woensdag 8 augustus 2018

Heet, heter, heetst

(door Mariska)
Wanneer er niet over schaken werd gesproken in de afgelopen dagen dan ging het gesprek meestal over de warmte. Met gisteren natuurlijk als record. Rond de 37 graden werd het maar liefst! Wat doen schakers en hun begeleiders als het zo warm is?
Schakers die schaken natuurlijk gewoon. Echte bikkels die kou en warmte trotseren en dus ook deze tropische temperaturen. Ook in de speelzaal is de warmte van buiten doorgedrongen. En net als in het gewone leven kan de ene schaker de warmte beter verdragen dan de andere. Fijn is natuurlijk wel dat je de hitte de schuld kunt geven van een slechte partij.
 
Ook op de camping was het heet. Het werkt in een tent niet echt om de warmte buiten te houden. Voordat je het doorhebt is het in de tent zo heet dat het citronellakaarsje is gesmolten en de lont is verdronken. De tent is dus zeker niet the place to be. Het alternatief is buiten verblijven. Ondergetekende ging al vroeg boodschappen doen om de overgang tussen de frisse supermarkt en de buitenlucht zo soepel mogelijk te laten verlopen. Dat is bij de familie Kroon tegenwoordig mogelijk dankzij de net nieuwe elektrische koelbox, aangeschaft op de dag van het faillissement van de Vrijbuiter (aan ons heeft het dus niet gelegen). Vervolgens begon het spel tussen zon, schaduw en wind om de minst hete plek op het veldje te bemachtigen. Was het onder de tarp van de familie Kroon? Of onder de partytent van de familie Koning? Of toch in de schaduw van het huis van de beheerder? Met een fles water, beker en boek verplaatste ik mij met wisselende leden van het schaakgezelschap met de schaduw mee over de camping. Alleen als het echt niet anders kon ondernam ik de tocht over het zinderend hete veldje. Zo gebeurde het dat we ook een tijd op de midgetgolfbaan bivakkeerden, toen op het veldje geen schaduw te vinden was.
En dan zit je met een stoel, water en een boek, een beetje kletsen, een beetje lezen. Kletsen wilden we niet over het weer doen. Je kunt er immers toch niks aan veranderen. Toch gaat op een of andere manier het gesprek steeds weer over de warmte. Ondertussen hoef ik alleen maar van mijn plek te komen om de waterfles aan te vullen bij het toiletgebouw of, als de warmte echt even te veel wordt, een duik te nemen in het aangrenzende zwembad. Terwijl ik daarzo zit, lig en hang komen allerlei gedachten voorbij: is elke schaduw hetzelfde? Waarom is de schaduw van iets dat net nog in de zon was warmer dan de schaduw van hetgeen al langer uit de zon is? Zit dat dan in de lucht? Of komt dat juist uit de grond? Waarom is de schaduw van de ene boom koeler dan die van de andere boom? Waarom is de wind als die van rechts komt enigszins verfrissend en als die van links komt juist heet? Vandaag is het zinderend heet, maar wanneer is het zinderend? Wat maakt het eigenlijk zinderend? Moe van de hitte en deze uitputtende gedachten was ik even gaan liggen op mijn handdoekje (wat kan de rugleuning van een stoel je alleen al laten zweten!) toen ik werd gewekt door het vrolijk rinkelen van een fietsbel. De schakers zijn uitgespeeld en komen moe en warm aan op de camping, verlangend naar een frisse, ontspannende duik.
het gevecht om de beste schaduw op de midget golf baan

Eindelijk regen

Vanochtend om 7 uur begon het voorzichtig te regenen. Eindelijk wat regen. Het stof en de vermoeienissen van schaken bij 36,5 graden kan van ons af gespoeld worden. In een sprint werden alle tenten opengegooid om wat verkoeling te zoeken. De bui was een kwartier later al voorbij.

Gisteren de ijsjesscore. Met 9,5 uit 20.
de ijsjesfoto

Vandaag is de ijsjesscore inclusief de score van Cecilia (G-categorie) op 11,5 uit 23 gezet.

09:15
Daan heeft gewonnen. De opening was vreemd: 1. e4 e5 2. Pf3 Pc6 3. Lc4 Pf6 4. d3 g6? 5. Pg5 Ke7
Het eerste punt van de ijsjesscore (11 uit 22) is binnen.

09:30
Ernst heeft ook gewonnen.
Lindert en Rowin staan er redelijk voor. Lindert heeft een pion minder in een eindspel, Rowin gaat nu ook een pion in een eindspel verliezen.
Marthijn speelt in de D-categorie op een live bord. Een spannende stelling waar wit net een tikkeltje beter staat.

11:15
Cecilia heeft gewonnen.
Rowin speelt een goede partij, maar moet in remise berusten.
Rowin een dik verdiende remise

Lindert is overigens als tweede uit de hogere groepen klaar. Hij haalt een super resultaat: remise tegen een 1400-speler.
een knappe remise

Het zijn de eerste remises voor SC Ten Boer. Tot nu toe alleen nog maar twee reguliere punten dit ONJK.
Femke verloor helaas.
Ondertussen hebben we een score van 4 uit 6.
Jan staat gelijk in een stelling die voor hem beter speelbaar is. Ik verwacht hier een hele lange duw en trekpartij met Jan aan de prettige kant van het spel.
Jonas staat volgens mij ook iets beter. Het paard op b5 verlamt het paard op a6.
Jan met een makkelijk speelbare stelling

Gerbrich heeft het ondertussen wel heel moeilijk. Zwart is op veld c2 binnen gedrongen en Gerbrich probeert met kunst en vliegwerk tegenspel om de koningsvleugel te genereren.
Gerbrich tegen een Siciliaan

Marthijn speelde een heel goede wedstrijd. Rustig en met een heel constant niveau. Helaas blijkt de Belg te sterk uiteindelijk.

11:45
Gerbrich wordt langzaam maar zeker gewurgd.
Jan wint een belangrijke pion. Het is wel spannend want damevangst met Th1 en Tg5 of Th4 is een tegenkans voor wit.
Jonas heeft nauwelijks nog voordeel.

12:30
Gerbrich verliest.
Jan heeft een pion meer in een toreneindspel. Lijkt remise
Jonas helaas remise vanuit kansrijke positie.
Ernst, Marthijn en Cecilia zijn om 12 uur begonnen. Voor Cecilia is het zaak om te winnen terwijl de nummers 1 en 2 punten moeten laten liggen.

13:15
Jan wint het remise toreneindspel doordat wit met de koning naar f1 gaat. Als de koning naar g1 gaat is het nog remise vanwege de overblijvende g-pion. Nu kan de zwarte koning opeens via h3 naar binnen kan gaan en wel het promotieveld g1 bereiken.
Wit aan zet

1. Kf3 of 1. Kg1 zijn remise. 1. Kf1 verliest.
Ernst heeft helaas verloren.
Ook Cecilia redt het niet en wordt derde.

IJsjesscore: Jan wint, Daan wint, Ernst wint en verliest, Cecilia wint en verliest, Rowin remise, Jonas remise, Lindert remise, Gerbrich verlies, Femke verliest. 5,5 uit 11

14:30
We zijn weer begonnen. Jan en Jonas op liveborden. Gerbrich tegen Tijmen Hofstra, haar Angstgegner. Femke tegen een Duitse tegenstander, net als Daan in groep B. Rowin mag tegen een Deen. Lindert speelt tegen Abedin Hey. Tenslotte moeten Marthijn en Ernst nog even wachten op hun laatste ronde van de dag.
Marthijn heeft helaas verloren. Na de goede dag gisteren, is zijn spel wel goed, maar de resultaten passen er niet bij.
Hierdoor is de ijsjesscore: 5,5 uit 13. Het wordt moeilijk om de 11 uit 22 te halen.

16:30
De uitslagen variëren vandaag.
Rowin wint zijn partij. Hij scoort vandaag 1,5 uit 2 met goed spel. Hij is minder met alles eromheen bezig en concentreert zich meer op de partij.
Lindert scoort 0,5 uit 2. Abedin is te sterk.
Jonas scoort 2 remises vandaag.
Ernst haalt 1 uit 3. Er zit zeker meer in, maar de laatste partij is Ernst gewoon moe.
Tijmen komt 20 minuten te laat. Gerbrich maakt op de derde  zet al een fout en kan snel opgeven. 0 uit 2.

17:00
Daan heeft gewonnen. 2 uit 2. Een goed herstel na het slechte begin van het ONJK.
Femke wint ook en scoort 1 uit 2.
Marthijn verliest. Zeker vanochtend een goede partij, maar niet genoeg voor een punt vandaag.
Jan staat onduidelijk. Loperpaar, maar waar kan hij de zwarte stelling binnen dringen?

17:50
Terwijl Daan, Jonas, Gerbrich en Roelof zich klaar maken voor het snelschaken is Jan bezig zijn prachtige stelling te verknollen. Hij staat ondertussen beroerd.
Overigens een kleine constatering: wat is de meest gestelde vraag aan Jonas? Juist dat is niet: 'hoe gaat het met je?', maar 'hoe heb je gespeeld, Jonas?'. Ook van bezoekers die Jonas voor het eerst na een tijd weer ziet. De tweede vraag: 'Hoeveel punten heb je?'.

18:05
Jan kan het niet bolwerken. Hij speelt geen goede zetten meer.

18:20
Jan ruilt af naar een verloren toreneindspel.

18:45
Jan zwijnt en kan remise maken.
Bij de stelling van Jan: zoek de winnende minorpromotie.

dinsdag 7 augustus 2018

Lindert goes live

14:30

Lindert op een live bord
Een absoluut hoogtepunt voor de familie Kroon vanmiddag. Lindert is de tweede schaker ooit van onze familie die op een livebord mag schaken. Misschien dat Ernst gaat volgen, maar die heeft zonet wel verloren door een zetverwisseling in de opening.
Jonas speelt aan bord 2. Jonas mag tegen degene die hem vorig jaar van de titel heeft afgehouden: David Jongste.
Lindert en Jonas zijn de enige live spelers, ook al verwacht dat Marthijn met 2 uit 3 ook een kans maakt.

Daan tegen Kim Meijer
14.55
Rowin heeft zijn dag niet. Hij verliest. De ijsjesscore (5,5 uit 13) komt in gevaar.

het is meer dan 35 graden, jôh
15:10
Femke heeft geen zin om in deze warmte te schaken en geeft een remise tegen Tijmen Hofstra. Gerbrich heeft een bye. We staan op 6 uit 14 met nog 6 partijen te gaan: Ernst, Marthijn, Daan, Jan, Lindert (staat ondertussen een kwaliteit achter) en Jonas. Het gaat er om spannen.

15:15
Marthijn wint en scoort 3 uit 3. Hij doet het geweldig. Nu met zijn bekende trucje: 1. e4 e5 2. Pf3 Pc6 3. Lc4 Pd4 4. Pxe5 Dg5 5. Pxf7 Dxg2 6. Tf1 Dxe4+ 7. Le2 Pf3#
Een superscore en belangrijke leverancier voor de ijsjesscore. Ernst wint ook en na het verlies van Lindert staan we op 8 uit 17. We kunnen het halen, als Daan, Jan of Jonas een punt scoren.

15:35
Lindert verliest een geweldig leuke partij op een livebord. Na een kwaliteitsverlies blijft hij scherp en even wordt het weer spannend:

Lindert (zwart) aan zet

Ik ben persoonlijk heel benieuwd hoe de partij was afgelopen als Lindert hier 1... Ld3 doet met het idee om c5-c4-c3 te spelen.

15:45
Daan verliest. Een vervelende gevolg van dat hij door de warmte bevangen een blunder maakt die meteen uit is.

16:45
36 graden en het is bijna niet meer te doen.
Jonas komt niet verder dan remise tegen David Jongste. In de slotstelling is bijna geen plan meer aan te geven voor zwart, terwijl wit wel met g2-g4 kan werken.

eindstelling, wit aan zet, Jonas zwart

Na 22. Tec1 wil zwart graag 22... b4 spelen, maar na 23. Txc8+ kan zwart niet goed terugslaan vanwege 23... Txc8 24. La6 en 23... Lxc8 24. Lb5 of 24. Dd1. Eerst 22... Txc1+ 23. Txc1 b4 geeft veld c4 weg voor het paard: 24. Pc4. In alle stellingen staat wit makkelijker.
Jan staat ondertussen kansrijk.
 
17:00
Jan wint een kwaliteit en staat gewonnen.
Jan (wit) heeft g4-g5 gespeeld
In deze stelling speelt zwart, die al heel moeilijk staat, 1... f5? 2. Pd6!! Lxd6 3. exd6 Pf7 en nu is 4. d7 heel sterk, maar Jan speel 4. Lxb6. Zwart speelt het foutieve 4... Tc6 (Pbxd6 was nodig) en na 5. c5 staat Jan gewonnen.

17:10
Jan wint. Een prachtige partij. Naspelen!
Jan zorgt voor de ijsjesscore

IJSJESSCORE! We hebben door Jans overwinning een ijsjesscore gehaald, 9,5 uit 20!
 

Wat is het warm

09:15
De ronde is begonnen. Zonet is op de gong voor de categorieën D (Marthijn) en E (Ernst) geslagen. De tegenstander van Ernst is er nog niet, hopelijk blijft hij rustig.
andere noordelijke schakers: Remmelt tegen Iris
Jonas en Jan hebben hun voorbereiding op het bord. Femke mag tegen Lydia, Gerbrich tegen Feline. Daan gaat vandaag 2 punten scoren. Lindert heeft het eerste punt al gescoord en gaf aan dat iedereen zijn voorbeeld moet volgen. De ijsjesscore is 9 uit 20 en dat is volgens hem al in de 2de ronde haalbaar.
Gerbrich tegen Feline
Over ijsjes gesproken: vandaag wordt de heetste ONJK-dag uit de geschiedenis. Gisteren was het in de speelzaal al warmer dan buiten, hoe zal dit vandaag aflopen? Misschien moet iemand om 6 uur 's ochtends de deuren van de sporthal opendoen, dan kan er wat frisse lucht naar binnen. De organisatie doet er trouwens alles aan om het iedereen naar de zin te maken: gratis fruit, muntjes voor in het zwembad. Het ziet er allemaal prima uit.
Marlinde: ook uit het noorden
Gisteren nog wel een incident bij het bord van Jonas. De tegenstander had iets van 10 zetten niet genoteerd in hevige tijdnood. Volgens de regels moet je de notatie bij blijven werken als je 30 seconde per zet erbij krijgt. Jonas protesteerde, maar de wedstrijdleiding kon met de digitale klokken niet zo snel handelen. Uiteindelijk had de tegenstander er geen last van, want in 20 seconden van zijn eigen tijd kon hij zijn notatie bijwerken. Het blijft wel moeilijk met digitale klokken om zo'n incident niet zonder een lange onderbreking op te lossen. Zeker niet als je net een stroomstoring hebt gehad waarbij iedereen in het donker zit en de klokken stil moeten worden gezet. Het past natuurlijk bij het leven van een schaker: uiteindelijk zijn we allemaal stakkers die in het duister tasten hoe we de puzzel op het schaakbord moeten oplossen.
Leandro heeft weer gewonnen
09:50
Marthijn wint: 2 uit 2.

10:00
Ernst heeft verloren. Opnieuw na een goede partij, waar hij twee stukken voor stond.

Daan is eindelijk gekiekt

10:30
Jan krijgt het moeilijk. Ik vertrouw zijn stelling niet helemaal.
De stelling bij Jonas is erg complex, maar lijkt me beter voor wit.
Femke staat gelijk.

Jonas heeft een Schotse opening op het bord

10:50
Gerbrich heeft een pion verloren. Het lijkt er op dat ze geen compensatie heeft.
Rowin heeft het ook moeilijk. Een dubbele aanval met dame op f6 lijkt alle aanvalsplannen te bevriezen.
Daan staat een stuk tegen één of twee pionnen voor.

Jan heeft het moeilijk

Het lijkt op 5 uit 9 uit te komen na één ronde.

11:05
Rowin verliest.

Rowin speelt goed, maar verliest

Femke geeft een pion weg in gelijke stelling.
Sven van JSN is ook aanwezig
11:20
Daan lijkt de beslissende aanval in te zetten
De hitte wordt trouwens ondraaglijk.

11:30
Tijmen Hofstra heeft remise gespeeld
Tetske gaat verliezen en Remmelt heeft verloren.

11:45
Jan verliest. De tegenstander is gewoon te sterk. 2 uit 5 voor de ijsjesscore.
De partij van Tijmen is trouwens erg leuk om na te spelen. Er zit heel veel rekenwerk in en er worden een paar winstzetten gemist, maar uiteindelijk weet Tijmen na alle verwikkelingen een moeilijke stelling remise te houden. Speel vooral na vanwege alle dreigingen en resources:

Sipke (aan zet) tegen Tijmen

15.Pg5 f5
15... g6 is beter
16.Dh4 h6 17.Lxe6+ Lxe6
17... Kh8 is te overwegen
18.Pxe6 Dc3 19.Dd4 Dxd4 20.exd4 Tfe8 21.d5
21.dxe5 Lxe5 en de toren staat aangevallen
21...Tac8 22.Lb2 Tc2 23.Tab1?! Te7 24.Tfc1
24.Pd4 wint voor wit vanwege pion f5
24...Txc1+ 25.Txc1 Pd3 26.Tc8+ Kf7 27.Lxg7 Pf4
en nu een paar rondjes om de loper op g7 lopen
28.Tf8+ Kg6 29.Tf6+ Kh7 30.Txh6+ Kg8 31.Th8+ Kf7 32.Tf8+ Kg6 33.Tf6+ Kh7 34.Lf8 Te8 35.Lxd6 Pxd5 36.Tf7+
36.Pg5+ Kg7 37.Tf7+ Kg6 38.h4 wint eenvoudig
36...Kg6 37.Td7
37.Tg7+ Kf6 38.Lc5 Txe6 (38...Kxe6 39.Txb7 is beter) 39.Ld4+ en winst voor wit vanwege de matplaat
37...Txe6 38.g3
En deze moeilijke stelling weet Tijmen remise te houden. Door alle verwikkelingen en tactische wendingen met bijbehorende tegendreigingen een prachtig stukje trainingsmateriaal.

Marthijn mag om 12:00 uur tegen Wessel Adema.

12:15
Sven verliest een partij waarbij de tegenstander slechts twee zetten afwijkt van de beste zet die de computer geeft. Daar kun je natuurlijk niet tegen op.
Ernst en Marthijn zijn weer begonnen. 
Marthijn tegen Wessel
Femke is in een verloren toreneindspel terecht gekomen. Bij Jonas is het heel spannend. Hij krijgt een paar stukken op b2 op bezoek, maar lijkt gewoon te winnen.

13:30
Gerbrich en Femke verliezen. Jonas wint, Daan remise na een goede partij.
Marthijn verrast door Wessel Adema in een heel goede partij te verslaan. De eerste echte pluswinst.
Marthijn tegen Wessel (aan zet)

Hier moet Wessel 1... e5 spelen om in de partij te blijven. Wit lijkt dan in de problemen te zijn vanwege het paard op g5, maar 2. h4 houdt de stelling in evenwicht. Wessel speelt echter 1... Te8  en na 2. Pe6 Dd7 3. Pxc7 Dxc7 4. De6+ heeft Marthijn opeens een scherpe aanval. 4... Kh8 5. f5 is de manier om hier verder te gaan, maar Wessel speelt tot zijn eigen ontzetting 4... Kf8 om na 5. f5 wreed te ontwaken. Het is helemaal uit. Er volgt nog 5... Pd8 6. fxg6+ Kg7 7. c4# Een erg knappe prestatie van Marthijn, die gebruik maakt van onoplettendheid van Wessel.
Sven en Roelof buigen zich vol bewondering over de partij van Marthijn

Tussenstand: 4,5 uit 10. We hebben nog best wel wat punten nodig voor de ijsjesscore.

maandag 6 augustus 2018

Beestenboel

(door Mariska)
Zaterdagavond, onze eerste avond op camping Mooi Delden. Er staan twee gezinnen op het veldje, dat de volgende avond gevuld zal zijn met negen tenten en 14 personen. Het ene gezin moet overigens vertrekken om ruimte te maken voor de schakers uit het Noorden. Als de zon bijna onder gaat, sprinten er ineens een paar konijntjes over het veld. Ze zijn klein, snel en wendbaar. We genieten en missen onze eigen saaie Jory. Als een konijntje te dicht bij de hond van de buren komt, slaat deze aan. Dat gebeurt de eerste nacht nogal eens, een reden dat onze nachtrust meer dan eens wordt onderbroken.
Bij het doorbreken van de nieuwe ochtend sprint er een heel leger konijntjes over het veldje. Ze genieten van de rust, niet wetende dat deze in de loop van deze dag behoorlijk verstoord zal worden. De hond van de buren is overigens niet het dier dat ondergetekende het eerst hoort deze ochtend. Bij het ontwaken hoor ik boven mijn hoofd een duif koeren in een vraag en antwoordspel met een andere duif. Wanneer ik nog een dag later voor alle schakers ontwaak en een wandeling naar het toiletgebouw onderneem, voeren twee duiven een bijzondere dans uit. Beide aan een kant van het hek dat ons veldje scheidt van de midgetgolf. We staan even te kijken. Wanneer Roelof zijn mobiel te voorschijn haalt om het geheel te filmen, hebben de duiven er genoeg van (of komen we te dicht bij)?
Er zijn nog heel wat dieren op camping Mooi Delden. Zo is er de pony, tijdens het ONJK altijd liefdevol verzorgd door Felana. Kippen, geiten, vogels en hamsters die zuchten onder de hitte. Op ons eigen veldje hadden we bovendien te maken met mieren. Deze dieren zijn blijkbaar beter tegen de warmte bestand dan het gras, hoewel ze niet hittebestendig blijken te zijn. Er was enige noodzaak hier een testje voor uit te voeren. De mieren bleken namelijk niet alleen vrolijk over het veldje te wandelen, ze marcheerden na een nacht ook vrolijk door de tent van Gerbrich en Femke. Toen een vriendelijk verzoek van ons aan de mieren om een andere route te nemen tot onvoldoende resultaat leidde, zagen we ons genoodzaakt met koffieprut en kokend water de mieren te dwingen om buiten de meidentent te blijven. De resultaten zijn tot nu toe hoopgevend, de komende dagen moet blijken of de oplossing blijvend is.
Het laatste dier dat beslist nog even genoemd moet worden is de haas die bovenop het springkussen zit. Op de eerste dag hing zijn hoofd steeds treurig naar beneden, ietwat nors kijkend naar de kinderen die op het springkussen afkwamen. We speculeerden nog dat een touw om zijn nek misschien kon helpen de haas wat vrolijker te laten kijken. Wie schetst onze verbazing dat de volgende dag de haas fier rechtop, met een touw om zijn nek, vrolijk niet meer alleen over het springkussen waakt, maar over het hele veldje!
Toezicht door het beest