maandag 16 mei 2016

GP Assen

Zaterdag 14 mei is de Grand Prix van Assen gehouden. Het was voor het eerst in het 't Markehuus. Een prima plek om te schaken, ontdekten we. Ook voor het publiek genoeg ruimte naast de speelzaal. Aandachtspunt was wel groep A, die nu samen in de zaal met de andere groepen zat. Er was af en toe geluidsoverlast, ondanks dat de jeugdschakers uit de groepen B t/m F en de toernooileiding probeerden zo stil mogelijk te zijn. Ook bijzonder waren de nieuwe shirtjes aan het GP-firmament: Groninger Combinatie was met een drietal jeugdleden in schitterende hemelsblauwe shirts.
 
Vanuit Ten Boer deden er 6 jeugdschakers mee.
 
In Groep E speelden Jan en Rosalie.
Koen (nieuwe shirt GC) tegen Jan
Jan speelt al met veel plezier zijn partijtjes en hij heeft talent. Vandaag liet hij hier en daar een kans schieten en eindigde op 2 punten.
Jan tegen Rosalie
Rosalie was speelde na een moeilijk begin (0 uit 2) 4,5 uit 5 bij elkaar. Focus op ontwikkeling, activiteit en stukken pakken leverde een goed puntenaantal, normaal een prijs. In deze groep alleen niet, want ze werd op onderling Resultaat 4de. Wat een pech.
Rosalie speelde goed, net geen prijs
Rowin en Anna-Mae speelden in groep C.
Rowin en Anna-Mae
Rowin is weer langzaam aan in vorm geraakt. Vandaag lukte het net niet. Met 3 uit 7 scoorde hij nog goed, maar er zaten twee partijen bij die hij verloor vanuit gewonnen stelling. Kan gebeuren.
Rowin tegen Stella
Anna-Mae was scherp. In het begin speelde ze wat snel, maar toen we dit tegen haar zeiden wist ze meteen de knop om te draaien. Ze begon met 3 uit 3, maar tegen Lennart en Pieter ging het in ronde 4 en 5 mis.
Rowin tegen Anna-Mae
Gelukkig won ze de laatste twee ronden wel weer en eindigde zo als derde in haar poule.
Anna-Mae is in vorm voor het NK schoolschaken
Ilja nam haar bloedvorm van het NK mee naar Assen. Ze begon geweldig met 4 uit 4, maar veel belangrijker: geen tijdnood, tactisch alert en wilskrachtig zoekend naar de winst. Ik zag werkelijk de mooiste zetten en plannen op het bord. In de laatste drie rondes had ze hetzelfde als Gerbrich: door de vele partijen was even de focus weg. Maar met twee remises wist ze haar eerste plek veilig te stellen. Een heel goed toernooi van Ilja.
Ilja met haar eerste prijs
Voor Gerbrich liep het vanmiddag niet goed. De eerste twee ronden had ze de vorm van het NK nog, maar daarna zat het tegen.
De mooie partij van de tweede ronde tegen Nick
En dan merk je ook de andere dingen die je daarvoor niet merkte: geen pauze tussen de partijen, het lawaai van andere spelers in de zaal en in de groep en andere kleine ongemakken. Een toernooi om snel te vergeten ;-)
Wachten op de prijsuitreiking
Het was een leuke middag. Ik zag oranje van Meppel, weer een keer veel geel van de Paardensprong, groen van Leek, lichtblauw van Groninger Combinatie, donkerblauw van Philidor en rood van Ten Boer. Het jeugdcircuit wordt steeds kleuriger.
Spelers en begeleiding in het rood van SC Ten Boer
Ik wil de organisatie van schaakclub Assen bedanken voor de organisatie.

SC Ten Boer in de Noorderkrant en de Eemsbode

De plaatselijk pers plaatst regelmatig leuke stukje over de prestaties van onze jeugdschakers op hun site en in de krant. In het bijzonder de Eemsbode en de Noorderkrant berichten vaak over de club.
 
Hieronder een verzameling met een aantal links:
 
 
We willen de redactie van deze kranten erg bedanken voor het plaatsen van deze stukjes!

Gerbrich VIJFDE op het NK (33)

Dit wordt de laatste post van het vorige week afgesloten NK. Naar mijn gevoel is dit jaar in het Nosbo-gebied niet zoveel gepubliceerd over het NK. Op de sites van de Paardensprong, Groninger Combinatie, Staunton en SC Ten Boer staan een aantal leuke stukjes. Op de site van de Nosbo is geen duidelijk overzicht van de prestaties van de jeugd. En dat terwijl twee dames van de Nosbo Nederlands kampioen werden. Eelke de Boer was bij de jongens t/m 14 jaar dichtbij de titel. Gelukkig heeft Jan van Os wel meteen het nieuws opgepikt van de prestaties van de familie Waardenburg. Toch mis ik persoonlijk de tijden van een jaar geleden toen Fons met de nodige kwinkslagen meteen verslag deed van de prestaties van de regionale jeugd op NK's of andere toernooien.
 
Gerbrich speelde dit jaar een heel goed NK. Ze was van tevoren als 8ste geplaatst. Bij het opstellen van de doelstelling hadden we het dan ook vooral over een plaats vlak onder de beste vier meiden op het NK: Iris, Feline, Eliza en Ting Ting, Dat ze zich zou mengen in de strijd om de titel was niet gepland. Maar dat gebeurde wel. Na remises tegen Ting Ting en vriendin Femke, was het in de derde ronde wel raak: er werd gewonnen van Lorena Kalkman. In de vierde ronde kwam Gerbrich zoals verwacht te kort tegen Iris. De opening mislukte door een slechte voorbereiding van Migchiel en Roelof. Van alle varianten besteedden we nou net geen tijd aan de Fantasy variant die Iris speelde. Gerbrich kwam moeilijk te staan, verdedigde zich overigens uitstekend, tot het moment dat ze Ld7-c6 in plaats van Ld7-e8 speelde. Hierna stortte de vesting met donderend geraas is.
 
In de vijfde, want daar waren we gebleven, stond meteen een volgende sleutelpartij op programma. Tegen Bi-Rong Wang, de speelster met de laagste rating, moest gewonnen worden.
Gerbrich is begonnen tegen Bi-Rong
Vorig jaar was dat niet gelukt en kwam Gerbrich gelukkig weg met remise. Ook in deze ronde bleek dat de tegenstandster zich goed had voorbereid. Maar in de tactische melée die volgde vergiste Bi-Rong zich. Een gemene tussenzet werd gemist en Gerbrich won have en goed.
Gerbrich - Bi-Rong (aan zet)

In deze moeilijke stelling is onduidelijk wie beter staat. Bi-Rong besluit met 17... De6 pion g4 te gaan veroveren. In deze stelling moet wit vechten om compensatie te krijgen voor deze pion. Een plan is om met 18. d4 exd4 19. e5 om de röntgenaanval 20. Lf5 te spelen Na 19... Pxg4 moet wit dan 20. cxd4 Lxd4 21. Db1! zien te vinden. Na afloop gaf Gerbrich aan dat dit idee totaal niet bij haar opgekomen was. In plaats daarvan speelde Gerbrich 18. Pc4 met het idee van 19. Pe3. Daarbij vergeet ze dat zwart nu de mogelijkheid van 18... Pxe4 (valt de loper op g3 aan) 19. dxe4 Dxc4 heeft. Ook Bi-Rong mist deze kans en speelt 18... Pc6 19. Pe3 en besluit de pion te pakken, waarbij Gerbrich één zet dieper heeft gerekend en 21. Lb3 al heeft gezien. Er volgt 19... Lxe3 20. fxe3 (veld f7!) 20... Pxg4 (20... Dxg4 21. Txf6 Dxg3 22. Dh5 en zwart staat verloren vanwege de koningsaanval) 21. Lb3! en wit wint.
 
Heel bijzonder deze ronde was de overwinning van Femke op Iris. Femke verloor een pion maar pakte het daarna agressief aan. Nog steeds met een pion minder maar in bedenkelijke stelling voor Iris (het paard was ingesloten), zag Iris dat Femke al 40 zetten had gespeeld. Ze ging er van uit dat ze het half uur erbij zou krijgen en nam rustig de tijd voor haar zet. Toen ze echter door de vlag ging had ze verloren. Femke had wel 40 zetten gedaan, maar Iris speelde met zwart en moest haar 40ste zet nog uitvoeren. Gezien het spel van Femke was de overwinning verdiend.
 
De zesde ronde bracht een vreemde loting. De onderste vier meiden hadden al tegen elkaar gespeeld, waardoor ze naar boven ingedeeld moesten worden. Gerbrich hoefde hierdoor in de laatste ronden niet tegen Eliza én Feline, maar slechts tegen één van de twee. In de zesde ronde werd de tegenstander Nicolien Boekhoudt. Gerbrich speelde niet zo'n goede partij. Ze had de nachten ervoor slecht geslapen en dat brak haar op. Glazig keek ze voor zich uit en ze versmaadde kans op kans om de gewonnen stelling af te maken. Tekenend was de volgende stelling.
Nicolien - Gerbrich (aan zet)
Gerbrich was 62... g3 63. Pf5 Pc5 64. Pxg3 Pe4+ met gewonnen pionneneindspel van plan, toen ze opeens wakker schoot nadat ze eerst 62... Pc5 had gespeeld. Opeens was er geen winst meer en zat ze met een remise opgescheept. Een duur puntverlies.
 
Met het ingaan van de laatste ronde had Gerbrich alleen nog theoretisch kans op het kampioenschap. Feline had 4,5 uit 6, Eliza en Iris 4 en Gerbrich en Ting Ting 3,5. Toch was ze vastbesloten om tegen Feline goed te spelen. De nacht was in elk geval beter, de voorbereiding met Migchiel ook.
Gerbrich en Feline bij de start van de laatste ronde
Het werd de beste partij van Gerbrich in het toernooi. En door zeer gunstige resultaten op de borden van Ting Ting, Eliza en Iris komt Gerbrich, ondertussen in gewonnen stelling, in de mogelijkheid om een barrage af te dwingen. Ze mist echter haar kans en mag blij zijn dat Feline beseft dat remise (in ondertussen gewonnen stelling) genoeg is om kampioen te worden.
Feline en Lisanne voor het begin van de laatste ronde


Uit de partij zijn veel mooie momenten te halen. Hier een subjectieve keuze van de momenten:
Feline - Gerbrich (aan zet)
Hier speelde Gerbrich het vreemde 5... Lc5 wat Feline de mogelijkheid geeft om een gratis zet te doen met 6. d4 Le7 7. Pc3 d5 en had Feline kunnen profiteren van de misstap van Gerbrich met 8. Pe5. 
Feline - Gerbrich (aan zet)

Gerbrich heeft de afgelopen zetten goed gespeeld en staat hier ondertussen iets beter. Met Pa6 heeft Gerbrich ideeën in de stelling gebracht om de witte dame op te jagen. Gerbrich speelt het uitstekende 15... Db7 maar had wellicht beter eerst kunnen irriteren met 15... Pb4. Nu heeft zwart nog de loper op c6 om de dame na bijvoorbeeld 16. Dc4 of 16. Db1 aan te vallen.
Feline - Gerbrich (aan zet)
Het voordeel is groter geworden en Gerbrich kiest voor een opmerkelijk plan door met 25... a5 de damevleugelpionnen van wit aan te vallen. Ook mogelijk was om op de zwakke witte velden op de koningsvleugel te spelen.
Feline - Gerbrich (aan zet)
Feline heeft een kleine kans op tegenspel gemist en nu kan Gerbrich toeslaan met 30... Pb6, waarna pion a4 verloren gaat. Gerbrich ziet het niet en speelt 30... h6 waarna Feline meteen haar kans grijpt om de zwarte toren op b4 in gevaar te brengen met 31. Pd3! Tg4 32. Txc8+ Dxc8 33. Tc1 Db7 en nu komt na 34. h3 een mogelijkheid die alleen Migchiel en Roelof meteen spotten: 34... Pxe3 (dreigt mat op g2) 35. Pe1 (35. fxe3 Txg3+ 36. Kh2 Df3 37. Pf4 Dxe3 is verloren voor zwart) 35... Tg6 36. fxe3 Txg3+ 37. Pg2 en nu bijvoorbeeld 37... Txh3 met een heel sterke aanval.
Feline - Gerbrich (aan zet)
Na afloop vertelt Gerbrich dat ze wel naar deze zet heeft gekeken, maar het vervolg niet zag. Ook Feline ziet de kans. Maar het wordt nog spannender. Gerbrich speelt een paar onnauwkeurige zetten met 34... Tg5 35. Kh2 (goed gezien!) 35... Db8?! 36. f4! Tf5 37. e4 Pxf4 en nu is Felien afgeleid door Lorena en Iris (Iris staat verloren en geeft rond dit moment op) en speelt 38. Pxf4?? Txf4 Gerbrich ziet de blunder meteen. Noodzakelijk was 38. gxf4 Txf4 en nu het moeilijk te vinden 39. e5. De spanning in de analyseruimte is tot grote hoogten gestegen. Er zijn veel fans van Feline en ik besluit toch maar even weg te gaan. Stel dat Gerbrich wint... Gerbrich speelt voortvarend verder met 39. Tc7 Tf3 40. Dg2 Ld8 41. Td7 Tb3! en nu komt Feline met het verbluffende 42. e5
Feline - Gerbrich (aan zet)
Objectief niet goed, maar het overrompelt Gerbrich die te snel denkt te winnen met 42... Dxe5?? (dreigt Tb2) maar mist helemaal dat 43. Txd8+ met schaak is en wit staat gewonnen. In plaats hiervan winnen 42... Lb6 en 42... Lh4 (als ik Gerbrich deze zet na afloop vertel, zegt ze meteen 'O ja, want dan sla ik met schaak op e5 en win ik met de toren de dame.'). Feline speelt de volgende zetten nauwkeurig en Gerbrich krijgt geen kans meer. Voor Feline is remise voldoende om kampioen te worden en als Gerbrich het aanbiedt neemt ze het gelukkig voor Gerbrich aan. Zo'n mooie partij verdient geen verliezer!

Feline gefeliciteerd met je kampioenschap!!
De nieuwe Nederlands kampioen Feline
In de eindrangschikking blijkt Gerbrich gedeeld vierde te zijn geworden met Iris, Lorena en Femke. Op weerstandspunten blijkt Gerbrich VIJFDE geworden te zijn!! Wat een onverwacht goede prestatie. Van tevoren hebben we doelen opgesteld (meer dan 50%, ongeveer 5de en goed spelen) en die blijken allemaal te zijn gehaald. De twee intensieve maanden voorbereiding met Migchiel en Iozefina betalen zich uit: opeens is het gat tussen Gerbrich en de nationale meidentop niet meer onoverbrugbaar. Voor SC Ten Boer is het de beste plaats die ooit gehaald is door één van onze spelers op een NK. Gerbrich je hebt het geweldig gedaan!
Het onderkomen van het NK de afgelopen 3 jaar
naast de Kuip
Na twee wondermooie jaren in Rotterdam nemen we afscheid van dit geweldig georganiseerde. Met weemoed en veel herinneringen. We willen de mensen die dit mogelijk maakten, de stichting Pathena, erg bedanken voor deze onvergetelijke weken in de mooie stad Rotterdam. Noorderlingen verdwaald in de Grote Stad!
Een weemoedige afscheid van Rotterdam

woensdag 11 mei 2016

Daan sluit daverend af op het NK (32)

Het werd een bijzonder toernooi voor Daan. Hij heeft veel talent maar dat kwam er in de eerste 6 ronden niet uit. Met 1 uit 6 kreeg Daan veel te weinig voor zijn goede spel. Plezier tijdens de partij, na de partij en in de voorbereiding was er wel! Alleen wat we als jeugdleiders totaal onderschat hebben, is dat voor het algemene kampioenschap veel meer voorbereiding nodig is. Bijvoorbeeld op het gebied van openingsvoorbereiding en de plannen die je kunt spelen na de opening. Zo kwakte zijn tegenstander in de vijfde ronde niet allen 13 zetten theorie op het bord, hij wist ook nog precies waar het om ging. Ook het idee van zijn tegenstander uit ronde 6 had ik wel genoemd tijdens de voorbereiding, maar niet laten zien op het bord.

Het idee van zwart: Ke8-d7-c7-b7 en
Dd8-g8-h7 met druk tegen c2
Zijn tegenstander wist precies hoe het idee werkte en onderschatting van het gevaar op de koningsvleugel leidde tot een verliespartij, die ook nog eens bekroond werd als partij van de dag.
 

De Danen naast elkaar in ronde 6
Vanaf ronde 7 zette het herstel gelukkig in. De voorbereiding met Migchiel was top en onze analyse vooraf was om Dominggus op te zoeken in het eindspel. Het pakte perfect uit.

Daan (aan zet) - Dominggus
In deze stelling lijkt zwart beter te staan vanwege het loperpaar. Daan pakt het krachtig aan:
14. c3 e5 15. Pb5! Dc6 16. Dd6
Het paard staat ondertussen op het prachtige veld b5 en de dameruil vergroot het voordeel en lokt zwart in de stelling die Daan van tevoren voor ogen had: een eindspel
16... Dxd6?!
16... Lf5 lijkt beter, nu komt wit met een paard op d6 magistraal te staan. De loper op c8 en de pion op b7 staan niet goed
17. Pxd6 Ta6 18. Tfd1 Td8 19. Pe4?!

Daan - Dominggus (aan zet)
Beter is 19. Pxc8 Txc8 20. Td7 met een strategisch gewonnen stelling
19... Txd1?
Echt noodzakelijk was 19... Te8. Nu is het in één keer uit.
20. Txd1 Le6 21. Td8
en zwart moet opgeven.
Zo dat is pas en herstel. 21 zetten en klaar.

In ronde 8 klopte onze voorbereiding niet. We hadden gezien dat de tegenstander Laurens Ekker (L. Ekker) het Morra gambiet speelt. Maar niet in deze partij. Hij speelt het c3-systeem en Daan zet het meteen te passief op. Met een paar goede zetten wint hij de geïsoleerde pion op d4, maar daarbij verzwakt hij wel zijn pionnen op c6 en a7. In de volgende stelling


Laurens - Daan (aan zet)
maakt Daan denk ik een misrekening. Pion a7 is op de korrel genomen en in plaats van met 24... h6 de toren van de bewaking van de onderste lijn vrij te maken waardoor Td2 dreigt, speelt Daan 24... De7 om na 25. Txc6 Dd7 te ontdekken dat zwart geen dubbele aanval heeft op toren en matveld d1 vanwege 26. Tc1. Nu rest een moeilijke stelling, die Daan op bewonderingswaardige manier weet de keepen.
 
In de laatste ronde mag Daan tegen Thijmen Nawijn van Staunton.


Een reprise van het Nosbo PJK: Thijmen - Daan

Ook hier worden we in de voorbereiding weer beetgenomen. Nu door Migchiel, die Thijmen voorbereidt. Terwijl wij ons concentreren op de normale reactie van Thijmen op de Siciliaan, bereidt Migchiel n.a.v. de partij tegen Laurens de c3-Sicilaan voor. Het enige wat ik tegen Daan heb gezegd is dat e6 niet zo goed is en dat je beter d7-d5 of Pf6 als tweede zet kunt spelen. Daan is dus meteen op zichzelf aangewezen. Hij doet het goed en heeft een licht voordeel totdat Thijmen een prachtige zet weet te vinden.
Thijmen - Daan (aan zet)
Hier speelt Daan 19... Lb4 en Thijmen reageert geweldig met 20. d5. Daan moet eigenlijk wel twee stukken voor een toren geven want 20... exd5 21. Txd5 Dc7 (Dxd5 is ook mogelijk) 22. Th4 levert een verschrikkelijke aanval op. Daan ziet dit gelukkig en speelt 20... Lxe1 21. dxc6 Lxf2+ 22. Kxf2 Dc7. De stelling van Daan is verdacht.
Als Daan een pion terug kan winnen, staat hij weer wat beter. Het eindspel speelt Daan vervolgens bijna foutloos. De pionnen op de e- en f-lijnen worden naar voren gedirigeerd en ondanks verlies van de a-pion (waardoor wit een vrije b-pion heeft), wint Daan.
Eindstelling Thijmen - Daan
Zo sluit Daan zijn NK met een heel goed gevoel af. 2,5 uit 3 in de laatste ronden betekent dat hij een plusscore heeft van +0,70 Daan hoort thuis op het NK en als hij goed begeleid en voorbereid wordt kan hij hoger eindigen dan de 26ste plaats.
 
De kracht van Daan ligt erin dat hij al heel veel ziet en begrijpt. Groei is mogelijk in begrip van middenspelstructuren direct na de opening en taai verzet bieden als het niet helemaal loopt zoals gepland. Vooral aan de openingen moeten we als jeugdleiders en trainers meer tijd besteden in de voorbereiding. Zoals al eerder gezegd, hierin heb ik me vergist.
 
Als SC Ten Boer zijn we heel trots op onze clubkampioen. Voor het eerst sinds jaren ging weer een jongen naar het NK en speelde op echt heel hoog niveau mee. We hopen dat Daan nog vaak onze club zal vertegenwoordigen op NK's!

dinsdag 10 mei 2016

Ilja ZEVENDE op het NK (31)

Na het verhaal van alle activiteiten van de Combinatie van het Noorden nu aandacht voor de schitterende resultaten van de jeugd van SC Ten Boer op het NK. We beginnen met Ilja.
Een top NK voor onze meiden
Waar waren we gebleven? In de laatste post is de zesde ronde besproken. In de zevende ronde wachtte de zwaarste opgave voor Ilja dit kampioenschap. Ze mocht het opnemen tegen Robin Duson met een rating van 1457. In de voorbereiding viel ons op dat Robin een beetje ene vreemde versie van het Spaans speelt. Daarom besloten we de lessen van Iozefina te gebruiken om Robin met het Spaans te bestrijden. Door de loper op c5 moest Robin een extra zet doen om haar loper op a7 in veiligheid te brengen om geen tempoverlies te krijgen bij de opstoot d3-d4. Na de zet Pc6-e7 begon Ilja direct met de opmars van de pion. Hier miste ze ook een kans op een klein voordeeltje.


Ilja (aan zet) - Robin
In deze stelling is 12. e5 Pe4 13. Pc3 Pxc3 14. bxc3 heel goed. Wit heeft een gezonde pionnenstructuur met kans op aanval op de koningsvleugel na bijvoorbeeld La4-c2 en Dd1-d3. Ilja speelt echter de ontwikkelingszet 12. Pc3 en krijgt een zwakke geïsoleerde d-pion na 12... dxe4 13. Pxe4 Pxe4 14. Txe4. Deze pion wordt zo kwetsbaar dat hij verloren gaat.


Ilja - Robin (aan zet)
Hier speelt Robin 17... Lxf3 18. Dxf3 Pxd4 19. Lxd4 Lxd4 20. Tad1 c5 met een pion meer in het vervolg. Maar door de ongelijke lopers en het ruilen van zware stukken ontstaat een stelling waar Robin niet verder meer kan komen. Wellicht dat daarom 17... Pxe3 18. fxe3 c5 met de strijd van loperpaar tegen paard en loper betere winstkansen geeft. Nu ontstaat na een paar zetten de volgende stelling.


Ilja - Robin (aan zet)
Hier neigt de stelling al naar remise, zeker als beide torens van het bord verdwijnen. Robin probeert het nog lang maar moet in remise berusten.

In de achtste ronde volgt een eenvoudige remise tegen Javeria Zubair, vorig jaar 6de op het NK D in Rijswijk.
Ilja met Javeria op de voorgrond
In de partij gebeurt niet veel en met een bord vol stukken wordt tot remise besloten na een zetherhaling. Toch mist Ilja een kansje:


Ilja (aan zet) - Javeria
Wit lijkt een pion te gaan winnen na 13. Lxc6 bxc6 14. Pxe5! dxe5 (14... Pxg3 15. Pxc6 D~ 16. Pxe7+ Dxe7 17. fxg3) 15. Pxh5. In plaats hiervan speelt Ilja 13. Pxh5 Lxh5 en de vervelende penning van het paard op f3 is er weer. Een paar zetten later is het remise.
De laatste ronde, het zit er bijna op
In de laatste ronde heeft Ilja geluk met de loting. Ze wordt naar onderen ingedeeld en mag tegen de nummer 17 van het klassement. Ze maakt korte metten met haar tegenstandster. Leuk om te zien is hoe ze bijna alle tactische kansen ziet, bijvoorbeeld in deze stelling

Alexandra - Ilja (aan zet)
speelt Ilja 13... d4 met het insluiten van de loper. De tegenstandster mist de verdediging 14. Pe4 en verliest haar eerste stuk. Na een kleine anderhalf uur is Ilja klaar met een mooie overwinning.
 
Ilja zet in deze week een ongekende prestatie neer. Met 5 uit 9 wordt ze ZEVENDE op dit NK. Op grond van haar rating scoort ze 1,16 punt beter dan verwacht. Een resultaat dat voortkomt uit de vele trainingsuren met Iozefina en Migchiel voor het NK en uit haar grote nieuwsgierigheid naar wat er precies gebeurt in een stelling. Ilja blijft vragen stellen, ook tijdens de voorbereiding op elke partij. We proberen elke keer een half uur voor te bereiden, maar in de praktijk is dat eerder 3 kwartier. Daarnaast wordt na afloop elke partij grondig met Bram of met mij geanalyseerd. Het heeft tot gevolg dat we tijdens het NK over kunnen schakelen van de Weense opening naar het Spaans (met dank aan Iozefina's stoomcursus), dat Ilja in de loop van het toernooi steeds beter tactische wendingen ziet en zelf uitvoert en dat zelfs de moeilijke Franse opening steeds beter onder de knie komt.
Ilja met Gerbrich en trainer Iozefina
Een geslaagd toernooi, Ilja. De club heeft je prestaties op het NK met heel veel plezier gevolgd.