dinsdag 19 mei 2015

Anna-Mae op het NK (18)

Ook Anna-Mae heeft een leuk verslag gemaakt van haar ervaringen op het NK in Rijswijk.



Anna-Mae op het NK
 
'Het NK D was voor mij een uitdaging, een onvergetelijke ervaring. De organisatie was goed geregeld. Ik heb in alle rust kunnen schaken. Tussen de wedstrijd door mochten wij bij andere deelnemers kijken.
Je had zeer fanatieke schakers die na afloop van een wedstrijd de wedstrijd gingen analyseren, terwijl anderen ervoor kozen om een potje te gaan snelschaken met de ChessQueens. Wat ik overigens het leukste vond van alles. Anderen gingen een potje voetballen of zo.



Anna-Mae kijkt af bij een Chess Queen
 
De eerste dag heb ik tegen de kampioene en een trage  makkelijke tegenstander groots geblunderd. Dat was mij de hele avond  bijgebleven. Daar heb ik van geleerd. 
Sommige schakers hebben gemene trucjes toegepast. Daar heb ik ook van kunnen leren. Ik heb ook geleerd goed na te denken voordat je een zet doet om zodoende je tijd te benutten. Ook dat je rustig de tijd moet nemen om goed te noteren. Dat je soms belangrijke stukken moet weggeven om mat te voorkomen en om te winnen.



Anna-Mae in de 7de ronde
 
Ik ben niet zo tevreden met de manier waarop ik heb gespeeld, de blunders die ik heb gemaakt. Achteraf gezien had ik beter gekund.
Ik ben blij dat ik nog voor mijn 12e de kans heb gehad ervaring op te doen in deze categorie. Ik hoop dat ik voor de categorie C periode ook weer eens mag deelnemen aan het NK.'

Tot zover het leuke verslag van Anna-Mae.
Anna-Mae heeft het geweldig gedaan. Groots zou ik willen zeggen. Met 4 uit 9 scoorde ze ver boven de verwachte score. Bovendien was haar spel goed. Enkele partijen gingen ongelukkig verloren, zoals in de tweede ronde toen ze met een dame en twee torens voor een matje over het hoofd zag.
De kracht van Anna-Mae zit in haar slagvaardigheid op het moment dat het er op aankomt. Ze mist niet snel wat en als ze mat kan zetten is ze meteen alert. Zie maar naar het volgende voorbeeld:



Anna-Mae (aan zet) - Alba Vriezen
Hier speelde Anna-Mae 28. Lc5+ Kd8 29. Db8# een mooi gevonden mat.

Gezien haar groei de afgelopen maanden kan Anna-Mae ver komen in het schaken. Dat kan komende zaterdag al beginnen als ze een prijs kan winnen in de eindstand van de Friese Grand Prix cyclus. 

Geen opmerkingen: