dinsdag 19 januari 2016

Schaken in Friesland

Onze jeugdschakers zwermen uit over de hele wereld om te schaken. In het verleden deden enkele jeugdleden al mee in Borne, dit jaar gingen we met een bus naar Rosmalen, Den Haag en Rotterdam werden onveilig gemaakt door enkele meiden op een NK en Rowin wist zelfs in Friesland het GP-klassement te winnen. Helemaal bont maakte Jovan het natuurlijk door maar liefst in Irak te gaan schaken.
 
Ik kan natuurlijk niet achterblijven bij de jeugd. Gelukkig is voor mij Friesland al ver weg, dus een verre reis hoef ik niet te maken. Vorige week was de jaarlijkse trip naar Friesland aangebroken. Voor de 7de keer speelde ik bij mijn oude club BOB uit Oentsjerk een (vanwege de ijzel uitgestelde) nieuwjaarsimultaan. Het werd weer een gezellige avond, net als voorgaande jaren. Voorzitter Slingerland opende de bijeenkomst. Eerst bespraken we de kerstpuzzel uit het Friesch Dagblad van Dolf Wissman. Enkele opgaven uit Schaakmagazine volgden.
 
Rond kwart over 8 startte een kloksimultaan op 8 borden. Een uur voor de simultaangever en een uur voor de schakers van BOB. Dit jaar tegen twee familieleden, want naast mijn broer Jan mocht ik het ook opnemen tegen mijn neef Siebren.
Roelof bij het bord van Jan Kroon
Siebren schaakt nog maar een half jaar, maar hij doet het echt ongekend goed. Hij gebruikte zijn tijd goed, rekende de varianten goed door en ook de strategische plannen waren goed. Bijvoorbeeld het ruilen van de juiste loper. In elk geval bood ik hem in een stelling waar nog veel mogelijk was remise aan, anders zou de tijd op de klok een mooie en nog steeds gelijkwaardige partij bederven.
 
Het moeilijkst had ik het tegen Jan Harm Dijkstra. Een onvoorzichtige zet in de opening strafte hij af en het was een wonder dat ik het eindspel haalde. In de volgende stelling kon ik ontsnappen met een remiseaanbod.
Slotstelling Jan Harm - Roelof
Tegen Ruud Oegema leek ik wel op de winst af te stevenen. Ik won een kwaliteit, maar opeens kwam Ruud met een scherpe aanval op de proppen. In deze stelling


Ruud Oegema - Roelof
zwart aan zet

ging ik bijna in de fout door 1... fxg3 te spelen. Na 2. Dxg3 staat wit dan beter. Gelukkig zag ik dit nog voordat ik de klok indrukte. En dan heb je als simultaanspeler het voordeel dat je je zet nog terug mag nemen. Ik speelde snel 1... Pe5 en bleef iets beter staan. Na dameruil bleef ik uiteindelijk de kwaliteit voor, maar het lukte me geen open lijnen voor mijn torens te vinden (zie maar eens hoe goed de loper op c3 staat), terwijl het loperpaar wel vervelend aanwezig was. Rond 10 uur berustte ik in remise.
 
Al met al drie remises voor de schakers van BOB. Deze spelers kregen een boek als prijs.



De drie prijswinnaars met de simultaangever in het midden.
V.l.n.r. Siebren Kroon, Ruud Oegema, Roelof Kroon
en Jan Harm Dijkstra

Na afloop werd onder genot van een drankje de toestand in de schaakwereld, de jeugdigheid van de clubleden van BOB, de (on)mogelijkheid tot het opstarten van jeugdschaken in de Trynwâlden en het werven van nieuwe leden besproken. Ook werden oude herinneringen opgehaald. Eén van die herinneringen is de fameuze wedstrijd tussen het jeugdteam van BOB en het jeugdteam van de dit jaar jubilerende Schaakclub Haren besproken. Een verhaal over deze wedstrijd is opgenomen in het jubileumboek van Haren 'Op een haar na eeuwig schaak'. Oud teamleider Aaldrik Schlüter wist zich nog te herinneren dat hij vreemd opkeek toen hij de teamleider van Haren voor de wedstrijd opbelde en aan de andere kant werd opgenomen met de vrolijke groet 'Hallo met BOB!'. Binnenkort zullen we proberen een reünie van deze wedstrijd te organiseren. Kees Romijn zoekt een geschikte datum en ik probeer de spelers van BOB te polsen voor de wedstrijd.
 
Ik wil de clubleden in Oentsjerk weer erg bedanken voor de gezellige avond, de hartelijke ontvangst en de warme sfeer op deze mooie avond.

Geen opmerkingen: