maandag 27 april 2015

Eerste D-team plaatst zich voor NK

Afgelopen zaterdag heeft een D-team van SCepu Ten Boer (Joppe Kok namens SCEPU) en een tweede team van SC Ten Boer meegedaan aan het D-kampioenschap van de Nosbo. Er waren maar liefst drie NK-plekken te verdelen en aangezien er slechts vijf teams deelnamen was de kans aanwezig dat we ons konden plaatsen. Er waren geen teams van titelverdediger Staunton en Assen.
 
De eerste twee plekken hadden we minder kans op: het eerste team van de Paardensprong en het team van Haren waren wel erg sterk. Grote concurrent was Paardensprong 2.
De twee teams
Zoekplaatje 1: waar is Lindert?
 
Het tweede team ging mee om ervaring op te doen. We hadden afgesproken dat ik (Roelof) zou trakteren, als het team bordpunten wist te halen.
Zoekplaatje 2: waar is Joppe?
En wat is er met Lindert aan de hand?
 
In de eerste ronde lukte dat niet. In zulke competities moeten teams van dezelfde vereniging in de eerste ronde tegen elkaar. Dus SC Ten Boer 2 tegen SCepu Ten Boer 1. Het werd 4-0. Paardensprong 1 was niet compleet en daardoor kon Paardensprong 2 een belangrijk bordpunt pakken. Dat kon ons nog wel eens opbreken, want onze verwachting was toch wel dat we die wedstrijd met 4-0 zouden gaan verliezen.
 
In de tweede ronde mocht ons tweede team het opnemen tegen Paardensprong 1. Het werd 4-0 voor de Paardensprong. Meest opmerkelijk was de partij tussen Joey en Thijmen Bourgonjen. Joey kwam namelijk een dame voor en won bijna. Thijmen kon net op tijd herstellen.
 
Joey staat een dame voor
Voor de eindrangschikking bleek de match tussen SC Haren en SCepu Ten Boer 1 cruciaal. Deze match ging namelijk veel meer gelijk op dan verwacht. Lindert won heel verrassend van Tristan van Foreest. In de eerste stelling ontsnapte Tristan nog na 1. Dxb7.
Tristan (aan zet) - Lindert
 
Want in plaats van een winnende zet als 1... Pdb4 besloot Lindert tot het nog steeds winnende 1... Pxe5 2. Lb5+? Ld7 (2... Kf8 was beter) 3. Lxd7+ Pxd7 4. Pxd5 en Lindert stond opeens een stuk achter. Een paar zetten later ging het wel mis voor Tristan in de volgende stelling: 

Tristan - Lindert (aan zet)
Hier speelde Lindert leep 1... Dxe2 2. Dxd7 Tad8 en in plaats van na te denken en 3. Da4 te spelen speelde Tristan 3. Dxc7, waarna Lindert het winnende 3... Td1 deed. Tristan besloot er maar meteen een einde aan te maken met 4. Le3 Dxf1#
Ook Joppe zat een beregoede partij te spelen tegen Machteld. Een pionoffer en veel aanval. Misschien zat er ergens meer in, maar uiteindelijk blijkt dat het verschil in rating vooral zit in de tijdsduur dat je je niveau kunt vasthouden. Machteld bewees haar klasse. Ook Rowin en Anna-Mae speelden goede partijen. Lang bleven ze in de buur van een gelijk spel. Rowin verloor echter een kwaliteit tegen Loek van der Hagen (die wat mij betreft één van de mooiste partijen van de middag tegen Silvan Heijnen speelde) en dat bleek in het eindspel voldoende. Anna-Mae speelde een spannende match tegen Jesper Spanjer. Ze verloor een heel erg boeiend lopereindspel met twee pionnen minder.
De cruciale match tegen Haren
In de derde ronde hoefde alleen het tweede team te spelen. Hier vond ook een belangrijke partij plaats voor de eindrangschikking. Ten Boer 2 wist namelijk één van de partijen tegen Paardensprong 2 te winnen. Het was Jovan die een prachtige overwinning wist te winnen.
Jovan weet deze partij te winnen
 
Ook Joey speelde weer heel erg goed en wist bijna remise te halen in de volgende stelling:
Sietse - Joey (aan zet)
Ik ben benieuwd of de sterk spelende Sietse Drost had gezien dat wit na 1... Txb6+ geen 2. Kxb6 mag spelen vanwege pat.
 
In de vierde ronde verloor het eerste team kansloos van Paardensprong 1. Op geen enkel bord was een kans te bespeuren. Goed gespeeld van onze tegenstander. Het tweede team hoefde niet te spelen.
 
In de laatste ronde stond het cruciale duel tussen SCepu Ten Boer 1 en SC Paardensprong 2 plaats. Het tweede team moest tegen Haren. Dat werd 4-0. Alleen Joël stond een stuk voor tegen Loek, maar ook hier kon Loek zijn achterstand herstellen.
Dan de match waar het om ging. 2-2 volstond voor plaatsing. Op de borden 3 en 4 ging het echter mis. Martijn stond gewonnen tegen Rogier, maar werd afgeleid. Hij speelde te snel en verloor. Erg jammer voor hem. Rowin won een toren, en nog meer, maar liet vervolgens een ondekbaar mat toe. 2-0 achter. Gelukkig had onze kopman Joppe een gewonnen stelling bereikt. Met een dame meer won hij. Het hing allemaal af van Lindert. Lindert speelde een goede partij tegen Sietse Drost. Hij kwam een stuk tegen een pion voor. In het eindspel gingen er een paar dingen aan beide kanten niet helemaal goed. Maar gelukkig bleef Lindert gewonnen staan. Met een dame tegen een g-pion zette Lindert verstandig genoeg de dame op het promotieveld van de pion, waardoor de winst niet meer moeilijk was. Nog even liet Lindert iedereen in spannend (hij zet toch geen pat?) en hij won.
 
De derde plaats en een plek naar het NK. Nu uitzoeken of dat gaat lukken. Het is op 12.09, 03.10 en 28.11. Misschien gaan we wel met een bus met Haren en Paardensprong 1 naar Den Bosch.
SCepu Ten Boer is derde geworden
 
Terug in Ten Boer gingen we met de teams naar onze sponsor De Wichter om iedereen te trakteren op een ijsje. Dit om de overwinning van Jovan in de 3de ronde.
 
Ik wil Ronald, Roland en de andere mensen van de Paardensprong bedanken voor de organisatie. Het is geweldig om zulke goede organisatoren te hebben in de Nosbo. Dank, veel dank!
 


 

Verslaggeving jeugd van SC Ten Boer

Vorige week ontvingen we van Albert een mail dat hij na 1 juli geen verslagen van het jeugdschaak meer zal publiceren op zijn weblog, de plek waar iedereen het schaken in Ten Boer en van de schaakclub Ten Boer kan volgen. De volwassenafdeling van de schaakclub dreigt te verdwijnen. Het is natuurlijk jammer als het volwassenschaak na 68 jaar uit Ten Boer verdwijnt. Dus als je zin hebt, ga vooral de komende dinsdagen naar de club en meld je aan als lid.
 
De jeugd van SC Ten Boer gaat in elk geval door na dit seizoen. We zijn blij dat we zo lang onze berichtgeving via Albert's weblog konden publiceren en dat veel jeugdleden, jeugdleiders en geïnteresseerden in onze jeugdclub ons hier konden vinden. Aan de bezoekersaantallen op Albert's weblog in de weekenden konden we altijd zien dat onze prestaties op toernooien goed gevolgd werden.
 
Rest ons een nieuw publicatiekanaal te zoeken. Voorlopig gebruiken we dit weblog alvast als proef voor de periode na 1 juli. Als iemand ideeën heeft voor de periode na 1 juli, geef ze dan aan ons door.
 
Albert, bedankt voor de jarenlange inspanning om over de jeugdleden te publiceren op je weblog. 

maandag 20 april 2015

GP Bob Romijn


Na de geslaagde afsluiting van de NJC gingen we zaterdag opnieuw op pad naar het Postillion in Haren. Nu voor de Grand Prix Bob Romijn. Bob Romijn was de grote animator van het jeugdschaak in Haren. Vele jeugdtalenten uit Haren wisten door zijn inspanning een mooie schaakcarrière op te bouwen. In mijn jeugd leerde ik als Fries Bob ook kennen. Onze club had zich namelijk geplaatst voor de landelijke jeugdcompetitie en moest achtereenvolgens naar Hilversum en Noord Holland. De laatste wedstrijd was tegen het jeugdteam van Haren met o.a. organisator Kees Romijn achter de borden. Haren kwam in Oentsjerk op bezoek. Het was normaal om voor de wedstrijd even telefonisch contact op te nemen. Dus belde onze jeugdleider Aldrick Schlüter naar de jeugdleider B. Romijn uit Haren. Groot was zijn verwarring toen de telefoon met de volgende vrolijke begroeting werd opgenomen: "Hallo met Bob". Vanwaar de verwarring? Onze club heet(te) namelijk 'BOB' en onze jeugdleider dacht dat even dat hij in de maling werd genomen.

Vanuit schaakclub Ten Boer namen dit keer 9 jeugdspelers mee.
Zeven van onze negen jeugdschakers

In groep A speelde de koploper van de GP cyclus, Daan. Daan had het zwaar vanmiddag na een goed begin tegen de sympathieke Gyan de Haan. Hij verloor daarna de andere partijen. Hij blijft gelukkig nog net leider in het klassement.
Lemée speelde weer ouderwets sterk. Naast haar de HELD van de NJC, Tim

Lemée speelde in groep C gelukkig weer een goed toernooi. De focus was er weer, zelfs tegenslagen lieten haar niet uit het veld slaan. Uiteindelijk werd ze 2de en ik ben blij dat ze zulke mooie scalps wist te scoren: Willem Mooibroek en voor de persoonlijke strijd Joost Bensink.
Daan verloor van latere toernooiwinnaar Jonas

In groep E speelden Mieke, Rowin en Jarno. Jarno speelde goed, maar viel net buiten de prijzen.
Een geconcentreerde Jarno

Rowin wist zich te handhaven na de ratingwinst van de afgelopen maanden.
Mieke en Rowin in groep E

Mieke is in topvorm momenteel. Ze is druk in de voorbereiding op het NK. Vandaag moest bijna iedereen er aan geloven, waardoor ze 1ste werd. In he klassement doen deze drie musketiers het ook goed: Mieke staat 5de, Jarno 6de en Rowin 10de.
Mieke won onbedreigd haar groep

Anna -Mae en Yrsa zaten ook samen in een groep. Groep H dit keer. Ook zij zijn druk in de training op het NK. Yrsa begon moeizaam, ook door een tegenstander in de eerste ronde die een zet terugdeed. En dat mag natuurlijk niet. Na de 3de ronde herstelde ze zich en scoorde 3,5 uit 4 in de laatste ronden. Anna-Mae deed het ook goed. Met 5 uit 7 werd ze 2de.
Anna-Mae werd 2de en staat 2de

In de laatste ronde stond ze zelfs een stuk voor tegen de groepswinnaar, maar toen werd ze gegrepen door vermoeidheid. Anna-Mae staat nu wel (net als in de Friese GP-cyclus) 2de in het klassement.
Yrsa tegen Anna-Mae

In de laagste groep speelden Lidewij en Jan. Voor Jan de eerste GP en het ging héél erg goed. Je moet er toch in komen op zulke toernooien en dan al 3 punten scoren is goed. Lidewij was dicht bij een prijs. Ze gaat steeds beter schaken en binnenkort is het raak. Nu werd ze 5de, maar ze was dicht bij de 3de plek.
Jan en Lidewij wonnen beide in de eerste ronde

Een geslaagd toernooi. Ik wil Kees en de andere organisatoren erg bedanken voor het geslaagde toernooi.


maandag 6 april 2015

Ouder-kind toernooi 2015

De inschrijftafel

Het schaakprobleem

De koningen

Mariëtte en Helma

Tyger

JAM

De Mat Boys




Rowin en Dirk Jan Berghuis

Jan en Niels Steenstra

Melanie en Willem Vegter

De springende stukken (winnaar origineelste naam)

dinsdag 24 februari 2015