dinsdag 16 juni 2015

De 1000+ club van SC Ten Boer

Binnen onze jeugdvereniging hebben we een zogenaamde 1000+ club. Dit is een club met jeugdschakers, die in de lijst van de Noordelijke Jeugd Rating de magische grens van de 1000 weten te passeren. Als je dit lukt ben je dus een echte topper. Tot nu toe hebben vier jeugdspelers officieel te horen gekregen dat ze tot de 1000+ club van SC Ten Boer horen:
- Finn van Pijkeren
- Koen Klomberg
- Robin Bruins en
- Dalarna van Pijkeren
Dit jaar kunnen we de 1000+ club uitbreiden met twee jeugdleden: Daan Noordenbos en Gerbrich Kroon. Bij de afsluiting van het seizoen zullen ze hopelijk de versierselen van deze exclusieve club uitgereikt krijgen.
 
Daan hoorde al vanaf het begin van het seizoen tot de 1000+ club. Hij heeft dit seizoen veel aan schaaktraining gedaan bij de stertrainingen van Geon en de vrijdagavondtrainingen van Peter Bodewes.
Om een idee van zijn progressie te geven een verdere uitwerking die ik van hem kreeg over de volgende stelling die na de GP Assen op dit weblog stond:

Thijmen (aan zet) - Daan
In deze stelling speelde Thijmen 1. Pf5 Pxf5 2. Txh7+? Kg8 3. exf5 f6 en zwart stond gewonnen.
De analyse ging over de varianten die na 1. Lxf7 Txf7 2. Pxf7+ Pxf7 3. cxd4 ontstaan. Wie staat hier beter? Indertijd stelde ik voor om na 3... Txd4 4. Txc5 Txd3 verder te gaan met (Daan geeft nog 5. Pg6+ Kg8 6. Pxe5 Pxe5 7. Txe5 en zwart staat beter als zijn paard en loper weer in het spel komen) met 6. Tc7.


Analyse, stelling na 6. Tc7

Daan gaf als antwoord de variant 6... Lxe4 7. f3 L~, waarna ik verder wilde gaan met 7. Pg6+ Kg8 8. Pe7+ Kf8 (Kh8 is remise) 9. Txh7.
 
Op mijn verzoek om verdere analyse reageerde Daan zelf. Hieronder zijn bevindingen:
Ik denk dat in plaats van 6... Lxe4 6... Td4 een betere zet is, want het dreigt de pion te winnen met schaak. Daarnaast dreigt 7... Tc4 wat torenruil forceert, omdat het 8... Tc1+ dreigt met een röntgenaanval op de toren op h1.
In de variant 7. Pg6+ Kg8 8. Pe7+ Kf8 9. Txh7 Txe4+ 10. Kf1 Tc4 11. Txc4 Pxc4 12. Pg6+ Kg8 staat zwart volgens mij beter, want wit kan de pion op b2 niet meer verdedigen, bijvoorbeeld 13. Th5 Le4 14. Pe7+ Kf8 15. Pc8 Pxb2.
Daarom denk ik dat na 6... Td4 7. f3 de beste zet is om de pion niet te verliezen. Na 7... Tc4 8. Txc4 Pxc4 staat zwart volgens mij nu beter dan zonet, want ze hebben beide een actieve toren geruild maar zwart heeft nu een beter paard. En als 8. Pg6+ Kg8 9. Pe7+ Kf8 10. Txc4 Pxc4 11. b3 Kxe7 12. bxc4 bxc4 13. Txh7 Kf6 staat zwart volgens mij beter met de vrijpion en loper+paard tegen toren.

Een indrukwekkend stuk analyse!

Gerbrich is na het PJK waar ze jeugdkampioene van de C-categorie werd over de 1000 grens heen gegaan. Even leek ze over de 1100 te gaan, maar een catastrofaal toernooi in Friesland kostte haar meer dan 100 ratingpunten. Pas afgelopen zaterdag bij de GP Roden ging ze weer over de 1000 heen.


 

Geen opmerkingen: