zondag 13 maart 2016

Clubmiddag

Vrijdagmiddag was een bijzondere clubmiddag. Na alle successen op het PJK met vijf (!!) NK-plekken als resultaat besloten de jeugdleiders de jeugd te trakteren. Eén van de jeugdleiders had laatst 'Pauls Puber Kookshow' gezien.
Pauls Puber Kookshow
Hier speelde Paul een partij Fries dammen tegen Simon (van Nick en Simon) met witte en bruine 'schuimzoenen'.
Een schuimzoen
Als één van de twee een schuimzoen van de ander sloeg, mocht hij deze ergens in het gezicht van zijn tegenstander duwen. Simon won en Paul moest de afkondiging van het programma doen met resten van schuimzoenen op zijn kalende kruin. Dit idee sprak hem zo aan, dat hij besloot alle jeugdschakers een schuimzoen te geven. En als men geen schuimzoen lustte, kon men een likkoekje krijgen. Gerbrich, Ilja, Yrsa, Mieke en Daan werden vervolgens onder luide aanmoedigingen naar voren gehaald, waarna ze de waardering van de andere clubleden over zich heen kregen!
De vijf NK-gangers
Als voorbereiding op het basisschool schaakkampioenschap werden schoolteamwedstrijden gespeeld. Door de traktatie konden maar twee ronden gespeeld worden. Winnaar werd het eerste team van de Fontein met een half bordpunt voorsprong op de Fontein 3 en op het Samengestelde Schoolteam met Feline, Jan, Lente en Jan Pilon. Het winnende team kreeg allemaal nog een extra schuimzoen.
 
In de tweede groep waren er diploma's voor Anna-Mae en Remco. Remco slaagde voor stap 3, Anna-Mae voor stap 1+
De nieuw gediplomeerden

zaterdag 12 maart 2016

CBS de Fontein plaatst zich voor finale, Rowin Berghuis topscorer van halve finale

Zaterdag 12 maart mochten het team van OBS de Huifkar en de twee teams van CBS de Fontein meedoen aan het schoolschaakkampioenschap van de provincie Groningen. Dit jaar inclusief de stad Groningen. Vorige jaar was er nog een apart kampioenschap voor de Ommelanden, dit jaar werden de kampioenschappen samengevoegd. De beste zes scholen plaatsen zich voor het Gronings Drentse kampioenschap volgende week zaterdag in De Wilp. 
De deelnemers aan het BSK Groningen
Bij aankomst in Uithuizen met onze 18 jeugdschakers, bleek één van de scholen zich te hebben afgemeld. Hierdoor mocht CBS de Fontein het tweede team dat uit 8 spelers bestond, opsplitsen in twee teams. Dus uiteindelijk deed de Fontein met 3 teams mee aan het kampioenschap. Het zo gevormde tweede en derde team deden vooral mee om ervaring op te doen. Leren, plezier hebben en soms een partij winnen. 
De schakers van de Fontein
OBS de Huifkar had één team met vijf spelers: Rowin, Rosalie, Nienke, Olaf en Inge.
Een hecht team
Het team deed het heel goed. In de tweede wedstrijd was er al een gelijk spel, maar er volgden ook nog twee overwinningen met 3,5-0,5. Zo haalde het team 7 matchpunten en eindigde op de 9de plaats van de 20 teams die meededen. Rowin was ondanks ziekte in bloedvorm. Hij speelde aan bord 1 en wist 7 uit 7 te scoren. Met de voorronde in Bedum erbij heeft hij dus 14 uit 14 gescoord in het schoolschaak kampioenschap. Voor hem was er dan ook een prijs als topscorer van het toernooi.
Rowin: topscorer met 7 uit 7
In het tweede team van CBS de Fontein zaten Thijs, Emma, Lidewij en Marit. Ze deden allemaal heel erg hun best en daardoor konden ze één van de zeven wedstrijden gelijk spelen. Voor Marit en Emma was dit het eerste toernooi ooit. Uiteindelijk bleek Lidewij de meeste ervaring te hebben en zij scoorde uitstekend 3,5 uit 7 partijen. 
 
Het derde team bestond uit Joël, Joey, Tristan en Mark. Joël en Joey hebben al heel veel ervaring bij toernooien. Joël heeft de laatste maanden veel prijzen gewonnen en mocht op bord 1. Dat bleek geen verkeerde keuze, want hoewel hij tegen de sterkste spelers van het toernooi moest spelen, scoorde hij 5 uit 7. Joey kwam daar vlak achteraan met 4 uit 7. Tristan en Mark begonnen goed, alleen merkten ze wel dat 7 ronden veel is. Het team won twee wedstrijden en er werd twee keer gelijk gespeeld. Een goede prestatie van het team. 
 
Mieke, Anna-Mae, Yrsa, Hilde en Sem vormden het eerste team van de Fontein. Het team heeft heel veel ervaring. Anna-Mae en Mieke zaten in het team dat vorig jaar naar het NK in Amsterdam ging. Mieke is meidenkampioen van de Noordelijke Schaakbond en mag samen met Yrsa in mei naar het NK in Rijswijk. Het team begon goed met twee overwinningen. In de derde ronde werd tegen het sterke GSV verloren, alhoewel er op sommige borden meer ingezeten had. Na een overwinning in de vierde en zesde ronde en een gelijk spel tegen de Borgstee uit Grijpskerk, moest er in de laatste ronde minimaal gelijk gespeeld worden tegen de Zaaier uit Delfzijl om ons te plaatsen voor de finale volgende week. Omdat de Zaaier genoeg aan een gelijk spel had om kampioen te worden, legden de teamleiders aan hun schoolschakers voor wat ze zouden willen. Alle 8 (Fontein en de Zaaier) wilden wel een 2-2 . Ze spraken af om na de eerste zet remise aan te bieden. Hierdoor werd het team van de Fontein gedeeld derde en op bordpunten vijfde in de eindrangschikking.
 
Speciaal wil ik Yrsa Reuver vermelden, die met 6 uit 7 de beste was van alle meisjes aanwezig op het kampioenschap. Ze kreeg hier een beker voor. 
Yrsa was vaak als laatst nog bezig
Memorabel was dat dit jaar niet Roelof met een team op het podium stond, maar Mariska. Zij was als teamleider van de Zaaier degene die naar voren moest komen om bij haar winnende leerlingen op de foto te gaan. En zo ging er toch nog een winnaarsmedaille naar Ten Boer. 
Mariska ging er met de beker vandoor
Volgende week speelt het team met Hilde, Mieke, Anna-Mae en Yrsa in De Wilp. De beste zes scholen uit Groningen en de beste vier scholen uit Drenthe maken dan uit welke drie scholen naar het NK mogen. Iedereen is welkom om ons aan te moedigen!

dinsdag 1 maart 2016

Drie titels en vijf NK plaatsen op PJK

Na 3 dagen in het Denksportcentrum zijn de rookwolken van de strijd opgetrokken: SC Ten Boer heeft drie titels en vijf NK plaatsen veroverd. Een geweldig succes voor onze jeugdclub. In 2013 waren we met 4 plaatsen op de pupillendag en 1 plaats op het NK D ook succesvol, maar dit jaar was het aantal titels hoger.
 
In de vorige post op dit weblog al een verslag van het succes van Daan, Ilja, Lemée en Jarno. In deze post de andere drie categorieën.
 
Vandaag begon de ochtendploeg om 11 uur. Jarno en de D-spelers hoefden pas om 1 uur aanwezig te zijn.
De ochtendploeg voor de 5de ronde
 
A-categorie
De A-categorie kende slechts twee deelnemers. Helaas kon Robin niet meedoen, want hij had kans gemaakt op de NK-plek. Nu streden Lisanne Waardenburg en Tijmen Hofstra in een tweekamp van vier partijen om de titel 'Jeugdkampioen van de Nosbo'.
De derde partij uit de tweekamp
Lisanne was duidelijk te sterk: 4-0. Overigens wist Tijmen in een aparte partij  Jonas op remise te houden.
Lisanne is de nieuwe jeugdkampioen
B-categorie
Hier 7 deelnemers die in een zevenkamp tegen elkaar speelden. Dat betekende dat elke ronde een speler geen partij heeft. Vanuit Ten Boer speelden Remco en Gerbrich mee. Gerbrich kreeg automatisch de meidentitel, want ze was de enige vrouwelijke deelneemster.
 
Zowel Remco als Gerbrich deden het naar verhouding het beste van de deelnemers. Remco won gisteren in de eerste ronde en daar wist hij vandaag een punt aan toe te voegen tegen Jan van Reijendam. Een knappe prestatie, waardoor hij een TPR van 838 en een W-We van +0,63 wist te scoren.

Gerbrich haalde de grootste W-We (+0,81). De eerste partij van de dag was tegen Remco. Remco bood goed weerstand door een gewaagd stukoffer.
Het offer van Remco
Het duurde lang voordat Gerbrich de dreigingen had gepareerd en ook toen bleef Remco nog gevaarlijk. Uiteindelijk ging Remco na anderhalf uur door de vlag. Tussen de vijfde en zesde rond druppelde het nieuws vanuit Friesland binnen dat Gerbrich een vrijplaats voor het NK B-meisjes heeft gekregen. In licht euforische stemming ging Gerbrich de zesde ronde in tegen Joris Spanjer.
Joris tegen Gerbrich
Om kans op de titel te houden moest ze winnen. Dat lukte niet, ondanks een iets betere stelling op een gegeven moment. Met 4 uit 6 eindigde Gerbrich hierdoor als 4de in de B-categorie.

In Ten Boer aangekomen bleek er inderdaad een mail te liggen met een uitnodiging voor het NK. Ze is er trots op, net als op haar 3 Nosbo meidentitels die ze nu heeft bemachtigd: D in 2013, C in 2015 en B in 2016.
De nummers 1 tot en met 4 van de B-categorie
De titel in de B-categorie ging naar Martijn van Nimwegen. Vanuit SC Ten Boer willen we hem en zijn vader Ronald hier van harte mee feliciteren. Het is een sportief succes voor twee van de boegbeelden en pijlers onder de succesvolle jeugdclub SC de Paardensprong!
 
Eindstand
4. Gerbrich 4 uit 6
5. Remco 2 uit 6
 
D-categorie
De strijd om de meidentitel bleek ongemeen spannend. Gisteren had Mieke met 3 punten de koppositie genomen samen met Lyne. Stella volgde op een half punt, terwijl Yrsa, Quiny en Janneke ook niet kansloos waren.

In de 7de ronde kwam Mieke niet verder dan remise tegen Jelger.
Mieke in ronde 8
Yrsa won haar partij wel, net als Stella. Hierdoor waren nu Stella en Mieke op kop gekomen (3,5) gevolgd door Yrsa, Janneke en Lyne (3).

De 8ste ronde bleek ook nog niet direct voor een beslissing te zorgen. Mieke won vanuit een moeilijke stelling van Job Westinga toen ze de dame van zwart kon veroveren. Lyne en Stella wonnen ook, waardoor de partij tussen Janneke en Yrsa zou beslissen wie uitgeschakeld zou worden. Het werd de langste partij van de dag in de D-categorie. In een complexe stelling had Janneke matdreigingen en Yrsa de materiële voorsprong. Belangrijker bleek echter de voorsprong op de klok van Yrsa. Janneke ging in nog steeds een onduidelijke stelling door de vlag terwijl Yrsa nog een minuut over had.
Eenzame strijders in de 8ste ronde
Tussenstand: Mieke en Stella 4,5 punt, Lyne en Yrsa 4 punten.
 
Yrsa bleek het enige meisje te zijn dat nog geen vrije ronde (en dus een gratis punt) had. Ook de indeling van de 9de ronde gaf haar die niet. Ondanks dit besloot ze er in ronde 9 tegen Rogier voor te gaan. Mieke mocht het opnemen tegen Jaël Wierenga, terwijl Stella tegen Nick moest spelen. Lyne was als eerste klaar, want met een stuk meer gaf Rowin zijn dame weg. Voor Rowin was dat heel erg jammer, want het bleek achteraf het verschil tussen een NK-plek en geen NK-plek. Mieke wist Jaël van het bord te combineren en daarmee was ze in feite kampioen bij de meisjes. Want Nick was te sterk voor Stella. Ondertussen speelde Yrsa een geweldige partij tegen Rogier. Ze kan enorm pieken en dat deed ze nu ook weer. Hier ook het meest bijzondere moment van de middag. In een toreneindspel waarbij Yrsa nog een g- en een h-pion had liet Rogier een röntgenschaak toe op de tweede rij. Zijn vader gaf na uitvoer van de zet van Yrsa een dikke duim op naar Rogier zo van 'Goed gedaan, Rogier'. De mensen die het zagen, inclusief Rogier en Yrsa barstten in lachen uit, waarna Rogier opgaf.
 
Mieke dus meidenkampioen. Ook al haar derde Nosbo-titel na die in de F-categorie in 2013 en die in de D-categorie van vorig jaar. Van harte Mieke. Zoals je nu speelt denken we dat je mee kunt spelen in de bovenste helft op het NK.
Mieke met Janneke: raak getroffen door Harry Gielen
 
Rowin had een beetje een petdag. In de 7de ronde speelde hij goed tegen Nick, maar bleek Nick gewoon te sterk. In de 8ste ronde had hij een vrije ronde en in de 9de ronde ontsnapte hem in gewonnen stelling tegen Lyne een blunder. Hierdoor plaatste hij zich net niet voor het NK.
Rowin tegen Lyne
Overigens een heel duidelijke kampioen hier: Loek van der Hagen won bijna al zijn partijen. Alleen in de laatste ronde ontsnapte hij met remise.
De top 4 van de PJK D-categorie
Eindstand
4. Mieke 5,5 uit 9
5. t/m 8. Yrsa 5
13. t/m 14. Rowin 4 uit 9
 
Ik wil Marjet, Roland, Eddie, Jan en Trevor van harte bedanken voor de organisatie van het PJK, Judith voor de prima catering. De consumptiebonnen vielen erg in de smaak bij de deelnemers. Ook de vele toeschouwers uit Ten Boer en omstreken wil ik bedanken voor hun komst en het rijden.
De ouders van onze jeugd maken het meespelen mogelijk!
(foto Harry Gielen)
Voor Ten Boer dus ongekend succesvolle dagen op de PJK. De opkomst was wel laag dit jaar. Van de 40 deelnemers kwamen er 10 uit Ten Boer.
De rode brigade uit Ten Boer met vijf NK-deelnemers
Met vijf NK plekken hebben we het goed gedaan. Overzicht van de geplaatsten:
Dm-categorie: Mieke
D-categorie: Yrsa
Cm-categorie: Ilja
C-categorie: Daan
Bm-categorie: Gerbrich

Hieronder een foto van alle aanwezige NK-gangers van de Nosbo exclusief Ilja
Nosbo deelnemers NK ABC en D

Daan C-kampioen van de Nosbo!!

Het is Daan gelukt! Kampioen worden van de C-categorie bij de Nosbo. Een prestatie waar we als club heel erg trots op zijn.
 
Zoals gisteren gemeld heeft een clublid één keer eerder een algemene jeugdtitel weten te veroveren. Thea wist de huiskamervraag goed te beantwoorden. Het betrof Hugo Timmer die in het voorjaar van 2013 kampioen in de F-categorie werd. Hugo speelde voor Ten Boer dat jaar mee in Naaldwijk bij het NK E-teams en was daarom lid bij onze club. Zie voor het verhaal over de vier NK-plaatsen de oude site van Albert: Pupillendag 2013.
 
Vandaag moest Daan meteen in de eerste ronde tegen Marlinde, zijn grootste concurrent voor de titel.
Daan tegen Marlinde in de kritische stelling
Het werd een spannende partij, waarbij ik dacht dat Daan winnend had kunnen toeslaan in de volgende stelling.
Daan (aan zet) - Marlinde
Hier speelde Daan het voorzichtige 1. Lb3, terwijl hij en Marlinde allebeide ook keken naar 1. Lxf7+ Kxf7 2. e6+ Lxe6 3. Pg5+ Kf6. Het is moeilijk om te zien hoe wit hier verder zou moeten gaan, dus speelde Daan de zet niet. De computer geeft hier een grote plus voor wit na 4. Te1 Lf5 5. g4 (vind die maar eens, het idee is om 6. Df3+ te spelen als de loper weggaat). De computer geeft ook een betere verdediging: 2... Kxe6, maar als mens zal je niet zo gauw op het idee komen. Nadat Daan deze kans had gemist kwam Marlinde steeds beter in de partij en in de stelling waar tot remise werd besloten op de 18de zet stond Marlinde volgens mij beter.
Ilja tegen Lemée
Ilja en Lemée speelden deze ronde tegen elkaar. Ilja maakte een foutje in de opening en verloor daardoor een stuk. Lemée gaf het niet meer uit handen en ze won overtuigend.
 
In de zesde rond viel Jarno op door zijn knappe spel tegen Marlinde.
Jarno in de 6de ronde
Toen hij door de vlag ging stond het als volgt:
Marlinde - Jarno (aan zet)
Het is mij niet duidelijk of deze stelling gewonnen is voor wit. In elk geval moet er nog voor gespeeld worden.
Ilja won van Tetske terwijl Lemée Daan te verwerken kreeg.
Ilja tegen Tetske
In de laatste ronde moest Jarno het tegen Daan opnemen. Daan won de partij tegen de dappere Jarno. Lemée moest tegen Jesper Spanjer een moeilijk toreneindspel verdedigen en eindigde met een remise. Ilja stond in de eindstelling nog goed tegen Luca, maar ze ging door de vlag. Een jammer einde van een goede partij.
 
In de eindstand was Daan de beste. Kampioen! Hij mag naar het NK. Ook Marlinde mag naar het NK. Omdat zij al een vrijplaats heeft zal Ilja door de Nosbo worden afgevaardigd. Dat betekent twee NK-plaatsen voor SC Ten Boer in de C-categorie!
De winnaars in de C-categorie
Daan, namens de hele jeugdleiding en jeugdafdeling van SC Ten Boer: van harte met je titel!

maandag 29 februari 2016

Tussenstand PJK B, C en D

Het was vandaag een goede dag voor Ten Boer op het PJK. Al onze schakers deden het naar behoren.

C-categorie
Daan zou wel eens de tweede jeugdspeler van onze club kunnen worden, die de titel Nosbo Jeugdkampioen Algemeen behaalt in een leeftijdscategorie. Bij de meiden lukte dat al vaker: Gerbrich (C, 2015 en D, 2013), Mieke (D, 2015 en F, 2013) en Lemée (E, 2012) hebben een titel gehaald. Eén keer eerder haalde een speler van onze club een algemene jeugdtitel. Huiskamervraag: wie was deze schaker? Tip: het was een ingehuurde Boerster schaker, want ik geloof dat hij slechts twee keer op een clubmiddag is geweest ;-) Hij deed vooral mee in één van onze teams die aan een NK deelnamen.

Daan heeft in elk geval in de laatste ronde vandaag een heel belangrijke winst geboekt op Thijmen Nawijn. Hierdoor lijkt hij op weg om een plaats voor het NK te veroveren. Morgen mag hij meteen tegen Marlinde, dus dan weten we meteen of de titel tot de mogelijkheden behoort. In Overschild en Ten Boer hopen we het van harte.
Jarno en Daan

In de partij tegen Thijmen kwam Daan goed uit de Siciliaanse opening. Een stuk op c4 en later een kwaliteit gingen bij Thijmen verloren. Thijmen kwam echter met een verrassende counter in het centrum en Daan moest nauwkeurig spelen om in het voordeel te blijven. In het eindspel ging het weer bijna fout voor Daan: 
Thijmen - Daan
Hier speelde Daan het minder goede 1... Te7 (Te2!) 2. Pxa6 Ted7 3. Pc5  
zwart aan zet
Deze stelling is best wel ingewikkeld. Na slaan op d4 komt 4. Pe6+ met winst voor wit. Gelukkig kan na 3... Td6 4. Pb7 niet omdat zwart 4... Txd4 heeft. Thijmen speelde na 3... Td6 4. Kf2, terwijl ik me zorgen maakte over 4. Te1. Na afloop gaf Thijmen aan dat zwart dan nog 4... Ta8 heeft met winst. Knap gezien!

De mooiste partij van Daan was ongetwijfeld die tegen Ilja. Trouwens ook van Ilja was dit een sterke pot. Uiteindelijk besliste een combinatie.
Daan - Ilja
Er driegt Pxh3 en Pd3+. Daan speelde het nauwkeurige 1. Te3. Na 1... Ph5 met het idee 2... fxe5 3. Lxe5 Pf6 heeft wit een klein voordeeltje, maar niet meer. Ilja deed echter 1... Lc8 en Daan sloeg meteen toe met 2. exf6 Txd6 3. fxg7+ Kf7 4. Te7+ Kxe7 5. g8D. Een mooie combinatie van Daan.

Lemée en Ilja staan allebeide op 2 uit 4 en mogen morgen tegen elkaar.
Ilja
Als Daan wint van Marlinde kan de winnaar nog proberen om het Marlinde moeilijk te maken om de meidentitel te veroveren. Lemée won een mooie partij van Luca Petrelli. Beslissend was de zet Tf5xf6 in de volgende stelling:
 
Lemée - Luca
Ilja won van Jarno en dat was een leuk resultaat voor haar. Jarno heeft het ook knap gedaan met 1,5 uit 4. Een overwinning tegen Tetske en een remise tegen Jesper Spanjer. Hij heeft de eerste ronde morgen vrij en hoeft pas om één uur in het DSC te zijn. Met 2,5 uit 5 staat hij er dan goed voor.


D-categorie
Hier volop spanning voor de meidentitel. Mieke staat bij de meiden boven aan met 3 uit 6. Lyne heeft evenveel punten, Stella heeft 2,5, Yrsa en Janneke 2. Janneke krijgt in ronde 7 een gratis punt, dat zal Yrsa waarschijnlijk ook nog overkomen. Stella, Mieke en Lyne kregen al zo'n gratis punt. Dat betekent dat Mieke nog stevig aan de bak moet morgen om dameskampioen te worden. Ze begint met een partij tegen de gevaarlijke Jelger Sparreboom.

Yrsa begint tegen Tobias van Essen. Als ze die wint staat ze op 3 en met het gratis punt erbij zal ze dan boven Mieke komen. Yrsa speelde trouwens een geweldige partij tegen Jaël Wieringa. Met een stuk meer in het eindspel was ze tevreden met remise. Ook de remise tegen Stella is een goede prestatie.

Rowin speelt weer op zijn niveau wat betreft het schaaktechnische. Hij staat ook op 3 uit 6. Vooral de partij tegen Tristan was erg goed. Die had hij kunnen winnen, de tijdnood was in zijn nadeel.  
Rowin - Tristan
Hier kon Tristan zich niet langer inhouden en speelde 1... Dxe5??. Rowin reageerde alert met 2. The1 en stond gewonnen. Hij miste een mat in drie. In tijdnood met een loper en dame tegen toren trapte hij in een röntgen aanval waardoor hij verloor. Het spel was eigenlijk geweldig, dus dat gaf hoop voor de volgende ronden. Tegen Nanne eindigde het wel in remise. Voor de rest winstpartijen tegen de onderste schakers en een remise tegen Jelger in een stelling met een pion minder. Als morgen alles goed valt maakt Rowin nog kans op een van de vijf algemene plaatsen voor het NK. De eerste ronde morgen is meteen al cruciaal. Dan moet hij tegen Nick Huisinga. Bij verlies speelt hij een goed toernooi, bij winst kan alles nog gebeuren inclusief plaats naar het NK.


B-categorie
Remco en Gerbrich speelden goede partijen vandaag in de B-categorie. Remco heeft een vrije ronde gehad en staat op 1 uit 3. De eerste ronde won hij van Remmelt. Tegen Martijn was het verschil te groot. Helaas had hij de derde ronde geen partij en moest hij anderhalf uur wachten. Dat brak het ritme nogal en in de partij tegen Joris Spanjer speelde hij onder zijn huidige niveau. 
Remco in de eerste ronde

Remco en Gerbrich spelen morgen in de eerste ronde tegen elkaar. Remco speelt morgen drie ronden, Gerbrich twee.

Gerbrich staat derde. In de eerste ronde miste ze een mooie kans tegen Jesper Post:
Gerbrich - Jesper
Gerbrich zat hier al in tijdnood (minder dan 2 minuten), maar dacht toch even na voor ze 1. Tf1 speelde. Waarschijnlijk voelde ze dat er wat in zat. En inderdaad na 1. Txd3 exd3 2. Txe8 kan 2... Txe8 niet vanwege 3. Df7+. Thuisgekomen keken Gerbrich en ik nog naar 2... d2 en vonden toen 3. Te7+ Kh8 4. Dd3 Dd6 5. Te5. Dit leek ons gewonnen voor wit, maar het valt nogal tegen: na het verassende 5... Td8 staat zwart gewonnen! In plaats hiervan kan wit beter ons alternatief 5. Pxf5 Txf5 6. Te8+ Kg7 7. Dxd2 spelen. Hier heeft wit een plusje. Helemaal verrassend is dat de computer aangeeft dat wit wint na 3. Txf8 d1D+ 4. Kh2 Dg6 5. Pxf5 (dreigt mat op c7) c6 6. Dc5 en mat is niet meer te voorkomen (a7 en e7). Een bijzondere analyse met veel resources voor zwart en wit.
Gerbrich in de eerste ronde

Na een goede winstpartij tegen Jan van Reijendam had ze heel veel geluk tegen Remmelt Hofstra. Eerst raakte ze een loper aan toen ze schaak stond, waardoor ze een stuk achterkwam. Langzaam wist ze weer terug te komen in de partij, maar op het moment van oogsten ontsnapte haar een blunder zo groot dat ze meteen kon opgeven. Remmelt speelde rustig op mat, maar ruilde niet af naar een eindspel met alleen nog een toren voor hem. En opeens was de toren weg en stond Gerbrich gewonnen. Een zeldzame ontsnapping. In de laatste ronde van de dag volgde een plusremise tegen Martijn van Nimwegen.