zondag 30 april 2017

Dirkjan op het NK (41)

Gerbrich wint na een moeizame opening

In de zesde ronde nam Gerbrich het op tegen Pascalle Monteny uit Spijkenisse.
Pascalle tegen Gerbrich
Bepaalt geen onbekende voor onze spelers uit Ten Boer. Daan en Ilja speelden ook al tegen haar. Pascalle is een sympathieke meid, die samen met haar vader tijdens het NK in Echten verblijft. Sowieso is het voor de Rotterdamse meiden wennen om niet zo dichtbij huis te schaken. Ze hebben verschillende oplossingen gekozen: bekenden, een caravan huren, een gastgezin, enz.
Vandaag gaf Jop Delamarre een leuke training over het gebruik van Chessbase door trainer en pupil. Erg leerzaam, want wij werken momenteel eigenlijk alleen maar met engines. Aanschaf van Chessbase is wel erg duur. Interessant om te horen. Ook het voorbereiden op tegenstanders is erg goed mogelijk hiermee.
De voorbereiding van Gerbrich en mij is dit jaar niet erg goed. Tegen Marlinde was het dieptepunt, maar ook vandaag kwamen de ideeën niet goed op het bord. Gerbrich stond na de opening gewoon verloren. Als zwar de pion op d3 pakt is het uit. Zie ook de analyse die Iozefina Paulet op de site heeft gemaakt. De verslaggeving van de B meisjes was tot nu toe pover. De analyses van Iozefina maken dat weer goed.
Gelukkig kwam in de bedenkelijke stelling Dirkjan op zijn motor langs. En dat brengt gewoon geluk. Vorige keer dat Dirkjan er was, won Gerbrich ook al. Hij is onze mascotte dit toernooi. Gerbrich ging steeds beter spelen en wist de stelling met het verrassend Pf5 weer in evenwicht te trekken.
Stelling op zet 25 (zwart aan zet)
Ze kwam zelfs beter te staan, maar durfde na 25... Ph3 26. Tg1-g6 niet aan. Ze vroeg meteen na afloop of dit niet beter zou zijn geweest. Ja, dat was het maar ze had gemist dat na 26... De7 veld f6 is vrijgekomen en 27. f5-f6 direct wint. Wel had ze gezien dat 26... Pxf2 27. Txf6 Pxe4 28. Txf7 gewonnen stond. Nu kwam ze in een iets minder eindspel terecht. Pascalle had alleen zoveel tijd gebruikt dat ze op increment speelde (de 30 seconden die je elke zet erbij krijgt) en miste daardoor een paar geode voortzettingen. Gerbrich ruilde af naar een gewonnen pionneneindspel.
Gerbrich gaat winnen
Met 2 uit 6 is de score toch iets minder dan gehoopt. Vooral het verlies tegen Lorena is nog steeds erg jammer. Wel is duidelijk dat Gerbrich 6de zal worden op dit NK. Ze kan niet omhoog kijken en hoeft niet naar beneden te kijken.

zaterdag 29 april 2017

Spassky's op het NK (40)

Gerbrich verliest kansloos in de opening

Op Koningsdag schaken: voor de eerste keer in ons leven geen vlag hijsen, rommelmarkten en volksliederen. Een bijzondere besteding. 's Avonds hebben we nog wel in het centrum van Assen genoten van de sfeer en een goede maaltijd bij Old Dutch.
Op Koningsdag zat het Fries-, Gronings- en Drentse gezelschap al vroeg in de Ivory Room. De familie Eelsingh stapte meteen op Peter toe om hem te feliciteren. Peter keek even niet begrijpend, maar kreeg al gauw door dat men even dacht dat hij jarig was op deze koningsdag. Het is duidelijk dat Femke wel moest winnen. En dat deed ze: Elisa de Jong werd verslagen met een paardvork op koning en dame.
De Spassken kwamen vandaag op bezoek. Dat wil zeggen: de leden van het schaakteam waar Roelof in schaakt: de Spassky's. Naast Dries Koster, die een officiële rol heeft bij het kampioenschap, kwamen Jan Kroon, Peter Bodewes en aspirant-Spassk Erwin Kok langs. Het werd een gezellig weerzien met de regionale schakers. Zo waren Jan samen met zoon Siebren en Dries bezig om een studie van meneer Knol aan het oplossen.
de studie met Siebren, Jan, de heer Knol en Dries
Verder kon men zich tegoed doen aan de schaakboeken van Jozias die op een bijzondere koningsdagschaakboekenmarkt verkocht werden.
Over de partij van Gerbrich kunnen we heel kort zijn. Gerbrich had na het verlies tegen Lorena geen zin om zich meer voor te bereiden op haar partij. Tegenstandster Marlinde had zich daarentegen samen met haar coach Bram Klapwijk (2200) erg goed voorbereid op de opening van Gerbrich. Noet alleen de avond voor de partij maar al in de weken voor het toernooi. Marlinde kende de wendingen en de ideeën zo goed dat Gerbrich kansloos was en al voor de 20ste zet kon opgeven. Een foutloze en mooie partij van Marlinde.
Gerbrich en Marlinde luisteren naar de openingswoorden
We hopen dat Gerbrich zich weer wat kan opladen voor de laatste twee ronden.

donderdag 27 april 2017

Daan op het NK (39)

Gisteren was Daan voor de tweede keer op bezoek. Hij leeft erg mee. Jonas wordt goed gevolgd. Gisteren verloor Jonas de eerste partij en ging de tweede partij langs grote hoogten en diepe hoogten om uiteindelijk het punt te bemachtigen. Het was voor de kiebitzers af en toe nagels bijten in de Ivory Room.
De kiebitzers
Gerbrich had gisteren een teleurstelling. Ze speelde een geode partij tot ze opeens zomaar een kwaliteit weggaf. En dat terwijl ze nog bij de vorige zet had gedacht: als ik mijn toren op e2 zet moet ik wel rekening blijven houden met La6. Een tweede fout maakte het verlies compleet.
De groepschaosfoto
Vandaag staat Marlinde op het programma.

woensdag 26 april 2017

Ilja en Gerrit op het NK (38)

Gerbrich verliest van Anna Martinez

Vandaag bezoek van Gerrit en Ilja vanuit Groningen.
Ilja (linksvoor op de rug) en Gerrit (rood shirt) op bezoek
Wat een steun vanuit de jeugdschaakclub. Ilja was er vorig jaar zelf bij. Toen een heel leuke ervaring, nu is het leuk om de jeugd van vorig jaar weer te zien zonder zelf mee te spelen. De sfeer is altijd leuk, als toeschouwer wel anders dan als deelnemer. Als deelnemer ben je maar met één partij bezig, als toeschouwer volg je meerdere tegelijk. Je loopt tussen kiebitzer ruimte en speelzaal heen en weer, maakt vele kantelpunten in partijen mee en ziet de stemming af en toe omslaan.
Het nevenprogramma betrof de presentatie van het masterplan van de stichting Jeugdschaak Noord om de jeugd op basisscholen in Noord Nederland met schaken en spel te bereiken.
Voorzitter Marleen van Amerongen presenteert het plan
Een geweldig plan, waarbij het schaken ingezet wordt als middel om kinderen te leren bepaalde executieve vaardigheden te laten ontwikkelen. Op TV Drenthe een leuk item hierover, waarbij Gerbrich en Roelof ook nog een keer zomaar in beeld verschijnen. Zie uitzending RTV Drenthe.
Gerbrich had gisteren een moeilijke partij. Ze vergat een zet in de voorbereiding en kwam daardoor een pion achter tegen de
Gerbrich (wit) aan zet
nodige compensatie. Dat had ze goed ingeschat, maar in de volgende stelling kiest ze met h2-h4 het verkeerde plan. f2-f4 De5-a5 e4-e5 had voordeel opgeleverd. Nu maakte tegenstandster Anna Martinez het hard af. Eigenlijk de eerste kansloze nederlaag.
Anna was duidelijk te sterk vandaag
Vandaag mag Gerbrich het opnemen tegen Lorena Kalkman. Supporters zijn welkom.

maandag 24 april 2017

Daan op het NK (37)

Gerbrich verliest langdurig gevecht in tweede ronde

Vandaag kwam Daan op bezoek in Assen. Hij was er al 's ochtends toen Gerbrich nog niet hoefde te spelen. Hij volgde alle partijen met plezier en kwam zelfs met enkele suggesties die IM Migchiel de Jong had gemist. De manoeuvres werden al snel omgedoopt tot de Noordenbos strategie.
Daan kijkt toe hoe Gerbrich aan haar partij begint
Vandaag ook een interessante lezing over het wetenschappelijke onderzoek dat de RUG gaat doen naar de invloed van schaken op scholen. Loek van Wely probeerde vanuit zijn professie als schaker antwoord te geven op hoe het schaken zijn ontwikkeling heeft bevorderd. Wat erg sterk belicht werd was het topsport element, terwijl het onderzoek moet aantonen of schaken een middel is om vaardigheden te ontwikkelen en tot betere schoolprestaties leidt. Denk bijvoorbeeld aan de denkwijze uit de wetenschap om met onderzoek aan te tonen of een stelling waar of onwaar is (verifiëren of falsificeren van een these). En om een bestaand oordeel in twijfel te trekken. Interessante materie.
Loek spreekt de jeugdschakers toe
Boeiendste quote van Loek bij de opening van de derde ronde was trouwens: 'Kom allemaal schaken in de herfst in Hoogeveen. Er zijn veel titelnormen die er altijd worden gehaald en als Lucas dat lukt, dan moet iedereen het kunnen.'
Gerbrich zit klaar voor ronde 2
Ondertussen speelde Gerbrich een taai gevecht uit met Robin Duson. Gerbrich werd eigenlijk de hele tijd in de verdediging gedrukt. Toch kon Robin niet helemaal doordrukken. En in tijdnood had Gerbrich ook weer ongeveer een gelijke stelling. Ze name echter een gevaarlijke pion mee en toen ze niet op tijd zag dat in de volgende stelling
Gerbrich (zwart) aan zet
na 31... Dc5 (31... b6 is nog gelijk) 32. Pe4! Dc7 33. Pd6 (direct 33. De7 is nog beter) b6? (33... Lf8 is nodig) de wending met 34. De7 mogelijk is kon ze meteen opgeven. Wel gevochten en het is duidelijk dat Gerbrich ook met een verschil van 500 ratingpunten niet kansloos is. Vier lange uren achter het bord, voor de tweede dag: Gerbrich zit nu goed in het toernooi.
Dank voor de steun, Daan. En ook de anderen die vanuit Ten Boer en omstreken meeleven.