vrijdag 3 januari 2020

Elisa plaatst zich voor het NK

Elisa met haar NK-ticket
Vandaag de eerste dag van de persoonlijke jeugdkampioenschappen van de Nosbo. De D- en de AB-categorie speelden vandaag om de titels én in de D-categorie om de NK-plekken. Het kampioenschap is meer spannend dan leuk. Door de grote belangen stijgen sommigen naar grote hoogte terwijl anderen diepe dalen kennen om vervolgens alsnog met een lach te eindigen. Het spannende is ook dat één verkeerde zet kan leiden tot het mislopen van een NK-plek of een titel. Om een voorbeeld te noemen: onze oud-kampioen Daan liep de AB-titel mis na een uitstekende partij tegen Machteld. Met goed spel won hij een pion en leek te winnen, maar toen hij in tijdnood besloot om niet af te ruilen naar een pionneneindspel, miste hij zijn kans. Het pionneneindspel was achteraf gewonnen, maar wel heel moeilijk om in de korte resterende bedenktijd uit te rekenen. Nu bleven de dames op het bord en miste Daan een geniepige manoeuvre met de g-pion waardoor Machteld kon winnen. Daan tweede, Machteld eerste.
Machteld - Daan
Ook in de D-categorie werd het erg spannend. Ik zag vooral dat Danique haar spel daaronder leed. Eline speelde goed, maar op de beslissende momenten ging het vaak net verkeerd. Daniël deed het naar zijn kunnen, Ivar ook. Beiden kunnen veel winnen als ze rustiger gaan spelen. Tessel kwam om te oefenen voor volgend jaar en haalde 2 uit 7. Isidora wist bijna 4 punten te halen, maar verloor een gewonnen stelling tegen Eline. De enige die redelijk constant bleef spelen was Elisa.
Isidora

Het PJK was dit jaar goed bezet in de D-categorie. Maar liefst 21 jeugdspelers streden om 3 NK-plekken algemeen en twee NK-plekken bij de dames. Voor onze dames lagen er zeker kansen. In de eerste ronde gingen bijna alle partijen volgens rating. Dat betekende dat Danique en Elisa wonnen en de rest verloor. Danique won van Daniël terwijl Elisa van Tessel won. Alleen Eline kwam er wat bekaaid af: ze stond een kwaliteit voor tegen Sono en had daardoor kans op een sensatie. In het tweede kwartier van de partij gaf ze haar voordeel echter weg.
Eline

In de tweede ronde verloor Elisa kansloos van Sono. Danique speelde iets te snel en verloor ook duidelijk. Eline moest tegen de sterke Chinese speler Jia Rui Jia. In de opening ging het al fout en ze kon niet meer terugkomen.
Tessel

Isidora wist wel te winnen, terwijl Ivar verraste met een knappe remise.
In de derde ronde de belangrijke partij tussen Elisa en Danique. Elisa begon goed, maar Danique speelde haar beste partij dit toernooi. Ze kwam beter te staan en waarschijnlijk kon ze in het eindspel winnen als ze het moeilijke juiste plan met de koning en de a-pion had gevonden. Nu wist Elisa zich te handhaven en kwam ze zelfs gewonnen te staan.
Elisa en Danique terwijl de andere twee dames toekijken.

Tessel wist nu ook te winnen. Tessel is zich aan het ontwikkelen en dit toernooi geldt als voorbereiding op een mogelijke NK-plek volgend jaar. Eline herstelde ook met een goede overwinning.
Daniël

In de vierde ronde speelde Elisa een prachtige partij tegen Ernst. Ze won met het volgende offer:
Ernst - Elisa (aan zet)

Hier speelde Elisa 1... Lg2+ 2. Kxg2 Dxf2+ 3. Kh1 Th6 met mat.
Danique en Eline wonnen ook en komen op 2 uit 4. Ook super: Ivar speelt een goede partij en wint!
Ivar

Elisa staat nu in de subtop en moet in de vijfde ronde tegen Eli Alia. Eli Alia had in de ronde daarvoor kunnen winnen van Noël als ze in de volgende stelling de zet
Eli Alia (aan zet) - Noël

1. Tad1 met damewinst had gevonden.
Eli Alia tegen Noël

Het gevecht op bord 1 (!) was buitengewoon goed van Elisa. Ze wist op het goede moment het centrum te openen en kreeg voordeel. Het voordeel stolde in stukwinst en de stukken van Eli Alia stonden niet goed. Een dodelijke penning over de d-lijn was zo goed dat alle stukken van zwart gebonden raakten aan het paard op d7 en dat Elisa mat op h8 kon zetten.
Elisa tegen Eli Alia

Naast Elisa wist ook Daniël toe te slaan. Hij won van Ivar en dat voelde erg goed. Ook Isidora speelde een goede partij en won. 
Nu stond Elisa ondertussen gedeeld eerste. Een knappe prestatie. In de zesde ronde moest ze tegen Tomasso (die de volgende ronde verrassend Noël versloeg en zo kampioen werd). Elisa speelde weer goed en had voordeel. Ik vermoed dat ze een grote kans had, maar zoals ze het speelde kwam ze niet goed uit. Ze verloor een pion op d4 en moest vechten voor remise. Dat had gekund, maar ze gaf een toren we en het verlies was onafwendbaar.
Isidora won ook weer

De andere drie meiden grepen hun laatste kans om een NK-plek te krijgen en wonnen alle drie. Er was ook een incident dat grote gevolgen kon hebben voor de NK-tickets. Dagmar Luijkx, die echt enorm goed is geworden het afgelopen jaar, speelde een heel goed toernooi. Ze stond op 3 uit 5 en moest tegen een clubgenoot. Het werd een spannende partij waarbij haar clubgenoot mat zette. Toen ze de stukken al opstelden en klaar waren wees een toeschouwer er op dat het geen mat was en legde uit wat de juiste zet was. De clubgenoot zag in dat ze niet verder konden en stelde sportief voor om er remise van te maken. Dagmar ging ermee akkoord en zo leek alles met de beste bedoelingen opgelost. Iedereen wil natuurlijk het beste maar het extra halve punt kan natuurlijk betekenen dat Eli Alia en Elisa in de laatste ronden nog ingehaald of achterhaald hadden kunnen worden. Dus eigenlijk door een heel sportief gebaar ontstaat de situatie dat het belang van een niet betrokken persoon geraakt wordt. Er werd nog even over nagesproken en besloten om de remise te laten staan.
Dagmar tegen Elisa in de zevende ronde

In de laatste ronde moesten Dagmar (3,5 punt) en Elisa (4 punt) tegen elkaar. Hierdoor zouden de twee NK-plekken tussen Dagmar, Eli Alia (4,5 punt) en Elisa verdeeld worden, want er zouden twee meiden boven de 4 punten komen, dus konden Eline, Danique en Isidora ook bij een overwinning ze niet meer kunnen achterhalen.
De partij tussen Elisa en Dagmar werd ongemeen spannend. Dagmar had bijna de winst in de opening te pakken. Elisa moest goed verdedigen en vond een uitweg. Hierbij kwam ze wel een pion achter. Dat werd een tweede pion. De partij kantelde toen Dagmar dacht mat op de onderste rij te kunnen zetten en daarom haar paard niet wegspeelde. Elisa had echter gezien dat het paard nog naar f8 kon gaan en zo kwam ze een stuk tegen een pion voor. Het leek dat Elisa zo naar de gedeeld tweede plek zou kunnen doorstomen, maar ze gaf de cruciale pion op f7 weg waardoor Dagmar nog een kleine kans kreeg om te winnen. Elisa ruilde net op tijd alles af en met twee kale koningen was het remise en heeft Elisa zich geplaatst voor het NK.
Ondertussen speelden Eline en Isidora een titanengevecht om gelijk met Dagmar te eindigen. Aanvankelijk leek Eline te winnen. Daarna won Isidora de dame en stond ze gewonnen. Met een dame meer liet ze alleen een vervelend pionnetje promoveren waardoor Eline alsnog kon winnen. Voor Isidora erg sneu. Voor Eline eindelijk het geluk dat haar tot nu toe ontbroken had. Omdat Eli Alia echter besloot om naar het meiden NK te gaan, kreeg Eline geen kans om te spelen voor de NK-plek tegen Dagmar.

Zo eindigde een lange en spannende eerste dag van het PJK. Elisa plaatst zich door goed spel, maar ook doordat ze veel beter met haar tijd om ging. Veel sneller werden beslissingen genomen, waardoor ze geen enkele partij op tijd verloor.
Eline speelde kwalitatief goed. Door hierdoor een net iets verkeerde zet viel ze net buiten de NK-plekken met 4 uit 7.

Danique kan beter dan er vandaag uitkwam. Met 3 uit 9 nu geen play offs, maar wel het vertrouwen dat ze op gewone toernooien binnenkort gaat oogsten.

Isidora is de afgelopen twee jaar enorm vooruitgegaan. Het is jammer dat ze dat net niet wist om te zetten naar een plaatsing. 3 uit 9 is niet slecht.
Ivar scoorde 2,5 uit 9. Zijn spel gaat nog steeds hard vooruit en we zullen in de Friese GP-cyclus nog genoeg van hem horen.

Tessel en Daniël eindigden beiden met 2 uit 9. Tessel kwam hier om te leren en ze weet nu wat het inhoudt om onder hoogspanning te schaken. Ze gaat het volgend jaar halen! Daniël won van Ivar en dat maakte het toernooi toch een beetje goed. Daniël kan vooral veel aan zijn tijdgebruik doen, net als overigens Ivar. Iets langzamer spelen en het komt goed.
Ik wil Hiddo, Sake Jan en Ibo bedanken voor de goede organisatie. Het was stil in de speelzaal en de ronden en partijen verliepen helemaal volgens schema.

zaterdag 28 december 2019

Schaken tussen de profs

Vandaag is het jaarlijkse Grand Prix Toernooi van het Schaakfestival in Groningen gehouden.
Een sfeerbeeld met Daniël, Noa en Sarah (foto Harry Gielen)
Het is bijzonder om in de zaal naast al die schaakprofs te spelen. Af en toe een kijkje nemen in de zaal waar je de spanning voelt, maar het toch o zo stil is. Dat inspireert wel. Zeker als je een oud kampioen van SC Ten Boer op een live-bord ziet schaken. Daan is toch wel het voorbeeld van veel van onze schakers.
Daan in de B-groep
Het werd een leerzame middag voor onze 12 schakers. Door omstandigheden was de organisatie niet optimaal. De hoofdorganisator had wegens ziekte 's ochtends af moeten zeggen, dus dat betekende dat Jan en Bastian van Os opeens voor een enorme taak opgesteld stonden. Gelukkig waren er enkele schakers zoals Erwin van Pelt en Marijn Swemmer die spontaan meehielpen. En ook leuk was dat Jan een schaakprobleem voor de kinderen had neergelegd. Vijf kinderen konden zo een trainingsclinic met Nederlands Kampioen Jonas Hilwerda winnen. Gijs was één van de vijf gelukkigen.
Gijs met direct daarachter Jonas die alvast de eerste aanwijzingen geeft
De indeling was wat onevenwichtig. Zo zat Noa tot onze grote schrik in de C-poule. Ook Tessel zat hoog in de B-poule. Eline zat pas in de D-poule. Toch wist elke jeugdschaker van onze club er het beste van te maken.
Tessel was dus als hoogste ingedeeld. Ze had het moeilijk maar wist tot onze blijdschap toch nog twee punten te scoren.
In de C-poule zaten Maurijn, Isidora, Noa en Daniël. In elk geval Noa zat véél te hoog. Ze speelde twee partijen waar het nog een tijd gelijk op ging, voor de rest was het niet helemaal eerlijk. Ook Daniël leek me te hoog ingedeeld, maar die haalde gewoon 4 punten. O.a. een overwinning op Isidora. Hij eindigde samen met Isidora en Maurijn op 4 punten. Daniël gaat heel hard vooruit. Vooral gevaar voelt hij goed aan. Hij vindt veilige velden voor zijn stukken, terwijl hij tegelijkertijd geen genade kent voor stukken van de tegenstander die te dichtbij komen.
Isidora was de pechvogel van de dag. Ze speelde een weergaloos goede partij tegen de latere Chinese winnaar, die al zijn partijen won. Isidora kwam helemaal gewonnen te staan, maar in een zinderend tijdnoodduel verloor ze alsnog. Ook eerder verloor ze ongelukkig een partij.
Isidora (foto Harry Gielen)
Maurijn is een liefhebber die goed met de spanning kan omgaan. Zijn focus is groot en hij groeit daardoor snel. Vandaag een uitstekende prestatie met ook 4 punten.
De Boerster spelers moesten vervolgens met z'n drieën om de derde plaats vluggeren. Toen dat ook nog eens gelijk eindigde werd besloten om te loten. Iedereen zat immers op het drietal te wachten. Daniël werd na loting derde, Isidora vierde en Maurijn vijfde. Een beetje een onbevredigend einde.
Daniël derde
In de D-poule zaten Eline, Olaf, Joachim en Sarah.
Sarah, foto Harry Gielen
Sarah zat ook aan de hoge kant maar was niet bang en versloeg in de tweede ronde gewoon Olaf. Olaf speelde trouwens niet op z'n best in die partij, maar toch... Ze haalde een knappe 3 punten en eindigde daarmee net boven Joachim. Joachim wist zijn goede houding achter het bord uit St Jabik vast te houden, maar liet zich in elk geval één keer het kaas van het brood eten. Als je zo door gaat, komen er van zelf een keer prijzen, Joachim.
Olaf was iets te lief tijdens het toernooi.
Olaf (foto Harry Gielen)
Zowel tegen Sarah als tegen Milan speelde hij bewust niet op zijn best. Als de tegenstander dan opeens wel heel goed speelt verlies je dan pardoes de partij. Heel goed speelde hij tegen Mehran. Een knappe partij omdat er haast geen fouten in zaten. Tegen Eline speelde hij in de laatste ronde remise. Ook een goede partij van beiden. Olaf werd daarmee derde, Eline tweede.
Eline, Olaf en Joachim (foto Harry Gielen)
Eline was echt de beste van deze groep, maar een totaal gewonnen stelling tegen Mehran werd toch verloren. Onbegrijpelijk, maar wel goed teruggekomen van Mehran. Hierdoor kon ze niet meer eerste worden, hoe goed ze de andere partijen ook speelde. Ik zag echt heel goede dingen van Eline. Zo sloeg ze een eenvoudige stukwinst af om nog veel meer voordeel te krijgen door een paar tussenschaakjes. Het bewees voor mij weer haar klasse.
het podium in de D-groep met Jonas erbij
In de E-groep speelden Niek en Tyron. Leek me wel een groep waar wat te winnen was, maar blijkbaar ook hier een paar sterke spelers, zoals Jaap de Vries. Tyron haalde 3 punt, Niek, 3,5.
Tyron (foto Harry Gielen)
Tenslotte speelde Gijs in de F-groep. Hier zaten een paar sterke schakers. Zo was er een sterk meisje dat in Tsjechië woont. Ze leek me een vrij zekere nummer 1, terwijl ze dat toch verrassend niet werd. Gijs speelde niet zijn beste toernooi, maar haalde nog wel 3,5 punt. Niet genoeg voor een prijs helaas.
 
Ik wil Jan, Bastian, Erwin en Marijn bedanken voor de organisatie. Jullie hebben het goed overgenomen van Marjet, die er helaas niet bij kon zijn.

dinsdag 24 december 2019

Veel leden naar één van onze meest favoriete Friese Grand Prix toernooien

De afgelopen jaren zijn we altijd met veel plezier op de laatste zaterdag voor de Kerst afgereisd naar Sint Annaparochie om daar deel te nemen aan de plaatselijke Grand Prix. Hierdoor heeft het een goede naam opgebouwd. En dat merkten we als bestuur toen we vroegen wie mee wilde doen. Maar liefst 13 (!) deelnemers vanuit Ten Boer en omstreken wilden deelnemen. Dat betekende dat in elke groep wel een speler van onze club vertegenwoordigd was.
Na jaren werd uitgeweken naar Sint Jacobiparochie. Het Multifunctionele Centrum voldeed, maar na afloop had ik toch het idee dat de vorige locatie zich beter leende voor het toernooi. Ondanks alle gastvrijheid en goede gastheerschap was het wat onrustig in de speelzaal. In elk geval heeft de jeugd een goede middag gehad en daar gaat het om!
In de A-groep onze blues brothers Lindert en Rowin. Ze deden mee omdat ze er plezier aan hebben om af en toe te schaken. Voor Lindert geldt zeker dat de Olympische gedachte belangrijker is dan het resultaat. Samen zaten ze wat afgescheiden van de rest van het toernooi en op het hoge podium hadden ze een leuke middag. Voor de prijzen deden ze niet mee. Lindert was zeker veel te hoog ingedeeld met een ratingsverschil van meer dan 1000 tussen de nummer 1 en hem. Rowin heeft meer ervaring en kon beter tegenspel bieden.
In de B-groep speelde Elisa. Elisa deed het goed, maar had moeite met haar tijd. Ze ging twee keer door de vlag en wist twee keer met minder dan 10 seconden op de klok te winnen. De ene keer dat ze op tijd verloor, stond ze ook verloren, maar de eerste keer stond ze positioneel beter tegen Jurjen Noorlander.
Elisa
Met 5 uit 7 deed Elisa het qua resultaat goed. Aandachtspunt blijft haar tijdsgebruik. Uiteindelijk werd ze op Onderling resultaat derde.
In de C-groep waren maar liefst drie schaaksters van Ten Boer. Isidora speelde deze middag tegen haarzelf. Als ze te snel speelde verloor ze nogal eens een stuk, maar als ze dan rustiger speelde ging het uitstekend en wist ze alles weer terug te winnen. Tekenend was haar verliespartij tegen Elise Knobbe. Isidora kwam een dame voor na goed spel, speelde uitstekende zetten en kon het paard op c3 winnen. In plaats daarvan ging ze voor mat en verloor een paar zetten later pardoes haar dame. Hierna kon ze niet meer herstellen. Eline deed het beter. Ze begon met 3 uit 3 waarbij ze ook won van Danique. Helaas is de stijl van Abe van der Kolk haar af en toe te machtig. Het frivole en ongefundeerde aanvalsspel van Abe vergt grote oplettendheid, want een kleine fout leidt onherroepelijk tot verlies. Ook in deze partij waar ze even vergat dat ze ook een kwaliteit kon weggeven om het mat te voorkomen.
Eline
Danique leek op groepswinst af te gaan. Ze stond op 5 uit 6 toen ze in de laatste ronde tegen Elise moest. Elise speelde deze partij gewoon beter en Danique verloor kansloos.
Ze werd daardoor tweede, terwijl Eline de derde prijs won.
In de D-groep speelde Maurijn. Hij begon met twee verliespartijen, maar daarna wist hij nog 3 uit 5 te scoren. Maurijn is echt een heel groot talent dat de juiste instelling heeft om snel naar de top door te groeien. Ik zag deze middag een grote sprong in kwaliteit. Let op hem de komende tijd.
Maurijn
Held van de dag was Joachim die echt heel erg sneu begon met 0 uit 3. Maar doordat hij zich tijdens het toernooi begon te concentreren op de dingen die wel goed gingen, herstelde hij zich.
Held van de dag
Het vertrouwen kwam terug en zo'n overwinning op jezelf is meer waard dan welke prijs ook. Met 3,5 uit 7 scoorde hij toch nog 50% en werd vijfde in zijn poule.
Tessel
Eén van de slachtoffers was Tessel, die in de schaduw van Joachim puntjes bij elkaar sprokkelde. Het waren er uiteindelijk 4 en dat was genoeg voor de vierde prijs!

Inde F-groep twee van onze schakers die de laatste maanden héél snel vooruit zijn gegaan. Ivar was vandaag ongenaakbaar en won al zijn partijen. Alleen in zijn partij tegen Sarah had hij het moeilijk.
De rest won hij met snelle matjes. Met 7b uit 7 sluipt hij ook de subtop van het GP-klassement in en staat volgens mij zevende of zo. In elk geval is vooral het plezier wat Ivar heeft de grootste motivator voor ons allemaal. Sarah kwam er achter dat herdersmat wel leuk is, maar dat een partij veel leuker is. Daarom besloot ze geen herdersmat meer te spelen, maar gewoon een echte partij.
Ze had er succes mee: ze werd gedeeld tweede en op onderling resultaat kreeg ze de derde prijs.
Gijs
Tenslotte zaten Paulien en Gijs in groep G. Gijs scoort op het ogenblik bij elk toernooi een prijs. Ook vandaag won hij volgens mij alles, maar in de uitslagentabel zie ik verrassend dat hij van Paulien heeft verloren? Zou het echt zijn? In elk geval ging Gijs onbedreigd met de eerste prijs naar huis.
Paulien deed het ook beter dan ooit. Vandaag haalde ze 4 uit 8. Ze begon al met 2 uit 2. Ze leerde ook dat ze het tegen de groepsleider moet zeggen als je tegenstander te onrustig is waardoor je je niet kunt concentreren. Ze moest uiteindelijk snelschaken om de vierde prijs. Dit ging op zich uitstekend, maar omdat het de eerste partijen met klok waren, ging ze door de vlag heen en verloor terwijl de tegenstander eigenlijk bijna mat stond. Een sneu verhaal, maar het positieve is de progressie die ze vertoont. Ga zo door, Paulien.
Een prachtige middag eindigde zo met maar liefst 7 prijzen voor onze 13 deelnemers. WE vonden het weer een geweldige middag en willen Thys en kornuiten bedanken voor de organisatie! Volgend jaar weer!
alle prijswinnaars

zondag 24 november 2019

Fontein oppermachtig bij het schoolschaken, Elisa individueel de sterkste

Woensdag is in de Huifkar voor het tweede opeenvolgende jaar het BSK van de voormalige gemeenten Ten Boer en Bedum gehouden. BSK staat voor basisschoolschaakkampioenschap. Elk jaar worden overal in het land voorronden gehouden. De winnende teams van die voorronden mogen vervolgens naar regionale of provinciale kampioenschappen. Per provincie/regionale bond mogen er vervolgens 2 of meer teams naar de landelijke finales. Hier doen 40 scholen mee in de strijd om de landelijke titel. Het gaat niet om weinig scholen die meedoen. In het verleden heb ik wel eens een staatje gezien en er doen landelijke een paar duizend scholen mee aan de kampioenschappen.
de topborden op het podium
In Bedum en Ten Boer wordt het kampioenschap door SV Bedum georganiseerd. Marcel Kuipers en Theo Smit leiden het al sinds het begon van onze jeugdclub. Vroeger altijd in Bedum op de verschillende scholen. De laatste twee jaar in Ten Boer, dankzij de ondersteuning van de Huifkar. Veel dank daarvoor.
de speelzaal met de kinderen in shirtjes van de scholen
Hoogtepunt voor deze gemeenten waren de twee kwalificaties van de Fontein voor het landelijk kampioenschap. Dat was in 2014 en 2015. In 2015 werd de Fontein zelfs kampioen van de provincies Drenthe en Groningen.
de prachtige locatie in de Huifkar
Dat is verleden tijd. Maar ook dit jaar was de Fontein oppermachtig. Het kampioenschap bestaat uit een individuele wedstrijd, waarbij aan het eind van de middag de beste vier van elke school als team tellen voor de eindstand bij de scholen. Waar de spelers van de Fontein in de eerste ronden nog op de borden 10 t/m 24 zaten, werd het in de latere ronden steeds witter op het podium waar de eerste vier borden hun partijen speelden. Alleen Elisa, Menko, Ewout en Jan wisten daar tegenstand te bieden. De breedte van de Fontein-brigade maakte al na de vierde van de zes ronden duidelijk dat zij eerste zouden gaan worden.
clublid Haaie van OBS Garmerwolde
Eerst weer even terug naar het begin. Het is verheugend dat maar liefst 48 jeugdschakers van 5 scholen hun weg naar de Huifkar vonden. Er zit groei in het aantal schakers uit onze regio en ook het niveau neemt toe. Dit komt doordat op steeds meer scholen schaakles wordt gegeven. Het gebeurt al zo'n 6 jaar op de Fontein, vorig jaar werd op 't Groenland in Zuidwolde les gegeven en dit jaar is men in Garmerwolde begonnen. Vooral daar zit er groei in. Marcel overweegt om ook weer op Walfridus les te gaan geven. Een verheugende ontwikkeling.
Ewout namens GBS de Poort
Vorig jaar stonden Elisa, Ewout en Danique individueel op de eerste 3 plekken. Danique is verhuisd naar Uithuizen en mag niet meer meedoen, Elisa en Ewout waren wel aanwezig.
Jasmine tegen Jelmer

Van tevoren werd gedacht dat de individuele strijd tussen Elisa van Walfridus, Jan en Menko van OBS Garmerwolde, Ewout van GBS de Poort en Eline, Samuel en Niek van de Fontein zou gaan. Interessant om te zien wie dan misstappen begaat. En bij zo'n toernooi kan dat eenvoudig. Omdat er niet met de klok gespeeld wordt moet er gearbitreerd worden na een half uur. En soms heb je dan pech. Zo werd de strijd tussen Eline en Ewout uit de eerste ronden en tussen Samuel en Elisa in de tweede ronde als remise gearbitreerd. Menko verloor in de tweede ronde zelfs van Ivar Wieringa.
de topborden in de laatste ronde

Na 3 ronden waren er nog 4 spelers met 3 punten: Jasmine, Jan, Niek en Tessel. Tessel won van Ewout, die daarmee al uitgeschakeld was voor de titel. Want je kunt maar een half of heel punt verspelen om eerste te worden.
de toppers van OBS Garmerwolde

In de vierde ronde won Jan van Jasmine. Tessel leek van Niek te winnen en dat was verrassend, want Tessel stond veel beter. De enigen die volgden waren Elisa en Eline. Eline won van Samuel. Dus uit dit viertal zou de winnaar komen.
De partij tussen Niek en Jan was erg spannend. Jan leek het beste te hebben in een complexe stelling. Niek was echter maar met één ding bezig: mat zetten. En toen Jan te lang wachtte met het pennen van een toren van Niek, was het pardoes mat. Op het tweede bord wist Elisa van Eline te winnen. Dus voor het begin van de laatste ronde stond Niek op 5, Elisa op 4,5. Daarna volgde een groepje met 4 punten: Jan, Jasmine, Ivar, Menko en Jelmer.
de finale tussen Niek en Elisa

De partij tussen Niek en Elisa zou de winnaar van de middag opleveren. In deze partij bleek Elisa duidelijk de sterkste. In de strijd om de tweede plaats deed Menko erg goede zaken door Jan te verslaan. Ivar verloor van Eline terwijl Jelmer Jasmine versloeg. Elisa dus kampioen, Menko op weerstandspunten tweede, Niek derde en Jelmer vierde. Zij hadden alle drie 5 punten gehaald.
de individuele top 3 met organisator Marcel

Elisa dus opnieuw kampioen. En terecht want ze speelde tegen de nummers 3 t/m 6 van de eindstand. Hiermee is ze voor de tweede keer kampioen en zou ze misschien in staat kunen zijn om het record van Finn en Lindert te verbreken. Die werden twee keer kampioen in de afgelopen 13 jaar.

Eindstand:
Ranking after round 6 of Schoolschaaktoernooi Bedum en Ten Boer
No.  Name                       Score WP    SB    
-------------------------------------------------
1.   (W) Elisa Oostinga          5.5  26.0  23.75
2.   (G) Menko Damwichers        5.0  22.5  18.50
     (F) Niek Eilander           5.0  21.5  16.00
     (F) Jelmer Schaaphok        5.0  20.0  14.50
5.   (F) Eline Hummel            4.5  22.5  15.25
     (F) Samuel uit Oude Groene  4.5  22.0  14.75
7.   (G) Jan Steenstra           4.0  22.0  12.00
     (F) Jasmine Burger          4.0  21.5  12.50
     (F) Sarah Schipper          4.0  21.5  11.50
     (F) Ivar Wieringa           4.0  21.0  12.50
     (F) Gijs Oosterhuis         4.0  20.5  11.75
     (F) Tessel Reuver           4.0  20.0  10.00
     (F) Daniël Elzinga          4.0  17.0  10.00
14.  (P) Ewout Rodenboog         3.5  22.5  12.25
     (F) Ivar Kingma             3.5  18.0   8.25
     (F) Tim Wiltjer             3.5  17.5   8.25
     (W) Bente Kuipers           3.5  17.0   8.50
     (W) Emma Rombouts           3.5  16.5   7.00
     (W) Kirsten Reinders        3.5  16.0   8.00
     (W) Lies Hoving             3.5  15.0   7.75
21.  (G) Yanick Meijer           3.0  21.0   9.75
     (F) Justen Wiltjer          3.0  20.5   8.25
     ('t G) Bruun Wolfkamp       3.0  20.0   8.75
     (F) Daniël Medendorp        3.0  20.0   8.00
     (W) Jakob Drost             3.0  19.5   6.50
     (W) Guus Reinders           3.0  18.5   6.50
     ('t G) Amber Haas           3.0  15.0   6.50
28.  (W) Rodin Hagenauw          2.5  19.5   6.00
     (G) Noor Zelders            2.5  19.0   5.75
     (W) Sage Pruis              2.5  18.0   5.75
     ('t G) Nemo Krol            2.5  17.5   4.00
     (G) Dirk Mandema            2.5  16.5   5.75
     ('t G) Tobias Visser        2.5  15.5   2.50
     ('t G) Toon Jonk            2.5  15.0   5.00
     ('t G) Lize Wierts          2.5  14.0   3.75
     (G) Haaie Bouma             2.5  13.5   4.25
     ('t G) Leonie Haas          2.5  13.5   3.25
38.  (P) Ben Smeltink            2.0  15.0   3.25
     (G) Hanna Barends           2.0  15.0   2.75
     (G) Noëll Meijer            2.0  14.5   1.50
41.  (G) Sem de Vlieg            1.5  20.0   5.25
     (G) Lenthe Prins            1.5  17.5   3.25
     (W) Anouk de Vries          1.5  16.5   1.75
     (F) Noa Greven              1.5  14.0   2.50
     (W) Jonathan Eilander       1.5  13.5   1.50
46.  (F) Vincent Greven          1.0  14.0   2.50
     (G) Chris Spits             1.0  13.5   1.50
48.  ('t G) Tom Lai              0.5  13.5   0.50

In de strijd om de scholen werd het alleen spannend in de strijd om de tweede plek. Voor de laatste ronde stond de Fontein 2 op die plek, maar doordat alle Fontein spelers tegen elkaar moesten kwamen er maar 2 punten bij. Hierdoor kon de Walfridus langszij komen. Het is afwachten of slechts één van die twee teams naar de halve finale op 14 maart mag. Misschien wel, maar het kan ook zijn dat er nog een beslissingswedstrijd moet worden gespeeld. In elk geval gaan beide teams zich er stevig op voorbereiden!

het winnende team van de Fontein
Eindstand scholen:
1. Fontein 1                        19
2. Walfridus 1 en Fontein 2         16
4. Fontein 3                        15
5. Garmerwolde 1                    14,5
6. Walfridus 2                      12
7. ’t Groenland 1                   11
8. Garmerwolde 2                     9
9. Fontein 4                         8,5
10. ’t Groenland 2                   8
11. De Poort  en Walfridus 3         5,5
13. Garmerwolde 3                    4

de schakers van de Fontein
Ik wil Marcel en Theo bedanken voor de organisatie. Verder waren er veel ouders en jeugd die meehielpen. Van de jeugd was de rol van Olaf en Joël een voorbeeld voor de aanwezige kinderen. Mark, Paula, Richard en Jacoba ook veel dank voor de ondersteuning. En natuurlijk aan de Huifkar en de verkopers van koffie, thee en andere lekkere dingen. We vonden het een prachtige locatie om te spelen!