 dubbelschaak. Wit kon alleen Kg1-g2 doen waarna Dh5xh2# was. Helaas was de tegenstander van Samuel veel te sterk (1-1). Gijs viel uitstekend in met een remise op bord 4. En toen was het aan Sarah, die tegen Viaan aanvankelijk positioneel beter stond. Goede controle in het centrum met twee paarden. Viaan heeft echter veel meer ervaring en ziet tactische wendingen veel makkelijker. Sarah hield het dan ook niet vol. Toch: 1,5-2,5 tegen GSV 1 gaf aan dat we voor de NK-plekken gingen strijden. 
In de derde ronde was de Krullevaar een maatje te klein. Alle partijen werden soepel gewonnen. 
de strijd tegen Kloostertuin 2
In de vierde ronde ging het half mis tegen het tweede team van de Kloostertuin. Niek gaf in het begin een toren en een dame weg tegen twee stukken. Het leek redelijk hopeloos. Hannah won wel soepel. Ook Sarah volgde snel. Samuel speelde lange tijd met een stuk meer, maar moest allemaal vervelende matdreigingen stoppen. Dat lukte, alleen op een gegeven moment verscheen de dame op h2 en ging een toren verloren.
Samuel in ronde 2 op bord 1
Samuel vocht terug en op een gegeven moment leek zwart alleen nog maar met remise te kunnen ontsnappen doordat tegelijk de pion naar d7 dreigde te gaan en dame en loper samen ook nog de pion op f7 aanvielen.
Samuel, wit, aan zet
Toen zwart niet inging op eeuwig schaak, had Samuel een kans, maar tot zijn eigen afgrijzen speelde hij geen d6-d7 of f2-f4 en pakte eerst de ondertussen gedekte pion op f7. Weg kans op gelijk spel of meer en opeens was het 2-1. Niek had zich ondertussen terug geknokt in de partij en had nog maar een toren achterstand. Twee pionnen op g2 en f3 waren echter voldoende voor een soort evenwicht.
Niek, zwart, aan zet
Niek gaat echter altijd voor het maximum. In plaats van bijvoorbeeld Lf6 met de gevaarlijke dreiging Le5 en mat speelde hij Th8+ om na Kg3 te ontdekken dat de achilleshiel van zijn stelling, de pion op f3, verloren zou gaan. Dus eigenlijk een beetje een sneue 2-2. 
Tegen Kloostertuin 1
Die pech werd uitgewist in de volgende ronde toen we te veel kregen tegen het eerste team van Kloostertuin. We hadden onze opstelling met Sarah en Hannah en die zetten ons weer op een 2-0 voorsprong. Zowel Samuel als Niek stonden echter verloren. Niek wist op wonderbaarlijke wijze tegenspel te creëren. Hierdoor ontstond de volgende stelling die zoveel tijd bij Imara kostte dat ze uiteindelijk door de vlag ging.
Niek, zwart, aan zet
Hier speelde Niek 1... Le2 (Le6 leek me interessant) 2. Tc1 Pd4 3. Txc7 Td8 (Niek wil mat op de onderste rij zetten) 4. Tf7+ Ke8 (Kg8 om het paard op te halen lijkt me beter) 5. Txf4 Pe6 met een gemene aftrekaanval op de toren en op matveld d1. Hier ging Imara door de vlag. En bij Samuel gebeurde hetzelfde. Echter Samuel stond op het eind ook echt verloren. Al met al een geflatteerde 4-0. Na ronde 5 stond het team op plek 2 samen met de Haydnschool. De wedstrijd tegen de Haydn school liep echt mis.
Sarah tegen Viaan
Samuel en Sarah schaakten beiden niet zo goed, vermoedelijk vanwege het kamp van groep 7/8 de dagen ervoor. Je zag dat ze door vermoeidheid andere beslissingen dan anders namen. Om een voorbeeld te geven:
Sarah, wit, aan zet
In deze stelling zou 1. Th1 met het idee 1... Dxe4 2. Dxh7+ Kf8 3. Dxf7# het beste zijn. Sarah speelde het ook goede 1. Pc3 Te8, maar nu volgde opeens 2. b3 (geeft het paarde weg) Dxc3 3. Tf1 (valt pion f7 aan) Te2 en nu was 4. Lxf7+ Kh8 5. Df8# mat geweest. Sarah speelde 4. Lxe2 maar verloor een paar zetten later haar dame en later nog meer. Dat is natuurlijk niet zoals Sarah normaal speelt. Niek verloor ook van de sterke Ghilon en alleen Hannah wist een punt te pakken. Opeens stonden we buiten de top 3.
Niek scoorde goed met 5 uit 8
In de zevende ronde wonnen we weer dik. Met Gijs natuurlijk. Sarah had even een ronde rust na haar lange partij de ronde ervoor. Volgens mij wonnen we met 4-0 van de Kloostertuin 3, maar volgens de uitslag op internet was het 3,5-0,5. Volgens mij een foutje in de uitslagen. Doordat het tweede team van GSV verloor kwamen we weer op de derde plaats te staan.
En toen kwam ronde 8, de ronde van Gijs.
Gijs in zijn heroïsche strijd in ronde 8
Tegen 't Kompas uit Lewenborg wonnen Sarah en Hannah zoals verwacht. Niek had een sterke clubschaker, bedacht een prachtig matje, maar helaas er zat een lek in zijn berekening. Met 2-1 moest Gijs dus een score neerzetten om te winnen. Het werd een heroïsch gevecht waarbij de wedstrijdleiding ook nog ene keer moest ingrijpen bij een onreglementaire zet. Eerst stond Gijs huizenhoog verloren, maar na een misgreep moest hij zijn dame inleveren. Gijs kromde zijn rug, wist een stuk terug te winnen, ging met zijn pionnen lopen. Ook de tegenstander deed dit alleen Gijs zijn pionnen waren sneller. Hierdoor won Gijs nog een stuk terug, maar het toreneindspel met elk twee pionnen was verloren. Ondertussen kwam Gijs ook nog achter op de klok te staan. Het leek niet goed te gaan. Remise werd afgeslagen. Gijs gaf vervolgens zoveel schaakjes dat zijn tegenstander even vergat om de dame die Gijs haalde op te halen. Opeens stond Gijs met dame + koning tegen koning gewonnen. Het lukte niet meer om mat te zetten doordat Gijs te weinig tijd had. Hij ging door de vlag, maar omdat de tegenstander geen stukken meer had werd de partij remise verklaard. Toch nog gewonnen. 
Gijs, de held van ronde 8
We hadden aan 2-2 genoeg om ons te plaatsen, want de Kloostertuin 1 en Haydn hadden 2-2 gespeeld in de achtste ronde. Dat werd eenvoudig gehaald, want de kinderen waren enorm gemotiveerd.
Samuel, wit, aan zet
Uit deze ronde ook de mooiste zet van de dag. Hier speelde Samuel 1. Pxc6 Dxc6 2. Lb5 waarna hij de dame wint. Immers na 2... Dxb5 volgt 3. Pxc7+. Uitstekend gevonden. Zo ging het eigenlijk op alle vier borden. Het op zich goed spelende GSV 2 werd zonder mankeren met 4-0 opgerold. 
Derde
Daarmee werden we verdiende derde. Twee zaterdagen naar het NK in Gouda. We gaan het beleven!
Uitreiking derde prijs
GSV1 was veruit de sterkste school. Ze wonnen al hun matches en hebben het in zich om in de top 5 op het NK te eindigen. Haydn verdiend tweede, ook al denk ik dat we tegen hen een matchpunt hebben laten liggen. Aan het eind van de dag sta je gewoon waar je hoort. Ik vind het persoonlijk jammer dat Kloostertuin 1 zich niet heeft geplaatst. Een sterk team waar we juist gelukkig tegen waren. 
het podium
De organisatie met Geon, Ronald en Roland werkte uitstekend. Hoogkerk is en blijft een goede schaaklocatie. Binnenkort meer toernooien daar.