zondag 31 mei 2015

Zes prijzen op GP Assen

Gisteren werd in Assen alweer de tiende Grand Prix van het seizoen gehouden. Best wel veel, terwijl we twee jaar geleden op de JLV van de Nosbo hadden afgesproken om het bij maximaal tien te houden. Wat dat betreft is het goed dat het GP-seizoen na 13 juni is afgelopen. Door zo'n overvolle agenda is er veel overlap tussen toernooien binnen en buiten de Nosbo. Loek van der Hagen was daar gisteren het slachtoffer van: hij speelde het NK E-teams en kon daardoor zijn leidende positie in het klassement niet vasthouden. Daan profiteerde optimaal. Voor 13 juni zijn Mieke en Anna-Mae het slachtoffer. Zij spelen dan het NK Basisscholen in Amsterdam. En dat terwijl ze net opgeklommen zijn naar de vierde en derde plek respectievelijk.

De scouts waren ook aanwezig
 
Het toernooi in Assen was geslaagd. Door de drukte waren er slechts 42 deelnemers. De organisatie had meer verdiend gezien de uitstekende omstandigheden. Er werd goed geschaakt in de Steiger, omdat er ingedeeld werd in 7 groepen van 6 schakers. De partijen in C, D en E-groep waren door de langere speeltijden kwalitatief erg goed voor jeugdtoernooien. Zo zag ik in de C-groep een partij tussen Mieke en Chris Klunder die in vorige toernooien in A-groep gespeeld had kunnen zijn. Een pluspunt van deze GP!
Zelfs in de F-groep 20 minuten per persoon per partij
 
Vanuit Ten Boer waren er elf jeugdspelers die meededen. Uiteindelijk gingen er zes met een prijs naar huis.
De 11 jeugdschakers uit Ten Boer
 
In groep G speelden Wouter en Joël.

Wouter en Joël in de eerste ronde

Beide begonnen goed aan het toernooi met stevige overwinningen. In de laatste ronde kon Joël de groep winnen, maar miste in gewonnen stelling dat hij zijn dame niet kwijt hoefde te raken. Hij eindigde gedeeld tweede met o.a. Wouter, die met een overwinning in de laatste ronde langszij kwam. Uiteindelijk moesten weerstandspunten en daarna onderling resultaat bepalen hoe de eindstand zou zijn. Hier bleek dat Wouter derde was geworden en Joël helaas net vierde. Voor Wouter een ideale voorbereiding op het NK volgende week.
De tafel met de begeleiders van de jeugdschakers

In groep F speelden Martijn en Anna-Mae. Martijn begon goed met 2 uit 2.
Anna-Mae en Martijn mogen in de eerste ronde meteen tegen elkaar
Daarna miste hij een paar goede kansen, vooral in zijn partij tegen latere groepswinnaar Remmelt. Hij speelde in die partij net iets te snel op de beslissende momenten, waardoor niet alle kansen verzilverd werden. Hij bleef hierdoor steken op 3 uit 5. Anna-Mae kon de achtervolging inzetten en net als in groep G eindigden drie spelers met 3 uit 5 op de tweede plaats. En ook hier ging alleen de derde prijs naar een Boerster speler na eerst SB-berekening en daarna onderling resultaat. Martijn won van Anna-Mae en werd daardoor derde. 

Rowin mocht in groep E aan de bak. Na een week lang feesten is de concentratie natuurlijk niet meer helemaal goed. Toch deed Rowin het goed. Zelfs het nog niet geoefende matzetten van T+K tegen K ging goed.
Elke week prijs: Rowin is derde geworden
Maar net als in groep F was één van de Leekster familie Hofstra onze man te snel af. Rowin eindigde gedeelde eerste, maar op onderling resultaat werd het een derde prijs.

In groep D géén spelers van SC Ten Boer!

In groep C de terugkeer van oud winnaar van de GP cyclus Abel Nissen (2011-2012). Ik was heel blij dat hij zo goed mee kon komen vanmiddag.
De drie jeugdspelers uit Ten Boer naast elkaar
Want na zo'n lange afwezigheid is het toch altijd lastig om het juiste ritme te vinden. Hoe vaak heb ik niet gezien dat deze schakers in het begin van de partij goed tot gewonnen staan om dan door gebrek aan ritme in de laatste minuten van de partij alles weg te geven. Na zo'n ervaring zijn ze vaak minder gemotiveerd om aan toernooien deel te nemen. Het begon voor Abel wel op deze wijze vanmiddag, want de eerste partij ging geheel onnodig verloren na een lange, taaie en succesvolle verdediging. In de volgende partij werd Lindert vlot mat gezet. Zus Mieke was echt te sterk in de derde ronde, daarna liep het op rolletjes. Met 3 uit 5 werd Abel gedeeld tweede en op onderling resultaat kreeg hij de derde prijs. De familie Nissen heerste in poule C. Mieke verloor alleen in de tweede ronde tegen Lyne in een toreneindspel en wist de overige partijen met goed spel te winnen. Vooral de laatste partij, de laatste partij van het hele toernooi overigens, was een kunststukje. Een scherpe stelling met de koning in het midden, maar met sterke druk op g7 moest heel nauwkeurig gespeeld worden. Mieke rekende goed en won de partij en de eerste prijs.
Mieke in de laatste partij van de dag
Lindert speelde goede partijen in de eerste en derde ronde. Tegen Mieke en Abel lukte het niet. Vooral als Lindert te snel speelt gaat het mis. In de laatste ronde schwindelde hij tegen Alexander die met een toren meer zich mat liet zetten.

Een mooi rood podium in deze groep!
Abel en Mieke winnen beiden een prijs in dezelfde groep

In de B-groep speelden Lemée en Remco. Remco was op eigen verzoek een groep hoger gezet. Hij begon goed, maar liet zich toch nog verschalken door Brian Elsinga. Hierna volgden nog twee verliespartijen.
Remco tegen Brian
In de vierde ronde wist Remco van Lennart Molanus te winnen. In de laatste ronde werd de partij tussen Remco en Lemée remise.
Lemée kwam regelrecht uit scouting.
Lemée was de enige die Tim op remise wist te houden
Ze was toch wel wat moe van de ochtend in het bos met zware buien en onweer. Ze verloor de eerste drie partijen om daarna tegen groepswinnaar (en held, zie het verslag van de laatste ronde van de NJC) Tim Bredek remise te spelen. Zo eindigde Lemée op 1 uit 5.

Zoals al eerder bericht werd Daan toernooiwinnaar. Hij won partijen die lang duurden en pas in het eindspel werden beslist. Tegen Abedin in een dubbel toreneindspel, tegen Jesper in een enkel toreneindspel. Tussendoor werd hij door de steeds sterkere Tijmen Hofstra verslagen. Na overwinningen in de vierde en vijfde ronde was het duidelijk: Daan wint de GP van Assen en neemt de koppositie in het GP klassement weer over. Op zondag hebben Daan en ik nog een uitgebreide mailwisseling gehad over een stelling in zijn partij tegen Thijmen Nawijn.
Dirkjan blijkt de stelling op de foto te hebben vereeuwigd.
Het gaat om de stelling na 1. Pg5 Ph6

In deze stelling was Tijmen aan zet. Na het gespeelde 1. Pg5 Ph6 ontstond onderstaande stelling.
Thijmen (aan zet) - Daan

Na afloop besprak ik met Daan de mogelijkheid van Thijmen om 2. Lxf7 te spelen. Volgens groepsleider Gerbert kan dat niet vanwege 2... Txf7 en na 3. Txh6 volgt 3... Txe7. Maar ik zat meer te denken aan 3. Pxf7+ Pxf7 4. cxd4. Vraag die Daan en ik ons zondag stelden is wie er nu beter staat. Daan geeft aan dat zwart beter staat als zwart na 4... Txd4 5. Txc5 Txd3 6. Pg6+ Kg8 7. Pxe5 Pxe5 8. Txe5 zijn paard en loper weer in het spel krijgt. Ik denk dat dat klopt, maar ik zou kiezen voor 6. Tc7 in plaats van 6. Pg6+, want een actieve toren op de 7de rij lijkt me meer waard dan een pion op e5. Maar hier heeft Daan de variant 6... Lxe4 7. f3 L~ voor klaar liggen en als zwart g6 en Kg7 kan spelen staat hij beter. Ik weet het niet. Zo vraag ik me af wat er gebeurt na 8. Pg6+ Kg8 9. Pe7+ Kf8 (Kh8 is remise) 10. Txh7. In elk geval interessant om verder te onderzoeken. Als iemand suggesties heeft of verdere analyses: stuur ze op, dan verwerk ik ze.
In de partij speelde Thijmen overigens 2. Pf5 Pxf5 3. Txh7+? Kg8 4. exf5 f6 en ondanks de creatieve verdediging 5. Txg7+ Kxg7 6. Pe6+ denk ik dat wit verloren staat.

Ik wil de organisatie danken voor het uitstekende toernooi. Volgend jaar zijn we er weer op de nieuwe locatie.
 

Schaken voor India

Bij de hervormde gemeente van de PKN in Ten Boer is dit jaar het thema van het diaconale project 'Stop de kinderarbeid in India'. De organisatie SAVE (Social Awareness and Voluntary Education) probeert de kinderarbeid in India te stoppen. Zij helpt jaarlijks 500 kinderen. Zij haalt hen van straat, uit de fabriek of uit andere miserabele omstandigheden en zorgt dat ze naar school kunnen.
 
Om geld in te zamelen voor dit project is een aantal activiteiten georganiseerd. Eén van de activiteiten vond afgelopen vrijdagavond plaats. Gemeenteleden konden in Kloosterstee en de Kloosterkerk aan verschillende activiteiten meedoen. Voorbeelden: een workshop fotograferen, een workshop om nagels goed te verzorgen én activiteiten als sjoelen. Na afloop kon men voor de workshop of de activiteit een donatie aan het project geven.
 
Gerbrich en Lindert zetten zich in door een schaakworkshop te geven. Gerbrich speelde simultaan tegen vijf gemeenteleden. Ook een oud lid van SC Ten Boer schoof aan bij de simultaan. Op alle borden ontspon zich al gauw een zware strijd. Eén keer moest Gerbrich een zet terugnemen, omdat ze anders een paard verloor. Dit mag bij een simultaan zolang de simultaangever nog geen zet op een ander bord heeft gedaan. Uiteindelijk was de partij tegen het oud lid het hoogtepunt. Langs diepe dalen en steile kliffen wist Gerbrich het hoofd net boven water te houden.
 
Lindert was ondertussen bezig om verschillende varianten op het schaken uit te leggen. Zo legde hij aan nieuwsgierigen uit hoe Raindrop Chess werkt. Het verborgen talent van Lindert om mensen mee te nemen in een stuk uitleg kwam geheel tot zijn recht. Helemaal bijzonder was echter het trio schaak dat Lindert tegen Martin en Roelof speelde. Eerst wist Lindert Roelof onschadelijk te maken, die nog wel meehielp om Martin mat te zetten. Toen restten Roelof nog slechts 4 stukken, terwijl Lindert nog genoeg over had om hem mat te zetten.
 
Een leuke avond die plezier en nut verenigde. Uiteindelijk bracht de avond 745 euro op voor het diaconale project 'Stop de kinderarbeid in India'.

Daan wint GP Assen en herpakt de leiding in het GP Klassement

Vanmiddag de zeer geslaagde GP van Assen gehouden. Goede organisatie en goed schaak. Het goede schaak kwam door de indeling in groepen van 6 over alle deelnemers heen. Hierdoor werd er aanzienlijk beter gespeeld. Later meer, voor nu willen we volstaan met het bericht dat Daan het toernooi op zijn naam kon schrijven. Hij haalde 4 uit 5 in de A-groep en is hiermee weer leiden in het GP-klassement.
Daan heeft het weer ge'daan'
 
Ook waren er prijzen voor Mieke (1ste in de C-poule), Abel (!), Wouter, Rowin en Martijn (allemaal derde in hun poule). 
Groepsfoto na afloop
 
 

Ontknoping strijd om clubtitel

Reguliere competitie

Gisteren is de laatste ronde van de derde periode gespeeld. Op basis hiervan is duidelijk geworden wie volgende week mee mag doen aan de vierkamp om de clubtitel. Daan en Gerbrich zijn op basis van de eerste en tweede periode al geplaatst. Robin kan plaatsing ook niet ontlopen door zijn stand in de derde periode en de vaste tweede plek die hij in de totaalstand bezet. In de totaalstand staat Koen 4/6 voor op Lemée en dan speelt herberekening een belangrijke rol. De indeling is Robin-Lemée en Gerbrich-Koen. Lemée informeert van tevoren al of het niet beter is dat zijn verliest en dat Robin zich zo plaatst als beste speler in de derde periode. Dus het hangt om de partij Gerbrich-Koen. Hier weet Gerbrich een spannende partij te winnen. Koen heeft lang kansen door de ongelukkige positie van de koning van Gerbrich en het niet meespelen van de toren op a1.
 
Zo wordt de eindstand van derde periode: 
1. Daan 238
2. Robin 156 5/6
3. Abel 132
4. Ilja 111 5/6
5. Koen 103 1/3
 
Nu volgen de spannende momenten van de eindstand. Na iteratieve herberekening van de laatste ronde (iets wat net zo lang doorgaat totdat de posities op de ranglijst niet meer veranderen door herwaardering) blijkt dat Lemée in de eindstand in totaal 1/3 meer heeft dan Koen. Gefeliciteerd voor Lemée. Ik wil echter ook uitspreken dat ik het jammer vind dat Koen nu niet zijn titel in de playoffs kan verdedigen, maar een vierkamp met Gerben, Abel en Ilja zal spelen om de plaatsen 5 tot en met 8. Bij de NJR blijkt duidelijk dat Koen de nummer 2 van Ten Boer is na Daan. Daarom ter ere van Koen een foto met onze kampioen van de jaren 2011-2012 en 2013-2014

Koen: clubkampioen van 2012 en 2014. In 2016 weer?

 

Eindstand

Kampioenspoule
1. Daan 653 1/3
2. Robin 485 5/6
3. Gerbrich 414 1/2
4. Lemée 320 5/6
 
Groep 2
5. Koen 320 1/2
6. Ilja 266
7. Gerben 261 1/3
8. Abel 251 2/3
 
Groep 3
9. Mieke 233 1/2
10. Remco 233
11. Martijn 198 1/3
12. Lindert 196
 
Groep 4
13. Luuk 191
14. Rowin 183 2/3
15. Jarno 171 1/2
16. Yrsa 126 1/3
17. Anna-Mae 109
18. Max 67

Fantasy Competitie

Ook hier een laatste ronde. Er worden twee ronden snelschaak gespeeld. Duidelijk is dat Daan de eerste prijs gaat winnen. De tweede en derde prijs zullen voor Gerbrich en Lemée zijn. Hier blijkt de indeling in de laatste snelschaakpartij erg voordelig voor Gerbrich. Zij mag tegen Yrsa, terwijl Lemée het moet opnemen tegen Daan. Lemée vecht lang maar verliest en Gerbrich wordt hierdoor tweede.
 

Eindstand

1. Daan 188
2. Gerbrich 141,5
3. Lemée 136,5
4. Ilja 129
5. Abel 127
6. Robin 124,5
7. Gerben 118,5
8. Remco 111,5
9. Koen 110
10. Lindert, Rowin 86,5
12. Martijn 85,5
13. Luuk 84,5
14. Yrsa 80,5
15. Martijn 79
16. Jarno 78
17. Max 62
18. Anna-Mae 61,5
 

Winnaar van de Fantasy competitie: Daan

 
 

vrijdag 29 mei 2015

Tussenstand Groep 1

Met nog 4 vrijdagen te gaan is de volgende tussenstand bereikt in groep 1

Groep A
1. Mieke 50
2. Lindert 43
3. Rowin 35
4. Martijn 28

Groep B
1. Wouter 57
2. Jovan 48
3. Kevin 35
4. Hilde 27
5. Max 22

Groep C
1. Yrsa 73
2. Anna-Mae 48
3. Joël en Mariëtte 36
5. Joey 30
6. Melanie 21

Groep D
1. Nienke 54
2. Inge en Sem 46
4. Lidewij 45
5. Rosalie 38
6. Jasper 36
7. Jan 33
8. Olaf 32
9. Bas 27
10. Jennifer 23
11. Tygo 22

De jeugdafdeling van SC Ten Boer vindt het erg jammer dat de seniorenafdeling afgelopen dinsdag heeft besloten te stoppen. Gisteravond heeft een gedeelte van de jeugdcommissie overlegd hoe we met het vertrek van het bestuur om gaan. Voorlopig is besloten dat Jan Pilon en Roelof Kroon aanspreekpunt en contactpersoon worden voor SC Ten Boer. Daarnaast onderzoeken we of de andere twee volwassenen van de jeugdcommissie als relatie van de club kunnen worden aangemeld bij de bond.