zaterdag 6 februari 2016

GP Schaakwoude: 6 keer prijs

It Skûlplak in Damwâld... Ontelbare jeugdpartijen heb ik er gespeeld. Vooral heel veel schaakpartijen in de Friese jeugdcompetitie op vrijdagavond. Het voelt een beetje als thuiskomen op deze Grand Prix in Damwoude. Ook omdat ik volgens mij in de 37 jarige historie van het jeugdtoernooi een keer winnaar werd. Dat moet in één van de eerste toernooien zijn geweest. Ik hoop dat het Gerbrich ooit zal lukken om het toernooi te winnen. Dit jaar lukt het net niet. Maar wat wel lukte: al onze 6 jeugdspelers wonnen een prijs. Een unicum met zo'n grote groep.
 
In elke groep hadden we een topper. Ik heb ze alle zes gevraagd wat ze er van vonden.
 
Thijs speelde het tweede toernooi in zijn leven.
Thijs achter het bord
Het werd een succes in zijn groep van 10 spelers: 'Ik ben blij dat ik toch nog de vijfde prijs kreeg. Wat ik leuk vond? Het schaken natuurlijk. En ze hadden er lekkere snoep, die je met je consumptiebon kon kopen.'
Met 5,5 uit 9 deed Thijs het goed. Je kon wel zien dat 9 partijen veel is, want na ronde 3 ging het moeizamer. Maar het bleek genoeg voor een prijs.
De groep van Thijs. 11 kinderen?
Rosalie speelde in groep E. Ook een tiental.
Focus bij Rosalie
Rosalie begon super met 5 uit 5. 'Ik vond alles leuk hier vanmiddag. Ik heb nu een nieuw record, want ik ben 2de geworden! Wat ik anders heb gedaan? Ik heb vooral rustiger gespeeld.'
En dat klopt zeker. Daarnaast viel me op dat Rosalie nu ook vaker materiaal meeneemt in plaats van alleen maar op mat te spelen. Geweldig dat je zo snel vooruit gaat.
Rosalie met tweede prijs
Joël had het vanmiddag zwaarder na drie eerste plekken. Toch wist hij nog een 5de prijs mee te nemen.
Joël in actie
'Weet je wat ik bijzonder vond? Dat meisje in de laatste ronde wist me maar niet mat te zetten. Ze dacht lang na maar zag het niet. Hierdoor hoopte ik op pad, maar uiteindelijk wist ze toch nog mat te zetten. En ik vind dat ze hier mooie prijzen hebben: zo'n medaille in een doosje.'
De groep van Joël. Met Thijs erbij?
Rowin wilde na een paar mindere toernooien weer een keer in de prijzen vallen.
Eindelijk weer ouderwets vlammen
Het voorstel om in de B-groep te spelen werd resoluut van de hand gewezen. Daarom zat hij in de C-poule samen met groepswinnaar Marthijn Kooistra. Die haalde 8,5 uit 9, Rowin 7,5.
De laatste ronde met Marthijn rechtsachter
Een goede middag voor hem dus met zijn 2de prijs. 'Ik vond het een leuk toernooi. Wat leuk is: dat mijn vader elke keer mee gaat naar het toernooi.'
Groep C
Anna-Mae speelt al in groep B! Wat gaat ze snel. Vandaag in een zeskamp. Ze begon met twee remises, daarna won, verloor en won ze. Met 3 uit 5 werd ze 2de. Waar is haar grens, begin ik me af te vragen. Het geheim: 'Als ik kom schaken wil ik ook veel schaken. Ik vind het leuk om veel snel te schaken tussen de partijen door. Ik leer zo veel van sterkere schakers. Het ging ook goed. Tegen Tetske en Sven speelde ik remise.'
Onze topper met opnieuw een prijs
Gerbrich ging voor de toernooiwinst. Het lukte niet.
Een geconcentreerde Gerbrich
In de tweede ronde speelde Thomas van Ruiten een schitterende aanvalspartij tegen haar en moest ze in remise berusten. In de derde ronde bleek Tijmen Hofstra te sterk. Dit ondanks dat ze eerst beter stond: ze had een pion gewonnen. Gelukkig won ze de andere drie partijen op mooie wijze: 'Ik ben heel blij dat het zo goed ging. Het is het eerste toernooi na een tijdje en dan mis je wel wat ritme. De partij tegen Luca ging al heel goed, daarna speelde ik nog een heel goede partij tegen Lennart. Het toernooi had nog wel wat langer mogen duren. Ik ben in elk geval tevreden.'
De A-groep
 
Na afloop nog een mooie foto shoot van alle club shirtjes!
Team SC Ten Boer
De teams van Leek, Meppel en Ten Boer
Ik wil de organisatie in Damwoude bedanken voor de organisatie. Het was een mooie middag en na afloop een nostalgische tocht over het Boetenfjild naar Oentsjerk.

Geen opmerkingen: