maandag 4 maart 2019

Grand Prix Emmen

Emmen blijkt ongeveer even ver weg van Ten Boer als Aurich qua reistijd. Rond 12 uur vertrokken we voor de mooie tocht over de Hondsrug via de Hunebed Highway. Met maar liefst 7 jeugdschakers. Allemaal om te oefenen voor volgende week zaterdag bij het BSK in Assen.
inschaken bij het begin van de GP
In Emmen waren er maar liefst 46 deelnemers. De GP is altijd rondom het BSK gesitueerd, maar trekt niet altijd even veel deelnemers. De organisatie was dit jaar goed op orde, het was gemoedelijk, de kinderen konden door het mooie weer naar buiten en hadden veel plezier aan het schaken en daar gaat het om.
onze 7 spelers met Dagmar Luijkx die goed in onze groep past
Jan was onze hoogst gepositioneerde speler in groep B.
Jan in groep B
Jan heeft een tijdje wat minder kunnen schaken. Zijn tegenstanders waren vorig jaar nog gelijkwaardig, maar door het ritmegebrek zat er vandaag geen goed resultaat in. Wel zag ik goede zetten. Een goede oefening voor komende zaterdag in het derde team van de GSV. En een troostprijs: een leuke puzzel van Jan van Haasteren.
Jan met troostprijs

Tyron speelde in groep B.
Tyron in de eerste ronde
Hij is al verder dan de andere jeugdige schakers van onze club. Hij had het zwaar in de groep, maar weerde zich kranig. Aandachtspunt is dat hij wat rustiger moet spelen. Af en toe wil hij te snel. Zo verloor hij één van zijn partijen uit gewonnen stelling omdat hij een damewinst met aftrekaanval pas zag nadat hij zijn dame al had aangeraakt. Bij de laatste partij van de dag verloor hij wat onterecht. in een scherp eindspel met beide spelers een dame en een paard en geen pionnen meer, speelde zijn tegenstander opeens de briljante zet Dd1-a6+, waarna het mat in 3 zetten was.
Tyron (foto Jan van Os)
Op zulke momenten moet je als speler er meteen wat van zeggen, want niemand anders mag er zich mee bemoeien. Met 2 uit 7 geen troostprijs helaas.
Jasper speelde ook goed. De zelfbeheersing neemt al toe.
Jasper in één van zijn partijen
En hij pikt de dingen op die we aan hem uitleggen. Soms is Jasper nog wat te veel onder de indruk van de tegenstander. Dan biedt hij niet genoeg weerstand. Verder mag hij erg graag 2. Dh5 of 2... Lc5 spelen. In het tweede geval geef je de pion op e5, in het tweede geval gaat hij, als zijn dame wordt aangevallen, vaak naar veld g4 of h3. Een uiterst gevaarlijk veld als zwart d7-d5 speelt. Als hij deze fase heeft overleefd dan gaat Jasper echt schaken en volgen er punten. Dit keer 2,5 uit 7. Door een verkeerde kruistabel kreeg Jasper echter opeens de derde prijs. Vanuit het Boerster kamp waren we verbaasd en gaven we ook aan dat er een fout gemaakt moest zijn.
een verrassende ontknoping: Jasper krijgt de derde prijs
(foto Jan van Os)
De organisatie was echter zo kindvriendelijk dat ze niet Jasper de prijs wilden afpakken. Daarom zal de echte nummer 3 een andere prijs krijgen. Heel fideel van de organisatoren! Jasper zat overigens wel in een iets te groep.
onze creatieve Gijs heeft het moeilijk in de eerste partij
Evenals Gijs. Die zat in groep E, maar had eigenlijk in groep F moeten zetten. Nu werd hij ondanks bij vlagen goed en verzorgd spel voortdurend verslagen. Gijs is echter een blijmoedige schaker en genoot van het schaken en buiten spelen. Hij kreeg zelfs een aanmoedigingsprijs: een boekje.
Gijs met het gewonnen boekje (foto Jan van Os)
Danique is al heel wat verder. Zij verloor in de eerste ronde tegen een volgens mij veel te sterke jongen in deze groep. Hierna won ze al haar partijen, ook tegen Dagmar Luijkx.
Danique wint van Dagmar (foto Jan van Os)
Het was goed voor een verdiende tweede prijs. Ga zo door Danique!
Danique op het podium

In groep F speelden Tessel en Yanou. Yanou schaakt net als haar zus Danique vrij veel en gaat vooruit. Toch had ze een beetje een koude start. Eerst moest ze tegen de latere vijfjarige winnaar Ozein en werd ze van het bord gecombineerd. Daarna zette ze Tessel pat en in de derde ronde verloor ze van de latere nummer 2.
Yanou tegen de latere nummer 2
Overigens kon ze hier door een penning een paard pakken. Ze weet nu dat een gedekt stuk geen goede verdediger is. Gelukkig volgden hierna 4 punten. Dus met 4,5 uit 7 werd ze toch nog derde.
Yanou werd derde

Tessel schaakt bij de Fontein en wilde graag oefenen voor aankomende zaterdag. Ze deed het heel goed.
Tessel (foto Jan van Os)
Eerst twee patsituaties, maar later volgden ook twee punten. In de laatste ronde volgde nog een patje. Met 3,5 uit 7 werd ze vierde. Ze gaat ver komen, let op mijn woorden. Ze heeft het in zich om haar zussen Yrsa en Lemée voorbij te streven.
Tessel speelde in clubtenue

Het was al met al een leuke dag in Emmen. Dat kwam ook door de vele hulptroepen van ESG en het goede weer. Bedankt voor de organisatie!

zondag 24 februari 2019

Schaakclub Ten Boer gaat Europa in (3)

Jaren geleden is SC Ten Boer twee keer naar een toernooi in Duitsland geweest. Na deze toernooien in 2014 (zie verslag op oude clubsite) zijn we niet meer gegaan. Door het toernooi in Bourtange en de deelname van enkele Duitse jeugdschakers aan ons toernooi besloten we om het toernooi in Aurich te bezoeken. Het werd een geweldig leuke ervaring.
Op pad met elkaar in Europa
In totaal gingen maar liefst 9 schakers mee naar Duitsland. In Duitsland speel je een toernooi in leeftijdsgroepen. Onze schakers waren ingedeeld in de groepen U10, U12 en U16. Vanwege de andere taal heb ik vooral de jeugd in de U10-klasse begeleid. Hier weer enkele prachtige ervaringen opgedaan. Ik was echt supertrots op Paulien die in de vijfde ronde haar tegenstander mat wist te zetten. Met een dame meer sloot ze eerst de koning op aan de rand, waarna ze met haar eigen koning naar de zwarte koning liep en mat zette. Dat had ze net van haar zus Mariëtte thuis geleerd. Een spontaan applaus barstte los van de toeschouwers toen het haar lukte. In de vierde ronde werd ze pat gezet, dus dat wilde ze zelf ook een keer doen. Hiervoor koos ze de laatste ronde. Met een karrevracht aan extra stukken sloot ze de koning van haar tegenstander op in een patnet. Ze werd uiteindelijk 19de van de 22.
Eén van de partijen van Paulien. In deze partij wordt ze pat gezet
Samuël en Jasper hebben al heel wat meer ervaring. Jasper begon echt fantastisch met 3 uit 4. Hij kwam helemaal op de topborden terecht en moest tegen schakers die bij ons toernooi in de B- en C-groep zaten. Er volgden twee verliespartijen. In één was hij zeker kansrijk. Jasper kan gelukkig al steeds beter de knop omzetten na een verliespartij. In de laatste ronde won hij weer en met 4 uit 7 werd hij 9de van de 22. Een knappe prestatie!
Jasper had het naar zijn zin
Samuël begon ook met 3 uit 4. Hij moest nog een bord hoger spelen dan Jasper. Samuël oefent voor het NK dus dit is een mooie testcase. Nu verloor hij een partij waar veel leerstof in zat. Met 3,5 uit 7 werd hij uiteindelijk 11de. Wel was de weerstand die hij had tijdens het toernooi één van de hoogste.
Samuel voor zijn partij op bord 2
In de U12 categorie speelden Isidora en Elisa. Isidora is aan een erg goede reeks bezig. Bij het Paardensprong toernooi scoorde ze zelfs hoger dan Elisa. En ook deze zaterdag in Duitsland ging het heel goed. Op een gegeven moment had ze 4 uit 5. In de zesde ronde moest ze tegen Elisa, die op dat moment 3 uit 5 had. Hier bleek Elisa nog net te sterk. In de laatste ronde speelde ze tegen winnaar Elliot van de Paardensprong en die was gewoon te sterk. Isidora eindigde met 4 uit 7 op de gedeeld vijfde plaats bij 16 deelnemers.
Isidora
Uit één van de partijen van Isidora de volgende stelling:
Isidora met wit aan zet
Isidora kan nu de dame winnen. Zien jullie hoe? Ze deed het niet, maar ze won de partij wel keurig na dameruil met De6+. Ze ging met haar h-pion lopen en offerde haar loper tegen de a-pion van de tegenstander. De tegenstander probeerde daarna met de b-pion te promoveren, maar ondertussen had Isidora al een dame meer en won door het halen van een tweede dame. Een knappe en systematische overwinning die laat zien dat Isidora vooruit is gegaan.
Elisa werd tweede in U12
Elisa speelde een goed en geconcentreerd toernooi. Na 2 uit 2 verloor ze van de Russische Timurs. In de vierde ronde won ze weer. In de vijfde ronde bleek Elliot helaas te sterk. Elisa kwam één of twee pionnen achter en in een pionneneindspel is dat te veel. In de zesde ronde dus de overwinning op Isidora. In de laatste ronde moest ze winnen om samen met Timurs en Neal gedeeld tweede te worden achter Elliot, die 7 uit 7 scoorde. Timurs verloor verrassend en daardoor kon Elisa zelfs tweede worden op weerstandspunten. Dat lukte via een goed uitgespeelde partij.
Elisa met zwart, wit aan zet
In deze stelling speelde wit 1. Ld1 en Elisa won met het sterke en foutloze 1... Dxg3+ 2. Kf1 Dxh3+ 3. Kg1 Le5 4. f3 Td4 5. De1 Lh2+ 6. Kf2 Lg3+. Hierdoor een tweede plaats, een geweldige prestatie.
In de U16 categorie maar liefst 4 schakers van Ten Boer. De categorie had niet veel deelnemers dus de Veteranen (schaakleiders en oudere jeugd) speelde ook mee in deze categorie.
Onze vier deelnemers in clubtenue
In de eerste ronde wist alleen Lindert te winnen. Lindert houdt van aanvallen. En daarmee verrast hij menig tegenstander. Beenke Meyer werd ook door Lindert overrompeld in de tweede ronde. In een scherpe stelling met pionnenstormen op de tegengesteld gerokeerde koning was Lindert eerder.
Mariëtte
In de tweede ronde wist Mariëtte ook te winnen. En dat was haar doel. In elk geval een keer winnen. Mariëtte heeft een goede en gezonde stijl, maar deze kost wel veel tijd achter het bord. Deze zaterdag wint ze één partij, de rest gaat verloren. Ongetwijfeld ook doordat ze vaak in tijdnood komt en dan niet meer de goede zetten weet te vinden. Gelukkig leidt ze ondertussen wel Paulien op. Dat resulteerde onder meer in een overwinning van Paulien in U10. Uiteindelijk werd Mariëtte 13de van de 14 spelers in de U16 en Veteranen categorie.
Anna-Mae weet ook te winnen in de tweede ronde, maar Rowin verliest. Rowin is ziek geweest in de week voor het toernooi en komt wat energie tekort. Gelukkig treedt er herstel op.

Rowin tegen Tammo in de laatste ronde
De ronden 3 tot en met 6 weet hij te winnen en hij lijkt een prijs te kunnen winnen. In de laatste ronde moet hij wel tegen Tammo die na het verlies tegen Lindert alles gewonnen heeft. Rowin verliest helaas en wordt gedeeld derde in de U16 categorie. Met minder weerstandspunten dan de andere nummer 3 valt hij net buiten de prijzen.
Anna-Mae

Anna-Mae kan ondertussen geen punten meer toevoegen aan haar overwinning in de tweede ronde. Met Lindert spreekt ze een remise af in ronde 6. En wat blijkt: ze wint de prijs van het beste meisje in de U16 categorie. Dat komt omdat het sterkste meisje tweede wordt in de U16 categorie en in Duitsland doet men niet aan prijzen stapelen. Dus Anna-Mae kijkt verrast naar haar 'beste meisje prijs' bij de prijsuitreiking.
Lindert wint ook van Aron

Lindert heeft na de 2 uit 2 start een mindere reeks. Hij verliest drie keer op een rij. Zijn offers zorgen voor leuke stellingen, maar als de aanval niet doorslaat dan verliest hij. In de laatste ronde moet hij tegen Paardensprong speler Aron Hardeman. Die heeft de avond daarvoor nog van Gerbrich verloren. En nu moet hij binnen 24 uur voor de tweede keer van een Kroon verliezen. Lindert wordt zesde in de U16 categorie. Met leuk en verfrissend spel.
Samen met de Paardensprong op de foto

Er zijn meer spelers van de Paardensprong. Zij weten meerdere prijzen te winnen, net als Arjan de Vries. We besluiten met de Nederlandse spelers samen op de foto te gaan.
Het is een geweldig leuke zaterdag. We willen de gastheren uit Aurich, René Martens, Meino Aden en hun team, erg bedanken voor deze goede ervaring. We gaan zeker vaker komen. Om de dag met een goede herinnering af te sluiten gaan we met het grootste deel van de groep Aurich in. We eten bij een Thaïs restaurant en nemen een ijsje in een Eiscafé. Daarna besluit één van de groepen nog even naar Emden te gaan voordat we terug gaan naar Nederland, vastbesloten om binnenkort weer Duitsland te bezoeken met de jeugdclub.

zondag 17 februari 2019

NJC-team haalt net niet top 4

Afgelopen vrijdag is de laatste voorronde van de NJC gespeeld. Voor ons NJC-team was het zaak om te winnen om bij de beste vier te eindigen. Tegenstander SC de Paardensprong steeg echter boven zichzelf uit en blokkeerde het team op indrukwekkende wijze uit de toegang tot de top 4.
Matadoren - SC Ten Boer
De tweede en derde ronde van de NJC waren in januari in Winschoten. Een uitstekende locatie met zeer gastvrije gastheren. Voor alle jeugdschakers was er ranja en koek. Heel veel dank voor deze perfecte organisatie, Klaas.
In Winschoten speelde ons team tegen De Matadoren en tegen MSV. Tegen de Matadoren werd het nog erg spannend. Dat kwam doordat Quinn van Dijk een uitstekende partij tegen Joël Greven afleverde.
een moeizame avond voor Joël
Joël was al wat ziek voordat we naar Winschoten gingen. Hoofdpijn en rillerig. Het wilde het team niet in de steek laten. Hij streed dan ook dapper, maar kon verlies niet voorkomen. Hierdoor kwam het team met 1-0 achter. Ook Gerbrich liet haar gewonnen stelling verzanden in een stelling met een pion meer maar met ongelijke lopers.
Rowin zat als een poema achter het bord
Ondertussen ging bij Rowin het stellingsoordeel op een neer. Alleen Wyona was steady op weg naar een overwinning. De partij van Rowin viel goed, Wyona won.
Wyona won een goede partij
En toen had Gerbrich genoeg aan een remise. Ze wilde echter winnen en dat deed ze doordat Sono opgaf in een stelling die waarschijnlijk remise is.
remise?
In de tweede ronde van de avond verloor het NJC-team.
MSV als volgende tegenstander
Zowel Joël als Rowin hadden een te sterke tegenstander. Eva combineerde er lustig op los tegen Rowin.
Eva speelde de opening erg goed en won
Met een 2-0 achterstand waren we net PSV die elke keer van die achterstand moet terugkomen. We kwamen erg dichtbij, want Wyona speelde briljant.
wit aan zet wint
In deze stelling speelde Wyona het vernietigende 1. Pxd6+. Ze kwam twee pionnen voor, sloot de toren in op a5 en leek op de winst af te gaan. Het ging echter in de tijdnood toch mis. Een gewonnen stelling werd steeds iets minder gewonnen, remise en tenslotte door een verkeerd idee verloren.
Gerbrich tegen Florian
Alleen Gerbrich wist een punt te scoren. Ze kwam moeilijk uit de opening tegen Florian. Waarschijnlijk toch een stevige plus voor wit. Florian verbruikte echter veel tijd , waardoor Gerbrich uiteindelijk met een kleine combinatie een pion wist te winnen. Ze ruilde af naar een gewonnen toreneindspel en scoorde de 3-1.
Invaller Daniël
Na dit onverwachte verlies moest er dus tegen de Paardensprong gewonnen worden. Afgelopen vrijdag waren we te gast in de Hunzeborgh. Rowin was ziek, dus we moesten op zoek naar een invaller. Gelukkig wilde de sterke Daniël invallen. Winst leek mogelijk tegen de Paardensprong. Het bleek er niet in te zitten. En dat lag niet aan Daniël en Joël. Lars en Rogier stegen ver boven zichzelf uit. Kijk maar eens naar de volgende stelling:
Rogier (aan zet) - Daniël
Rogier is een schaker die houdt van aanvallen en daar ook erg goed in is. De afgelopen jaren is hij van groot talent wat in de versukkeling geraakt, omdat hij soms wat moeite heeft om zich te motiveren. Maar de afgelopen periode is hij gelukkig weer helemaal terug. Zie het BSK. In deze stelling komt zijn uitzonderlijke talent weer helemaal naar boven. Hij speelde hier het schitterende 1. Lb6. Het is niet winnend maar wel winnend genoeg voor de NJC. Daniël dacht lang na maar kwam niet verder dan 1... Dc8 en verloor spoedig. Er is nog een manier om de stelling te houden voor zwart, maar die is moeilijk te vinden: 1... Pe2 2. Lxd8 Pg3+ 3. Kg1 Ld4+ 4. Tf2 Lxf2+ 5. Kxf2 Txf7+ 6. Kxg3 Pf5+! 7. Kf2 Pd4+, maar ik vraag me af of een gemiddelde KNSB-speler dit zou kunnen vinden. Vreselijk voor SC Ten Boer, maar als je zo'n mooie zet vindt als Rogier, dan verdien je alleen maar waardering.
Joël trof een sterke Lars Pos
Ook Joël had het moeilijk. Hij kwam in de opening een stuk tegen twee pionnen achter, maar wist ten koste van nog twee pionnen een toren te winnen op a8. Helaas wachtte hij één zet te lang om zijn dame terug te halen van a8 om de pion op c3 te dekken en opeens was er Tg2-g8 met de insluiting van de dame. En na die dreun kwam Joël er niet meer aan te pas.
Gerbrich scoorde haar 4de punt
Wyona en Gerbrich konden dus niet meer dan een gelijk spel uit proberen te halen. Gerbrich scoorde de 2-1. Ze zette de witte stelling gedegen op. Geen voordeel in de opening, gewoon een gesloten stelling en dan bouwen aan een plan. Aron werd daar wat ongeduldig van en offerde een stuk voor 3 pionnen. Ondertussen stonden de stukken van Gerbrich zo goed dat de zwarte stelling vlot in elkaar stortte.
Wyona speelde de technische fase erg sterk
Wyona had een veel moeilijker klus te klaren. Ze speelde gedurfd met als gevolg een pionwinst maar een onveilige koningsstelling. Ze rekende echter goed naar een eindspel toe met een pion extra op de b-lijn. Een bijzonder lastige technische klus wachtte om dit om te zetten naar de winst. Ze deed dit echt op magistrale wijze. Eerst ontpende ze op de d-lijn, daarna wachtte ze op het juiste moment om de pion naar b3 op te spelen, ze ruilde de b-pion tegen de a-pion, en wikkelde met een pionoffer af naar een gewonnen pionneneindspel. Weer een keurige prestatie van Wyona.
Met 2-2 is SC Ten Boer gedeeld vijfde geworden in de eindrangschikking. Er zal dus om de plaatsen 5 t/m 8 worden gestreden. Haren 1 en 2, MSV en Paardensprong 1 spelen om de eerste vier plaatsen.
de teams aan het spelen
 

donderdag 31 januari 2019

Grand Prix Ten Boer: de eindstanden

We zijn al bijna twee weken na het einde van ons geslaagde toernooi. Door andere activiteiten en ziekte is er nog geen verslag van de afzonderlijke groepen verschenen. Hierbij dit ontbrekende gedeelte.
de gastvrije schaakzaal
Bij het toernooi hadden we drie legpuzzels als speciale prijs. Die gingen naar één van de groepswinnaars, één van de andere deelnemers en als aanmoedigingsprijs naar een deelnemer. De aanmoedigingsprijs bij ons toernooi bestaat al vanaf het eerste jaar (2010). Toen werd hij aan Gerbrich uitgedeeld die met een halve punt in de onderste groep onderaan eindigde. De aanmoedigingsprijs heeft haar zeker geholpen, want na die tijd heeft ze redelijk wat succes gehad. Dit jaar ging de prijs naar Lisa Bronswijk van de Paardensprong. Zij zat echt te hoog ingedeeld in groep. Hetzelfde gold trouwens ook voor Idjaz Hulshof, Vincent Jager, Felix Lülker en Noa Greven. Omdat zij in de laagste groep zat kreeg Lisa de aanmoedigingsprijs. We hopen dat het dezelfde stimulans geeft als Gerbrich indertijd.
Lisa met de aanmoedigingsprijs
Het lot voor alle niet groepswinnaars viel op Lisanne van der Knaap van onze eigen club. Lisanne speelde wel mee om de rijzen maar viel in de meest close groep er net buiten. Een ongelukkige nederlaag tegen clubgenoot Jadon Jansen zorgde niet voor een ongedeeld eerste prijs maar voor een gedeeld vierde plaats. Uiteindelijk toch een leuke prijs door de legpuzzel.
Lisanne won ook een legpuzzel
Uit de groepswinnaars werd ook een winnaar van een legpuzzel getrokken. Dit werd de toernooiwinnaar Daan Noordenbos.
Daan als toernooiwinnaar voegt er nog een extra prijs aan toe
Alle drie van harte gefeliciteerd met jullie mooie puzzel.
Door de 94 kinderen hadden we maar liefst 13 groepen. We kwamen uiteindelijk drie prijzen te kort, maar deze zijn later bijbesteld en al geleverd aan alle winnaars. Hieronder de eindstand per groep.
de A-groep met vooraan onze Duitse gasten Kilian en Tammo
We waren erg trots op onze A-groep. Leandro, Arjan en Sven zijn ondertussen erg sterke jeugdspelers. Dit drietal werd aangevuld met onze oud kampioen Daan en de Duitsers Tammo Aden en Kilian Goldbeck. In de groep door Bob Tweewielershop gesponsorde groep was Daan duidelijk de sterkste. Vanuit de opening nam hij een stevige opstelling in en daarna overspeelde hij zijn tegenstanders. Zijn partij tegen Tammo Aden, de grootste concurrent, was daar een voorbeeld van. Na de Caro-Kann stond Tammo heel stevig, maar eerst versterkte Daan zijn centrum met bxc3, ontnam de paarden aale velden in het centrum en drukte daarna door over de b-lijn. Tammo was een goede tweede en moest alleen tegen Leandro een halfje liggen. Beslissend voor plek 3 was de overwinning van Sven in de onderlinge partij tegen Leandro. Arjan die al vele GP's dit seizoen won, kwam er dit keer niet aan te pas. Hij gaat snel vooruit en heeft nu weer een doel voor ogen: aansluiting vinden bij deze toppers.
Het podium bij de eerste groep, Leandro ontbreekt
de B-groep
In de B-groep speelde tot onze blijdschap Derk Wiersma mee. Derk is iemand die heel goed kan schaken, maar niet veel speelt. Dat laatste is wel van belang om een bepaald ritme te hebben bij deze toernooien. Een gevoel hoe lang je bijvoorbeeld kunt nadenken in een bepaalde stelling om later niet in tijdsproblemen te komen. Dit onderdeel van het schaken, de meeste optimale beslissing nemen afhankelijk van de tijd die je hebt, is belangrijk om te leren. Als Derk hier veel op oefent zal hij zijn groepen gaan winnen. Nu resulteerde zijn klasse in een tweede prijs. Léon Niemeijer is ondertussen wel een altijd aanwezige speler op GP's. Hij won er al meerdere, zoals die in de week ervoor in Dokkum. Door dit ritme begon hij  met 4 uit 4, totdat hij in de laatste ronde verloor van Tobias. Tobias kwam echter een half puntje tekort voor de derde prijs. Sono troefde hem af en werd derde.
Léon links met Sono ernaast. Derk mist op de foto
In de C-groep speelde de sterkste speler van SC Ten Boer. Nog wat moe van de NJC de avond tevoren, leek het een moeilijke middag te worden voor Rowin. Maar nee hoor, Rowin had het naar zijn zin en won al zijn partijen. Vorm is iets ongrijpbaars. Soms is een gelukje net hetgeen je nodig hebt om vervolgens superieure partijen te spelen. Volgens mij had Rowin ergens in de partij tegen Matteo dat gelukje en liep het daarna vanzelf. Goed gedaan, Rowin! Matteo eindigde keurig als tweede op een punt achterstand en gelukkig won één van onze Duitse vrienden uit Aurich ook een prijs: Jasper Roll werd derde.
 
In de D-groep die net als de C-groep door Sennema Tuintotaal werd gesponsord, speelde de winnaar van de Lego-robot van vorig jaar. Levi Sekema is een beetje zoekende naar zijn volgende doel in zijn schaakcarrière. Een goed schaker, soms wat ongeduldig in de afronding. Vandaag werd hij derde. De schakers van de Paardensprong waren dit keer sterker. Elliot Horenberg won al zijn partijen en Aron Hardeman haalde 6 uit 7.
Lindert Kroon van de thuisclub speelde iets te fantasievol om in de prijzen te vallen. Zijn wil om aan te vallen was groot en er waren weer twee juweeltjes van aanvalspartijen bij. In een paar andere partijen bleek de materiële achterstand uiteindelijk te veel. Lindert werd zesde.
 
In de E-groep, gesponsord door Dorpsbelangen Ten Boer, speelden drie jeugdspelers van de thuisclub en één geadopteerd lid. Adoptielid Ernst van den Bogaart hield gelijke tred met echt lid Joël Greven. Joël had niet helemaal zijn middag en scoorde net als Ernst 3,5, voldoende voor een gedeeld vierde plaats. Elisa en Daniël deden het heel wat beter. Daniël was de enige die groepswinnaar Noël van der Veen kon bijhouden en Elisa wist hem als enige te verslaan.

De F-groep werd ook door Dorpsbelangen gesponsord. Hierin speelden namens de thuisclub Mariëtte en Tristan. Mariëtte begon met een goede overwinning. In de ronden daarna had ze een paar keer een mooie stelling, bijvoorbeeld tegen Eli Alia en tegen Tristan. Op tijd verloor ze die of moest ze zo snel spelen dat haar tegenstander kon winnen. Tristan deed het iets beter, maar had het deze middag niet helemaal. Hij werd vijfde.
Sander Wage van de club Van der Linde was de sterke speler in deze groep. Hij hoefde alleen een remise af te staan aan Milton, die derde werd. Doordat Milton in de eerste ronde van Mariëtte had verloren kon Elia Alia net boven hem eindigen als tweede.

Groep G werd gesponsord door Slagerij 't Koopmanshoekje. Het werd de meest spannende groep met slechts anderhalve punt verschil tussen de nummer 1 en de nummer 8. Op onderling resultaat won Rinse Smeding de groep met 4 uit 7. De andere twee spelers met 4 punten hadden van hem verloren. Eén van die twee was Giovanni, die dus wel de derde prijs aan het toernooi overhield. Lisanne en Jadon hadden dus meer pech. Net ergens een puntje meer en ze waren eerste of prijswinnaar geweest.

De H-groep werd met 7 uit 7 gewonnen door onze eigen Isidora. Haar tweede eerste prijs al in een week. Ze begon echt geweldig met 6 uit 6 en om de herhaling van een week eerder te voorkomen nam ze in de laatste ronde remise tegen Ewout Rodenboog. En dat terwijl Ewout op de club toch meestal goede weerstand aan Isidora kan bieden. Tweede werd Samuel van de thuisclub. Hij begon goed, maar verloor onverwachts van clubgenoot Olaf. In de zesde ronde was ook Isidora ook te sterk. Toch weer een goed resultaat van Samuel die nu echt begonnen is aan de voorbereiding op het NK. Stanli Polanco was als nummer drie de enige niet thuisclubspeler op het podium. Eowut eindigde als vierde, terwijl Olaf met 50% vijfde werd.

De winnaar van de I-groep blijft ook maar prijzen winnen. Volgens mij heeft Sirion nu op één deelname aan een GP na, altijd een eerste of tweede prijs gewonnen. Voor mij aanleiding om hem iets hoger in te delen dan op zijn oude rating nodig zou zijn. Toch bleek ook deze groep te eenvoudig voor hem. Hij won weer al zijn partijen. Serana Tunyluhulima en Danique Dokter (van SC Ten Boer) vochten om de tweede prijs. Bij het PJK begin januari schaakten deze twee speelsters samen met Eli Alia al om de tweede NK plek bij de D-meiden. Toen werd het remise, nu bleek Serana te sterk. Hoe Serana in de gaten. Ze oefent veel met haar familie en gaat hard vooruit. Zelfs harder dan Danique die er ook best wel wat voor doet momenteel.

Groep J werd ook gewonnen door een leerling van CBS de Zaaier. Riemer Miedema won vorig jaar overigens ook al een groep bij onze Grand Prix. Het is te hopen dat hij bij een club gaat spelen, want talent heeft hij. Hij won al zijn partijen. Boaz Bronswijk werd tweede en onze clubgenoot Jasper won dan toch zijn prijs. Er had meer in gezeten bij Jasper, want hij liet zich onverwacht verrassen door Noa. Dat was na zijn partij tegen clubgenoot Tristan, die ook verrassend werd gewonnen door Tristan. Dit overigens na een onreglementaire zet. Jasper zag dat de zet niet mocht, maar zei er niks van. Daar had hij later nadeel van. Belangrijk is dus om meteen te zeggen: 'die zet mag niet' en de klok stil te zetten. In deze groep dus 3 Boerster spelers en 1 aspirantlid: Jannes. Jannes en Tristan werden achter Jasper gedeeld vierde. Noa en Lisa waren echt iets te hoog ingedeeld.

In groep K speelde ons nieuwe supertalent Eline Hummel. Ze krijgt al twee jaar les op school, maar heeft nu de smaak echt te pakken. Ze oefent veel met opa en oud-lid Gerard Zijlema. Je merkt aan alles dat ze nu ver gaat komen. Deze zaterdag leek ze al de groep te gaan winnen, maar helaas een onverwachte nederlaag tegen clubgenoot Christian Doornbos bleek roet in het eten te gooien. Reinier Bakker van CBS de Zaaier werd eerste en Eline tweede. Achter dit tweetal speelde Yanou haar partijen in alle rust. Ze won van de rest van de groep en werd derde. Chris Hoogers van CBS de Zaaier werd vierde en Christian vijfde. In deze groep ook een opvallend debuut: Markus Hilwerda speelde zijn eerste toernooi. En Markus is het jongere broertje van … oud toernooiwinnaar Jonas Hilwerda. Let op Markus, want ik hoorde al wat kennissen van mij over hem praten.

CBS de Fontein leverde ook twee schakers. Zij komen wel eens kijken op de club, maar zijn nog geen lid. Alhoewel, Ivar overweegt een lidmaatschap.  In elk geval hebben we Tessel Reuver nog niet zo ver gekregen om de derde Reuver op de schaakclub te worden na Lemée en Yrsa. Vandaag deed ze mee in de L-groep, die o.a. door Lemée werd geleid. In deze groep fdeden de spelers uit Ten Boer het heel goed. Tessel won van Niek, maar dat was Niek's enige nederlaag. Daardoor won hij de groep met overmacht. Rafael werd tweede en was daarmee de derde Sauchelli die met een prijs naar huis ging. Rafael speelde remise tegen Tessel, maar verloor dus van Niek. Tessel werd keurig derde. Ze verloor tegen onze eigen Léon Aal. Léon debuteerde op een toernooi en had het erg naar zijn zin. Hij werd gedeeld vierde. Imara van de Paardensprong vergezelde hem op die plek. De twee schakers van CBS de Zaaier haalden ook punten, maar eindigden hier onder. De groep was in elk geval goed aan elkaar gewaagd, want het verschil tussen Niek en de nummer laatst was slechts 1,5 punt.

De laagste groep werd op bewonderenswaardige manier geleid door Erick Erdtsieck. Het was een heel gezellige groep, waar plezier was, men gezellig af en toe met elkaar keuvelde en waar winst en verlies minder belangrijk was. Dat leverde dan ook een gedeelde eerste plaats op voor Dagmar en Ilya. Dagmar is een meisje uit Muntendam dat voor de derde keer meedeed aan een GP. Ze geniet zichtbaar van het schaken en werd hier vandaag voor beloond. Ze won de eerste prijs omdat Ilya, die opgeleid wordt door Wim Krijnen, van haar verloor. Beide hebben ondertussen hun prijs gekregen. Ivar krijgt dus les op de Fontein. Hij kon niet meedoen aan het schoolschaken en dit was een soort revanche daarvoor. Hij verloor slechts één partij. In deze groep speelde ook Paulien haar eerste toernooi. Na afloop bij de Chinees gaf ze aan dat ze het heel erg leuk had gevonden. Na de tweede ronde sprintte ze naar me toe met de meest onvergetelijke mededeling van deze dag: 'Meester ik heb gewonnen. Ik heb matgezet en ik zag het zelf niet eens'.
de hartverwarmende M-groep met Dagmar,
Ilya, Ivar, Paulien, Hadewych, Mia en Finn
Kijk daar gaat het om: de kinderen moeten plezier hebben aan het schaken. We hopen dat we dat de komende jaren met de vrijwilligers, sponsors en jeugdleiders kunnen blijven doen in Ten Boer en in de Noordelijke Schaakbond. Schaken is een verrijkende bezigheid, waar je gelijkgestemden ontmoet, waarin je kunt investeren om erin uit te blinken en waar je het gevoel krijgt dat je van elke zet wat kunt leren.