zondag 17 mei 2015

Yrsa op het NK (17)

Ook Yrsa heeft een leuk verslag gestuurd. Hieronder haar ervaringen de afgelopen drie dagen in Rijswijk:
 
'Ik vond het NK een hele belevenis.
Het was gezellig met Mieke en Anna-Mae, ik heb veel aardige kinderen ontmoet, het verblijf was leuk en de partijen helemáál. Of ik nou verloor of won, elke partij was leuk en leerzaam en ik heb ervan genoten. Ik ben blij dat ik nog twee punten heb gehaald: ik had het me niet beter kunnen voorstellen.

Yrsa tegen Anna-Mae
Sommige dingen waren een beetje jammer, maar daar heb ik van geleerd en de volgende keer let ik daar beter op. Het cadeautje dat je kreeg na afloop was ook leuk.
Kortom: het was een fijne gebeurtenis, en zeker voor herhaling vatbaar.'
 
Goed gesproken, Yrsa. We hadden van tevoren vooral besproken om dit NK als leerervaring te zien. En dat is helemaal gelukt. Dat je 2 partijen won was een goede prestatie. Daarnaast wist je in je andere partijen heel goed weerstand te bieden aan sterkere tegenstandsters. Hoogtepunt was zonder meer je prachtige aftrekaanval tegen Lana van Dongen:


Yrsa (aan zet) tegen Lana

In deze stelling speelde je het winnende 37. Lh7+ Kxh7 38. Dxa1. Heel knap gevonden!

Schaakkamp

Op Hemelvaartsdag verzamelden een 17-tal jeugdige schakers zich op camping Marenland voor het eerste schaakkamp van schaakclub Ten Boer. Vol goede moed zette iedereen zijn tent op. Vanaf het begin zat de stemming er goed in: iedereen hielp elkaar en al snel werd er gevoetbald en werden spelletjes gespeeld. Iedereen had iets ingebracht voor het avondeten: een pastasalade, broodjes knakworst, pannenkoeken, een lekker toetje. Er was voor iedereen wel iets lekkers bij.  We bakten broodjes, roosterden marshmallows en warmden ons aan het kampvuurtje. Dat was wel nodig, want het was fris….

Het kampvuur was aangenaam in de koude nacht
Ondanks dat de echte schaakverslaafden het af en toe  probeerden,  werd er niet veel geschaakt tijdens dit schaakkamp. ‘Weerwolven van Wakkerdam’ was onbetwist hét spel van het weekend.

Weerwolven van Wakkerdam met onze daggasten
Iedereen die dat wilde kwam aan de beurt om verteller te zijn, iedere keer steeg de spanning als de weerwolven werden ontmaskerd. De enige keer dat de leiding moest ingrijpen was om 11.00 uur ’s avonds om aan te kondigen dat de jeugd toen echt nog maar één potje mochten spelen, omdat het stil moest worden op de camping.

Heel af en toe kon men de verleiding niet weerstaan en werd er geschaakt
Op vrijdag kwamen nog 7 jongere leden meedoen aan het dagprogramma: kanovaren, levend schaakstratego en pannenkoeken eten. Alleen Rowin sloeg om met zijn kano. Verder waren verschillende kinderen kletsnat geworden door het spatten van de peddels. 
De dames-kano
Veel lol bij het kanoën
Na een warme douche en droge kleren was dat gauw weer vergeten.  Het was lekker weer, de zon brak ’s middags goed door. Na de lunch werd levend schaakstratego gespeeld. Abel had mooie schaakkaartjes gemaakt.
De team-captains
Was het tijdens de eerste twee spellen aftasten hoe je dit het beste kon spelen, tijdens het derde spel werd flink uitgeprobeerd hoeveel rek er in de regels zat van het spel. Beide vlaggen bleken na een uur nog steeds onvindbaar. Beide teams gaven elkaar een hint, want van afbreken van het spel wilden ze niets weten. Uiteindelijk werden de vlaggen gevonden en was het tijd voor een versnapering. Op de camping werden weer heerlijk spelletjes gespeeld en waren er pannenkoeken. De daggasten werden na het eten opgehaald. Zij verheugen zich al op een eventueel volgend kamp waarbij ze oud genoeg zijn om te blijven slapen.

Teambespreking bij het levend schaakstratego. Max heeft de vlag, die later spoorloos was.
Ook deze avond was er een kampvuur. Nadat Lindert het vakkundig had aangestoken, ging hij met Max en Rowin wilgentakken zoeken, om broodjes aan te bakken. Helaas kwam hij ongelukkig ten val en moest met een grote snijwond in zijn bovenbeen naar de huisartsenpost om gehecht te worden.  Er werd weer ‘Weerwolven’ gespeeld en rond 11 uur was iedereen zo moe van alle activiteiten dat het snel rustig was in alle tenten. Met wat extra dekens en alle kleren aan die je bij je had, kreeg niemand het meer koud deze nacht.

Het resultaat van de wateractiviteit

Pannenkoeken eten met zijn allen
Zaterdag begon droog voor wie vroeg uit zijn bed kwam. Het begon al gauw te miezeren. Helaas natte tenten, maar een uitstekende dag om naar huis te gaan. Wat hebben we het getroffen: het was bijna tot het einde droog, de stemming was uitstekend. Het eerste kamp van de schaakclub Ten Boer was een groot succes.
Lekker broodjes bakken bij het warme kampvuur

GP Coevorden

Gisteren vond de Grand Prix van Coevorden plaats. Altijd een leuke Grand Prix waar we met een grote groep heen gaan. Met name omdat de organisatie bij het Kasteel altijd goed is. Een drijvende kracht bij de GP in Coevorden is de familie Waardenburg. De drie dames zorgen voor positieve reclame voor het (jeugd)schaken in Coevorden met hun prestaties op NK's en in de toernooien in de NOSBO en SBO.
Marlinde, nummer 3 van het NK C, speelt tegen Daan
Dit jaar zijn slechts drie van onze jeugdspelers naar de GP toegegaan. Reden is ons schaakkamp dat pas op zaterdagochtend is afgelopen. Drie van de 23 deelnemers aan het kamp vinden toch nog de energie om naar Coevorden te reizen. Dit ondanks de korte nachtrust door de kou op de camping in Winsum. Het is jammer voor de organisatie in Coevorden dat we niet met meer jeugd komen, maar het lukt gewoon niet.
 
Rowin wordt 3de

Dirkjan begeleidt het drietal naar Coevorden. Ze doen het goed. 
Daan wordt 2de in de A-groep achter Tijmen Hofstra

Daan wil dit jaar de GP-cyclus winnen. Hij moet daarvoor Loek van der Hagen voor blijven. Dat lukt hem wel in de A-groep, maar hij haalt Loek nog niet in het klassement in. Wel loopt hij in op Loek door zijn tweede plaats achter de verrassende toernooiwinnaar Tijmen Hofstra.
 


Hier onze deelnemers met hun prijzen.
 
Ook de andere twee jeugdspelers uit Ten Boer winnen een prijs. Lemée wordt derde (ik denk in de B-groep) en Rowin wordt gedeeld tweede. Op onderling resultaat krijgt hij de derde prijs.
 
Ondanks de niet ideale voorbereiding een heel goed resultaat.

De prachtige foto's zijn van Roel de Vries. Veel dank daarvoor en de mensen in Coevorden voor de organisatie van de GP.

 


Mieke op het NK (16)

Mieke heeft een leuk verslag opgestuurd over het NK:
 
Het NK vond ik heel leuk om mee te maken.
Het was heel gezellig met Anna-Mae en Yrsa en we hebben veel dingen samen gedaan. We waren met onze moeders in hetzelfde hotel en daar hebben we met z’n drieën veel leuke dingen gedaan.
Het drietal uit Ten Boer op de groepsfoto van het NK
 
Het NK was een goede en leuke ervaring. Ik heb veel geleerd over de openingen en de eindspelen. Voordat een ronde begon, werd iedereen succes gewenst en daarna werd er op een gong geslagen. Dat vond ik leuker dan dat iemand zegt “je mag nu beginnen”.
Op het NK heb ik 3,5 punten gehaald. Daar ben ik op zich tevreden mee. Van tevoren had ik gehoopt dat ik 3 punten zou halen. Dus dat is gelukt en daarom ben ik tevreden.
Een mooie foto van Mieke voor aanvang van een ronde
 
Na een ronde was er best veel vrije tijd. Toen heb ik veel met Yrsa en Anna-Mae buiten gespeeld. In de middagpauze kon je snelschaken tegen de chess-queens. Dat vond ik heel leuk. Het lukte bijna om een keer te winnen van een chess-queen.
Mieke, Anna-Mae en Yrsa bij één van de chess queens
 
Op de derde en laatste dag zijn wij al voor de prijsuitreiking weggegaan, dat vond ik best jammer, maar anders zouden we zo heel laat thuis zijn. Maar we hebben het kadootje dat iedereen kreeg bij de prijsuitreiking wel gekregen. Dat was een eigen notatieboekje en een soort gedenkplaatje met je naam en een afbeelding van een eindspel van een partij die je had gewonnen. Dat is een mooie herinnering aan dit toernooi.
Onze heldinnen in Rijswijk na afloop met hun prijzen
 
Hopelijk kan ik volgend jaar nog een keer meedoen en haal ik dan tenminste 4 punten.
 
Tot zover Mieke. Ik vind dat Mieke het heel goed heeft gedaan. Goede partijen. En een nieuwe opening: Mieke speelde meerdere keren de Engelse opening. En ik zag een paar Siciliaanse structuren. Wat betreft de toekomst denk ik dat Mieke het in zich heeft om zich nogmaals te plaatsen en dan meer dan 4 punten te halen.
 
Het doel om een goede combinatie van resultaat (plusscore!), groei (nieuwe opening, veel ervaring opgedaan) en plezier op het NK te zoeken, is gehaald! 
 
De volgende stelling staat op het aandenken van Mieke:
Hier speelde Mieke 14. Lb2 Pxc4? 15. Dxg7#
 

Anna-Mae, Mieke en Yrsa op het NK (15)

De afgelopen drie dagen hebben Anna-Mae, Mieke en Yrsa de Nosbo en SC Ten Boer in het bijzonder vertegenwoordigd op het NK D in Rijswijk. De D-categorie betreft jeugd die op of na 01.01.2003 geboren zijn. Alle drie zijn in 2004 geboren, dus kunnen het NK gebruiken als kennismaking met het schaken op dit hoge niveau om volgend jaar voor de top 10 te gaan.
Een Chess Queen en een wannabe oftewel toekomstige Chess Queen
Op de startlijst bezetten onze drie dames de onderste posities qua rating. Tijdens het NK doen alle drie het goed en scoren een ruime plusscore. Yrsa haalt 2 uit 9 met een plusscore van 0,01, Mieke gaat daar over heen met 3,5 uit 9 (23ste in de eindrangschikking) en een plusscore van 0,67 en de beste van onze drie meiden is Anna-Mae (22ste) met 4 uit 9 en een plusscore van 1,92. Mieke heeft de beste TPR, omdat ze de sterkste tegenstand heeft gehad.
 
Alle drie eindigen dus hoger dan hun positie op de startlijst en daar zijn we in Ten Boer reuze trots op. Het is geweldig dat we nu al 6 meiden hebben die aan een NK hebben deelgenomen. In Ten Boer hebben we veel sterke schaakmeiden, die mee kunnen draaien op landelijk niveau.
Mieke speelde goede partijen (foto Harry Gielen)
 
Verhalen van Yrsa, Mieke en Anna-Mae volgen hopelijk binnenkort. Nu moeten we het doen met een enkele foto die ik heb kunnen vinden op internet en met hun partijen.
Yrsa heeft veel geleerd dit NK (foto Harry Gielen)
 
Tenslotte wil ik de overige noordelijke schakers noemen. Eelke is op onnavolgbare wijze kampioen geworden. Een geweldige prestatie, mede omdat ik het gevoel heb dat de vorm iets minder is dan een paar maanden geleden toen ik een keer tegen hem speelde. Dan is het van buitengewone klasse dat je alsnog gewoon de beste wordt. Van harte Eelke. En onze vrienden bij de Paardensprong die weer een Nederlands kampioen in hun gelederen hebben. Jonas kon deze drie zijn hoge niveau van het NK C helaas niet vasthouden. Lang doet hij mee voor de prijzen, maar verlies in de laatste ronde maakt dat hij net van het podium afvalt.
 
Speciaal wil ik ook even Marrit Adema noemen. Ze deed het heel goed en wist als enige Jessie Mang te verslaan. Ik vind dat ze met de derde plaats het goed heeft gedaan, gefeliciteerd Marrit!