vrijdag 31 mei 2019

Elisa op het NK (49)

Dag 1

Gisteren is voor Elisa het NK begonnen. Het NK wordt voor de 29ste keer in Rijswijk gehouden en van al hebben Ilja, Gerbrich, Mieke, Anna-Mae en Yrsa namens Ten Boer meegedaan. Volgens velen is het het leukste van alle NK's
De opening
Elisa heeft het op de eerste dag volgens verwachting gedaan met 1 uit 3. Ze begon met een verliespartij tegen een sterke Belgische (!). Ze kwam al direct vanuit de opening onder de druk. Eerst wist ze alle aanvallen te weerstaan, maar aan het eind van de partij kwam de koning op d8 te onveilig te staan.
Elisa bij de start van het toernooi
Daarna een overwinning op de Friese Silke Dijcker. Silke doet het goed en had ook een kans, maar Elisa wist op een gegeven moment de zwarte koning zo onder vuur te nemen, dat er geen houden meer aan was.
Elisa tegen Silke
In de laatste partij maakte Elisa een openingsfout en kreeg ze daarna geen kans meer.
de speelzaal bij de tweede ronde
Doel is dit NK 3 uit 9 te halen. Of eigenlijk: om ervaring op te doen voor de komende jaren. Omgaan met de spanning, drie lange partijen op een dag en het onthouden van allerlei openingssystemen: je leert veel op zo'n NK.
We zijn blij dat het zo goed gaat, Elisa!

Dag 2

Vandaag haalde Elisa weer 1 uit 3. Langzamerhand gaan de openingen beter lopen.
de groepsfoto bij het begin van ronde 6
In de eerste partij van de dag stond opeens het bord in brand. Maar in deze stelling
Elisa (zwart) aan zet
durfde Elisa 1... Pxd4 2. Dd3 niet aan vanwege de aanval op f5. Maar na 2... Lb6 of 2... Le6 (met het idee 3. Dxd4 Lb6) kan zwart nog alle kanten op. Na de zet van Elisa 1... Ld7 kwam 2. Lxf6 en verloor Elisa.
Elisa tegen Nora
In de tweede ronde moest Elisa tegen de heel sterke Nora Yeh. Die is vorig jaar tweede op het NK E geworden en speelde ook al het NK C. Elisa kwam goed uit de opening, maar miste in betere stelling een penning. Nora had toen geen moeite meer.
In de laatste ronde van de dag was Elisa heel snel klaar. De tegenstandster gaf een dame weg en Elisa zette binnen een half uur mat.
Een snelle overwinning in ronde 6
Met 2 uit 6 is Elisa nog steeds op planning. Misschien is er morgen meer dan één punt te halen.

Dag 3

Het is gelukt om meer dan één punt op één dag te halen. Met 1,5 uit 3 eindigde Elisa op 3,5 uit 9. En dat is een mooi resultaat voor een opbouwjaar naar volgend jaar toe.
In de zevende ronde speelde Elisa remise. Ze had het in het begin moeilijk en haar tegenstander kon ergens winnen. Maar toen ze dat niet deed miste Elisa een kans om een stuk voor te komen. Na al die spanningen besloten de dames tot remise.
Elisa won in ronde 8
In de achtste ronde volgde een knappe overwinning met wit. Elisa had de hele partij een betere stelling en wist uiteindelijk een stuk te winnen.
In de laatste ronde volgde een nederlaag. Voor het eerst moest ze tegen 1. d4 verdedigen. Dat ging in het begin goed, maar toen ze haar loper op g6 met de f-pion terugsloeg volgde er een moeilijke stelling. De pion en het veld op e6 werd zwak en hier verloor ze de slag.
1. d4 in de laatste ronde
Met 3,5 uit 9 haalde Elisa meer dan het gestelde doel: 3 uit 9. Nu weet ze wat het niveau is, wat de sfeer is en wat ze kan verwachten als ze besluit om door te gaan voor het volgende jaar. Met wit speelt Elisa aanmerkelijk beter dan met zwart. Hier kan nog veel winst geboekt worden.
Het waren mooie dagen in Rijswijk. Als SC Ten Boer zijn we erg blij dat we een opvolger voor Gerbrich, Ilja, Anna-Mae, Yrsa en Mieke in huis hebben.
de stelling raakt af en toe uit het evenwicht
Het was een bijzonder toernooi. We hebben erg genoten. Niet alleen van Elisa maar ook van andere momenten. Zo zagen we Léon Niemeijer, Noël Koene en Silke Dijcker vér boven zichzelf uitgroeien. Léon speelde uitstekend, alleen tegen Nanne kwam hij er niet aan te pas. Een paar keer miste hij op de laatste dag de winst. Neem het volgende eindspel:
Léon (zwart) aan zet
Dit eindspel is bijzonder ingewikkeld. Léon speelde hier het juiste 1... bxa5. 1... b5 verliest vanwege 2. f4+ gxf4 3. gxf4+ Kxf4 4. Kxd4 en wit wint want hij is eerder. Na 2. a4 h5 3. f4+ gxf4 4. gxf4+ Kxf4 5. Kxd4 lijkt zwart te winnen, maar schijn bedriegt. De witte koning sluit de zwarte koning in op de h-lijn en als zwart de h-pion loslaat om de a-pion op a4 te winnen, dan is wit net op tijd terug op c1 om de zwarte koning in te sluiten op de a-lijn of zwart moet de witte koning naar a1 laten gaan. De partij ging verder met 5... Kg3 6. Ke3 Kxh3 (6... Kg2 7. Ke2 of 7. Kf4 Kxh3 8. Kf3) 7. Kf4 Kh4 8. Kf3 Kg5 9. Kf5 Kg3 10. Kh4 Ke4 11. Kxh5 Kd4 12. Kg4 Kc3 13. Kf3 Kb3 14. Ke2 Kxa4 15. Kd2 Kb3 16. Kc1 Ka2 17. Kc2 met remise. Hier zat er net geen winst in.
Léon werd vierde en heeft een plusscore van +4,1 gehaald.
Ook Noël Koene deed het overigens uitstekend. Vooral zijn aanvallende stijl, zelfs bij een achterstand, viel me op.
Elisa en Silke bij de analyse van hun partij in de tweede ronde

Silke Dijcker is een meisje dat we vaak op toernooien in Friesland en Groningen zien. Ze komt uit Gytsjerk en dat is voor mij als Trynwâldster Boy bijzonder. Een opvolger uit de Lytse Wâlden! Ze bleek echt iemand te zijn die in een toernooi groeit. Niet voor niets kreeg ze de speltakelprijs voor haar partij in de zesde ronde. Ik was bijzonder onder de indruk hoe ze met aar e-pion de zwarte stelling open sneed en ze leek toen al direct te winnen. Zwart kwam echter terug en opeens was ook de witte koning in gevaar. In plaats van te verdedigen besloot Silke te blijven aanvallen en wist ze zwart mat te zetten. Speel vooral na deze partij:
Silke Dijcker - Janice Fu
1.e4 e5 2.Nf3 Nc6 3.Nc3 Nf6 4.Bc4 Bc5 5.d3 h6 6.O-O d6 7.h3 O-O 8.Nh4 Nd4 9.Be3 Be6 10.Na4 c6 11.c3 b5 12.cxd4 exd4 13.Bd2 bxc4 14.dxc4 Bxc4 15.Re1 Nd7 16.Qg4 Nf6 17.Qg3 Nh5 18.Qg4 Nf6 19.Qf4 a5 20.Nf5 Re8 21.Qg3 g6 22.Nxh6+ Kf8 [#] 23.e5 Nh7 24.Qf3 Rc8 25.e6 Nf6 26.Nxf7 Qe7 27.Bh6+ Kg8 28.Qg3 Kh7 29.Bg5 Kg7 30.Qh4 Rh8 31.Qf4 Bxe6 32.Nh6 Bb4 33.Re2 c5 34.g3 d3 35.Re3 [#] 35...Nd5 36.Qf3 [36.Bxe7 Nxf4 37.gxf4] 36...Qxg5 37.Rxe6 Kxh6 38.h4 Qd2 39.Qxd5 Rhf8 40.Rf1 Rf7 41.Rxd6 Rcf8 42.f4 Qe3+ 43.Rf2 Be1 [#] 44.Qg5+ Kg7 45.Rxg6+ Kh8 46.Qh6+ Rh7 47.Qxf8# 1-0
Op Schaaksite maakt Herman Grooten ook melding van de partij met het bijbehorende jury rapport.
De teams van grootmeesters met kersvers
eerste kamerlid Loek van Wely aan zet

Ook bijzonder was de partij tussen twee teams van drie grootmeesters. Het was een gezellige happening waarbij elke grootmeester om de beurt een zet moest doen. De wedstrijd werd beslist met de volgende combinatie:
Team Wit - Team Zwart (aan zet)

1... fxe5? (zet van Loek) 2. Dh4+ Ke8 3. Dxd8+! Kxd8 4. Pc6++ en nu schreeuwde Peng het van plezier uit want Loek moest 4... Ke8 of 4... Kc8 spelen waarna zij 5. Td8# mocht spelen.
King Loek overhandigt de zwarte koning aan
Zhaoqin Peng ten teken van opgave

woensdag 29 mei 2019

Elisa op het NK (48)

De komende dagen, donderdag tot en met zaterdag, zal Elisa naar het NK D in Rijswijk gaan. Ze speelt drie partijen op een dag met een tempo van 55 minuten per person per partij plus 10 seconden per zet. Verslagen zullen op dit weblog volgen, maar je kunt ook gaan naar NK D in Rijswijk. Waarschijnlijk zullen de topborden ook live te volgen zijn, maar die link is nog niet aanwezig op de site. De eerste ronde op donderdag begint om 10.30. De ronden daarna beginnen 2 uur en 3 kwartier later.
Elisa kampioen bij de meisjes in de D-categorie
De hele schaakclub wenst haar heel veel succes. We hopen dat je veel leert, zodat je volgend jaar voor de top 5 kan gaan.
 

Tupperwarebingo

Zaterdag 11 mei hebben we een geweldige en onvergetelijke Sponsoractie gehad. De Tupperware Bingo zorgde voor een ongekend hoge opkomst. Erna, de vertegenwoordiger van Tupperware, had dit nog niet eerder zo meegemaakt.
Het bomvolle Dorpshuis
En ook Johan en Lieneke van het Dorpshuis waren zo enthousiast dat ze spontaan besloten de schaakclub te sponsoren. Door de sponsoring van de Makro konden alle aanwezige jeugdschakers (en dat waren er nogal wat) met een presentje naar huis. Vele schaakouders hebben nu, aan het eind van de bingo, een hele nieuwe voorraad Tupperwarespullen in huis.
Al met al heeft de actie voor €375 gezorgd om nieuwe shirts voor de club te kopen. Ronald en Paula gaan over een ontwerp nadenken. We hopen ze dit seizoen nog te kunnen bestellen zodat we ze bij het laatste toernooi in juni kunnen presenteren.
Speciale dank gaat uit naar Paula die de contacten met Erna, Dorpshuis en via de vader van Christian met de Makro regelde.
De jeugd met de sponsoring van de Makro
Wij willen iedereen heel erg bedanken voor jullie aanwezigheid of mentale ondersteuning. Er zijn zoveel mensen die zo veel goeds voor onze jeugd doen, dat de jeugdschakers en het bestuur elke keer weer geïnspireerd en gemotiveerd worden! Heel veel dank 

dinsdag 30 april 2019

Rowin, Elisa, Jan, Isidora en Tyron op het NK (47)

Zondag is het NK in Assen geopend. Net als vorig jaar werd er ter ere van het NK ook een Grand Prix gehouden. De GP Assen schaken ging dus wel door terwijl de GP Assen Formule 1 het niet heeft gehaald. Zo'n GP tijdens het NK is extra interessant omdat er veel kinderen van buiten het Nosbo gebied meedoen. Een keer andere tegenstanders.
Het welkom op de Grand Prix
Overigens verontrustende berichten over de GP-cyclus. DE GP Assen zou wel eens de laatste van de cyclus kunnen zijn. Marjet, de fantastische jeugdleider va de Nosbo, is vanwege de thuissituatie gestopt en er is nog geen opvolger. Daarom is de enige overgebleven GP van de FSB- en de Nosbo-cyclus op 8 juni onder druk komen te staan. Marjet heeft deze GP de afgelopen jaren altijd met veel succes georganiseerd. Het Dorpshuis in Hoogkerk zal ongetwijfeld gereserveerd zijn, maar anderen zullen het over moeten nemen.
Oeps, mat!
Vanuit SC Ten Boer willen we Marjet vooral heel erg bedanken voor alles wat ze de afgelopen 3 jaar heeft gedaan. Ze heeft het jeugdschaak in de benen gehouden terwijl de clubs weinig ondersteuning gaven en enkele mensen het ook nog nodig vonden om alleen maar de zaken die beter zouden kunnen aan te stippen. Daarom is het een enorme prestatie die ze heeft geleverd en de kwaliteit van het werk was goed. Veel dank daarvoor vanuit Ten Boer, Marjet!
Qua schaken waren we afgelopen zondag met vijf jeugdspelers vertegenwoordigd. Twee haalden een prijs.
Rowin in groep A
Rowin moest in groep A meespelen. Hij deed het goed. Hij heeft geleerd van zijn wedstrijd bij SCEPU 2 en speelde veel rustiger en overtuigender. Arjan de Vries en Léon Niemijer waren echt nog te sterk. Tegen Sono ging het in de opening fout, maar er waren wel mooie winstpartijen tegen Sophia Jonkman en Willem Telgen waren er wel overwinningen. Sono ging er op onderling resultaat echter met de derde prijs vandoor.
Elisa in een dubbel toreneindspel
Elisa had een moeilijke middag in groep C. Ze speelde vooral tegen zichzelf. Door het ruime tijdsgebruik kwam ze vaak in tijdnood en verloor dan vanuit betere stelling. Een middag om snel te vergeten.
Jan tijdens het toernooi
Jan was de held van de dag. Niet vanwege het resultaat, maar vanwege de manier waarop hij schaakte. Hij zocht de goede zetten. Meteen vanaf ronde 1 was het spot on. In de tweede ronde miste Jan de winst een paar keer tegen de latere nummer 2. Zie de volgende stelling.
Jan kon hier winnen met Txf1+
Maar daarna volgden weer veel overwinningen. Vooral de manier waarop Jan positioneel sterke zetten speelde was mooi om te zien. Met 4,5 uit 5 werd hij uiteindelijk eerste.
Jan met de eerste prijs
In groep G speelden Isidora en Tyron.
Tyron
Voor Tyron was de groep net iets te sterk. Hij kreeg echter wel de oefening voor de nationale pupillendag in juni. Met 1 uit 5 en een gratis training kreeg hij de voorbereiding die hij nodig heeft. Isidora speelde wel een serieuze rol om de prijzen. Na een verliespartij en een winstpartij leek de derde ronde beslissend te worden.
Isidora tegen Jan
Isidora stond beter maar verloor. Ze herpakte zich echter heel knap en de vierde en vijfde ronde won ze wel. Dit zijn de mooiste overwinningen: je teleurstelling overwinnen en revanche op jezelf nemen. Isidora werd verdiend derde.
Isidora met derde prijs
 

maandag 29 april 2019

Wyona op het NK (46)

Gisteren is in Assen het NK voor de A, B en C-categorie begonnen. Vorig jaar deed oud club kampioen Daan nog mee, twee jaar geleden huidig clubkampioen Gerbrich. Dit jaar geen directe leden, maar wel Wyona die zo verdienstelijk heeft meegedaan bij ons NJC-team. Verder de nodige vriendinnen van Gerbrich zoals Femke Koning, Feline en Marlinde Waardenburg.
Femke en Wyona
In de eerste ronde moesten Feline en Marlinde tegen elkaar. Om tegen je zus te spelen is niet leuk, dus vorig jaar besloten ze om remise af te spreken. Omdat er toch geschaakt moet worden (ook nog op Felines verjaardag) besloten ze tot een afgesproken partij met een happy end:
eindstelling Marlinde - Feline in 2018
Helaas kon niet iedereen het waarderen en dus vandaag een echte partij om de remise te bezegelen.
Vanuit SC Ten Boer zijn we echter supporter van Wyona. Wyona speelt waarschijnlijk voor het eerst het NK. Ze speelde gisteren een goede partij, waarbij ze een betere stelling kreeg.
Wyona (aan zet) - Pascalle
In deze stelling beheerst wit het centrum, heeft het loperpaar en heeft veel meer ruimte. Daarnaast zijn de zwarte dame en paarden kwetsbaar en kunnen aangevallen worden. Vermoedelijk is een zet als 15. e5 De7 16. Te1 kansrijk.
Wyona (foto Harry Gielen)
Wyona kon helaas de druk er niet op houden en uiteindelijk resulteerde een stelling waar ze iets moeilijker stond. Er werd tot remise besloten.
Vandaag moest Wyona tegen top favoriet Robin Duson. Wyona begon goed, maar er was wel wat druk tegen de pion op c6. Met een klassieke minoriteitsaanval wist Robin de pion te veroveren en toen Wyona daarna een echte fout beging was het afgelopen.
Toch een mooi begin met 0,5 uit 2.
Jonas
Er spelen meer spelers van het Talenten Jeugd Schaak Noord mee. Zo is Jonas met 2 uit 2 begonnen in de B-categorie. Sven Broersma heeft het moeilijker in de B-categorie.
Femke (foto Harry Gielen)
Femke Koning begon met een verliespartij tegen Robin Duson. In de partij miste ze wel een kans. Pas laat in het eindspel werd de remise weggegeven. Vandaag wist Femke een verloren stelling om te toveren naar een iets betere. Misschien geeft dameruil in de eindstelling zelfs een kleine kans op winst in het eindspel:
eindstelling Manasvita (aan zet) - Femke
Vermoedelijk is 37. Dh2 Dxh2+ 38. Kxh2 kansrijk. Het is alleen wel een lastig eindspel, want wit heeft met de loper altijd wat extra tempo's.
We houden Wyona deze week in de gaten.

zaterdag 27 april 2019

Gediplomeerden

De afgelopen weken hebben veel jeugdschakers hun diploma gehaald. Hieronder een lijstje:
Noa en Paulien
Voor het Opstapje 1 slaagden Maarten, Ben, Raphaël, William (de jongste ooit op onze club), Noa, Sarah en Paulien.
Haaie en Sarah
Voor stap 1: slaagden Jasper, Haaie, Jelmer, Tristan G, Niek, Frouke (met een 10!), Gijs en Samuel
Jelmer, Niek en Tristan G
Voor stap 1+: Eline, Danique
Ben en William
Voor stap 2: Isidora en Mariëtte
Van harte gefeliciteerd allemaal. Jullie hebben er veel werk voor gedaan!
Maarten