zaterdag 21 december 2013

Prijsuitreiking najaarscompetitie

Groep 1
De prijzentafel
 
Gistermiddag is de prijsuitreiking van de najaarscompetitie in groep 1 geweest. Er moest nog één partij gespeeld worden. Wouter en Mariëtte moesten een beslissingspartij spelen om de 4de prijs. Het werd een spannende partij, die op het moment dat ik wilde gaan arbitreren opeens beslist werd. Wouter zag een mat op de onderste rij.
Strijd om de 4de prijs
 
Hierna volgde een snelschaakwedstrijd van 4 ronden. Max Haak lukte het om Lindert een half punt afhandig te maken, maar toch won hij. Een grote groep werd gedeeld tweede. Aardig om te zien is dat sommige schakers beter in snelschaken zijn, doordat ze heel handig hun tegenstanders kunnen verlokken tot een onreglementaire zet en dan de winst claimen.
 
Het grappigst was de truc die Jerimi aan de kinderen leerde: na 1.e4 e5 2. Dh5 vragen of er bij zwart ook 20 cent onder de koning ligt. Als zwart zijn koning oppakt om dit te onderzoeken, claim je dat zwart zijn koning moet zetten (aanraken is zetten) en speel je 2... Ke7 3. Dxe5#
 
Hierna de prijsuitreiking. Een mooi sfeerplaatje van de geslaagde schaakmiddag.
De foto van de prijsuitreiking. Let op Jarno!
 
Op 10 januari start de voorjaarscompetitie. De groep wordt dan opgedeeld in twee groepen van 8 schakers.
 
Groep 2
Eerst een oploswedstrijd. In totaal 10 vragen waar je punten mee kunt verdienen. Koen wint met 11 punten, voor Robin en Finn.
 
Omdat ik mijn memory stick vergeten ben, moeten we een nieuwe ronde in de fantasy-competitie spelen. Het wordt snelschaak. Koen wint vlak voor Gerbrich en vergroot zijn voorsprong in het klassement.
De volgende twee keer gaan we reguliere competitie doen. Vanaf 10 januari.
Finn met gegraveerde wisselbekers
Als iedereen naar huis gaat ontdek ik dat ik de wisselbekers nog aan Finn wil uitreiken. Ze zijn gegraveerd. Dit heugelijke feit is hierbij vastgelegd.
 
Stand
1. Koen 96,5
2. Finn 83,5
3. Abel 81
4. Robin en Ilse 73,5
6. Remco 68
7. Gerbrich 65,5
8. Dalarna en Jerimi 62
10. Lemée 60
11. Luuk 54,5
12. Daan 54
13. Lindert 49
14. Bas 48,5
15. Gerben 44,5
16. Jarno 24,5

zondag 15 december 2013

Eindstand najaarscompetitie groep 1 (13-12)

Afgelopen vrijdag is de laatste ronde van de najaarscompetitie van groep 1 gespeeld. Het was al duidelijk dat Lindert winnaar zou worden, maar om de plaatsen 2 tot en met 5 moest nog echt gestreden worden. Hierbij won Mieke van Mariëtte, waardoor Mieke Mariëtte en Martijn (die van Lindert verloor) voorbij kon gaan en 2de werd en Martijn 3de. Wouter wist Mariëtte ook nog te achterhalen, waardoor zij tweeën op de gedeeld 4de plaats eindigen.
 
Volgende week vrijdag is de prijsuitreiking. Er zijn vijf medailles voor de eerste 5 plaatsen in de competitie, de overigen krijgen ook een medaille voor hun prestatie. Om de 4de plaats moet nog een beslissingswedstrijd tussen Mariëtte en Wouter worden gespeeld.
Ouders die willen kijken bij de prijsuitreiking: deze zal van half 5 tot kwart voor 5 in het Buurhoes zijn. Voor die tijd gaan we oefenen met snelschaken.
 
Eindstand
1. Lindert 66
2. Mieke 52
3. Martijn 51
4. en 5. Wouter en Mariëtte 49
6. en 7. Jarno en Jovan 45
8., 9. en 10. Kevin, MaxH en Anna-Mae 32
11. Hilde 30
12., 13. en 14. Luc, Melanie en Rowin 28
15. Joey 24
16. tot en met 19. Jasper, Rosalie, MaxM en Naomi 20

Bij de oudste groep hebben we een ronde in de Fantasy competitie gespeeld. Dit keer doorgeefschaak met teams die gevormd werden op basis van de stand in de competitie. Finn en Daan waren het sterkste team: ze wisten alle 6 partijen te winnen. Hierna volgden Abel en Gerben met 4 en Robin, Jarno, Koen en Jerimi met 3,5. Als je 6 punten haalde krijg je 16 punten voor de competitie, met 4 wordt dat 11 enz. Het levert de volgende tussenstand op:

1. Koen 80,5
2. en 3. Finn en Abel 75,5
4. en 5. Robin en Ilse 62,5
6. Remco 57
7. Dalarna 56,5
8. Gerbrich 52
9. Luuk 51,5
10. en 11. Daan en Jerimi 51
12. Lemée 49
13. Lindert 45
14. en 15. Bas en Gerben 44,5
16. Jarno 19

zondag 8 december 2013

Tussenstanden na 6 december

In de eerste groep nadert de najaarscompetitie zijn einde. Op 20 december wil ik een prijsuitreiking doen. Het is duidelijk dat Lindert hier gaat winnen. Na de kerst zal hij overgaan naar de tweede groep. Misschien volgt Jarno zijn voorbeeld.
Vrijdag moesten Mieke en Lindert tegen elkaar. Lindert was te sterk. Hierdoor hebben Mariëtte en Martijn Mieke in kunnen halen, maar die twee krijgen in de laatste ronde een zwaardere tegenstander.

Stand
1. Lindert 60
2. Martijn 51
3. Mariëtte 49
4. Mieke 46

5. Wouter 43
6. en 7. Jarno en Jovan 39

8. Anna-Mae 32
9. Hilde 30

10. en 11. Luc en Melanie 28
12. en 13. Kevin en Max H 26
14. en 15. Joey en Rowin 24
16. en 17. Rosalie en Naomi 20
18. Max M 17
19. Jasper 14

In de tweede groep zijn we begonnen met de tweede periode. Dat betekent dat er een totaalstand is over de hele competitie en een periodestand. In het totaalklassement en in de periodestand staat Finn bovenaan. Hij versloeg Robin in één van de twee gespeelde ronden.
Periodestand
1. Finn 41,5
2. Dalarna 35,5
3. Daan 30
4. Robin 19
5. Remco en Jerimi 18,5
7. Abel 18
8. Ilse 16
9. Koen 15
10. Gerben en Lemée 14
12. Bas 10
13. Luuk 5
14. Gerbrich 0
15. Lindert -1
16. Jarno -1,5

Totaalstand
1. Finn 224
2. Robin 209
3. Dalarna 165,5
4. Lemée 133
5. Daan 131,5
6. Gerbrich 121,5
7. Koen 106,5
8. Luuk 101
9. Abel 98
10. Ilse 96
11. Remco 92,5
12. Gerben 91
13. Jerimi 90
14. Bas 82,5
15. Jarno 39,5
16. Lindert 39

zaterdag 7 december 2013

Martijn en Mieke krijgen diploma

Gisteren kregen Martijn en Mieke hun diploma stap 1. Vorige week vrijdag hebben ze tijdens de schaakles examen gedaan. Beiden hebben dit erg goed gedaan, Mieke zelfs foutloos.
Koen had gelukkig zijn mobiel bij zich en kon een plaatje van het tweetal schieten. Dank daarvoor.
 
Mieke en Martijn, namens de hele jeugdclub:
Van harte gefeliciteerd

maandag 2 december 2013

Jeugdrating

Hierbij de nieuwe jeugdratings. Het betreft de rating na alle toernooien in november. In de maand november is ook al een tussentijdse ratinglijst gepubliceerd, waardoor het lijkt alsof je in sommige gevallen weer terug bent op je oude rating. Dit is echter maar schijn. In werkelijkheid heeft men de rating van eind oktober genomen en al je resultaten van november hier tegen afgezet.
 
Ik heb de ratings op volgorde gezet. Achter je rating staat het aantal partijen dat je in de maand november hebt gespeeld en dat meetelde voor de rating. Jarno speelde de meeste partijen: 28. Verder valt op dat we nog maar één speler in de 1000+ club hebben: Koen. Robin heeft een minder toernooi tussendoor gehad en daardoor is hij gedaald en niet meer nummer 1 van de club.
 
Ik heb overigens wel het idee dat het moeilijker wordt om een hoge rating te krijgen, dan, zeg maar, anderhalf jaar geleden. Dat moet eigenlijk wel, willen we iemand in de 1250+ club krijgen. Reden zou kunnen zijn dat je niet meer standaard een aantal gratis ratingpunten per tijdsperiode krijgt. Dit gebeurde een half jaar gelden nog wel, zoals je kunt zien bij de rating van Luc. Zij heeft begin dit jaar een paar toernooien gespeeld en kreeg toen een rating van 100. In de maanden hierna kreeg ze er gratis 40 punten bij, terwijl ze niet speelde. Sinds september of oktober doet de Nosbo dit niet meer.
 
Klomberg,K.(Koen)       1058  2
Pijkeren,van F.(Finn)    995  2
Bruins,R.(Robin)         979 20
Klomberg,B.(Bas)         918  2
Mulder,G.(Gerben)        912  7
Kroon,G.(Gerbrich)       904 25
Pijkeren,van D.(Dalarna) 876  6
Nissen,A.(Abel)          735 20
Bos,J.(Jerimi)           690  5
Noordenbos,D.(Daan)      629 14
Reuver,L.(Lemée)         543 13
Reinders,R.(Remco)       498 15
Kroon,L.(Lindert)        416 14
Bruins,J.(Jarno)         403 28
Hartman,L.(Luuk)         367 14
Reinders,M.(Martijn)     294 17
Nissen,M.(Mieke)         224 24
Bothof,L.(Luc)           140
Abdulahad,J.(Jovan)      127
Mulder,H.(Hilde)         110
Nolden,J.(Joey)          100 24
Harkel,ten W.(Wouter)    100
Vegter,M.(Melanie)       100
 
Ik wil Roland en Jan Schut weer erg bedanken voor al het werk om elke keer weer een nieuwe ratinglijst op te leveren. We mogen als noordelijke schaakwereld erg trots zijn op hun werk. De rating is nauwkeuriger en betrouwbaarder dan de ratinglijsten van de schaakbond, die eens in de 3 maanden worden ververst.