zaterdag 27 juni 2026

Thijs speelt een goed NK

Afgelopen zaterdag speelde Thijs als enige van onze club mee bij de pupillendag. Hij deed het goed. Af en toe iets te snel, maar ook creatief en gebruik makend van de kansen die hij kreeg. Hij is duidelijk enorm gegroeid dit jaar. Na 6 ronden deed hij mee om de podiumplaatsen met 4,5 uit 6. Helaas ging de laatste partij verloren, waardoor hij naast het zo fel begeerde EK-ticket greep. Wel haalde hij een mooie W-We van 0,99. Hij werd gedeeld zevende terwijl hij als elfde geplaatst was. Een goed toernooi en bijna een verrassing wat betreft plaatsing voor het EK.

Thijs in Hengelo

vrijdag 19 juni 2026

Bram op het WK

Afgelopen maandag is Bram op zijn verjaardag begonnen aan het WK in Italië. Hij speelt dit keer het WK tot en met 14 jaar. Twee jaar geleden speelde hij op dezelfde locatie het WK tot en met 10 jaar. De tocht erheen op zondag duurde de hele dag. 's Ochtends om 7 uur al vertrekken naar Schiphol en daarna met een vlucht naar Italië en daarna verder met openbaar vervoer. Gelukkig kwam Bram op Schiphol Anish Giri tegen die naar een toernooi in Hongkong onderweg is

Bram tussen Noah (die ook het WK U14 speelt) en Anish Giri (rechts)
Anish Giri is de beste Nederlandse schaker momenteel met een achtste plek op de wereldranglijst (rating 2764).
Op maandag speelde hij in de eerste ronde tegen een speler uit Nieuw Zeeland. Het werd een taai gevecht nadat Bram al vroeg een pion won.
In deze stelling speelde zwart Pc6-d4. Het probleem is dat wit nu met 9. Lxf6 gxf6 10. Ph5 de pion op f6 aanvalt. Deze is moeilijk te dekken omdat Dd8 de lange rokade hindert en na 10... De7 11. Pd5 Lxd5 12. Lxd5 heeft zwart geen tegenspel heeft tegen het loperpaar. Daarom speelde de tegenstander 10... 0-0-0 waarna Bram een pion won. Het duurde lang, maar uiteindelijk won Bram hierdoor de partij.
In ronde 2 moest Bram tegen een sterke Georgiër. Bram kwam hier eigenlijk niet in gewonnen stelling. Gelukkig wist hij een remise eindspel te halen.
Ronde 3 werd een enerverende partij tegen een Pool. Die verraste Bram in de opening met het vreemde 4... Da5. Bram kwam moeilijk te staan maar in de complicaties die volgden kreeg hij best wel wat kansjes om te winnen. Uiteindelijk miste hij die en werd het een remise. Toch een goede partij van Bram omdat hij durfde te compliceren!
Dat deed hij ook in ronde 4 tegen zijn Kazachse tegenstander. Een offer gaf eigenlijk niet voldoende compensatie, maar doordat de witte koning in de gevarenzone bleef kon Bram zijn betere kwaliteiten laten zien en won hij. 
Met 3 uit 4 is Bram heel veelbelovend begonnen! 
Vandaag speelt hij tegen een Turkse tegenstander.

zondag 7 juni 2026

Ouder Kind Toernooi 2026

Al jaren eindigen we het seizoen met een Ouder Kind Toernooi. Gisteren alweer de 11de editie. En ook al jaren wordt het toernooi gesponsord door Hanze BHV van de vader van één van onze jeugdleden.
Heel veel dank om het zo mogelijk te maken, Mark.
Het ouder kind toernooi dat houdt in:
  • Het seizoen afsluiten
  • Genieten van baksels die de jeugd meeneemt
  • Elkaar ontmoeten!
  • Ouders de mogelijkheid geven om de sfeer op de schaakclub te proeven
  • Vijf ronden met een handicap schaken
  • De jeugdleden die het hele jaar door helpen op de clubmiddag in het zonnetje zetten
  • Na afloop met elkaar een patatje eten
Het werd weer een heel mooie middag, echt iets om er in te houden. We hebben een geweldig seizoen met elkaar gehad. Samen naar Schiermonnikoog, het BSK in januari, Bram de tweede op het Europees Kampioenschap werd, een geweldige week in Mierlo met vier van onze schakers, Lieke in Zoetermeer, Thijs in Drunen, met het D- en E-team op pad naar het midden van het land, diploma's halen, met het NJC-team op de late vrijdagavond naar Leeuwarden, Hoogeveen en Groningen, heel veel toernooien met elkaar zoals in Hoogezand laatst. Wat hebben we veel ondernomen!
En het gaat nog verder. De Fontein gaat komend weekend naar Almere, Thijs gaat naar het pupillenkampioenschap, we hebben onderwaterschaken op 4 juli en nog twee clubmiddagen. Er is nog voldoende te doen!
de beste teamnaam en de beste outfit
Volgend seizoen beginnen we op zaterdag 29 augustus met de Sportrecreade en vrijdag 4 september met de eerste clubmiddag.
Olaf schaakt tegen Willem
Dan gaan we wel een jaar verder zonder Olaf. Die gaat voor zijn studie naar Finland. Hij is al vanaf 2015 lid van de schaakclub en we zijn hem heel veel dank verschuldigd. Hij werd dan ook met Noa, de onvermoeibare jeugdleider van groep 1 en 2, in het zonnetje gezet. Heel veel dan voor de jaren dat je ons zo hebt geholpen, Olaf.
Noa met haar shirt
En wat hadden jullie heerlijke baksels meegenomen. Arretjescake en cup cakes om maar wat te noemen. Heerlijk!

Het toernooi zelf werd afgetekend gewonnen door De Schaakbroers. Alle 5 matches werden gewonnen en ook al werd de handicap steeds groter, ze wisten alles te winnen. Bram en Thijs moesten beide in één remise berusten.
de top drie
Toch konden de St-Stot-Torens in de laatste ronde nog proberen de eerste plaats te veroveren. Helaas verloren ze en eindigden ze samen met de Queen Bees op plaats 2. De St-Stot-Torens hadden echter tegen de top gespeeld en meer weerstand gehad dus werden tweede. De Queen Bees wonnen in de laatste ronden van de goed spelende Flapperende Schakers waardoor ze net over het met konijnenoren spelende team heen sprongen. Het was sneu voor de Lopers. Het team haalde ook 7 matchpunten, maar eindigde net buiten het podium. In het team speelde Jelte met wisselend Olaf en Roelof als mede teamlid.
De St-Stot-Torens
De strijd om de laatste plaats was ook bijzonder spannend! Het team dat laatste eindigt mag als eerste een prijs uitzoeken. Dus dat is een hele eer. Het ging tussen De Beste Zet en Rokade Racing. Misschien had het niet te duidelijk gezegd moeten worden, maar De Beste Zet had aan een verlies of gelijk spel voldoende om laatste te worden. De Racing Kings wisten wat ze moesten doen en wisten hun wedstrijd met grote inspanning te verliezen zodat zij als eerste iets mochten uitkiezen.
Het ouder kind toernooi in volle gang
En dan heb je nog de prijzen voor de beste naam en de leukste outfit. Eigenlijk was die dit jaar wat tam, omdat niemand probeerde de juryleden om te kopen. Wat betreft kanshebbers: die waren er in overvloed. Wat een geweldige outfits hebben we gezien. De winnaar met de beste outfit warden De Dolle Torens, die met witte papiertjes en plakband een heel schaakbord op hun outfit hadden geplakt en een toren op hun hoofd droegen. The Power of the Tower had de leukste naam en bijbehorende aankleding en wonnen de prijs van de beste naam. Lijkt me ook een goede titel voor een nieuw schaakboek!

Heel erg dank iedereen voor de mooie middag. Het was weer onvergetelijk!. Ik wil de organisatie bedanken: Gerda als wedstrijdleider, Lina voor de foto's, Angela en Paula voor de logistieke leiding, Marcel, Timo, Hannah, Sarah, Mark, Noa, Olaf en Richard voor het klaarzetten en afruimen. Wat is het geweldig als iedereen zo mee helpt! Op naar het volgend seizoen. 
de flapperende schakers

Ranking after round 5 of Ouder Kind Toernooi
No.  Name                       Match Board  WP 
------------------------------------------------
  1. De Schaakbroers             10    9.0  29 
  2. De St-Stot-Torens            7    7.0  32  
     Queen Bees                   7    7.0  27    
  4. De Lopers                    7    6.5  26 
  5. Mat-Makkers                  6    6.5  33     
  6. De Flapperende Schakers      6    6.0  27     
     De Houtjes                   6    6.0  26    
     Schaakmatties                6    6.0  22     
     Stuk voor Stuk               6    6.0  20     
 10. Dubieus                      6    5.5  28     
     Schaakspotters               6    5.5  27     
 12. De Rooie lopers              6    5.0  23   
 13. De TiMaatjes                 5    6.0  34    
 14. Met Sprongen Vooruit         5    5.5  22   
 15. Team Wipstaart               5    4.5  22     
 16. De Koning en de Koningszus   4    4.5  26    
     Het Naamloze team            4    4.5  20     
 18. Jut en Jul                   4    4.0  26     
     De Koningsrovers JS          4    4.0  24   
     The Power of the Tower       4    4.0  23     
     De Allerbeste Sukkels        4    4.0  21    
 22. Dolle Torens                 3    3.5  24  
     De Twee Musketiers           3    3.5  22
 24. Team Porsche 911             3    3.0  24
 25. De Beste Zet                 2    1.5  19
 26. Rokade Racing                1    1.5  23 
koning en koningszus


zondag 17 mei 2026

Lieke op het NK (75)

De afgelopen dagen heeft Lieke meegedaan aan het NK t/m 12 jaar in Zoetermeer. Na jaren in Rijswijk is het toernooi hier sinds vorig jaar neergestreken. Het toernooi is in het Motion Beweeg College. Een middelbare school waar bewegen centraal staat. Rondom de school allemaal plekken waar je kunt bewegen. Maar ook in de school heb je tafeltennistafels, een bucket voor basketbal én .... een pannakooi. Allemaal in de kantine. Voor de jeugd fantastisch. Na een partij lekker alle spanning van je af trappen. Lieke heeft het er in elk geval erg naar haar zin. Af en toe begon ze met een rood aangelopen hoofd aan haar volgende partij. Voor mijzelf geldt dat ik het moeilijk vindt om op zo'n locatie mijzelf te concentreren dus ik zal vooral in de analyseruimte. 

Het werd een goed toernooi van Lieke. Ze was in vorm en had zeker op de eerste dag 2,5 uit 3 kunnen scoren. In twee van haar partijen stond ze duidelijk gewonnen, maar haalde helaas geen punten. Zelf vind ik het spelniveau vooral belangrijk en dat was ruim voldoende. Op vrijdag en zaterdag kon ze haar partijen beter omzetten in punten. Hier scoorde ze 3 uit 6 en daarmee deed ze het aanzienlijk beter dan vorig jaar. 

groepsfoto mét Lieke

Uiteindelijk was er een spektakelprijs voor haar partij uit de derde ronde tegen Alice de Cuba. Ze kwam hier heel goed te staan, en stond zelfs een toren voor. Maar hierna ging het toch nog mis. Eén van de vele lange gevechten die ze afgelopen dagen speelde.

Lieke op het podium

Goed gedaan Lieke. Ga zo door en dan volgend jaar naar het NK C!

zondag 10 mei 2026

Vijf spelers SC Ten Boer in Hoogeveen

Gisteren is de Grand Prix van Hoogeveen gehouden. In de sfeervolle zaal Salawaku, waar we al eerder de NJC en het Paastoernooi van de schaakclub Hoogeveen hadden. Vanuit Ten Boer deden er vijf spelers mee. Lieke en Vincent in groep C, Daniël en Timo in groep D en Florian in groep E. Winnaar van het toernooi werd overigens Pranav, die we hier van harte mee feliciteren.
Florian speelde dus in groep E. Belangrijke leerpunten voor dit toernooi waren rustig spelen en gevaar van de tegenstander herkennen. Florian begon rustig, maar versnelde in de tweede ronde zijn spel te veel. Gelukkig kon hij zichtzelf goed corrigeren in de rest van het toernooi. Hij zag veel, was ook gevaar een paar zetten voor. Daarmee won hij veel punten. Bovendien heeft Florian goede stellings- en openingsprincipes van opa geleerd en dat betaalt uit. Hij krijgt hierdoor beter speelbare stellingen. Ook de eindspelen die hij speelde gingen hem goed af. Hij heeft veel gevoel voor activiteit van zijn stukken in deze fase van de partij. Het was dan ook motiverend om het resultaat te zien: 6 uit 7. Op onderling resultaat kreeg hij de tweede prijs.
Daniël had vrijdagavond nog voor het NJC-team gespeeld. En het werd erg laat deze avond, dus was er de vrees dat hij vermoeid zou zijn op de GP. Het viel redelijk mee. Wel verloor hij zijn eerste twee partijen, waarbij zeker de tweede na heel goed spel. Hierna volgde een reeks van goede overwinningen. Zijn spel is de afgelopen jaren steeds beter geworden op vooral tactisch vlak. In deze fase zag ik dat terug. In de laatste ronde moest hij minimaal remise houden om de derde prijs te winnen. Zijn tegenstander Camiel speelde echter heel goed en haalde verdiend het punt binnen. Met 4 uit 7 werd Daniël vierde.
Timo speelde in het begin van het toernooi mooie aanvalspartijen. Gewoon lekker aanvallen. De tegenstanders waren echter taai en hij verloor hierdoor een aantal kansrijke stellingen. Ook in ronde 6 tegen Daniël stond hij bijvoorbeeld eerst heel goed. De laatste ronde was de pijp leeg en verloor. Toch bleef hij vrolijk en had hij een leuke middag. En... Timo is erg belangrijk voor de leuke sfeer die we gisteren bij onze spelers hadden.
Vincent speelde als nummer 5 in het GP-klassement voor wat hij waard was. Hij begon goed in de eerste ronde met een overwinning op de sterke Chantal. Ook daarna bleef zijn spel goed verzorgd, maar moest hij af en toe zijn hoofd buigen tegen sterkere spelers. Soms zat het ook niet mee zoals tegen Jeroen en Mattias waar hij eigenlijk beter stond, maar één zet had die de partij deed keren. Tegen Jeroen gaf Vincent tot zijn eigen schrik een kwaliteit weg in overweldigende stelling. Wat voor ons jeugdleiding mooi is, is dat Vincent door groeit en ook de wil heeft om steeds beter te worden. Met 3 uit 7 kon hij geen grote sprong maken in het klassement, maar blijft hij wel binnen de grenzen om als enige schaker van onze club in de top 10 te eindigen.
Lieke's spel maakte me heel erg hoopvol voor het NK D in Zoetermeer dat komende donderdag begint. Het belangrijkste aspect is er: tactische alertheid. Dat beslist de meeste partijen in toernooien. Mooi waren de combinaties die tegen Valentijn en Mattias waarmee ze met 2,5 uit 4 begon. Daarna ging het minder. Maar toch een uitstekende generale repetitie voor komend Hemelvaartsweekend.
Ik wil schaakclub Hoogeveen bedanken voor de organisatie. De jeugd vond het een leuk toernooi om aan mee te doen!