woensdag 30 december 2015

Daan wint tweede prijs

Vandaag al weer de laatste ronde. Een spannende dag, want als Daan zou gaan winnen, zou hij of gedeeld eerste of tweede worden. 
 
Vanochtend ging iedereen in de grote auto van Afine naar het universiteitscomplex. Wat een luxe: plek voor zeven mensen in de auto. Naast oliebollen ook heel leuke partijen.
 
Daan begon meteen goed.
Sterke start van Daan
(foto Harry Gielen)
Zijn tegenstander behandelde de opening niet goed (a7-a6) en Daan kwam al voor de 10de zet een stuk voor. Dat liet hij niet meer lopen en hij was als één van de eersten klaar. Op bord 1 was men ook al klaar, dus wist Daan meteen dat hij ongedeeld tweede werd. Een stevige geldprijs viel hem ten deel. Ook een stevige plusscore: +0,67
 
Jarno begon goed. Hij speelde lang mee, maar op een gegeven moment zag ik dat hij materiaal achter stond. Tenslotte verloor hij. Je hebt een goed toernooi gespeeld Jarno met een plusscore als resultaat (+0,68).
Een prachtige foto van Jarno
(foto Harry Gielen)

Gerben en Ronald Huisinga maakten er het verwachte spektakel van. Gerben ging vol in de aanval en wist met paarden op g5 en f4 onheil te stichten in de koningsstelling van Ronald. Gevolg was een dubbelpion op e7 en e6. Ik dacht dat het nog moeilijk zou zijn om er doorheen te komen, maar opeens was het afgelopen. Gerben won en sluit een prachtig toernooi af met een overscore van +0,59.

Gerbrich en Robin moesten helaas tegen elkaar. Gerbrich kwam beter uit de opening, maar Robin wist met een trucje pion d4 te winnen. Het leek goed te gaan, totdat Robin opeens een röntgenaanval toeliet over de c-lijn. Die kostte de dame. Hoewel Robin met twee torens en paarden nog goed en actief tegenspel bood, besliste Gerbrich de partij met een mataanval. Robin heeft echt pech gehad dit toernooi. Twee geheide punten leverden slechts een halfje op en verliezen tegen Ilja was achteraf ook niet nodig. Gerbrich daarentegen speelde wel onder par met een overscore van +1,60.
Gerbrich en Robin voor de partij.
Jarno en Gerben kijken (mobiel) mee
(foto Harry Gielen)

Het langste was Ilja bezig in een lange en goede partij. Ilja moest verdedigen vanwege een dubbele f-pion en deed dat taai. Uiteindelijk had de tegenstander een vrije d-, f-, g- en h-pion terwijl Ilja met een koning en loper moest verdedigen. Ze lokte echter de koning naar h8 en sloot hem daar op met haar koning en een witte pion op h6. De loper kon de pionnen over één diagonaal afstoppen vanaf d7. Dat leverde het hele punt op. Wat een prachtig eindspel Ilja. En een mooie overscore van +1,48.

Om ongeveer 5 uur kreeg Daan zijn prijs:
Daan met de prijswinnaars uit groep D
(foto Harry Gielen)

Het was een goed toernooi van onze jeugd. Daan werd 2de en Gerbrich 11de van de 43. Ook de anderen hebben veel ervaring opgedaan. Ik hoop dat we vaker met deze of een grotere groep naar dergelijke toernooien kunnen gaan.
Daan, Robin en Gerbrich analyseren na afloop hun partij
(foto Harry Gielen)

dinsdag 29 december 2015

Daan op koers voor een prijs

Vandaag alweer de een na laatste ronde. Dit keer 2,5 punt uit 6. En ik heb 3 foto's van onze jeugd gevonden.
 
Het eerste was Jarno klaar. Ik heb er eigenlijk niks van meegekregen. In elk geval verloor Jarno. Morgen mag hij het proberen tegen de tegenstander waar Gerbrich eerder van won.
Jarno geconcentreerd
(foto Harry Gielen)
 
Ook van de reprise van het ONJK, Ilja tegen Pascalle, heb ik weinig meegekregen. Na de opening dacht ik dat Ilja wel goed stond maar toen ik later nog eens keek stond ze een pion achter. Van het einde heb ik niks meegekregen.
Ilja tegen Pascalle, Jarno loopt langs
(foto Fons van Hamond)
Van de partij van Gerben heb ik meer meegekregen. Volgens mij stond Gerben goed. Er zat wel wat weinig spanning in de stelling en daar houdt Gerben niet zo van. Dus aanvallen maar. Helaas liep dat minder goed af. Morgen mag Gerben tegen de vader van Nick Huisinga en gezien beider spelstijlen verwacht ik vuurwerk.
Gerben gisteren tegen Judith Valkenburg
(foto Harry Gielen)
Robin speelde een wisselende partij tegen Ella Welling. Ella stond heel goed en leek te gaan winnen. Robin kromde zijn rug en ging er nog eens goed voor zitten. En dat hielp: hij won. Dat geluk verdiende hij ook wel een keer na de afgelopen twee dagen. Morgen tegen Gerbrich: dat is minder geslaagd.
Robin in zijn partij van gisteren
(foto Harry Gielen)
Daan wist Nick Huisinga al in de opening te verrassen. Het koningsgambiet met Ke1-f1 leek prettig voor Nick, maar ik vermoed dat Nick eigenlijk de zet h2-h4 is vergeten te doen na g7-g5. In elk geval kwam Nick er na g5-g4 Pg8-h6 en h2-h3 er niet meer aan te pas. Daan staat hierdoor derde in het klassement en met een goede laatste ronde zal hij een prijs winnen.
 
Gerbrich speelde weer een goede partij tegen de aardige Henk Woudstra. Na de opening had ze chronisch ruimtegebrek, maar met b7-b6 en a7-a5 kwam er wat lucht en werd de witte a-pion zwak. In het eindspel kwam ze daardoor een pion voor, maar het bleek niet genoeg voor de winst.
Een mooie foto van de gebroeders Bruins
(foto Harry Gielen)
 Wat mij betreft een zeer geslaagd toernooi voor onze jeugd. Nu alleen hopen dat men Gerbrich, Daan en Jarno ook nog leuk op de foto weet te krijgen.

maandag 28 december 2015

3,5 uit 6

Vandaag de derde ronde van de Mini's. Twee van onze spelers waren heel snel klaar.
 
Daan gaat voor de toernooiwinst en won met een prachtige truc de dame. Om de belangrijke stukken weer te geven: wit had een paard op d4 gedekt door de dame op d1, loper op g2 koning op g1 en pionnen op h2, g3 en f2. Zwart had lopers op d7 en g7, paarden op f6 en c6 en een dame op d8. Wit speelde h2-h3, Daan reageerde met Dd8-c8. De loper en de dame vallen de pion op h3 aan en wit besloot deze met Kg1-h2 te dekken. Maar dan kan Pc6xd4 en toen wit ook nog met Dd1xd4 het paard terugsloeg, kwam de aftrekaanval Pf6-g4+. De tegenstander vond het wel genoeg en gaf op.
 
Ongeveer twee minuten later had Jarno verloren. Wat daar gebeurde miste ik, maar de enige keer dat ik bij het bord van Jarno langs liep zag ik al dat hij het moeilijk had tegen het enorme talent waar hij tegen speelde.
 
De overige partijen duurden langer. Gerben moest een half uur op tegenstandster Judith Valkenburg wachten. Geïnspireerd viel hij aan en na Pxf7 was de partij eigenlijk al over. Als Judith terugsloeg volgde Pxe5++ (dubbelschaak) en nog een keer Pf7 met winst van de toren op h8. Goed gedaan van Gerben.
 
Robin speelde weer een goede partij en kreeg een kansrijk toreneindspel. Normaal een kolfje naar zijn hand, maar nu vergat hij zijn toren actief te houden en kon zijn tegenstandster naar remise ontsnappen.
 
Ilja speelde een prachtige partij tegen Nick, maar verloor uiteindelijk. Het was bijzonder om te zien dat Ilja's stukken naar de rand werden gedreven, terwijl die van Nick goed samenwerkend het centrum van het bord domineerden. Ilja had zeker kansen, ik vermoed dat ze de winst heeft gemist. Het einde van Nick was prachtig: de toren kwam binnen op de c-lijn en besliste de partij. Complimenten voor je spel, Nick. En natuurlijk ook Ilja die een geode partij speelde, maar helaas net verloor. 1-0,5 was misschien een betere uitslag geweest.
 
Als laatste was Gerbrich nog bezig. Ze speelde een foutloze partij. Thematisch nam ze de pion van wit op d4 op de korrel en toen die veroverd was, volgde een tweede. Langzaam werd wit opgerold, eigenlijk net zo als het gisteren bij haar zelf ging. Goed gedaan Gerbrich!
 
Met 3,5 uit 6 gaat het heel goed met onze jeugd. Daan gaat voor de prijzen en misschien dat Ilja, Gerben en Jarno een ratingprijs kunnen winnen.
 
Nog steeds geen foto's van onze jeugd. Misschien dat men wat bang is voor de nabewerking van Erwin op deze site. Daarom maar het volgende prachtige plaatje van Harry Gielen van Gronings hoop, Jorden van Foreest en zijn vriendin (?). Jorden staat een punt los van zijn concurrentie in de Open groep. Vandaag won hij een toreneindspel van Migchiel de Jong, de trainer van Gerbrich.
Jorden van Foreest (foto van Harry Gielen)

zondag 27 december 2015

Drie winstpartijen en drie verliespartijen

Vandaag begon voor onze zes jeugdspelers het Mini toernooi op het Schaakfestival. Vier van onze schakers waren aan elkaar gekoppeld. Ilja speelde met wit tegen Robin, die eerst tegen Jarno moest spelen. Gelukkig werd deze wedstrijd niet gespeeld en moest Jarno tegen de eerdere tegenstander van Ilja: Remy Netten. Deze kwam alleen niet opdagen, zodat Jarno uiteindelijk met wit tegen Arend Bensink speelde. Daan speelde met wit tegen Gerben en Gerbrich speelde met wit tegen Gerk Numan.
 
Om met de laatste partij te beginnen: Gerbrich speelde een kansloze partij. Ze verloor twee stukken, probeerde het nog lang maar ze kon eigenlijk wel opgeven. Gerbrich is nu warm geschaakt, dus morgen gaat ze gewoon winnen.
 
Daan en Gerben speelden een boeiende partij. Gerben houdt van aanvallen, dus probeerde het ook met zwart. Daan kwam alleen met meer ruimte uit de opening en Gerbens paarden waren veroordeeld tot de rand. Een mooi offer volgde nog, uiteindelijk bleek Daan de betere. Daan gaat nu voor een prijs, Gerben voor mooie partijen.
 
Jarno kreeg pas na drie kwartier een tegenstander. Hij speelde goed en wist Arend te verrassen. Arend leek beter te staan, maar een vervelende dubbele aanval van Jarno kostte een toren. Goed gedaan, Jarno, je toernooi kan nu al niet meer stuk.
 
De langste partij was die tussen Ilja en Robin. Ilja had zich voorbereid en won een pion in de opening. Robin herstelde de gelijke stand en leek langzaam beter te komen staan. Tactisch overzag Robin alleen even iets en Ilja won hierdoor een stuk. Toch leek de partij op remise af te stevenen. Robin een toren en vier pionnen, Ilja een toren, paard en pion. Wat er hierna gebeurde heb ik niet gezien. Naar horen zeggen gaf Robin zijn toren weg en won Ilja daardoor. Ilja heeft er veel bijgeleerd bij de JCC en dat betaalt zich nu uit. Misschien kan ze voor een verrassing zorgen.

Geen enkele foto van onze jeugd op de site. Daarom moet dit bericht het doen met een foto van Roelof, die een leuke en spannende partij speelde tegen de sympathieke Wouter Welling. Hij ontsnapte met remise.
foto Harry Gielen

vrijdag 25 december 2015

Falende UNITY 3D bril kost schaker eindzege in 4-kamp Schaakfestival Groningen

Update 30-12-2015
Voor iedereen die deze column als 'echt gebeurd' beschouw(d)en; alles is verzonnen en ontstaan op een gezellige avond nadat Roelof Kroon mij een foto (gemaakt door Harry Gielen) mailde waarop iets uit mijn hoofd leek te groeien (mijn pen).
Een als grappig bedoeld stuk was snel geschreven, Sake-Jan zag hier de humor van in en zorgde ervoor dat we 'viral' gingen.

Ik wens namens Roelof Kroon en Sake-Jan iedereen een gezond, eerlijk, maar vooral een gezellig schaakjaar 2016, Erwin Kok


Falende UNITY 3D bril kost schaker eindzege in 4-kamp Schaakfestival Groningen
door Erwin Kok
Op een late donkere donderdagavond werd ik, na mijn maandelijkse schaaktraining in zuid-Groningen, fluisterend aangesproken door een lange man met krullend haar en een bakfiets.
‘Arthur’, zo stelde hij zich voor, ‘mijn achternaam is lang, en doet er eigenlijk niet toe’.
Arthur bleek de buurman van mijn schaaktrainer te zijn, en een bekend grondlegger van ‘serious gaming’. Er zijn zelfs mensen die Arthur aanwijzen als uitvinder van ‘PONG’, het wereldberoemde eerste generatie arcade spel uit 1972.

 

Arthur vertelde zich de afgelopen tijd te hebben verdiept in ‘Unity3d’. Een flexibel en krachtig ontwikkel platform voor het creëren van multiplatform 3D en 2D games.

Door code en design te integreren stelt Unity programmeurs en vormgevers in staat om een nieuwe standaard neer te zetten in multiplatform 3D ontwikkeling. Gekoppeld aan een ‘head mounted display’ (HMD) ontstaan er mogelijkheden voor tijd-en afstand loze role of non-role playing games.
Na de ontwerpfase was het nu tijd voor de testfase, Arthur zag in mij een ideale kandidaat om zijn Unity 3D HMD gekoppeld aan Fritz 13 via 4G tijdens de schaakvierkamp (Schaakfestival Groningen 2015) uit te proberen.

Dag 1.
 

0.0
NED
1386
0.0
NED
1170
1-0

Na diverse voorbereidingen was er een werkende communicatie tussen de Unity 3D bril, de antenne in de vorm van een pen (met microfoon en speaker) en de thuisbasis in Usquert.
Zoon Joppe werd bereid gevonden op zijn laptop met behulp van Fritz de partij te volgen, en de meest sterke zetten door te geven.
 
foto Harry Gielen, nabewerking Erwin Kok


‘My System’ werkte goed, en binnen 2 uren was ik met een vol punt in mijn achterzak weer onderweg naar huis. Ietsje duizelig, dat wel.

Dag 2. 

0.0
NED
1359
1.0
NED
1386
1-0

Op dag 2 echter ging het mis, op belangrijke momenten liet de verbinding ons in de steek.
Terwijl onderstaande stelling op het bord kwam (Ik, Zwart en aan zet)

bleek Joppe vergeefs en steeds harder te hebben geroepen ‘.. Lxe2, en na Dxg5 komt effe .. Pf3’.
Helaas verstond ik, misvormd door ruis, slechts de woorden ‘Dame en Effe’, en speelde de onjuiste zet ‘.. Dxf4’.

 
23 zetten later gaf ik op in de volgende eindstelling:

 
Dag 3.

1.0
NED
1386
2.0
NED
1407
1-0

Op dag 3 moest het dan gebeuren. In de ochtend werd de techniek geoptimaliseerd. Het opgewekte hoogfrequent signaal (met een vaste werkfrequentie) werd voortdurend in amplitude gemoduleerd. De amplitude van de draaggolf werd iets verlaagd.

Op dag 2 bleek ik òf het sterkste station òf, als beide signalen bijna even sterk zijn, alleen een fluittoon te hebben gehoord in de periode rond en na de 20-ste zet. Dit was nu verholpen.

Om 13 uur precies startte de wedstrijd met als inzet een (gedeelde) groepsoverwinning en bijhorende 20 euro.
Het Unity systeem en de communicatie met Fritz (lees Joppe) werkte en verliep foutloos, en na zet 9 dook tegenstander Sake Jan 40 minuten in de denktank (Zwart aan zet probeert e5 te zekeren). 
Vele uren later stond de volgende stelling op het bord, en begon de communicatie tussen Fritz en de Unity 3D weer te haperen. Achteraf bleek een meespelende oorzaak te zijn de overschakeling in de sporthal om 17 uur naar een andere internet frequentie (van 2,4 GHz naar 5 GHz).

Zwart breekt in met .. Lg3 en ik moet, louter gebruik makend van mijn eigen hersenkracht, proberen te ontsnappen.

Rond de klok van 18 uur is er ineens weer een optimale verbinding met zoon en Fritz; zij helpen mij de juiste ontsnappingsroute (via de A-lijn) te vinden!

Helaas trad er wederom een storing op, naar verluidt doordat Roland Kroezen de verlichting probeerde te minimaliseren, en de verwarming omlaag probeerde te krijgen.
Dit beïnvloedde de gegeven weerstand omdat de ontwikkelde warmte (= energieverlies) kwadratisch toeneemt met de stroom, waardoor over lange afstanden (meer weerstand!) het Internet 4G ontvangst negatief wordt beïnvloed.
Het lukte Sake Jan in deze periode  om zijn e en g-pionnen te laten opmarcheren richting promotieveld!
 

foto Bart Beijer, nabewerking Erwin Kok

Inmiddels waren wij de enig overgebleven schakers in de immens grote sporthal. Het was koud en leeg, en daar zat ik met mijn Unity 3D bril en antenne.
Sake Jan schaakte inmiddels al een uur of 5 met minder dan 5 minuten op de klok, en had plots zijn jas aangetrokken. Niet vanwege het aanstaande moment van vertrek, maar het werd al kouder.

Welgeteld 4 personen waren met ons nog aanwezig, waarvan 3 vanuit organisatorisch oogpunt.

Zie foto, ik ontdekte dat als ik de antenne onder een hoek van 30 graden vasthield met mijn rechter duim- en wijsvinger, het ontvangst sterker werd!

 
Nadat ik in onderstaande stelling Tc2 speelde (ingefluisterd door Joppe, die inmiddels van vermoeidheid ook al bijna omviel) was het leed bijna geleden,
echter er diende (terwijl de schoonmakers van de sporthal al met hun karretjes rondliepen) nog wel eerst een pion naar de overkant gebracht te worden!
In deze eindstelling

gaf Sake Jan op,
de eerlijkheid, het is tenslotte Kerst, gebiedt mij te zeggen dat de werkelijke uitslag van de partij is:
UNITY 3D/ Fritz 13 (2812) – Sake Jan de Boer (1407) 1 – 0