zondag 30 juni 2013

Eindstand snelschaken 14 juni

Het snelschaken op 14 juni bleek een geweldig toernooi. Veel strijd, het veld bleef dicht bij elkaar. Alleen Finn stak er boven uit. Op afstand volgde Gerbrich net voor de rest van het peloton. Uiteindelijk wist een groepje Gerbrich nog te achterhalen, maar niet van de tweede plek te verdrijven. Koen, die in gewonnen stelling door de vlag ging tegen Gerbrich, werd 3de.
 
Onderstaande foto's zijn van Willem Vegter.


De strijd in de laatste ronde
Voor elke ronde de spanning bij de indeling
Ranking after round 7 of Snelschaakkampioenschap 2013
No.  PNo.  Name                       Score WP    SB     PS    --------------------------------------------------------
  1.    2  Finn van Pijkeren           6.0  29.0  24.00  27.0 

  2.    6  Gerbrich Kroon              5.0  33.5  22.50  24.0
        1  Koen Klomberg               5.0  30.5  21.50  21.0 

        4  Bas Klomberg                5.0  29.0  18.75  19.0
        7  Dalarna van Pijkeren        5.0  28.5  17.50  20.0 

        3  Robin Bruins                5.0  26.0  19.00  18.0
       14  Remco Reinders              5.0  24.5  15.00  18.0
       15  Luuk Hartman                5.0  23.0  14.50  19.0
  9.    5  Gerben Mulder               4.0  29.0  15.00  19.0
        9  Abel Nissen                 4.0  28.5  12.50  19.0
       10  Lars van Ockenburg          4.0  26.5  11.50  16.0
       12  Ilse Schuit                 4.0  26.5  11.50  17.0
       20  Martijn Reinders            4.0  25.5  12.00  13.0
        8  Lemée Reuver                4.0  23.5   9.00  20.0
 15.   16  Lindert Kroon               3.5  26.5   9.75  12.5
       23  Wilko Rodenboog             3.5  23.0   7.75  12.5
 17.   11  Jerimi Bos                  3.0  29.0  10.00  16.0
       19  Jarno Bruins                3.0  25.5   9.50  15.0
       30  Rowin Berghuis              3.0  22.0   7.50  10.0
       17  Colin de Vries              3.0  21.5   5.50  11.0
       22  Kevin Nieuwland             3.0  20.5   7.50   9.0
       27  Jovan Abdulahad             3.0  20.0   5.00  10.0
 23.   26  Wouter ter Harkel           2.5  20.5   4.25   6.0
       28  Marten Wester               2.5  19.5   4.75   7.0
 25.   24  Luc Bothof                  2.0  23.0   3.00  10.0
       32  Sven van Keulen             2.0  20.5   3.75  11.0
 
      29  Melanie Vegter              2.0  17.5   2.25   8.0
       25  Hilde Mulder                2.0  17.0   1.25   3.0
       31  Mariëtte Staal              2.0  17.0   1.00   6.0

Eindelijk is de eindstand duidelijk.
Wie zou 2de en 3de zijn geworden?

 

De drie prijswinnaars

maandag 24 juni 2013

De bende van vier

Bij de afsluiting van het schaakseizoen is ook de bende van 4 gehuldigd. De bende van 4?
 
De bende van 4 bestaat uit de 4 Boerster schakers die op de GP SCEPU voor een unieke prestatie zorgden. In een poule van 7 wisten ze het voor elkaar te krijgen dat alle schakers met 3 punten eindigden. Dit zette SCEPU voor het blok. De kas van de club moest geplunderd worden, omdat alle, maar dan ook alle reserves op zijn gegaan aan het bestellen van 7 eerste prijzen en het vernietigen van een ongebruikte 2de en 3de prijs (waar kun je zoiets storten?).
In ieder geval: er is een foto gemaakt van de bende van onze 4 1ste prijs winnaars:
 
 
SCEPU zit dus wel met de spreekwoordelijke gebakken peren. Desgevraagd bevestigt voorzitter E.K uit U. aan ons weblog dat er een strafrechtelijk onderzoek gestart is naar het brein achter deze poging om zwart zaad te planten in de schaakwereld van Usquert. 'Én omstreken' voegt K. er aan toe. Van K. begrijp ik dat er in het schakerswereldje een foto in de omloop is waar de hoofdverdachte op moet staan. Om opsporing te vergemakkelijken plaats ik deze foto, die mij op oneigenlijke manier uit het politiedossier is verstrekt door K. uit U.
 
 
Indien u inlichtingen heeft kunt u die geheel anoniem doorgeven onder mailadres info@scepu.nl. 'Geheimhouding is gegarandeerd', verzekerd K. uit U., 'in deze tijden van economische crisis zou ik eerder willen spreken van een klokkenluider, dan een verklikker'.

zondag 2 juni 2013

GP Leek/Roden

Gisteren werd de een na laatste GP van het seizoen gehouden. Dit werd door Leek/Roden georganiseerd en was deze keer in Roden. De organisatie was goed, er was  een ruime schaakruimte, A en B-groep waren gescheiden én scheiding tussen rustruimte en schaakzaal. De organisatie was ook duidelijk qua communicatie over herindelen én tussen de rondes. Dikke pluim. Na afloop was er voor iedereen een vaantje en een notitieboekje, beschikbaar gesteld door hoofdscheidsrechter Johan Zwanepol. Deze leidde het toernooi goed.
de jarige Abel 2de in de C-poule met 4 uit 7
Held van de dag was de jarige Abel. Hij zat in een groep waar geweldig werd geschaakt. Vol passie op de aanval, verdedigen was er niet meer bij. In ronde 5 miste Abel tot twee keer toe een mat in één, kwam een dame voor door geweldig spel. Veel ouders en andere schakers kwamen kijken naar de laatste partij van de ronde. Abel kon het laatste stuk van Wessel Adema winnen met een dubbele aanval, maar koos voor de verkeerde voortzetting. Een klein kind bemoeide tot schrik van de wedstrijdleiding zich ermee, wees Abel en Wessel op een onreglementaire. Hierdoor verloor Abel. In plaats van boos te worden, ging Abel rustig bij de tafel zitten. Natuurlijk baalde hij vreselijk, maar de volgende ronde, die al snel weer begon, ging hij er weer helemaal voor. En wat ik zelden zie: hij wist zijn enorme tegenslag te overwinnen, won ronde 6 en 7 en werd tweede. Vooral de overwinning op je eigen teleurstelling was indrukwekkend.

Robin, Sieger en Gerben waren erg moe van het gala van het Praedinius Gymnasium. Bij elkaar scoorden ze 1 punt. Voor Robin vervelend, want hij verliest terrein in het GP-klassement.

Gerbrich 1ste in de B-poule met 4 uit 5
Gerbrich verraste aangenaam met de 1ste plaats in de B-groep. De eerste ronde tegen Stefan Poelma was een dubbeltje op zijn kant, maar opeens kon ze matzetten. In ronde 2 verloor ze kansloos tegen Marlinde. Maar de laatste twee ronden won ze. Vooral de overwinning tegen Vincent Richtering Blenken R. was goed. Bij de GP Unitas verloor ze in gewonnen stelling van Vincent en dit was de revanche.
Remco 2de in de D-poule met 5 uit 7
Remco deed het erg goed in groep D. Uiteindelijk werd hij op onderlinge resultaat tweede, met evenveel punten als de nummer 1.

Lindert en Jarno speelden in groep E. Jarno speelde een minder toernooi. Lindert speelde goed, maar miste te vaak een dreiging van zijn tegenstander. Zo gingen twee dames verloren door een schaakje op f6/f3 op koning op g8/g1 en dame op d7/d2. Tegen Lyne stond hij gewonnen toen hij zich mat liet zetten. Met 4 uit 7 kwam hij net tekort voor een prijs.


Martijn speelde in groep F. Alleen weer zo vervelend op de 4de plek. Het NK E-teams heeft een goede invloed op zijn schaken, dat zag ik wel. Want op rating had Martijn 6de of 7de moeten worden.

Mieke 1ste in de G-poule met 6 uit 7

Mieke was geweldig. Na twee 4de plaatsen werd ze nu eindelijk 1ste. En met goed spel. Ze leert al steeds beter matzetten. Vooral trappetjesmat. Ze had ’s ochtends al training gehad van Erick en andere schaaktrainers in opleiding. Dat was te merken, want ze ziet wel wanneer ze iets kan pakken. Verder was haar partij tegen Alexander memorabel. Er stonden zetten lang 4 dames op het bord. Toen twee dames geruild waren, duurde het niet lang of er stonden weer gedurende tien zetten 4 dames op het bord. Uiteindelijk won ze de partij. Nu op naar het NK, Mieke! Hilde speelde ook in deze groep en haalde 1,5 punt uit 6. En dat al bij haar tweede toernooi.

dinsdag 28 mei 2013

NK E-teams

Zaterdag 25 mei om kwart voor zes ’s ochtends was het eindelijk zover: de wekker is gegaan en we gaan op voor een fantastische schaakdag! Luuk, Hugo, Lindert en Martijn hebben er lang naar toegewerkt en hebben er erg veel zin in. De slaap nog uit de ogen wrijvend stappen we in de auto om eerst nog 2 en een half uur naar Naaldwijk te rijden en dan mogen de jongens mee doen aan de NK E-teams.
Roelof neemt Lindert en Hugo mee, wij (Peter, Jantine, Remco en Martijn) nemen Luuk mee. De sfeer zit er al direct goed in en als we de Schipholtunnel uitrijden, worden we ingehaald door Roelof. Wij enthousiast zwaaien, maar ze zagen alleen de vele vliegtuigen… Grappig dat we elkaar bij Amsterdam tegen komen, we hebben niet samen gereden.
De reis is erg voorspoedig verlopen en we zijn ruim op tijd aangekomen in Naaldwijk. We gaan ons rustig inschrijven en het team komt op de foto. Nu nog een plekje zoeken als basis. Daar zien we de eerste bekende al: Jozias met zijn schaakwinkel. Hij is ook al vroeg uit Groningen vertrokken. Al snel zien we de mannen van de Paardensprong ook al, we zijn er allemaal helemaal klaar voor!



Luuk, Roelof, Martijn, Lindert en Hugo

Na de officiële opening om kwart voor 11 door de wereldkampioen dammen begint de eerste partij om 11 uur, gelijk tegen de uiteindelijke nummer 2 VAS 1 uit Amsterdam op bord 7. Zoals verwacht verliezen we met 4-0. De tweede ronde is tegen Klim-op 3 uit Capelle a/d IJsel op bord 20. Luuk en Lindert verliezen helaas hun partij, maar Hugo en Martijn winnen! De eerste matchpunt is binnen. Martijn is super blij. Hij zit nog maar 8 maanden op schaken en mag nu al meedoen aan een NK en nog een partij winnen ook… zijn dag kan al niet meer stuk.

Tussen de partijen door houden we contact met de Paardensprong, zij houden op hun website de wedstrijden bij en noemen Ten Boer ook op hun website. De Paardensprong 1 heeft een ijzersterk team en willen dit jaar de titel winnen. Tot nu toe gaan ze erg goed door beide partijen te winnen. Wij duimen voor ze.
De derde partij is tegen Zukertort 1 uit Amstelveen op bord 16. Luuk, Hugo en Lindert gaan super en winnen, Martijn verliest helaas, maar we hebben 2 matchpunten erbij. Ons doel is nu al gehaald, ieder een winst en een aantal matchpunten. Dan is er even pauze. De jongens kunnen zich even uitleven en zijn druk aan het voetballen en levend schaken. De druk is er helemaal af na zo’n goed begin.



levend schaken

Om 2 uur is de vierde partij, tegen Spijkernisse op bord 11. De pauze heeft ze helaas afgeleid en ze verliezen allemaal. Voor de vijfde ronde spelen  we tegen Magnus uit Leidsche Rijn op bord 15. Hugo speelt sterk en wint weer, Luuk en Lindert verliezen hun partij en Martijn zet zijn tegenstander helaas pat tot zijn grote verdriet. Roelof en ik gaan het team weer op scherp zetten. Ze spelen goed, maar weten het niet meer tot winst te brengen. Even niet meer tussen de andere kinderen en de drukte, maar rustig worden met Asterix & Obelix en focussen op de volgende partij.



moe

Dit werkt, Hugo en Lindert winnen in de zesde ronde tegen  Tegelse SV op bord 16. Helaas verloor Luuk doordat een toeschouwer zijn telefoon niet op stil gezet had en afging. Luuk schrok zo dat hij zijn stuk losliet en daardoor zijn koningin verloor. Hij baalde flink. Martijn baalde ook, weer zijn tegenstander pat gezet. Hier gaat hij de komende tijd op de club aan werken. Maar hierdoor hebben ze wel de wedstrijd gewonnen en weer 2 matchpunten gehaald. In de laatste ronde spelen ze tegen de Schaakmat 2 uit Apeldoorn op bord 15. De jongens zijn erg moe na een lange dag. Luuk en Lindert sluiten af met winst, Hugo en Martijn verliezen helaas en dus weer een matchpunt.
Dan is de prijsuitreiking: Ten Boer is gedeeld 23ste geworden van de 40 teams met 6 matchpunten, net als de Paardensprong 2. Heel goed gedaan Luuk, Hugo, Lindert en Martijn!

De winnaar van het toernooi is de Paardensprong 1, gefeliciteerd Eelke, Jonas, Thijmen en Silvan, jullie hebben het verdiend. 




de winnaars!
Op de terugweg hebben we de dag feestelijk afgesloten met een etentje bij Schiphol, de jongens hebben het echt verdiend. Moe maar erg tevreden rijden we daarna naar huis. We hebben genoten van deze unieke dag.
Wij gaan de volgende dag nog even door met een NK. Remco doet met zijn klas mee aan het NK Urban Dance. Helaas niet door naar de finale, maar ook dit is een enorm leuke ervaring en hij komt er binnenkort mee op tv!
 


 

maandag 27 mei 2013

Fotoimpressie van NK E-teams

Vandaag heb ik van Jantine Reinders prachtige foto's van het NK E-teams gekregen. Wat een geweldige dag was het zaterdag en wat een geweldige kampioen. We genieten nog steeds na.
Klaar voor de start

Ronde 1: Luuk en Hugo wensen elkaar succes
 
Ronde 2: Paardensprong 2 naast ons, Klim Op 3 tegenover ons
Roelof geniet van de knappe overwinning van Jonas in de 3de ronde
Jozias is er ook
 
Even ontspannen
 
En natuurlijk schaken in de pauze!
 
Ronde 5: het gaat fout tegen Magnus Leidsche Rijn
 
Na ronde 5 is de vermoeidheid groot. Kan Panoramix ons met zijn wonderdrank helpen?
 
De laatste ronde. Christa moedigt ons op de achtergrond aan
 
Het team na afloop. We hebben onze doelen gehaald.
En dat valt de toernooifotograaf ook op
 
Eén van onze trouwe fans: Feline
 
Kippenvel als de Paardensprong naar voren mag om de 1ste prijs te ontvangen
 
De terechte kampioenen