zondag 2 februari 2020

Sprakeloos …

Afgelopen donderdag werd ik totaal verrast met de uitverkiezing tot Schaakvrijwilliger van het jaar 2019. Argeloos stapte ik het denksportcentrum in om Peter Koning vlak voor zijn reis naar Nieuw Zeeland nog te spreken over enkele jeugdschaakzaken. Toen vervolgens vele tientallen bekenden zich ook meldden begon me te dagen dat er iets te gebeuren stond. Het werd een onvergetelijke avond voor mij. Lieve woorden van Peter Koning, Jan Stomphorst, Dries Koster, Evert Janse, Ellen Meijer, Helma Overeem en Govert Pellikaan maken dat ik nog met een blos op mijn wangen dit stukje typ.
Ik wil iedereen die dit onverwachte moment mogelijk heeft gemaakt heel erg bedanken hiervoor. Ik heb ervan genoten. Ook alle mensen die mij die avond maar ook de afgelopen dagen hebben gefeliciteerd wil ik heel erg bedanken. Het is echt te veel!
Directrice Ellen Meijer vertolkte duidelijk wat ik belangrijk vind in het schaken. Het schaken heeft me veel gegeven en veel geleerd. Mooie momenten, maar ook momenten dat het behoorlijk tegen zat. Gisteren tijdens de KNSB-zaterdag nog. Dat is niet erg, als je er maar probeert van te leren. Soms zit je gewoon aan je plafond. Dat is geen eindstation, het daagt je uit. Prestatie en resultaat is maar één, alhoewel belangrijk onderdeel van het schaken. Het proces van leren en doorzetten, zaken op een andere manier aanpakken, een andere focus aanbrengen, je doel bijstellen, zijn minstens even belangrijke aspecten. Dat is ook het doel van de schaaklessen op school. Het doel is niet schaken. Schaken is het middel om ervaringen en vaardigheden op te doen. Dat is het doel.
Voor SC Ten Boer hebben velen dit mogelijk gemaakt. In de eerste plaats de jeugd zelf, maar ook het aanstekelijke enthousiasme en de inspirerende gesprekken met veel ouders. Daarnaast velen die de afgelopen 14 jaar hielpen, zoals voorgaande en huidige bestuursleden, oudleden. Wim van Dijken, Klaas Dijkhuizen, Sjaak Schuit en Albert Prins die in de eerste jaren de jeugdclub hielpen op poten te zetten. Of de mensen die nu helpen op de clubmiddag: Paula, Gerbrich, Lemée, Lindert en Olaf. In het bijzonder denk ik vooral aan Jan Pilon, die 13 seizoenen elke vrijdagmiddag bijna aanwezig was om te helpen met de schaaklessen. Tenslotte wil ik het thuisfront bedanken voor alle ruimte die ze mij hebben geboden om met het jeugdschaken bezig te zijn.
 
Roelof
Govert en Peter
 

1 opmerking: