vrijdag 17 mei 2013

Roelof op het NK (5)

Zoals al eerder aangekondigd heb ik twee interessante zaken reglementskwesties gezien op het NK.
'Ik dacht toch werkelijk dat hier een schaaktoernooi was :-?'
 
De eerste heb ik op dinsdag 14 mei beschreven. Het gaat om de partij tussen Jasper Beukema en Eelke de Boer. Ik heb Koos Stolk, Internationaal Arbiter, gevraagd naar zijn mening over het incident. En wel met het doel om te horen hoe Eelke het beste had kunnen handelen in deze situatie. Hieronder citeer ik zijn antwoord.
 
Ik begrijp dat gekozen is voor het speeltempo 60 minuten p.p.p.p. Dat valt onder de rapid regels. Zelf ben ik een groot voorstander om de laatste fase van de partij altijd met toegevoegde tijd per zet te spelen, maar dat terzijde.
Als je minder dan 2 minuten hebt, en de tegenstander claimt remise op grond van 10.2 dan kan de arbiter de beslissing uitstellen tot na het vallen van de vlag van de claimer. De claimer doet daarna zijn zetten en toont op die wijze aan dat zijn tegenstander geen progressie kan maken of geen progressie wil maken.
Na het vallen van de vlag beslist de arbiter. Nu is het niet zo dat een theoretische remisestelling voldoende is. De speler moet op het bord laten zien dat de stelling begrepen is. Spelers maken ook blunders (ook als de tijdsdruk niet groot is). De claimende speler zal de arbiter moeten overtuigen dat hij niet zal blunderen in de gegeven stelling omdat hij deze geheel begrijpt. Een remiseclaim onder 10.2 is geen blunderbeveiliging. In het gegeven voorbeeld poogt de niet claimende speler tot het einde te winnen. Dus een eventuele toekenning van de claim moet gebaseerd zijn op het volledig begrijpen van de stelling door de claimende speler.
 
Daarnaast heb ik zijn mening gevraagd over een ander incident. In de laatste ronde spelen Ting Ting Lu (wit) en Giselle Fransen (zwart) tegen elkaar.
Ting Ting Lu in de laatste ronde
Ting Ting heeft het de eerste 6 ronden geweldig gedaan en met 5,5 uit 6 gaat ze de laatste dag als koploper in. Maar op de laatste dag verliest ze haar twee eerste partijen. Tegen Giselle wordt het een geweldige strijd waarbij niet duidelijk is wie beter staat. 

Giselle Fransen tijdens de laatste ronde
In de tijdnood komt Ting Ting na een blunder van Giselle volledig gewonnen te staan. Ze heeft een toren meer en een b-pion die bijna is gepromoveerd. Zwart heeft nog een c- en een d-pion, maar die kunnen gestopt worden door de witte toren. Hoewel voor het verhaal niet relevant heb ik de stelling proberen te reconstrueren.
Reconstructie van de stelling waarin wit promoveert

Op dit moment heeft Ting Ting nog maar 7 seconden op haar klok. Giselle kiest voor de promotie, zet de pion op veld d1 en drukt haar klok in. Daarna gaat ze op zoek naar een dame. Ting Ting wacht tot Giselle die heeft gevonden en op het bord heeft geplaatst. De klok van Ting Ting is ondertussen van 7 seconden naar 2 seconden teruggelopen. Als de dame er staat, pakt Ting Ting met de toren de dame en drukt de klok in. En nu weet ik niet meer precies in welke volgorde alles gebeurt: of de vlag is al direct gevallen of dat gebeurt nadat Giselle haar volgende zet heeft uitgevoerd.
 
Giselle wint en Ting Ting valt buiten de prijzen. Als ze gewonnen had was ze tweede op weerstandspunten geworden.
Wat ik mij na de partij afvraag: had Ting Ting niet kunnen claimen op het moment dat Giselle de klok indrukte zonder de pion door een dame te vervangen? Immers Giselle heeft haar zet niet afgemaakt op het moment dat ze haar klok indrukt. En wat kan zo'n claim opleveren? Extra tijd?
Bovenstaande beschrijving betreft mijn eigen waarneming van de situatie. Er staan veel andere mensen bij dit en de twee naastgelegen borden op het moment dat het gebeurt. Zonder twijfel ook één van de wedstrijdleiders.
 
Ook deze vraag heb ik aan mijn clubgenoot en internationaal arbiter Koos gesteld. Zijn reactie:
 
Deze is heel eenvoudige omdat deze valt onder 7.4 van de FIDE regels. De speler die de klok indrukt terwijl de promotie niet afgerond is (er is geen stuk geplaatst) heeft een onreglementaire zet gedaan.
De tegenstander had direct de klok stil moeten zetten. Claimen bij de arbiter, de arbiter geeft de claimende partij 2 minuten extra en zet de klok van de overtreder weer aan. Deze voltooit de promotie door een stuk te plaatsen en de pion weg te nemen en de klok weer in te drukken.
Als het promotiestuk niet voorhanden is, kan de speler de klok stilzetten en de arbiter om assistentie vragen. Deze zal het stuk opzoeken en de klok weer in gang zetten. 
 
Enkele belangrijke lessen over claimen dus. Niet alleen voor jeugdschakers, maar ook voor volwassenen.

Geen opmerkingen: