vrijdag 31 maart 2017

SCEPU houdt handhaving in eigen hand

Dit seizoen loopt het nog niet lekker bij SCEPU. Een mager gelijk spelletje tegen H&O, de rest verloren. Ook vorige keer tegen medekandidaat voor degradatie Bedum was het spelverloop niet zodanig dat je vanuit objectief oogpunt zou kunnen zeggen dat er kansen waren op matchpunten. Daan en Erwin wonnen mooie en in sommige gevallen monumentale partijen. Gerbrich haalde remise. Wellicht miste Jeroen een kans, maar meer zat er echt niet echt in.
 
Vooral de bovenste borden hebben het moeilijk. Jan heeft moeite om zijn vorm te vinden. Zijn spel is goed, maar het kost veel tijd en onder druk van de klok gaat het dan mis. Vaak vanuit gewonnen stellingen. 
 
Woensdag kwamen de heren van Lewenborg 2 op bezoek. Lewenborg heeft een ledenaanwas waar andere clubs uit Groningen jaloers op zijn. Schaakwezen van opgeheven schaakclubs meren graag aan in het dok. Zo zijn vier van de oude leden van SC Ten Boer naar Lewenborg gegaan. Gelukkig is SCEPU het nieuwe SC Ten Boer. Kopman Jan heeft meer dan 20 jaar bij Ten Boer gespeeld. Daan en Gerbrich komen uit de springlevende jeugdopleiding en Erick en Erwin speelden jarenlang intern in Ten Boer. De wedstrijd zou dus nieuw SC Ten Boer tegen oud SC Ten Boer genoemd kunnen worden, als de oudleden bij Lewenborg hadden meegedaan. Die waren er echter niet. 
 
De wedstrijd was niet in het kasteel van Langeheerd, maar in het Dorpshuis. Een ietwat vreemde tent. In één zaal werd er gevolleybald. Over de gang dwaalden de hele avond dames in kamerjassen rond. Ze kwamen uit een deur en gingen via een andere deur weer een zaal binnen. In die zaal hing een nogal luidruchtige sfeer. Al met al blijft het sfeervol schaken op het meest noordelijke schaakplekje van Nederland vlakbij Noordpolderzijl. 
 
Het duurde tot 10 uur voordat de eerste uitslagen begonnen binnen te druppelen. Op bord 6 speelde Wim tegen de sterke Boudewijn Hoogeboom, een speler met een veel te lage rating. Zo leidt hij in de tussenstand van de interne van Lewenborg. Dat komt mede doordat hij onlangs de vroegere voorzitter van SC Ten Boer versloeg. Wim stond na de opening zeker niet slecht, maar Boudewijn wist zwaktes op de witte velden in de witte koningsstelling te maken, waar dame en paard heen gedirigeerd werden. Een strategisch knappe prestatie van de Lewenborger. (0-1)
 
Daarna was er sprake van een echt Usquerter kwartiertje. De punten druppelden als een moessonregen binnen. Peter Durieux stond moeilijk na de opening, maar wist dit met een taaie verdediging om te zetten naar een dame eindspel met een vrije c-pion tegen een vrije a-pion. Beslissend was dat de c-pion van Peter verder gevorderd was richting promotieveld (1-1).
 
Gerbrich won ook. Na de opening zette ze een stevige koningsaanval op door een paard op f5 te planten. Tegenstander Fred verdedigde goed, dus leek er een terugslag te volgen. Na een speculatieve pionopmars reageerde zwart niet goed en opeens drongen de witte stukken de zwarte koningsstelling binnen. In plaats van direct te winnen in de aanval ruilde Gerbrich af naar een gewonnen eindspel (2-1). 
 
Erick wist een interessante strijd in het middenspel naar zijn hand te zetten. Daar was wel het minder goed Pc3-d5 van zijn tegenstander voor nodig. De lopers van Erick werden hierdoor gevaarlijk. Vanaf b7 en g7 maakten ze het de torens van wit moeilijk. Die konden op hun beurt de zwakkere pionnen niet meer dekken en Erick drukte het punt af. (3-1) Een goed punt van Erick. 
 
Daan had weer een vlijmscherpe Siciliaan op het bord. Het spel tegen de witte koning op de damevleugel was veel sneller dan de aanval van wit op de koningsvleugel. Met enkele goede tactische manoeuvres wist Daan een stuk te winnen. Alleen zijn koning stond wel op e8 geparkeerd met alleen nog een lopertje op e7 ter bescherming, terwijl de toren op h8 niet mee kon doen. Langzaam ontworstelde Daan zich aan de druk. Daarmee was het ook afgelopen (4-1) 
 
Na het Usquerder kwartiertje was het rond half 11 geworden en begon het tegen te zitten. Erwin zat het zeker niet mee vanavond. Na een gezonde opening nam zwart de ruimte en het voortouw. Erwin vergat een pion op d3 terug te slaan, wist echter wel tegenspel te creëren. Dat leek in het eindspel voldoende om af te ruilen naar een iets minder toreneindspel, voldoende voor remise. Erwin durfde het niet aan en verloor hierdoor (4-2)
 
Met nog twee partijen te gaan, leek een overwinning toch nog mogelijk. Jan en Jeroen stonden beiden slechter, maar er moest wel ergens een half puntje in zitten.
 
Jan kwam met ruimtetekort uit de opening. Hij herstelde dit goed, maar door een vervelende ruil bleef hij met een zwakke witveldige loper op b7 zitten, terwijl wit ook nog een paard op d6 kon parkeren. Gegeven de tijdsdruk die Jan had was ik niet erg optimistisch over zijn kansen. Bij thuiskomst in Ten Boer bleek Jan inderdaad verloren te hebben (4-3).
 
Jeroen speelde een goede partij tegen herintreder Roelof Rubingh. Roelof heeft een paar jaar niet geschaakt en heeft er nu weer zin in. Het werd een leuke partij waarbij de strijd om wie de slechtste loper had een boeiend thema was. Ik had het idee dat Jeroen ergens een kansje miste. Toen ik wegging vond ik zwart net iets beter staan. Jeroen wist het echter keurig remise te houden (4,5-3,5)
 
Zo stond er aan het einde van de avond een verrassende score op het bord. Zeker als je naar de ratings kijkt: gemiddeld kon Lewenborg 2 125 ratingpunten meer aan de borden opstellen. Als gevolg van de wedstrijd blijft Lewenborg in de middenmoot meedraaien. Het hoeft niet meer naar boven of beneden te kijken, volgend jaar gewoon weer 1ste klasse. En dat is de sympathieke club gegund.
 
SCEPU heeft alles weer in eigen hand. Volgende keer tegen DAC zal het er om gaan spannen. Er moet gewonnen worden en dan heeft de jongste club in het Nosbo-gebied zich weten te handhaven.

Daan en Jovan nieuwe kampioenen

Vrijdag 24 maart is het kampioenschap van schakers van de basisschool en het voortgezet onderwijs afgerond.
Lente tegen Joey
Bij de basisschool werd het een spannend kampioenschap. Na 3 ronden stonden Sem en Daniël boven aan. Sem was te laat voor de 4de ronde en kreeg hierdoor een reglementaire remise. Daniël wist wel te winnen van Joël, waardoor hij alleen aan kop kon komen. Jovan en Thijn wonnen ook en zetten de achtervolging in. Thijn speelde sowieso erg goed dit kampioenschap, want in ronde 5 versloeg hij Elisa. Jovan won van Joey in ronde 5. Maar de belangrijkste partij was die tussen Sem en Daniël. Het werd kwalitatief een goede partij, die beslist werd door twee foutjes van Sem. Hij gaf eerst een toren weg en een zet later zijn paard.
In de zesde ronde wist Jovan Daniël te verslaan. Ook hier een goede partij. Lang leek Daniël beter te staan met een pion meer, maar opeens wist Jovan de bordjes te verhangen.
De beslissende partij achter af
Thijn won van Olaf, zodat in de laatste ronde Thijn, Jovan, en Daniël met 5 uit 6 boven aan stonden.
In de laatste ronde speelde Thijn een goede partij tegen Daniël. Even leek het erop dat hij zou gaan winnen, maar opeens sloeg Daniël toe en won. Jovan had het ondertussen niet makkelijk tegen Joël. Toch wist hij te winnen.
Thijn staat voor tegen Daniël en Joël kan van Jovan winnen
Met 6 uit 7 voor zowel Jovan als Daniël werd gekeken naar het onderlinge resultaat. Dat was in het voordeel van Jovan zodat hij de wisselbeker van Mieke kan overnemen. Daniël werd tweede en doordat Sem de laatste ronde won werd hij derde met 5,5 uit 7.
De strijd om de meidentitel was ook erg spannend. Bij het ingaan van de laatste ronde had Lisanne 3,5, terwijl Isidora, Elisa, Jennifer en Merijse met 3 punten volgden. Lisanne moest dus winnen om de rest voor te blijven. Tegen Jennifer verloor ze eerst haar dame, maar ze wist dit om te buigen naar een toren achterstand. Toen Jennifer vergat om de aanval te zoeken wist Lisanne toe te slaan. Met 4,5 uit 7 won ze de titel.
Lisanne wint bij de meiden
Eindstand
1. Jovan 6 (op onderling resultaat)
2. Daniël 6
3. Sem 5,5
4. Thijn 5
5. Lisanne 4,5
6. Joey, Elisa, Joël, Jan en Merijse 4
11. Olaf, Lente B en Thijs 3,5
14. Isidora, Jennifer, Noëll 3
17. Feline, Yanick, Lente M en Haaie 2
het podium bij het BSK
 Bij het VO kampioenschap zijn uiteindelijk 6 ronden gespeeld. Voor de eindoverwinning was de partij tussen Daan en Gerbrich in ronde 4 beslissend. In het begin kon Gerbrich de stelling nog gesloten houden. In het vervolg bleek gewoon hoeveel sterker Daan is vergeleken bij de rest van de club. Gerbrich werd overpowerd. Alleen in de zesde ronde had Daan het moeilijk. Lemée ging met een pion meer het paardeneindspel in. Daan bleef echter alert en kon afruilen naar een winnend pionneneindspel met een pion minder.
Lemée houdt Daan in toom
Lemée was sowieso goed op dreef en won de titel van beste dame, omdat Gerbrich al de tweede plaats in de eindrangschikking opeiste.
De strijd om plek 3 werd nog erg spannend. Robin, Koen, Remco en Lemée eindigden allemaal op 4 uit 6. Robin bleek echter de meeste weerstandspunten te hebben.
De winnaars bij het VO
Eindstand
1. Daan 6 uit 6
2. Gerbrich 5
3. Robin B, Koen, Remco, Lemée 4
7. Ilja, Rosalie, Rowin, Mieke 3,5
11. Robin G, Abel, Jarno, Anna-Mae, Yrsa, Hilde, Martijn, Lindert 3
19. Luuk en Gerben 2,5
21. Mariëtte en Joran 2
23. Melanie 1,5
24. Bas en Wouter 1

zaterdag 25 maart 2017

Over drie superhelden, één overwinning en twee nederlagen

Vrijdag 17 maart was de zesde en voorlaatste ronde van de Noordelijke Jeugd Competitie. Dit jaar doen we met drie teams uit Ten Boer mee en dat was achteraf wat te optimistisch door mij ingeschat. Waar we de afgelopen jaren met gemak twee teams konden bemensen, blijkt het dit jaar moeilijk om drie teams elke keer volledig aan te laten treden. Reden zijn vooral de schoolfeesten en verplichtingen die onze middelbare scholieren vaak hebben. 17 maart was er bovenbouw feest op Praedinius en dat betekende dat we maar liefst drie invallers nodig hadden.


Superheld Rosalie
En er waren drie superhelden die in wilden vallen: Rosalie Cusiel, Joran Burgstra en Lindert Kroon. Voor Lindert geldt dat hij voor de derde keer een superheld is.


Twee superhelden: Joran en Lindert
Bij start van de zesde ronde hebben we de vreemde situatie dat onze eerste team op een lagere plaats staat dan de teams twee en drie.


Rowin en Yrsa zijn nog bezig voor team 3
SC Ten Boer 3
Team 3 mocht het zelfs opnemen tegen de absolute nummer 1 van de competitie. Om daar te beginnen: het team weet knap tegenstand te bieden Staunton. Robin Gibcus mocht het direct maar opnemen tegen Jonas. Jonas wint in de opening een stuk en daarna kan Robin niet meer terugkomen. Wat wel opvalt is dat Robin zoveel sterker geworden is in korte tijd. Hij gaat rap vooruit.
Op bord 4 valt Rosalie in voor Jarno. Rosalie probeert het dapper tegen Oscar Hoppen vol te houden en speelt een leuke partij. Veel geleerd, uiteindelijk is Oscar te sterk. Yrsa zorgt voor een grote verrassing. Tegen Luca Petrelli staat ze moeilijk, maar ze weet een prachtige mataanval op te starten. Als Luca iets te gretig is wat betreft materiaal, zet ze hem pardoes mat. Een superprestatie van Yrsa!
Yrsa wint verrassend
Op bord 4 houdt Rowin het ook lang vol tegen Jan van Reijendam. Rowin zorgt voor spanning in de stelling. Penningen overal in de stelling. Als hij echter een gat in de koningsstelling toelaat is koningsaanval specialist Jan er meteen bij om toe te slaan. Een eindstand van 1-3 is een goede prestatie van ons derde team.
Team 1 tegen Philidor
SC Ten Boer 1
Het eerste team heeft maar liefst 2 invallers nodig. Joran gaat het voor het eerst in de NJC proberen op bord 4 en Lindert is onze supersub. Hij heeft tot nu toe bij al zijn invalbeurten gewonnen. Nu moet hij wel op bord 3 invallen en Philidor Leeuwarden is een erg goed team. Bovendien betreft het de oudste club van Nederland die al in 1847 is opgericht. Zij zijn echter ook verzwakt want Christiaan Torensma is ziek en daardoor moet Marthijn Kooistra tegen Gerbrich spelen. Gerbrich heeft nogal moeite met Christiaan de afgelopen maanden, dus van tevoren was best wel gevreesd voor deze ontmoeting. Mooiste partij wordt op bord 1 tussen Abe en Daan gespeeld.
Op bord 4 probeert Joran tegenstand te bieden tegen zijn tegenstander. Lang houdt hij het vol, maar af en toe raakt hij materiaal kwijt. Helaas verliest onze superheld. Beslissend zal de strijd op bord 2 en 3 zijn. Lindert moet tegen Dylan Torensma, ook al zo'n aanstormend talent dat door Migchiel is opgeleid. Dylan heeft veel ervaring en wist zich bijna voor het NK te plaatsen. Lindert komt iets minder uit de opening. Dan zit Lindert een vork met zijn paard en wint een kwaliteit. Daarnaast heeft Dylan het nadeel dat zijn loper op c1 niet in het spel kan komen. Als de loper naar d2 wordt gezet pent Lindert hem meteen en weet zelfs een toren voorsprong te krijgen. Toch komt Dylan nog terug want in het eindspel met pionnen en een toren voor Lindert laat Lindert bijna één van de pionnen doorlopen. Uiteindelijk wint Lindert en daarmee is de match beslist. Want Gerbrich zet Marthijn steeds meer onder druk. Ze mist een paar kansjes, maar dan zet ze mat.
Zoals hiervoor al gemeld: de mooiste partij van de avond is zonder meer die tussen Abe en Daan. Abe neemt Daan redelijk in de houdgreep, alleen Daan weet door een mooi kwaliteitsoffer met een zeer verrassend mat te winnen. We komen er eerder in:


Abe - Daan (aan zet)
Dit vind ik een mooi moment om het sterker worden van Daan te laten zien. Welke toren moet naar c8 om de penning van het paard op c6 op te heffen? Juist: de f-toren, want dan hoeft zwart na 14. h6 Pe5 15. Dxc7 Txc7 16. hxg7 niet terug te slaan.
Hoogtepunt is het mat na het volgende uiterst correcte kwaliteitsoffer:

Abe - Daan (aan zet)
23... Txd4!
De beste zet ook meteen
24. cxd4 Tc2+ 25. Kd3??
Interessant zijn de varianten na 25. Kd1 Tg2 26. fxe4 Tg1+ 27. Kc2 Txa1 28. fxe5 fxe5 29. Lc1 met een zeer onduidelijke stelling (de zwarte toren is ingesloten, maar lijkt niet direct te winnen) of 26. Tc1 Lxf3+ 27. Ke1 Pe4 28. met matplaten.
Of 25. Ke1 Lxf3 26. Tc1 Te2+ 27. Kf1 Pe4 met vergelijkbare matplaten


Abe - Daan, mat in één
25... Pd5#
Ik moet zeggen, ik stond erbij, ik keek ernaar, maar ik zag hem niet aankomen.

Door de 3-1 overwinning is het team iets gestegen in het klassement en heeft het de positie van beste Boerster team weer ingenomen.
Team 2 in actie
SC Ten Boer 2
Het tweede team mocht tegen het tweede team van Haren. Deze match kon beide kanten op. Op bord 4 komt Joppe goed uit de opening, maar mist een nasty paardzet die er voor zorgt dat de dame gevangen wordt. Na een manmoedige verdediging is dit niet meer te repareren. Lemée staat na de opening niet slecht tegen Jaël. Jaël heeft echter veel trucjes en dat breek Lemée na een pionoffer op. Dat betekent dat Remco en Anna-Mae moeten winnen. Remco is in topvorm en speelt weer een klasse partij tegen Jesper Spanjer. Jesper probeert lang in een eindspel van pionnen tegen pionnen en loper de zwarte stukken tegen te houden, maar een knappe doorbraak van Remco beslist.
Anna-Mae speelde weer sterk
Anna-Mae staat ook goed alleen niet voor in materiaal. Ze krijgt één kans, als ze een pion op b5 in een toreneindspel moet terugslaan. Slaan met de a-pion betekent waarschijnlijk winst, slaan met de c-pion oogt goed, maar levert niet meer dan remise op. Ze kiest voor de tweede optie en kan daardoor niet winnen.

Beslissing is gevallen

Hierboven de foto vlak na het moment. In plaats van axb5 had cxb5 gemoeten. Nu kon zwart Tg4xa4 spelen, waarna Tc1-c6+ Kg6-g7 volgde.

Een 1,5-2,5 verlies. Felicitaties voor het verrassend sterk spelende team van Haren 2.

In de strijd om de beste score leidt Jonas bij de heren met 6 uit 6. Bij de dames is de strijd spannender. Janneke en Anna-Mae leiden met 4 uit 6, terwijl Anna-Mae de laatste ronde niet kan spelen.

Stand
1. Staunton 12-20,5 (kampioen)
2. Haren 9-15,5
3. MSV 8-14,5
4. Paardensprong 8-13
5. Haren 2 7-13
6. Ten Boer 1 6-15
7. Gorredijk 6-11,5
8. Ten Boer 2 5-12,5
9. Ten Boer 3 5-11,5
10. Philidor Leeuwarden 4-10
11. Paardensprong 2 2-4
12. HSP 0-2

Indeling laatste ronde:
HSP - Ten Boer 1
Ten Boer 2 - Ten Boer 3
 

zondag 19 maart 2017

Tussenstand BSK en VOSK

Vrijdag en volgende week vrijdag wordt het kampioenschap om de beste schaker van het Voortgezet en Basis Onderwijs gespeeld. Dit gebeurt met een zevenrondig Zwitsers toernooi.
 
Na drie ronden staan Sem en Daniël aan de leiding bij de basisschoolschakers. Ik zag mooie zetten op de borden gebeuren. En ik zie sommige jeugdschakers die hard vooruit gaan. Zo viel me afgelopen vrijdag Isidora op. Nog maar net bij de club, maar toch wist ze keurig twee keer te winnen. Verder was het leuk dat Haaie ook meteen mee kon doen. Haaie komt bij ons op de club kijken.
 
Tussenstand BSK
1. Sem en Daniël 3
3. Jovan, Joey, Isidora, Thijn, Elis, Lisanne, Jennifer, Joël 2
11. Lente B, Olaf, Mylou, Jan 1,5
15. Haaie, Merijse, Thijs, Noëll, Feline 1
20. Yanick en Lente M
 
Bij het VO kampioenschap de bekende namen boven aan: Daan en Gerbrich. Daan wist concurrent Robin te verslaan in de derde ronde, terwijl Gerbrich veel moeite had om Ilja terug te wijzen. Robin Gibcus staat ongedeeld 3de. Hij bood in gewonnen stelling remise aan tegen Lemée, omdat hij in tijdnood was. Lemée was zo sportief om dit te accepteren. Na drie ronden valt het goede presteren van Hilde en Rosalie op. Girl power!
 
Tussenstand VOK
1. Gerbrich en Daan 3
3. Robin G 2,5
4. Ilja, Remco, Robin B, Hilde, Yrsa, Lemée, Rosalie, Anna-Mae en Rowin 2
13. Abel, Sieger, Koen, Joppe, Mieke, Jarno 1,5
19. Gerben, Luuk, Mariëtte, Bas, Martijn, Lindert 1
25. Melanie 0,5
26. Wouter en Joran 0
 

Geslaagde open schaakmiddag

Vrijdag 10 maart heeft de jeugdschaakclub een open schaakmiddag georganiseerd. De middag hoorde bij het feestweekend van de Evangelische Gemeente Ten Boer. De EGTB bestaat 10 jaar en is sinds 2012 eigenaar van het Buurhoes. Het Buurhoes is de plek waar verenigingen zalen kunnen huren en dat doen we als jeugdclub al sinds 2006.
Puntenschaak tussen Olaf en Daniël
Voor de jeugdschaakclub was het feestweekend de mogelijkheid om zich te presenteren aan het dorp. Hieronder foto's van de middag. Naast spellen als Rain Drop Chess en Square For Chess was er ook mogelijkheid om spiegelschaak, puntenschaak en gewoon schaak te doen. Niet alleen kinderen deden mee, ook volwassenen schaakten tegen elkaar onder de klanken van Volharding.
Straatcabaret in de hal
Mieke doet ook mee
Tussen de bedrijven door was er een gratis maaltijd voor jeugdleiders en de jeugdleden, die hun maatschappelijke stage deze middag konden doen.
De gemeenschappelijke maaltijd
Het eten is ok
Het werd een gezellige middag!
De zus van Thijs won één van de prijzen
Een erg jonge deelnemer
Rosalie bij haar maatschappelijke stage
Thijn leidde het schaken buiten
Rosalie met de winnaar van het Rain Drop Chess
Om 7 uur gingen de volwassenen mee doen aan het schaken
Jan won het puntenschaak bij Luuk