zaterdag 28 april 2018

Mooie afsluiting van Noordelijke Jeugdcompetitie

Vrijdag 20 april is de NJC afgesloten. Voor SC Ten Boer ging het met de hoogste klasseringen ooit. Het eerste team werd 3de, het tweede team 7de. Een mooie afsluiting, zeker van de carrière van Daan bij SC Ten Boer. Gerbrich gaat waarschijnlijk nog wel door. Verder zijn we heel blij dat Wyona onze gelederen dit jaar zo goed heeft verstrekt.
Ten Boer 2 werd 7de
Dat het tweede team derde zou worden was al voor vrijdag duidelijk. In de halve finale werd van het sterke SC Haren verloren. Haren werd dit jaar kampioen (onze felicitaties). Daan had ons op voorsprong gezet, maar Remco en Robin kwamen er niet aan te pas tegen Tom en Bart. Even leek het nog spannend te worden. Gerbrich wist haar verloren stelling met het insluiten van een loper naar een gewonnen stelling om te toveren. Helaas vergat ze daarbij een pion extra mee te nemen en daardoor was de stelling niet meer te winnen. De b-pion van tegenstander Joris moest met paard of koning gestopt worden. Dat betekende dat er geen doorbraak meer op de koningsvleugel mogelijk was. Na de wedstrijd diende Staunton een protest in tegen het vooruit spelen van Daan en Loek. Hun protest betrof niet zozeer het vooruit spelen, maar hun onkunde daarvan. In de reglementen staat dat er niet vooruit gespeeld mag worden. Ik was dit vergeten en omdat Daan en loek beiden tijdens de halve finale ook voor de Nosbo Promotieklasse moesten uitkomen, besloot ik hen tegen elkaar vooruit te laten spelen. Overigens: eerst heb ik geprobeerd om ze voor de promotieklasse vooruit te laten spelen. Ik kreeg echter van de teamleider van Daan te horen dat dit niet mogelijk was. Later bleek dat ik me vergist had: er mág niet vooruit gespeeld worden in de NJC en bij een 2-2 had dit ook een vreemde situatie opgeleverd: er zou moeten worden snel geschaakt met slechts 3 borden.
Snelschaken
Staunton bleek echter op de avond van de finale ook de afsluiting van de Poiesz sponsoractie te hebben. Daarvoor moest de jeugd naar Leeuwarden en de finale werd afgezegd. Ten Boer 1 had hierdoor geen tegenstander voor de finale. Er werd een vriendschappelijke match tegen SC Haren 2 gespeeld. Deze eindigde verrassend in 2-2 doordat Robin zijn avond niet had en invaller Joël in betere stelling een stuk weggaf. De snelschaakmatch eindigde wel in 3-1.
Ten Boer 1 werd 3de
Voor het tweede team stond er nog wel wat op het spel. In de halve finale werd kansloos met 4-0 van Leek verloren. Het team van Leek is gewoon heel sterk met de familie Hofstra en Albadeen. Een team om de komende jaren rekening mee te houden.
Invaller Joël
In de strijd om de 7de plaats moest Ten Boer 2 tegen Paardensprong 1. In de voorronde hadden de teams elkaar niet ontmoet. Uiteindelijk was het verschil 1,5 bordpunt in de eindstand in het voordeel van de Paardensprong. In de finale was SC Ten Boer echt veel te sterk. Weliswaar werd het 1-0 voor Paardensprong. Yrsa kwam een pion voor. Tegenstander Pieter van Nes kreeg echter wel wat tactische tegenkansen. Die leken me wel af te houden, maar Yrsa maakte blijkbaar een fout en verloor. Ondertussen had Rowin Stella stevig in de tang en begon haar te kraken.
Rowin speelde erg sterk
Wyona en Anna-Mae waren ook aan de winnende hand. Bij Wyona zorgde een onnauwkeurige zet nog wel voor een gelijk toreneindspel. Reuzendoder Menko hield dit lang gelijk, maar de inactieve toren op de a-lijn en de betere positie van de zwarte koning in het centrum beslisten de partij. Keurige techniek, Wyona. En dank voor het meespelen dit jaar. Anna-Mae mocht weer een keer tegen Rogier. Volgens mij hebben ze al vaak tegen elkaar gespeeld. Anna-Mae is de laatste tijd minder aan het schaken, maar vanavond was dat niet te merken. Langzaam, pion voor pion, kwam ze meer gewonnen te staan. Rogier probeerde nog een tactisch remise aanbod toen hij de witte koningsstelling met een paar offers opende maar Anna-Mae weigerde, sloeg de aanval af en veroverde het punt.
onze topper Anna-Mae
Als laatste speelde Rowin zijn partij uit. Rowin speelde heel goed vanavond. Op het eind had hij het sneller kunnen afmaken, maar dat was niet meer van belang voor de uitslag. Die stond en bleef vast staan. 3-1 eindstand, een goed seizoen voor het tweede!


Eindstand
1. SC Haren
2. MSV
3. SC Ten Boer 1
4. Staunton 1
5. Philidor Leeuwarden
6. Leek
7. SC Ten Boer 2
8. Paardensprong 1
9. SC Haren 2
10. Staunton 2
11. Gorredijk
12. Paardensprong 2
13. HSP
14. Van der Linde

Scores spelers Ten Boer
Daan 5 uit 6
Gerbrich 2,5 uit 4
Robin B 1 uit 1
Remco 4 uit 6
Robin G 4 uit 7
Rowin 3 uit 7
Yrsa 1,5 uit 7
Anna-Mae 4 uit 5
Wyona 4 uit 6
Joël 1 uit 4
Daniël 1 uit 2
Wyona bleek een belangrijke puntenleverancier voor team 2
Marjet en Marrit: bedankt voor de organisatie. De bekers waren fantastisch Marjet.
Daan, bedankt voor de vele partijen die je voor SC TEn Boer speelde. We zullen het nooit vergeten. Veel succes op het NK.
De laatste partij van Daan voor SC Ten Boer

zaterdag 14 april 2018

Elisa tweede op het Open Pupillen kampioenschap

Vandaag is voor het eerst een open toernooi voor pupillen georganiseerd door de Paardensprong en de Matadoren. Het toernooi kende een ongekend hoge opkomst met alleen al in de E-categorie 17 deelnemers. Een groot succes! Bij de Persoonlijke Jeugdkampioenschappen is de deelname veel lager omdat je lid van de schaakbond moet zijn om mee te doen. Nu konden jeugdschakers die alleen op school schaken ook mee doen. Voordat ik de ervaringen van onze jeugd weergeef, eerst nog even terug naar de vrijdagmiddag.
de topborden in de E-categorie

Olaf haalt diploma stap 2

Olaf heeft gisteren zijn diploma voor stap 2 gekregen. Hij haalde zelfs een 9. Door alle bijzondere dagen moest hij het examen op twee vrijdagen doen, waar een maand tussen zat. Voor hem toch geen probleem, want hij had slechts één fout.
Olaf met diploma
Isidora is momenteel ook bezig met haar examen en binnenkort gaat Lisanne examen stap 1plus doen.
Op de club hebben we weer een lid erbij: Niek Eilander is ons komen versterken. Van harte welkom Niek, we zijn erg blij met je komst. Ook kwam Ryan vandaag kijken. Hij komt volgende week weer. Na volgende week vrijdag hebben we overigens in elk geval 2 weken geen schaken vanwege Koningsdag en meivakantie. We beginnen weer op 11 of 18 mei. Maar eerst dus nog 20 april als we ook 's avonds NJC hebben.

Goede prestaties van onze jeugd in de E-categorie

Vier van onze jeugdspeler deden mee aan het leuke en gezellige toernooi. Het is leuk om de ongeremde passie van deze jonge kinderen te zien. Enthousiasme wordt afgewisseld met discussies over de spelregels. Men komt er bijna altijd zonder hulp van volwassenen uit. Het is goed dat Hiddo deze toernooien organiseert. Na jaren kan hij zijn kwaliteiten weer inzetten voor de jeugd en dat heeft men in stad en ommelanden nodig. De Paardensprong biedt de juiste structuur aan zulke evenementen, Hiddo zorgt voor de bezieling (samen met de mensen van de Paardensprong).
Ons viertal op het toernooi

Je komt op zo'n toernooi ook heel bijzondere dingen tegen. Zo was er één speler in de H-categorie die kampioen herdermatjes te noemen was. Na vier ronden stond hij met 4 uit 4 bovenaan. Vier keer herdersmat. Toen in de vijfde ronde zijn tegenstander met e2-e3 opende was het meteen gedaan met zijn winstserie. Ook heel bijzonder was de laatste zet in het toernooi. In de H-categorie was deze slotzet in de zevende ronde meteen het mooiste mat van het toernooi. Met 4 paarden. De zwartspeler had het eerst niet eens door dat het mat was.
de laatste zet van het toernooi: Pd5-e3#

Voor onze jeugdspelers liep het toernooi heel erg goed. Voor Ewout was het één van zijn eerste toernooien.
Ewout moest meteen tegen een heel sterke tegenstander
In de eerste ronde won hij bijna van Tomasso Cioffi, die met g2-g3 de zwarte dame wegjaagde waarna Dh4xe4+ en De4xh1 volgde. Tomasso ging echter vol in de aanval en de dame op h1 stond wat buitenspel. Gevolg: alsnog een mat op de onderste rij. Ewout won in de tweede ronde, later volgde een spannende remise in de vijfde ronde en een winstpartij in de 6de ronde. Met 2,5 uit 7 haalde Ewout een score van +0,38 en werd 12de. Knap gedaan Ewout. Als je de volgende keer eerder je stukken ontwikkeld en je koning rokeert zitten er meer punten in. En wat vastheid in gewonnen stellingen. Je hebt zeker veel geleerd vandaag.
Elisa tegen Isidora in ronde 1

Isidora deed het ook erg goed. In de eerste ronde moest ze het opnemen tegen vriendin Elisa.
tegen Eli Alia op bord 3
Na overwinningen in ronde 2 en 4 zat ze in ronde 5 opeens tegen reuzendoder Menko Damwichers. En hier speelde ze een heel goede partij tegen. Ook een aanknopingspunt voor verdere groei in deze partij. Isidora kreeg namelijk de kans om een stuk te winnen in het middenspel, maar daarvoor moest ze een slagenwisseling doorrekenen. Dat lukte nog niet. In elk geval is Isidora wel ondertussen zo goed, dat je geen stukken in moet laten staan. Die gaan er genadeloos af. In de laatste ronde won Isidora en met 3 uit 7 eindigde ze gedeeld 9de. Een mooie plusscore van +0,99 (dat wil zeggen dat je op basis van haar rating en die van de tegenstanders een verwachte score van 2,01 zou moeten hebben).
Isidora had het naar haar zin
En ze is erg goed voor de sfeer in de groep!

Jan is echt een stap verder. Het NK heeft hem goed gedaan. Hij is zekerder van zichzelf en weet wat hij kan. Daar neemt hij de tijd voor achter het bord. Vandaag speelde hij goed. In de tweede ronde stond hij gewoon een stuk voor tegen latere winnaar Matteo.
Jan staat een stuk voor tegen Matteo

Toch nog iets meer spelen en ervaring opdoen op dit niveau en dan win je zo'n partij wel, Jan. Na vier ronden stond Jan met 3 uit 4 op de gedeeld tweede plaats. Elisa en Jan moesten tegen elkaar in ronde 5. Ze zijn aan elkaar gewaagd. Dit keer was Elisa echter scherper.
Jan wint in ronde 3

In de zesde ronde de enige echte domper dit toernooi. Tomasso bleek in een ongekende aanvalslust te verkeren. Met dame en toren viel hij pion g7 aan. Toen Jan geen Pf6-e8 maar g7-g6 speelde bleek de loper op c4 de pion op f7 te pennen en was Dxg6+ meteen uit. In de laatste ronde werd echter Ewout verslagen.
Jan tegen Ewout
Met 4 uit 7 eindigde Jan op de 6de plaats (geelde 5de). Jan bleek al met al heel veel sterker van het NK te zijn geworden. En er zijn nog zaken waar hij zich kan verbeteren. Houd Jan in de gaten de komende jaren.
Elisa speelde vandaag heel erg sterk. Wel had ze wat moeite om aan het tempo te wennen. in de tweede ronde speelde ze een heel aardige partij tegen Eli Alia. Eli Alia had de betere stelling en een enorme tijdsvoorsprong. Uiteindelijk leek ze ook te gaan winnen, maar Elisa had een matnet gezien. Met nog 6 seconden op de klok zette ze mat!
Elisa tegen Matteo
In de derde ronde ging dat echter niet goed tegen Matteo. Nu verloor ze op tijd. Matteo stond op dat moment gewonnen en was ook in elke fase van de partij degene die gewonnen stond. Dat kwam doordat hij al in de opening een stuk won. In de vierde ronde werd Elliot verslagen in een schitterende aanvalspartij. Elisa ging voor de koning, offerde haar f- en g-pion en later zelfs nog een paard. Elliot verdedigde zich erg goed, maar liet opeens een mat in één toe. Die kans greep Elisa. In de zesde ronde nog zo'n prachtige partij tegen Menko. Een mataanval op h2 sloeg niet door en de zwarte dame stond buiten spel. Menko viel zelf aan en kwam ook gewonnen te staan. Niet in materiaal, juist in de stelling. Een pion op de d-lijn zou de beslissing kunnen brengen. Elisa vond vijf enige zetten om verlies tegen te houden en toen Menko niet kon stoppen met aanvallen, kwam Elisa een paard voor. Het eindspel schoof ze uit. In de laatste ronde werd ze overigens nog wel bijna overrompeld door Gianluca, maar toen de aanval afgeslagen was won ze eenvoudig. Met 6 uit 7 eindigde Elisa gedeelde eerste met de sterkste van vanmiddag, Matteo. Op weerstandspunten was Matteo duidelijk beter. Zo eindigde Elisa als tweede.
De prijsuitreiking in de E-categorie

Het was een prachtige schaakmiddag. Bedankt voor jullie inzet, Ewout, Isidora, Jan en Elisa. Ronald, Bram en Hiddo, bedankt voor de organisatie.
onze superhelden

zondag 8 april 2018

Daniël en Giovanni slagen voor hun examen

Vrijdag kregen Giovanni en Daniël hun diploma voor hun stappenexamen. Beiden hadden een 9 op hun examen. Giovanni slaagde voor stap 1, Daniël voor stap 2. Van harte gefeliciteerd en knap gedaan.

Daniël en Giovanni met hun diploma

We zijn enorm blij met de volgende nieuwe leden: Léon, Jadon, Jasper, Tristan, Tyron, Danique en Yanou. We wensen jullie een leuke tijd toe op onze club. Marijn, Tom en Niek kwamen ook kijken. We hopen dat ze ook lid willen worden!
Het is lekker gevuld geworden in de eerste
groep. Hier speelt Haaie tegen Jasper.
Omdat jullie erbij zijn gekomen is de eerste groep zo groot geworden dat we hebben besloten de groep op te knippen in twee subgroepen. Daarover later meer.
Dit is de topgroep geworden: Olaf,
Elisa, TristanB, Giovanni, Isidora en Jan

zaterdag 31 maart 2018

Elisa en Jan op het NK (44)

Elisa gedeeld zesde op het NK

Vandaag de tweede en laatste ronde op het NK in Waalwijk. Na een warme nacht in het hotel, lijken Elisa en Jan beter uitgerust dan de vorige dag. Jan is in elk geval weer helemaal opgeknapt.

Jan op Goede Vrijdag
Toch gaat het niet helemaal goed in ronde 6. In de Slavische opening vergeet Jan de koning in veiligheid te brengen. Hierdoor verliest hij een loper door een penning. Hij geeft pardoes een tweede stuk weg, komt nog een stuk terug, maar kan niet meer winnen.

Elisa en Julia

Bij Elisa een goede aanvalsstelling. Ik heb er alle vertrouwen als een loper op c4 en een loper op c3 naar f7 en g7 kijken. Het lukt niet. Elisa zet een toren in de penning, mist een eenvoudige manier om een stuk tegen vier pionnen te spelen, ze mist een mooie gelegenheid om op h7 een toren te offeren. Het vreemde is dat als we na afloop de partij analyseren, ze zelf tot de juiste zetten komt. Blijkbaar lukt het niet de spanning om te zetten in een goede vorm van concentratie.

Elisa geconcentreerd voor de partij

In de zevende ronde speelt Jan goed. Hij raakt echter wat verward van een mataanval met een dame op g6 en een loper op h3. Hij speelt Ph4 in plaats van Pe1 om te verdedigen en verliest zo zijn paard. Op dit niveau meteen verliezend.

Jan's shirt spreekt vandaag boekdelen

Elisa slaat nu wel toe. Ze speelt een goede partij met zwart. Haar tegenstander is een echte aanvalster. Ik zie haar in ronde 8 een perfecte mataanval met offers van toren en paarden uitvoeren. Tegen Elisa komt ze er echter niet aan te pas. Elisa wint een kwaliteit, besluit aan te vallen en speelt het mooie c7-c6 om het paard op c3 uit de partij te houden. De onderste rij wordt te zwak en Elisa zet mat.
In ronde 8 maakt Elisa op een livebord! Snel wordt Dirkjan ingelicht. Hij bekijkt de partij in Ten Boer. Elisa speelt goed, maar voor de tweede keer dit toernooi ontmoet ze een tegenstander die echt te sterk is. In het begin kan ze ergens een pionnetje winnen zonder dit echt te doen. Later volgt een betere stelling, maar in het loper + dame tegen paard + dame eindspel maakt ze een fout en verliest.
eindelijk op een live bord

Jan moet tegen Sono spelen en die is vandaag echt de sterkere. In de Caro Kann staat Jan iets beter. Als hij vergeet c6-c5 te spelen om het centrum te ondermijnen wordt wit sterker. Jan wint nog wel een pion, vergist zich dan lelijk en wordt weggedrukt. Sono wint verdiend.
Met nog maar 1 uit 6 wordt het tijd om de laatste ronde allebeide te winnen. Dan sluit je het toernooi lekker af. En dat lukt. Jan wint tegen de eerste Trynwâlder op een NK na mijn aanwezigheid op het NK in 1980. Thymen Dijcker komt uit Gytsjerk. Een groot talent dat getraind wordt door Migchiel. Let op hem bij het FGH-kampioenschap. Jan speelt met goede plannetjes en als Thymen in gelijke stelling Pe7+ met damewinst toestaat is de winst binnen.
Jan wint in de laatste ronde van Thijmen Dijcker
Elisa speelt haar beste partij van vandaag. Eerst laat ze inslaan op f7 toe, en met twee pionnen meer staat wit beter. Elisa sluit het paard op b7 in en gaat in de tegenaanval. Een matcombinatie met Tb8-b2+ beslist de partij zoals Elisa het graag speelt.
Met dit resultaat is Elisa gedeeld zesde van Nederland geworden. Een superprestatie. Op weerstandspunten is ze negende. Een knap NK en met haar kampioensmentaliteit zit er de komende jaren meer in. Goed gedaan Elisa, zo goed als je presteert.
Ook Jan zit aan de bovenkant van onze verwachtingen. We hoopten op meer dan 2 punten en met 3 uit 9 heeft Jan het goed en boven verwachting gedaan. Bovendien weet Jan nu wat een NK is, welke spanning erbij komt kijken. Daar leer je van. En je geniet ervan: Jan gaf na afloop aan dat hij dit vaker mee wil maken. Met gerichte training is aansluiting bij de middenmoot mogelijk. Je ziet aan de knappe prestatie van Matteo in elk geval dat ervaring op dit niveau helpt bij de prestaties.
De schakers uit het noorden. Elliot ontbreekt
Het waren twee geweldige dagen. We sluiten af met een gezamenlijk etentje bij de snackbar. Patatje oorlog natuurlijk!
meteen weer schaken
Bedankt voor jullie prestatie Jan en Elisa! We hebben genoten in Waalwijk, Garmerwolde, Bedum en Ten Boer en omstreken
Janneke, het zusje van Elisa, levert ook een goede prestatie
door haar zus twee dagen te ondersteunen!

vrijdag 30 maart 2018

Jan en Elisa op het NK (43)

Vandaag is in Waalwijk het NK E begonnen. Voor Jan en Elisa een spannende dag die goed verlopen is. Jan en Elisa begonnen beiden met twee verliespartijen. Vooral de tweede verliespartij van Elisa was onnodig. Ze stond heel erg gewonnen, maar door de tijdsdruk verloor ze een gewonnen eindspel. Jan speelde een heel goede eerste partij. Hij miste een kans om een pion en een kans om en stuk te winnen. Pas heel laat ging het mis.
Jan in de eerste ronde
De tweede partij was minder lang. Jan begon goed, maar een roekeloze dame uitval betekende meteen het verlies van hare majesteit. De dame werd ingesloten.
Elisa en Jan op het NK
In de derde ronde wonnen Jan en Elisa beide wel. Jan begon een zinderende aanval die uiteindelijk in mat op h8 resulteerde. Een mooie opsteker, want Jan zijn doel is 2 of 3 punten halen. Elisa zette haar tegenstandster heel snel mat. Ze was gewoon veel sterker.
Elisa zet mat in ronde 3
In de vierde ronde verraste Jan weer met een overwinning. Missie voor vandaag geslaagd. Hij kwam twee pionnen achter, maar zijn plannetje om de loper op f4 te pakken werkte super. Hij kon alle tegenaanvallen afslaan en won toen de tegenstander zijn toren in verloren stelling weggaf. Elisa speelde een heel spannende partij. Kijk maar:
Elisa (wit) aan zet
In deze stelling zijn er twee zetten mogelijk: Ke2 of Kd2. Welke wint? en welke verliest? Ke2 verliest vanwege Dh1-e4+ en De4-g6. Kd2 wint vanwege Dh1-d5+ Kd2-c1 Dd5-h1+ Kc1-b2 met ondekbaar mat. Elisa koos voor Ke2, maar won toch toen de tegenstandster op een gegeven moment de witte koning naar h2 liet lopen en het alsnog mat werd.
In de laatste ronde van de dag was er weer een overwinning voor Elisa. Hoe kan zwart in deze stelling winnen?
Elisa (zwart) aan zet
Elisa vond de juiste zet: Td6-g6. Het is meteen afgelopen. Mat op g2 of f1 is niet te voorkomen.
Jan won ook in de vierde ronde
Voor Jan een sneue ronde. Jan speelde heel lang goed mee, stond misschien één pion achter toen hij misselijk werd en moest opgeven. Jammer want hij heeft een heel goede eerste dag achter de rug.
Morgen meer.