maandag 15 januari 2018

Grand Prix Ten Boer in de regionale pers

Vandaag is in de Noorderkrant en de Eemsbode een stukje over de Grand Prix Ten Boer geplaatst. Hierbij de link naar de Noorderkrant.
het schaakprobleem
Tijdens de Grand Prix was er ook een probleem. Wit zet mat in 3 zetten. Geef alle varianten tot en met de 2de zet van wit. Veel jeugd vond uiteindelijk de oplossing, maar vergat de drie varianten op te schrijven. Hierdoor moesten er heel veel briefjes getrokken worden voordat de twee winnaars bekend waren: Pieter van Nes en Abe Smeding. Zij wonnen een schaakboek.
Abe Smeding met het schaakboek
De overige oplossers kunnen trouwens ook nog winnen door de oplossing te sturen naar d.wissman@kpnmail.com. Dolf zet elke week een probleem in het Friesch Dagblad. Als je die instuurt kom je op een ladder, waar je prijzen mee kunt winnen. Dit probleem betrof echter een speciaal probleem. Onder de oplossers worden prijzen van 25, 15 en 10 euro verloot. Dus stuur allemaal op onder vermelding van 'Oplossing bij probleem 3462A'. Zie ook de link naar het artikel op de site van Emanuel Lasker. Allemaal insturen dus!
Pieter van Nes met het NIC magazine
Het was een geweldig succes afgelopen zaterdag. Als organisatie willen we iedereen nogmaals bedanken voor de geslaagde middag.

zondag 14 januari 2018

Daan Noordenbos wint voor tweede keer Grand Prix Ten Boer

De achtste editie van ons Grand Prix gisteren in het Buurhoes is voor de tweede keer gewonnen door Daan Noordenbos.
de schakers van groep K

Er kwamen maar liefst 81 aanmeldingen binnen voor de Grand Prix. Uiteindelijk meldden twee deelnemers zich af en kwamen er twee niet opdagen. Met 77 deelnemers hadden we echter veel meer deelnemers dan we van te voren verwachtten. We kregen wat vragen van collega's hoe het nou kan dat er zoveel deelnemers waren. Ik zou het eigenlijk niet weten. Wel hebben we dit jaar aanzienlijk meer promotie gemaakt. Afgekeken van de Paardensprong waar men ook altijd met leuke folders komt om meer dan 100 kinderen te trekken voor hun toernooi. Verder hadden we natuurlijk de lego robot, die door Erwin Kok beschikbaar was gesteld. En natuurlijk weten jeugdschakers het Buurhoes te vinden vanwege eerdere toernooien. We doen het met plezier en hebben een leuk team dat het organiseert. Thea en Jan doen al jaren mee. Helaas kon Jantine dit jaar niet, maar gelukkig wilden Paula en Helma meehelpen. Ook Tetske en Dirkjan waren er weer bij. Dirkjan maakte dit jaar de foto's en Tetske zorgt al jaren voor de loterij met leuke prijzen.
Onze ervaren mede organisator Thea
En natuurlijk hadden we geweldige groepsleiders. Luuk Hartman die als oud lid hielp (veel dank), onze enige echte voorzitter van de Noordelijke Schaakbond, Marc, Thea en Stephan als ervaren schaakouders en beginnende schaakvaders zoals Dino en Ronald. Daar lopen dan ook nog ervaren krachten als Simon Hofstra en Jan Pilon rond en ook degene waar we het allemaal van hebben afgekeken: Hiddo Zuiderweg. Zij maakten dat het toernooi vlekkeloos verliep, zelfs de incidenten die er waren werden soepel opgelost.
Tafelleider Simon
Toch zijn er ook dingen waar je gewoon niet meer over na denkt omdat je het altijd zo doet. En dan is het fijn dat mensen je op mogelijke verbeteringen wijst. Thijs Tuinstra, onze gewaardeerde organisator van de GP Emanuel Lasker was er voor het eerst en keek met verbazing naar het bekende roodwitte lint op de vloer.
de Friese delegatie met Thijs Tuinstra (zwarte trui)
In zijn schitterende verslag merkt hij terecht op dat dit lint bij beroepscriminelen en asbestverwijderaars andere associaties oproept. Het leverde weer een 'Jan van der Veen' momentje op.
het rood witte lint: is het asbest al verwijderd?
Daar over gesproken: volgende week is er een Grand Prix in Emmen en het Jan van der Veen toernooi in Damwâld. Op 27 januari volgt het jeugdtoernooi in Damwâld wat volgens mij veel beter het 'Jan van der Veen' toernooi genoemd had kunnen worden.
de supersterke A-groep

De topgroep A had een sterke bezetting met maar liefst twee schakers die al in de KNSB-competitie meespelen. En Sven is daar ook niet ver vanaf. Naast deze toppers kwamen ook veel jeugdschakers naar Ten Boer die nog geen enkele ervaring had met een schaaktoernooi. Zo wist Geon Knol de nodige jeugdschakers van CBS de Zaaier te mobiliseren.
Eva Rijff van CBS de Zaaier
Het grote aantal kinderen had wel tot gevolg dat we als organisatie nog een verbeterpuntje ontdekten: genoeg prijzen. We waren van 50 jeugdschakers uitgegaan, niet van 81. In de loop van de week werden er al prijzen bijbesteld, maar gisteren moesten 6 prijswinnaars zonder prijs naar huis. Dat gaat komende week hersteld worden.
Erwin in groep K bij Haaie en Ewout

Dat er kinderen voor het eerst meespeelden betekende wel dat sommige groepen best wel intensief waren om te begeleiden. Daar vroegen we voorgaande jaren altijd Arend Bensink voor, die dat altijd geweldig deed. We zijn héél erg blij dat Erwin Kok deze rol wilde overnemen. Wat een kei was hij gisteren. Hij begeleidde de kinderen zo enthousiast dat ik denk dat men definitief voor het schaken is gewonnen.
Feline en Isidora geven duidelijk aan wat ze van Erwin vinden

In een aparte post de indrukken van de aparte groepen. In deze introductie wil ik graag nog één ding noemen: het afscheid van het Buurhoes. Afgelopen vrijdag hebben we voor het eerst op de Huifkar geschaakt. Na jaren heel veel vrijheid te hebben gehad in het Buurhoes hebben we besloten om onze clubmiddagen op een school te gaan doen. Reden: we hebben meer instroom van basisschooljeugd nodig. Daarvoor zoeken we ze op. We verliezen het Buurhoes en de Evangelische Gemeente Ten Boer echter niet uit het oog. Toernooien en NJC-avonden zullen we nog steeds daar proberen te laten plaatsvinden.
Pieternel van de EGTB neemt het aandenken in ontvangst
Om de jaren dat we met veel plezier hier onze clubmiddagen hadden te herinneren hebben we aan Pieternel van de EGTB een aandenken gegeven: een magnetisch schaakbord waar we om 7 uur 's avonds al de eerste partij op gespeeld zagen worden. Heel veel dank voor de prachtige jaren in het Buurhoes!
dank voor de fijne jaren in het Buurhoes

zondag 7 januari 2018

Alleen Lindert wint prijs op GP Schaakstad

Tijdens het chessfestival is de derde Grand Prix van de Nosbo gehouden. Het gaat niet zo goed met de deelnemersaantallen, maar Marjet wist er toch een hele hoop te strikken. Genoeg voor 5 poules met 44 schakers. Wij waren er met 7 schakers, waaronder de leider van het klassement: Daniël. Voor onze 7 schakers zat er slechts één prijs in: Lindert werd 3de in de B-poule.
Lindert met 3de prijs
Rowin had het zwaar in de A-poule. Slechts een half punt, ook al hadden het er twee moeten zijn. Tijdnood en een heel zwak moment kostten hem echter een betere klassering.
Rowin alweer in groep A
Zoals gezegd stal Lindert de show met zijn derde plaats. Hij haalde 4 uit 6, waaronder een remise tegen de zoon van een grootmeester. Dat mag wel even vermeld worden. Joël had weer geen geluk. Slechts 1 punt. Maar hij doet het toch wel erg goed dit jaar en gaat hard vooruit.
Lindert met toernooidirecteur en andere prijswinnaars
Daniël en Elisa zaten in de C-poule.
Daniël blijft leider van het GP-klassement
Daniël probeerde zijn leiderssituatie, helaas zonder leiderstrui, te consolideren. Het lukte hem! Met 3 uit 7 bleef hij Sono nipt voor. Elisa scoorde 2 punten. Zij is in de tussenstand ondanks de minder goede prestatie een plek gestegen naar positie 6!
Elisa en Isidora hebben lol tijdens het schaken
Giovanni en Isidora hadden het ook zwaar in de D-poule. Voor Isidora een beetje verwacht na haar succes in St Anne. Ze scoorde 1 punt. Giovanni deed het beter en stijgt met 3 uit 7 naar de 8ste plek in het GP-klassement.
Giovanni en Isidora in groep D

Robin haalt 50% op Schaakfestival

Afgelopen weken hebben Robin en Roelof meegedaan aan het schaakfestival op het sportcomplex van de universiteit. Beiden haalden 50%. Voor Roelof een tegenvaller, de vorm was er niet, maar voor Robin een geweldig resultaat. Hij haalde een TPR van 1276 en misschien is hij na Lemée de volgende die tot de 1000+ club gaat horen. Remco Reinder maakt ook een kans.
Robin tegen Jan Kamphorst (foto Harry Gielen)
Hierbij een paar fragmenten van de partijen van Robin:
Robin (aan zet) - Pieter Hofman
In deze bekende stelling speelde Robin 6. Pxf7. In de theorie staat 6. d4 als beter bekend, maar ook na de tekstzet is het niet leuk voor zwart. Goed gezien in elk geval van Robin. Er volgde 6... Kxf7 7. Df3+ Ke8?! (Ke6 om d5 te dekken is ingewikkeld maar zeker beter) 8. Lxd5 en Robin had een pion gewonnen en de koning van zwart mag niet meer rokeren. Een paar zetten later ging dit mis. In deze stelling
zwart speelt het onreglementaire 0-0-0
en moet later Ke7 spelen
speelde zwart alsnog lange rokade, maar moest twee zetten later van de toegesnelde Roland Kroezen alsnog zijn zet terugnemen én een andere zet met de koning spelen. Robin won de partij hierna soepeltjes, omdat hij heel goed in eindspelen is.
Wedstrijdleider Roland laat de stelling terugzetten
foto Harry Gielen


Hij ruilde af naar een eindspel met gelijke lopers.
Robin (aan zet)

Hier speelt Robin het winnende 37. Le3 Lc3 38. g5 Lh8 39. Kg4 c4 40. Kf4 Ke6 41. Ke4 Lg7 42. Ld4 Lf8 43. g6 hxg6 44. hxg6 Lh6 45. c3 Lf8? 46. g7 1-0
Tot slot nog een fragment van een verliespartij van Roelof tegen een oud winnaar van de Grand Prix van Ten Boer, Sander Taams. In deze stelling speelde Roelof nietsvermoedend
Roelof (aan zet) - Sander Taams
20. Pc4, waarbij hij helemaal gemist had dat zwart na 20... Pxc4 21. Dxc4 Lc2 22. Txe8+ Txe8 23. Tf1 b5 de dame heeft ingesloten. Een mooie combinatie!

woensdag 3 januari 2018

De beste wensen voor 2018

Iedereen een de beste wensen voor 2018. Laten we er een fantastisch schaakjaar van maken. We beginnen meteen al goed: op 13 januari hebben we onze Grand Prix gepland. Komt allen.
Vanaf 12 januari zijn onze lessen op vrijdagmiddag in de Huifkar. We hebben besloten om naar de Huifkar te gaan om meer jeugd op de basisschool te bereiken. Hier hopen we dit en volgend jaar weer een nieuwe groep talenten op te gaan leiden.
Voor sommigen is het nieuwe schaakjaar al begonnen. Zo gaf jeugdleider Roelof een nieuwjaarsimultaan in Friesland aan de schaakclub BOB in Oentsjerk.