woensdag 29 januari 2020

Nog een keer Grand Prix Ten Boer

Ondertussen al anderhalve week geleden en nog geen foto's van de prijsuitreiking per groep. Hieronder een vervolg van onze eerdere post.
de welkomsttoespraak (foto Joop Kleiwerd)
In Ten Boer hebben we een erg jonge groep die elke vrijdagmiddag van 3 tot kwart voor 4 spelletjes doen. Deze groep met 5, 6 en 7-jarigen wilden we ook mee laten doen aan ons toernooi. Om dit te regelen hadden we een eigen groep gemaakt in de gele zaal.
Lucas, Gideon en Ben (foto JK)
Deze werd geleid door de zeer ervaren jeugdleider Erwin Kok. Ondersteund door Paula wist hij op onnavolgbare wijze de kinderen tot grote hoogte te krijgen met allerlei schaakspellen en schaakpuzzels. Uiteindelijk rolde er ook nog een eindstand uit:
Eindstand groep M:
1. Vincent 22
2. Lucas 21
3. Ben 16+1
4. Gideon 16
5. Tim 14
6. William 12
groep M (foto Jolanda van der Knaap)
Een enorm succes. Om het te vieren kregen ze allemaal een beker. Omdat we er maar vier hadden heeft de rest ze afgelopen vrijdag op de club gekregen.
In groep L zaten drie ratinghouders en 5 niet-ratinghouders. Als we groepen samenstellen krijgen we altijd als instructie mee dat er maximaal vijf ratinglozen in een groep mogen zitten. Anders kan er geen goede rating na het toernooi worden bepaald. Voorgaande jaren hadden we veel meer ratinglozen. Dit jaar is door de nieuwe NJR de groep zonder rating veel kleiner geworden. Een verdienste van Hiddo Zuiderweg.
groep L (foto JK)
In elk geval was er één het sterkst in deze groep. Dat was Christian. Op het scorebord staat dat hij 7 uit 7 haalde. Dat was alleen niet zo. Hij verloor een partij van Tim Wiltjer. En dat dit fout is gegaan is nogal vervelend voor Tim, want hij werd daardoor geen gedeeld derde maar vijfde. Bij narekenen van alle standen concludeerde ik wel dat Sumrud de onderlinge partij gewonnen had en dus terecht de derde prijs kreeg. Christian haalde echter zijn eerste beker bij een toernooi en dat deed Paulien ook. Zij haalde 5 uit 7 en verloor alleen van Christian en Tim.
Het podium bij groep L (foto JvdK)
Eindstand groep L:
1. Christian 6
2. Paulien 5
3. Sumrud 4 (op onderling resultaat)
4. Tim 4
5. Tengis 3,5
6. Telmen 3
7. Toon 2,5
8. Raya 0
Raya kreeg de aanmoedigingsprijs.
In groep K hadden we een fenomeen: de vijfjarige Beshr Muosa.
Beshr geniet zichtbaar (foto JK)
Hij zit in Hoogeveen in de opvang en heeft schaken geleerd van Jeroen Bottema. En niet zo'n klein beetje ook. Hoe doet Jeroen dat toch? Beshr bleek iets te klein om bij alle stukken te kunnen dus moesten we wel een paar kussens aanslepen om hem genoeg reach te geven.
Hij deed het echter uitstekend. Hij moest wel wat wennen dat aanraken zetten is, maar de zetten die hij speelde getuigden van een hoog niveau. Hij begon als een speer met 3 uit 3. Hierna werd hij toch wat moe en volgden nog 3 remises en een verliespartij tegen een ander fenomeen: Yildert Kempenaar. Yildert is nog maar 6 en speelt in Leeuwarden bij Philidor. Dat ze daar een goede trainer hebben weet iedereen. Yildert haalde 6,5 uit 7. Alleen tegen Joas liet hij een half punt liggen. Dus Yildert eerste en Beshr tweede. Op SB-punten, want ook onze eigen Justen Wiltjer had 4,5 punt gehaald. Die ontving ook zijn eerste beker en werd derde.
Justen (foto JK)
Ook opmerkelijk was de uitstekende prestatie van Noa. Ze was met 4 uit 7 dichtbij haar eerste beker. Als ze in de laatste ronde van Beshr had gewonnen was het gelukt. Nu bleef het op remise steken.
Justen, Yildert en Beshr met de bekers (foto JvdK)

Eindstand groep K:
1. Yildert 6,5
2. Beshr 4,5 (SB-punten)
3. Justen 4,5
4. Noa 4
5. Mathys 3,5
6. Jurre 2
7. Benjamin 1,5 (OR)
8. Joas 1,5
groep J in actie (foto JK)
In groep J speelde de hoogste ratingloze speler. We hadden al een vermoeden dat deze jongen goed kon spelen en dat klopte. Hij won al zijn 7 partijen. Nicander speelt dan ook bij schaakclub Assen. Dat hij geen rating heeft komt waarcshijnlijk omdat hij nog gene toernooien heeft gespeeld. Want als je van onze Niek Eilander kunt winnen dan kun je wel schaken. Niek verloor dus deze belangrijke partij en werd tweede met 6 uit 7. Om de derde plaats was het heel spannend. Maar liefst vijf spelers eindigden binnen een punt. Melle Hoogschagen bleek hier met 3,5 net een half puntje boven de rest uit te steken.
Onze eigen Joachim en Yanou hoorden ook bij deze groep, maar ze kwamen net te kort. Jammer voor deze twee enthousiaste schakers van onze club.
Eindstand groep J:
1. Nicander 7
2. Niek 6
3. Melle 3,5
4. Oliver 3 (OR)
5. Bastiaan 3 (OR)
6. Yanou 3 (OR)
7. Joachim 2,5
8. Finn 0
de prijswinnaars bij groep J (foto JvdK)
Jelmer Schaaphok valt bij onze club op omdat hij zo vreselijk snel door de stappenboekjes heen gaat. Hij heeft stap 1 en stap 2 dit jaar al afgerond, is nu bezig met het examen voor stap 1+ en is ondertussen al begonnen met stap 2+. Waar gaat dat heen? In elk geval is zijn schaken ook heel hard vooruit gegaan. Dat merkten de deelnemers in groep I. Alleen Silvijn Smit wist stand te houden met een remise. Jelmer won al zijn andere partijen.

dinsdag 28 januari 2020

NJC haalt grote en ietwat gelukkige overwinning

Vrijdag heeft ons viertal zijn eerste wedstrijd voor wedstrijd voor de Noordelijke Jeugd Competitie gespeeld. De eerste ronde had het team vrij, dus we stonden al eerste. Afgelopen vrijdag kwam daar een geflatteerde 4-0 overwinning bij. Geflatteerd want vooral de strijd op bord 1 verliep onlogisch. Toen daar het tij gekeerd was, geloofden de tegenstanders op de andere borden het ook wel.
het team aan het werk
We waren te gast bij Staunton in Helpman. Staunton is de club die het eerste toernooi na de tweede wereldoorlog (in 1946) organiseerde. Een beroemd toernooi waarbij duidelijk moest worden wie de sterkste speler na het overlijden van wereldkampioen Aljechin was. Daarvoor waren drie kandidaten: de Nederlandse oud wereldkampioen Euwe, de sterke Sovjet-speler Botwinnik (die in 1948 inderdaad de vacante wereldtitel opeiste) en de jeugdige Sovjet-speler Smyslov (de opvolger van Botwinnik in 1957). Als je goed om je heen keek zag je in de vitrinekast nog aandenkens aan dit toernooi. Het toernooi werd overigens niet in Helpman gespeeld maar in de toenmalige Harmonie. 
SC Ten Boer heeft dit jaar hetzelfde team als vorig jaar. Helaas spelen de meeste schakers van het team niet meer actief en dan wordt het altijd spannend. Gerbrich en Wyona spelen alleen nog maar bij volwassenen mee en Rowin en Joël praktisch alleen bij de club. Alhoewel zij wel afgelopen Grand Prix in Ten Boer meespeelden. Joël haalde daar ook een prijs.
Joël
De match begon niet goed. Gerbrich trapte in de klassieke val om h2-h3 te spelen in combinatie met korte rokade, Arjan de Vries, laatst nog een winst tegen Machteld van Foreest, speelde meteen g7-g5 en het pleit leek beslecht. Wyona offerde doelbewust een pion in de opening tegen Gianluca Cioffi. Ik vroeg me wel af of er genoeg compensatie was de hele partij.
Gianluca - Wyona (aan zet)
Hier speelde Wyona 1... Pg4 waarbij ze had gezien dat 2. Pxc6 bxc6 3. Lxc6 Pxe3 4. Lxd7+ Dxd7 5. fxe3 mogelijk was. De stelling schatte ze als ok in voor zwart. De engine geeft ook 1... Pg4 als één van de betere zetten. Na afloop keken we nog naar 2... Pxe3 3. Pxd8 Pxd1 4. Lxd7 Kxd8 5. Txd1 Kxd7 6. e5 en we hadden het idee dat wit iets beter staat.
Rowin leek goed te staan, maar het was nog niet beslist. En Joël stond erg goed. Hij speelde scherp, precies wat we hadden afgesproken met elkaar: scherp blijven achter het bord.
Terwijl Gerbrich naar de scherven van haar stelling keek wist Joël het eerste punt te maken. In deze stelling
Joël (zwart) aan zet)
viel Joël niet in de grap om 1... Txg5 te spelen, want dan kan wit matzetten. In plaats daarvan speelde hij 1... Df3+ waarna wit zichzelf in het zwaard stortte met 2. T1g2 Dxh3+ 3. Dh2? Df1+ en mat op de volgende zet.
1-0 dus. 

En terwijl Gerbrich nog voortploeterde ging er iets fout bij Rowin:
Rowin - Ernst
Hier staat wit uitstekend, maar na 1. Tg7 werd Rowin verrast door 1... Lg5+ met kwaliteitswinst.
matchwinnaar Gerbrich
Opeens stond Gerbrich opeens gewonnen door een moment van schaakblindheid van haar tegenstander.
Gerbrich (wit) aan zet
Hier speelde Gerbrich 1. De2? Enige optie was 1. Pd5 met allemaal bizarre varianten, zoals 1... Pxd5 2. exd5 g4?! (2... 0-0-0 en zwart staat vermoedelijk gewonnen) 3. Lb5!? (de engine geeft 3. Pxd4 g3+ 4. hxg3 Lxd1 5. Lb5 met een betere stelling voor wit na 5... c6 6. dxc6) Dxb5 4. Pxd4 en nu is het chaos. Arjan speelt nu beslissend 1... g4 2. hxg4 Pxg4+ 3. Kh1 Pxf2+ 4. Kh2 Dg4 (zwart staat helemaal gewonnen, maar 4... Tg8 met de dreiging 5... Txg2+ en mat is directer. Gerbrich besloot maar in totale wanhoop  5. Pd5 en in plaats van bijvoorbeeld lange rokade speelde Arjan tot zijn eigen ontzetting 5... c6 6. Pf6+  en kon opgeven.
Na deze tegenslag kantelde de strijd ook op de andere borden. Bij Wyona a trouwens een gemiste kans:

In deze stelling had Wyona net 1... Da4 gespeeld. Beide spelers en ook in de analyse misten we 2. e5! met de dreiging 3. Pg6+ met damewinst. De loper gaat dus verloren.
Oeps Da4?
Even later blunderde Gianluca:

Hier speelde Gianluca 1. Dd4 omdat hij de matzet 1... Dxg2 had gemist. Overigens is de stelling ongeveer gelijk vermoed ik.
Tenslotte won Rowin in de volgende stelling

In deze stelling lijkt mij 1. Tg8+ al heel goed (na 1... Te8 2. Txe8+ Txe8 is het paard op d5 niet meer gedekt). Rowin speelde 1. Dg3 b4 om nu 2. Tg8+ te spelen. Ernst had hier met 2... Kb7 nog tegenstand kunnen bieden maar na 2... Te8 3. Txe8+ Txe8 4. Dxd6 is de stelling opeens verloren.
Al met al een geflatteerde 4-0 overwinning. Wel mooie en spannende partijen. Op 28 februari spelen we verder in het Buurhoes. Dan tegen het misschien nog wel sterkere MSV.

zondag 19 januari 2020

Zeer geslaagde Grand Prix Ten Boer

We hebben als schaakclub de afgelopen jaren prachtige toernooien beleefd. Het toernooi van gisteren hoort in dat rijtje. We konden 93 jeugdschakers verwelkomen in het Buurhoes. Daarnaast hadden we voor onze 4 t/m 7 jarigen een eigen toernooitje, waarbij ze samen met Erwin Kok en Paula een aantal schaakspellen deden. Zo konden ze voor het eerst meemaken wat een schaaktoernooi is.
Speelzaal (foto Joop Kleiwerd)

Dit jaar liep het toernooi op rolletjes. Dit kwam door de geweldige voorbereiding. Veel mensen hielpen hier aan mee: Ronald maakte een prachtige flyer, Jan reserveerde het schaakmateriaal, Anja regelde kadootjes voor de verloting, Paula zorgde voor de drie hoofdprijzen, Helma wist samen met Gabor de sponsoren te bereiken, Dirkjan nodigde Bob uit voor de uitreiking van de wisselbeker, Björn, Thea en Jan Willem leidden een groep, Angela zorgde ervoor dat iedereen een clubshirt aan kon hebben, Dino regelde de contacten met het Buurhoes en de Evangelische Gemeente Ten Boer en Roelof mocht afgelopen donderdag op Radio Noord iets vertellen over het toernooi. En dan ben ik ongetwijfeld mensen vergeten zoals alle ouders die ervoor zorgden dat we iets na 6 uur 's avonds het Buurhoes in oude staat aangeveegd en schoongemaakt achter konden laten. Na zo'n dag besef je eens te meer dat het jeugdschaken en het plezier van de jeugd veel positieve energie naar boven haalt in en rondom het dorp Ten Boer. Het verbindt jeugd en ouders.
Erwin Kok met de jongste groep, foto Joop Kleiwerd
Ook de clubs in de omgeving leveren een belangrijke bijdrage aan ons toernooi. Ronald van Nimwegen sprak een dankwoord namens de noordelijke schaakgemeenschap. Hij was één van de groepsleiders, waarvoor dank!. Anderen groepsleiders waren Mark Kolthof (Emanuel Lasker), Hiddo Zuiderweg (Matadoren en degene die ons in 2010 heeft geleerd hoe je een jeugdtoernooi opzet), Erwin Kok en Erick Erdtsieck (SCEPU), Roland Kroezen (Nosbo) en Martijn Hardeman (Paardensprong).  
Gerbrich was groepsleider van groep C, foto Joop Kleiwerd
Aan de andere kant: schaken gaat wel vaak om winst en verlies. Dus aan het eind van de dag zijn er drie bij elke groep die met een prijs naar huis mogen gaan. Toch willen we iedereen blijven aanmoedigen om naar toernooien te gaan. Want het gaat niet alleen om het resultaat, het gaat ook om het plezier, het ontmoeten van gelijkgestemden en om het gevoel dat je er meer van begrijpt. Om dat te benadrukken ging iedereen aan het eind van de dag met een medaille naar huis. Beschikbaar gesteld door onze sponsoren: Plainwater, Swap Support, Vereniging Dorpsbelangen Ten Boer, Slagerij 't Koopmanshoekje en Bob Tweewielershop.
Bob overhandigt de beker aan winnaar Daan, foto Jolanda van der Knaap
Bob was aan het eind van de middag aanwezig om de door hem ooit beschikbaar gestelde wisselbeker voor de laatste keer te overhandigen aan Daan Noordenbos. Daan heeft het toernooi vier keer gewonnen, waarvan drie keer op een rij. En dan mag je de wisselbeker houden...
Naast de wisselbeker waren er 3 speciale prijzen: het spel Castle Garden. Deze gingen naar Raya Dijks als aanmoedigingsprijs,
Raya, aanmoedigingsprijs (foto Jolanda van der Knaap)
Olaf List als winnaar van de oplossing van het schaakprobleem en
Olaf, winnaar bij het schaakprobleem (foto Jolanda van der Knaap)
Ghilon Etienne die getrokken werd uit de beker met groepswinnaars.
Ghilon Etienne, die de prijs bij de groepswinnaars won
(foto Jolanda van der Knaap)
Het schaakprobleem was door Jan Pilon aangedragen:
Wit speelt en wint. Geef de eerste drie zetten luidde de opdracht. Het goede antwoord was 1. Dg5+ Lxg5 2. f/hxg5+ Kh5 en nu kun je de pion op g4 niet gebruiken om mat te zetten vanwege de penning. Daarom moet wit de sleutelzet 3. Th8 vinden. Er dreigt 4. Txh7# en na 3... Dxh8 volgt alsnog 4. g4#
 Later meer. Er is ook een artikel over het toernooi op site van de Noorderkrant geplaatst.

dinsdag 14 januari 2020

GP Ten Boer bijna vol

Komende zaterdag hopen we veel jeugdschakers te mogen verwelkomen in Ten Boer. Het toernooi wordt gesponsord door vijf organisaties:
Bob Tweewielershop
 
Door de sponsoring kunnen we iedereen na afloop een herinnering geven. Daarnaast verloten we onder de groepswinnaars en de goede oplossers van het toernooiprobleem twee spellen Castle Garden en is een derde spel als aanmoedigingsprijs ter beschikking gesteld.
het podium uit 2019
Afgelopen jaar werd Daan Noordenbos toernooiwinnaar. Dit jaar doet Daan weer mee en kan hij voor de derde keer de wisselbeker winnen. In dat geval zal de beker definitief in Daan's bezit komen. O.a. Tammo Aden, Léon Niemijer en Arjan de Vries gaan proberen Daan van de derde titel af te houden.
 
Andere toernooiwinnaars waren:
2019 Daan Noordenbos
2018 Daan Noordenbos
2016 Lemée Reuver en Jonas Hilwerda
2015 Daan Noordenbos
2014 Robin Bruins
2013 Madita Mönster
2012 Daniël Apol
2011 Sander Taams
2010 Melchior Hillenkamp
Madita Mönster, Duitse winnares in 2013
Vanwege de grootte van het gebouw kunnen we niet meer dan 94 jeugdschakers ontvangen. Momenteel hebben we 91 inschrijvingen ontvangen. Na de 94ste inschrijving kun je nog wel op de reservelijst worden gezet. Voor de reservelijst hebben we een telefoonnummer nodig waarop we je uiterlijk tot zaterdag 11 uur kunnen bellen. Als er jeugdschakers zijn die zich afmelden, gaan we de jeugd op de reservelijst benaderen. Daarom het verzoek om bij ziekte of overmacht tijdig aan te geven dat je niet komt. 

het Buurhoes

Voor opname op de reservelijst kun je een mail sturen naar het mailadres van de voorzitter van SC Ten Boer.
Tot zaterdag! De zaal gaat rond 12.45 open.

zondag 12 januari 2020

GP de Donger

De Grand Prix in Dokkum staat in de regio bekend als een gezellige bijeenkomst aan de rand van het stadje, waarbij het niet altijd even rustig in de speelzaal is. Ook dit jaar ontstond er weer een mix van gemoedelijkheid en hartelijkheid van de organisatoren en de niet helemaal optimale speelomstandigheden. Voor de jeugd ook goed om te leren hoe hiermee om te gaan. En laten we wel wezen: de groepsleiders wisten samen met Bernard Keizer alles in goede banen te leiden. Een korte pauze na de vierde ronde met eten en drinken, een medaille voor de niet prijswinnaars. Kortom de Grand Prix wist zijn karakter vast te houden!
de groep die in Dokkum was
Vanuit Ten Boer een grote delegatie. Sowieso is de animo groot de laatste tijd om te schaken. De ouders staan er enthousiast achter en geven veel hulp. Waarvoor dank.
Ivar
In de E-groep speelden Ivar K, Sarah en Tyron mee. Ivar heeft plezier in het schaken en dat is te zien. Hij was vandaag wat te hoog ingedeeld, maar wist tot ieders vreugde wel een partij te winnen. Hij speelde heel goed tegen Tyron en won! Onverwacht en bijna vervelend voor Tyron, maar Tyron wist gelukkig toch groepswinnaar te worden door een beter onderling resultaat. Tyron speelde goed. Hij verloor twee partijen waarbij één met een prozaïsch mat met zijn koning op c6 en twee vijandelijke paarden op b5 en e5. Sneu, maar wel zeldzaam mooi. Sarah is begonnen aan de voorbereiding op haar NK en speelde een paar goede partijen. We weten waar we aan moeten werken en deze 4,5 uur in Dokkum hoort bij de arbeid die ze verrichten gaat. Gewoon lekker veel spelen en leren.
Tyron eindelijk eerste
Isidora won de D-groep onberispelijk. Ze speelde geconcentreerd en won al haar partijen door goed spel. Gewoon sterker dan de rest. Toen za al eerste was verloor ze onverwacht in de laatste ronde. Daniël had een goed middenstuk toen hij 2,5 uit 3 scoorde. Daniël houdt van het spelletje en doet graag mee aan toernooien. De groei is duidelijk merkbaar. Gijs had het gisteren zwaarder. Hij stond vrij hoog in het klassement maar moet met 2 uit 7 enige extra achterstand incasseren. Aan de andere kant: ik zie nog steeds veel groei en het schaken wordt steeds beter. En daar gaat het om!

Ivar W verraste met een derde plaats in groep C. Ik heb minder van zijn partijen meegekregen omdat hij het verst weg zat. Hij begon niet goed met 0 uit 2 en dus was het voor een ieder een verrassing toen hij aan het eind van de middag een prijs ontving. Wel goed voor de stand in het klassement.
Tyron tegen Ivar
Danique werd ook derde in de B-groep. Van haar partijen kreeg ik meer mee. Ze speelde in de eerste ronde remise tegen Ilya. Ze stond gewonnen maar kon onder de tijdsdruk niet verder komen dan remise. Hierna een paar wisselende resultaten. De laatste ronde tegen Deen was voldoende om de derde prijs te winnen. Een goede partij, die laatste!

Elisa speelde in de A-groep. Ook zij is in voorbereiding op het NK en dit was een goede groep om te oefenen en te kijken waar je staat. Ze begon met een goede overwinning, maar in de tweede ronde ging er iets mis in de opening. Ze kreeg nog kansen maar verloor door tijdgebrek. Wel zag ik dat ze haar tijd al steeds beter begint in te delen. De winst van de middag. Tegen Sono stond ze goed en tegen Elliot had ze waarschijnlijk een remise eindspel dat ze verloor. In de laatste ronde tegen Luca nam ze geen remise door eeuwig schaak en verloor. Wel genoeg aandachtspunten om aan te werken en daar heeft Elisa volgens mij ook zin aan.
Elisa tegen Elliot
Ik wil de organisatoren weer van harte bedanken voor het toernooi. Wij komen volgend jaar weer!