zondag 29 januari 2017

Eerste en tweede team winnen in NJC

Op 20 januari is in Leeuwarden de vierde ronde van de NJC gehouden. Het werd een avond met een paar prachtige partijen (Rowin, Daan, Remco, Robin, Ilja) en een paar echte gevechten die schaken op zijn mooist laten zien (Lemée, Joppe, Anna-Mae, Robin).
 
SC Ten Boer 2- HSP 3,5-0,5
Het tweede team speelde tegen nieuwkomer HSP. Hier de meeste strijd. Ik maak gebruik van het prachtige verslag van Erwin.
 
Ik heb mij alleen bezig gehouden met Ten Boer 2, wat een spektakel, wat een knotsgekke wedstrijd! Vier kanjers die Op en Top gemotiveerd de strijd aangaan. Wat een vechtlust! Waarom was het eigenlijk zo’n knotsgekke wedstrijd? 
We gaan even de 4 Toppers bij langs.
Anna-Mae staat na de opening een stuk achter
Anne-Mae was het eerst klaar, hoewel alle 4 stunters er lange partijen van maakten. Anne-Mae was duidelijk te sterk, en won kwaliteit na kwaliteit, en schoof keurig met haar witte stukken naar Mat.
Ik ben het niet helemaal eens met Erwin. Anna-Mae stond een tijd lang een stuk achter, maar uiteindelijk bleek de ervaring van Anna-Mae doorslaggevend. De tegenstander raakte het stuk weer kwijt en daarna wist Anna-Mae het wel heel erg snel uit te maken.
Joppe overheerste eigenlijk de hele partij, maar zijn tegenstander bleef vervelend met 2 Paarden speldenprikjes uitdelen. Hier bleek dat de spelers uit Hoogezand als kleine horzeltjes hun paarden weten op te jagen om het de schaakstukken van onze spelers lastig te maken.
Joppe aan het begin van de partij
Joppe kwam in een winnend eindspel, even Paardje afruilen, en 3 stapjes met een pion naar het promotieveld en klaar.

het dreamteam
Echter hij had buiten de waard en de horzels gerekend; een door een horzel gestoken Paardvork maakte een eind aan deze droom, won daarmee Joppe’s Toren, 2 pionnen en 2 tempi en Joppe moest nog vechten voor remise. 
Lemée speelde op bord 1 inmiddels een zeer interessante partij waarin de kansen over en weer gingen. Op een zeker moment leverde dit een winnende stelling op, 2 verbonden vrijpionnen op rij 6 met een Paard erbij en een dekkende Toren kan bijna niet meer mis gaan. 
Echter nadat ik na een tijdje weer bij Lemée keek zag ik dat zowel de 2 vrijpionnen alsook het Paard (gestoken door een horzel en van het bord gesprongen?) waren verdwenen. 

Lemée staat erg goed in deze fase van de partij
Lemée stond verloren of hoogstens remiseachtig, maar won uiteindelijk na minstens 2 opeenvolgende blunders van haar tegenstander. Ongelooflijk, dit zag ik nog nooit geloof ik. Het kan niet anders dan dat haar tegenstander in het eindspel er last van had dat Lemée geen paard meer had om aan te vallen met een paar horzeltjes.
Het eindspel (L+T tegen L met de Cochrane positie aanstaande) was inderdaad in hogere zin verloren ook al is het maar de vraag of het mij zou lukken om het te winnen. Bijzonder was dat teamleider Yeb in deze stelling bij mij kwam en zei dat HSP deze ronde de score meer dan verdubbelen zou toen ...
Lemée - David (aan zet)
zwart net de verliezende zet uitvoerde: Ld4-f2. Ik kon niet anders dan voorzichtig aan Yeb te opperen 'Maar zo niet'.
Remco speelde een goede partij 
Inmiddels schoof Remco naar een eindspel Torens Paard pionnen beiden, Remco had een tijd-voordeel van 19 minuten tegen 3 minuten en geen last van horzels om zijn paard of het paard van de tegenstander heen. De tegenstander liet vervolgens een Schaak met Paardwinst toe.
Remco speelde de partij hierna rustig uit, en gebruikte hiervoor diverse stap 2 en 3 technieken (Torens verdubbelen, actief Paard), bleef rustig en relaxed, liet zich en zijn paard niet opjutten door horzels en zette zelfs Mat met een naar Toren (!) gepromoveerde pion. 
Wat een durf, wat een karakter, wat een held, en wat een dreamteam.  
Remco speelde een héél goede partij. Vooral het gebruik van de open c- en h-lijn door zijn twee torens kan zo de lesboeken in.
Lemée en Remco op bord 1 en 2
SC Ten Boer 3 - Haren 1 1,5-2,5
Deze match werd spannend. Haren 1 was niet in de sterkste opstelling gekomen en dat maakte de match spannend. 
Rowin was in Leeuwarden scherp als een mes. Rowin speelt nog veel toernooien en zijn spel wordt in de breedte steeds sterker. Hij ziet meer en komt ook op de club steeds verder. Deze avond moest hij het opnemen tegen Jesper Spanjer. Een speler waartegen hij vaak niet verder kwam dan remise. Hij speelt echter sterk en ziet veel tactische wendingen, zoals een aftrekschaak met zijn paard die helpt om de zwarte koningsstelling open te breken.
Rowin weet het: hij gaat winnen
Rowin manoeuvreert handig en brengt zijn toren beslissend naar g3. Een schitterende partij!

Yrsa speelde erg geconcentreerd
Yrsa moet dit seizoen bijna altijd op bord 1 spelen. Ze moet bijna altijd tegen de sterkste schaker. Vol goede moed begint ze aan de partij en ze ziet veel. Helaas is op een gegeven moment de sterkte van de tegenstanders doorslaggevend. Ondanks taai verzet kwam ze er niet aan te pas tegen Tim Bredek, de sportiefste schaker van de NJC.
Team 2 met op de voorgrond Jarno tegen Jaël

Bij het zien van de opstelling hadden we door dat Jarno het moeilijk zou krijgen. Jarno schaakt goed maar wil wel eens een trucje over het hoofd zien. En laat tegenstander Jaël dat nou tot zijn sterkste wapen hebben gemaakt. Een paar kleine foutjes (aftrekschaak bijvoorbeeld) en het was duidelijk dat het vandaag niet ging worden. 2-1
Het gelijke spel moet door Robin worden gerealiseerd. Robin speelt ook een mooie en spannende partij. Uiteindelijk ontstaat een dubbel toreneindspel met één pion meer. Robin heeft alleen een dubbelpion en wit heeft de open a-lijn en druk met de d-toren op de achtergebleven d-pion. Robin probeert het lang, maar uiteindelijk moet hij in remise berusten.

SC Ten Boer 1 - SC de Paardensprong 2 4-0
Hier de vooraf verwachte uitslag. Dat had ook iets anders kunnen zijn, maar het mag het team ook wel eens meezitten. Op de weblog van de Paardensprong staat dat de teamleider niet zo tevreden is over het team. Ik denk dat Ronald me hier niet goed heeft begrepen. In de vorige twee ronden was het team ernstig verzwakt door andere bezigheden van de teamleden. Deze speling van het lot is nou eenmaal zo, maar het is wel jammer. Tevreden ben ik wel over de schakers, want we zijn blij dat ze nog altijd plezier hebben in het spelletje. Daan is iemand die van bijna iedereen kan winnen, Gerbrich en Ilja spelen door de ONJK's en NK's heel goed lange partijen, Robin speelt voor SCEPU de pannen van de daken en Koen is ons vertrouwde sluitpost. Door opstellingsperikelen moet hij echter regelmatig té hoog spelen.
Ten Boer 1 - Paardensprong 2

Vanavond leek een 4-0 eenvoudig te realiseren. Helaas was Koen nog niet helemaal wakker toen de partij begon en hij stond al gauw een stuk zonder enige compensatie achter. Later moest hij noodgedwongen ook nog een kwaliteit inleveren en een nul tegen de enthousiaste Menco leek in de maak. Jammer genoeg voor hem liet hij de enige mogelijkheid die Koen nog restte toe: mat achter de paaltjes.
Ondertussen stond Robin een stuk voor, overspeelde Ilja Olivier en was onduidelijk hoe het bij Daan en Lodewijk zou gaan aflopen.
Ilja was hierna klaar. Ilja heeft ondertussen veel ervaring met het goed gebruiken van haar tijd achter het bord. Ze speelde goed, geconcentreerd en foutloos. De aarzelende opening van Olivier werd met aandacht voor openingsprincipes als ruimte pakken, alle stukken in het spel brengen en spelen op tempowinst afgestraft. Toen eenmaal de hele damevleugel was leeg geplukt ging het snel 2-0.
Robin had het moeilijker om zijn stuk meer te verzilveren. Tegenstander Lars, wat mij betreft trouwens een erg talentvolle jongen, wist de hele tijd Robin bezig te houden. Ik had zelfs het idee dat er even een eeuwig schaak in zat door een loperoffer op g6. Langzaam wist Robin zijn stukken naar voren te dirigeren, de dames te ruilen en hij besliste de partij.
Robin weet langzaam maar zeker de partij te beslissen

Daan en Lodewijk speelden een partij op hoog niveau. Een Engelse aanval in de Najdorf zorgde voor een scherpe partij waarbij elke tempo van belang was. Lodewijk verdedigde zich goed en ging pas in opperste tijdnood definitief in de fout. Een goede partij van beiden, maar wat mij betreft vooral het bewijs van hoe goed Daan op het ogenblik is. Hij hoeft niet meer te wachten op fouten van de tegenstander: hij dwingt zelf de fouten af.
Daan speelde een mooie partij

Volgende keer een veel sterkere tegenstander: Staunton. Eens zien of we dan kunnen stunten. Ten Boer 2 mag dab tegen Gorredijk en Ten Boer 3 tegen HSP.

Stand
1. Staunton 8-15
2. MSV 6-10,5
3. SC Paardensprong 1 6-9
4. SC Haren 1 en SV Gorredijk 5-8,5
6. SC Ten Boer 1 4-10,5
7. Philidor Leeuwarden en SC Ten Boer 2 4-9
9. SC Haren 2 en SC Ten Boer 3 3-6,5
11. SC Paardensprong 1 en HSP 0-1

Ik wil Dirkjan, Siert en Erwin bedanken voor het rijden en de support tijdens de match (en het mooie verslag). Verder wil ik Migchiel en Leeuwarden bedanken voor de zeer geslaagde organisatie van de NJC.

zaterdag 14 januari 2017

Eén prijs op GP SC De Donger

Van tevoren hoopten we dat onze drie jeugdschakers met prijzen naar huis zouden gaan. Ze waren alle drie als eerste geplaatst in hun groep. Uiteindelijk wist alleen Gerbrich met een tweede prijs naar huis te gaan.
Het Grand Prix was dit jaar goed georganiseerd. Het zalencentrum Nehemia in Dokkum leende zich beter voor schaken dan de school waar we twee jaar geleden zaten. De sfeer was relaxed. Af en toe was het wel rumoerig, doordat kinderen en begeleiding te luid met elkaar sprak of doordat een prijsuitreiking van één van de groepen plaatsvond terwijl anderen nog aan het schaken waren.
Jan bij één van zijn winstpartijen
Jan speelde in groep C. Na een klein ongelukje in de eerste ronde waar hij zomaar een mat toeliet kwam hij goed op gang. Met 4 uit 5 leek hij op de prijzen af te gaan. Helaas eiste de vermoeidheid een te grote rol. Jan miste in de laatste twee partijen kansen, die hij anders wel eenvoudig inkopt. Hierdoor werd hij gedeeld derde en op onderling resultaat vierde.
De prijsuitreiking
Rowin speelde in groep B. In de eerste ronde leek hij te winnen maar een onnauwkeurigheid kostte hem bijna de partij. Gelukkig kon zijn tegenstander het moeilijke eindspel niet winnen. In de tweede ronde gebeurde wat later die middag vaker gebeurde. Rowin won materiaal, maar kon dat niet verzilveren en in het eindspel ging het dan alsnog mis.
Een truc van Marthijn,
hij speelt 1... Lc5 2. Ta8+ Td8+
Het gebeurde tegen Melle, Martijn en Remmelt. Best wel sneu, want in plaats van 4 uit 7 of 4,5 uit 7 stond er aan het eind 2,5 uit 7. Net even iets doortastender en je zit wel in de prijzen. Maar Rowin speelt wel zijn toernooien en blijft daardoor in vorm voor de Nosbo Grand Prix cyclus.
Ook tegen Melle staat Rowin een stuk voor
Gerbrich had het niet zo makkelijk vanmiddag. In de eerste rond won ze eenvoudig, maar tegen Leandro kwam ze niet verder dan remise. In de derde ronde ging het echt mis. Een openingsfout kostte een stuk en tegenstander Christan Torensma had hier genoeg aan om een goede overwinning te boeken.
Toernooiwinnaar Christian verslaat Gerbrich
In ronde 4 en 5 won Gerbrich wel weer, ook al had Florian minimaal een remise verdiend, maar tijdnood kostte hem de partij. Met 3,5 uit 5 werd Gerbrich gedeeld eerste, maar doordat Christian de onderlinge partij had gewonnen was hij toernooiwinnaar. Felicitaties aan de familie Torensma. Beide zonen worden snel sterker en domineren in de GP klassementen.
Sven, Leandro, Christian en Gerbrich bij de prijsuitreiking
Ik wil de organisatie bedanken voor de smûke middag.
 

zondag 8 januari 2017

Grand Prix Schaakstad

Volgers van de site van onze jeugdclub mogen met recht klagen over de verslaglegging. Het is momenteel gewoon te druk pm alles te verslaan. Dus de GP van Henri Collignon, Schiermonnikoog en Westergoo en de JCC in Rosmalen hebben nog geen verslag gekregen. Ook de Grand Prix van Schaakstad ontbreekt nog. Maar gelukkig heeft Dirkjan hiervoor een verslag aangeleverd!
Grootmeesters en meesters
De Grand Prix van Schaakstad werd op 28 december tijdens het schaakfestival gehouden. Het was bijzonder om alle andere schakers in de grote zaal te zien. We zaten zelf in een bijzaal met veel spiegels: een soort balletzaal. Marjet had er een heel leuke middag van gemaakt. Veel nevenactiviteiten, zie ook het leuke verslag op de Nosbo site. En hele leuke naambordjes voor alle deelnemers.
Dirkjan in de spiegelwand neemt een foto
Van onze jeugdclub deden vijf spelers mee. Rowin, Joël, Robin, Yrsa speelden samen in de C-poule en Jan in de D-poule.
Jan met zijn prijs
Jan deed het geweldig in de D-poule. Hij had één van de laagste ratings van de groep. Maar daar merkte je niks van. Hij speelde de sterren van de hemel. Met een lach op zijn gezicht ging Jan elke partij er tegenaan en werd zelfs derde. Een geweldige prestatie.
Het rode gevaar in groep C
In de C-groep maar liefst ver van onze spelers: Yrsa, Joël, Rowin en Robin. Een Ten Boer rode groep. Er werd goed gespeeld. Rowin speelde het beste met 4 uit 5. Hij verloor slechts één punt en dat was tegen clubgenoot Robin. Robin was ook goed op dreef en juist dit punt had hij nodig om tweede te worden. Hij haalde 3,5 uit 5 samen met een andere jeugdspeler. Door de winstpartij tegen Rowin had hij een betere SB-score. Yrsa speelde mooie partijen. Helaas verloor ze één partij door tijdsgebrek. Ze stond op dat moment gewonnen. Daardoor werd ze geen tweede maar vierde.
Yrsa geconcentreerd
Joël had pech deze dag. Elke partij  ging hij er weer vol tegen aan, niet gehinderd door eerdere teleurstellingen, maar het zat hem niet mee. Tegen Rowin speelde hij een geweldig partij. Ook tegen Robin scheelde het niet veel, maar helaas werd het 0 uit 5. Het was gewoon niet zijn dag.
De prijsuitreiking in groep C
Iedereen bedankt voor de organisatie. Het was de beste GP Schaakstad tot nu toe!
Alle schakers bij de Grand Prix

vrijdag 30 december 2016

Daan bekroont sterk Compacttoernooi met tweede plaats

Afgelopen vijf dagen hebben vijf schakers van onze jeugdclub meegedaan aan het Compact toernooi in Groningen. Dit internationale toernooi begon al 21 december en er doen altijd veel profs mee. Voor jeugd die naar school gaat is er pas na de kerst mogelijkheid om mee te doen. Voor onze jeugdclub waren dat Jarno, Robin, Gerbrich, Daan en Roelof.
Om met de eerste te beginnen: Jarno had het moeilijk. Hij speelde op zich goed, maar elke keer ontsnapte hem een blunder die een goede stelling om zeep hielp. Helaas geen punten van Jarno dit toernooi, maar wel weer ritme opgedaan met lange partijen.
Jarno en Robin speelden één ronde naast elkaar
Robin had zo'n beetje even veel pech. In 3 van de partijen stond hij gewonnen, maar hij won er slechts één. In de eerste ronde stond hij gewonnen tegen de dame die later gedeeld tweede werd met Daan. Met 1 uit 4 kreeg Robin echt te weinig voor het getoonde spel.
Robin in ronde 3
Gerbrich speelde ook een beetje een half toernooi. Twee eenvoudige overwinnen en twee keer in gelijke stelling toch verloren in het derde of vierde uur. Met 2 uit 4 heeft Gerbrich weer ratingpunten moeten inleveren en die heeft ze juist zo hard nodig om het NK te halen.
Gerbrich verliest in ronde 3
Daan was de held van Ten Boer en Overschild.
Daan won vier van zijn vijf partijen in de aanval
Hij speelde prachtig schaak. Aanvallend en met mooie combinaties en diepe varianten. Zo mooi dat één van zijn partijen zelfs op schaaksite verscheen: zie verslag van dag 8 onder het kopje Compact. Met 4 uit 4 leek hij op weg te gaan naar de eerste plaats, maar vandaag wist de in een te lage Compactgroep ingedeeld Louise Beukema hem te verslaan in een erg goede partij van beide kanten. Hierdoor werd aan 'slechts' gedeeld tweede en hield 'maar' 90 euro prijzengeld over.
Roelof speelde ook een goed toernooi. Na 3 ronden stond hij even gedeeld eerste, maar twee erg zware tegenstanders in de laatste ronden leverden maar een half punt op. Vooral de manier waarop hij vandaag van het bord werd gezet, liet nog maar eens echt het verschil zien tussen eenvoudige houtjes schuivende jeugdleiders en de echte schakers. Uiteindelijk de tiende plek in de eindrangschikking.
Roelof heeft het niet makkelijk
Het was een leuk toernooi, dat goed georganiseerd werd door Koen Lambrechts. De prijsuitreiking en het einde mag wat mij betreft nog wel wat meer cachet krijgen, maar het toernooi is een aanrader voor jeugdschakers die eens wat anders willen met hun Kerstvakantie.

zaterdag 24 december 2016

Gerbrich wint Grand Prix van Emanuel Lasker

Gerbrich wint in Sint Annaparochie
Vandaag is het Gerbrich eindelijk gelukt. Ze won de Grand Prix van Emanuel Lasker in Sint Annaparochie. Eindelijk, want Gerbrich is al heel vaak tweede geworden op een Grand Prix. Een lijstje: GP Schiermonnikoog, GP Schaakwoude (2x), GP Emanuel Lasker, GP Ten Boer, GP Veendam en misschien ben ik er nog wel een paar vergeten.
Vanmiddag won ze de Grand Prix op een bizarre manier. Als ratingfavoriet startte ze heel goed: de eerste twee ronden werden met goed schaak gewonnen. Ook in de derde ronde was ze druk op weg naar de winst toen haar een blunder ontsnapte. Thomas greep zijn kans en begon een fraaie koningsaanval die tot pionpromotie leidde. Knap gespeeld van Thomas.
Als Gerbrich de overige twee partijen zou winnen, zou ze gewoon toernooiwinnaar worden.
 
Helaas volgt de slechtste partij van de middag. Eerst wint Gerbrich nog een pion. Tegenstander Sven brengt hierna een foutief offer, waarop Gerbrich te snel reageert. Ze neemt niet de tijd om het te weerleggen en hierna is de controle verloren. Juichend achter het bord maakt Sven geen enkele fout meer: de aanval krijgt alleen maar meer kracht en Gerbrich heeft haar kans gemist.
 
Het toernooi is verloren, weer geen toernooiwinnaar.
 
In de laatste ronde volgen echter de vreemdste uitslagen. Leandro, die tot dan toe een buitengewoon sterk toernooi heeft gespeeld, geeft een stuk weg en wordt in een langdurige koningsaanval opgebracht door Thomas. De koningsaanval is een handelsmerk van de familie van Ruiten deze middag, want ook Lukas weet Sven op niet mis verstane manier mat te zetten. Gerbrich schaakt ondertussen een taaie partij tegen Florian. Gelukkig speelt ze weer rustiger dan in de derde en vierde ronde en als Florian even een fout maakt, slaat ze toe.
 
Als toernooidirecteur Thijs de eindstand van de A-groep opmaakt, blijken er vijf spelers met 3 uit 5 te zijn. Er is een beslissingsvijfkamp nodig. Hier geen twijfel bij Gerbrich: 'dit ga ik winnen, want het is snelschaken'. En de één na de ander bezwijkt. In de laatste ronde de finale: tegen Leandro die ook 3 uit 3 heeft. Gerbrich speelt het met wit bijna foutloos en wint op tijd in een stelling met een toren meer.
 
Eindelijk een toernooi gewonnen! Na Robin, Lemée en Daan is ze de vierde van de club die dat lukt. En de mensen in Sint Anna gunnen het Gerbrich. Iedereen heeft door dat dit een lang gekoesterde droom van Gerbrich is, die al zo vaak in duigen viel door één of twee minder goede partijen.
 
Onze andere drie schakers weten geen prijs te winnen. Ze spelen met hun drieën in de C-groep van zes spelers. Rowin komt met 2,5 uit 5 nog in de buurt van de derde prijs, maar verliest jammer genoeg in de laatste ronde van Remmelt. Lindert heeft vooral veel plezier gehad. Joël tenslotte weet een knappe partij van de sterke Dylan Torensma te winnen, maar daar blijft het bij.
 
Ik wil Thijs en de andere mensen in St Anne bedanken voor de organisatie. Andere foto's volgen nog.