vrijdag 19 juni 2026

Bram op het WK

Afgelopen maandag is Bram op zijn verjaardag begonnen aan het WK in Italië. Hij speelt dit keer het WK tot en met 14 jaar. Twee jaar geleden speelde hij op dezelfde locatie het WK tot en met 10 jaar. De tocht erheen op zondag duurde de hele dag. 's Ochtends om 7 uur al vertrekken naar Schiphol en daarna met een vlucht naar Italië en daarna verder met openbaar vervoer. Gelukkig kwam Bram op Schiphol Anish Giri tegen die naar een toernooi in Hongkong onderweg is

Bram tussen Noah (die ook het WK U14 speelt) en Anish Giri (rechts)
Anish Giri is de beste Nederlandse schaker momenteel met een achtste plek op de wereldranglijst (rating 2764).
Op maandag speelde hij in de eerste ronde tegen een speler uit Nieuw Zeeland. Het werd een taai gevecht nadat Bram al vroeg een pion won.
In deze stelling speelde zwart Pc6-d4. Het probleem is dat wit nu met 9. Lxf6 gxf6 10. Ph5 de pion op f6 aanvalt. Deze is moeilijk te dekken omdat Dd8 de lange rokade hindert en na 10... De7 11. Pd5 Lxd5 12. Lxd5 heeft zwart geen tegenspel heeft tegen het loperpaar. Daarom speelde de tegenstander 10... 0-0-0 waarna Bram een pion won. Het duurde lang, maar uiteindelijk won Bram hierdoor de partij.
In ronde 2 moest Bram tegen een sterke Georgiër. Bram kwam hier eigenlijk niet in gewonnen stelling. Gelukkig wist hij een remise eindspel te halen.
Ronde 3 werd een enerverende partij tegen een Pool. Die verraste Bram in de opening met het vreemde 4... Da5. Bram kwam moeilijk te staan maar in de complicaties die volgden kreeg hij best wel wat kansjes om te winnen. Uiteindelijk miste hij die en werd het een remise. Toch een goede partij van Bram omdat hij durfde te compliceren!
Dat deed hij ook in ronde 4 tegen zijn Kazachse tegenstander. Een offer gaf eigenlijk niet voldoende compensatie, maar doordat de witte koning in de gevarenzone bleef kon Bram zijn betere kwaliteiten laten zien en won hij. 
Met 3 uit 4 is Bram heel veelbelovend begonnen! 
Vandaag speelt hij tegen een Turkse tegenstander.

zondag 7 juni 2026

Ouder Kind Toernooi 2026

Al jaren eindigen we het seizoen met een Ouder Kind Toernooi. Gisteren alweer de 11de editie. En ook al jaren wordt het toernooi gesponsord door Hanze BHV van de vader van één van onze jeugdleden.
Heel veel dank om het zo mogelijk te maken, Mark.
Het ouder kind toernooi dat houdt in:
  • Het seizoen afsluiten
  • Genieten van baksels die de jeugd meeneemt
  • Elkaar ontmoeten!
  • Ouders de mogelijkheid geven om de sfeer op de schaakclub te proeven
  • Vijf ronden met een handicap schaken
  • De jeugdleden die het hele jaar door helpen op de clubmiddag in het zonnetje zetten
  • Na afloop met elkaar een patatje eten
Het werd weer een heel mooie middag, echt iets om er in te houden. We hebben een geweldig seizoen met elkaar gehad. Samen naar Schiermonnikoog, het BSK in januari, Bram de tweede op het Europees Kampioenschap werd, een geweldige week in Mierlo met vier van onze schakers, Lieke in Zoetermeer, Thijs in Drunen, met het D- en E-team op pad naar het midden van het land, diploma's halen, met het NJC-team op de late vrijdagavond naar Leeuwarden, Hoogeveen en Groningen, heel veel toernooien met elkaar zoals in Hoogezand laatst. Wat hebben we veel ondernomen!
En het gaat nog verder. De Fontein gaat komend weekend naar Almere, Thijs gaat naar het pupillenkampioenschap, we hebben onderwaterschaken op 4 juli en nog twee clubmiddagen. Er is nog voldoende te doen!
de beste teamnaam en de beste outfit
Volgend seizoen beginnen we op zaterdag 29 augustus met de Sportrecreade en vrijdag 4 september met de eerste clubmiddag.
Olaf schaakt tegen Willem
Dan gaan we wel een jaar verder zonder Olaf. Die gaat voor zijn studie naar Finland. Hij is al vanaf 2015 lid van de schaakclub en we zijn hem heel veel dank verschuldigd. Hij werd dan ook met Noa, de onvermoeibare jeugdleider van groep 1 en 2, in het zonnetje gezet. Heel veel dan voor de jaren dat je ons zo hebt geholpen, Olaf.
Noa met haar shirt
En wat hadden jullie heerlijke baksels meegenomen. Arretjescake en cup cakes om maar wat te noemen. Heerlijk!

Het toernooi zelf werd afgetekend gewonnen door De Schaakbroers. Alle 5 matches werden gewonnen en ook al werd de handicap steeds groter, ze wisten alles te winnen. Bram en Thijs moesten beide in één remise berusten.
de top drie
Toch konden de St-Stot-Torens in de laatste ronde nog proberen de eerste plaats te veroveren. Helaas verloren ze en eindigden ze samen met de Queen Bees op plaats 2. De St-Stot-Torens hadden echter tegen de top gespeeld en meer weerstand gehad dus werden tweede. De Queen Bees wonnen in de laatste ronden van de goed spelende Flapperende Schakers waardoor ze net over het met konijnenoren spelende team heen sprongen. Het was sneu voor de Lopers. Het team haalde ook 7 matchpunten, maar eindigde net buiten het podium. In het team speelde Jelte met wisselend Olaf en Roelof als mede teamlid.
De St-Stot-Torens
De strijd om de laatste plaats was ook bijzonder spannend! Het team dat laatste eindigt mag als eerste een prijs uitzoeken. Dus dat is een hele eer. Het ging tussen De Beste Zet en Rokade Racing. Misschien had het niet te duidelijk gezegd moeten worden, maar De Beste Zet had aan een verlies of gelijk spel voldoende om laatste te worden. De Racing Kings wisten wat ze moesten doen en wisten hun wedstrijd met grote inspanning te verliezen zodat zij als eerste iets mochten uitkiezen.
Het ouder kind toernooi in volle gang
En dan heb je nog de prijzen voor de beste naam en de leukste outfit. Eigenlijk was die dit jaar wat tam, omdat niemand probeerde de juryleden om te kopen. Wat betreft kanshebbers: die waren er in overvloed. Wat een geweldige outfits hebben we gezien. De winnaar met de beste outfit warden De Dolle Torens, die met witte papiertjes en plakband een heel schaakbord op hun outfit hadden geplakt en een toren op hun hoofd droegen. The Power of the Tower had de leukste naam en bijbehorende aankleding en wonnen de prijs van de beste naam. Lijkt me ook een goede titel voor een nieuw schaakboek!

Heel erg dank iedereen voor de mooie middag. Het was weer onvergetelijk!. Ik wil de organisatie bedanken: Gerda als wedstrijdleider, Lina voor de foto's, Angela en Paula voor de logistieke leiding, Marcel, Timo, Hannah, Sarah, Mark, Noa, Olaf en Richard voor het klaarzetten en afruimen. Wat is het geweldig als iedereen zo mee helpt! Op naar het volgend seizoen. 
de flapperende schakers

Ranking after round 5 of Ouder Kind Toernooi
No.  Name                       Match Board  WP 
------------------------------------------------
  1. De Schaakbroers             10    9.0  29 
  2. De St-Stot-Torens            7    7.0  32  
     Queen Bees                   7    7.0  27    
  4. De Lopers                    7    6.5  26 
  5. Mat-Makkers                  6    6.5  33     
  6. De Flapperende Schakers      6    6.0  27     
     De Houtjes                   6    6.0  26    
     Schaakmatties                6    6.0  22     
     Stuk voor Stuk               6    6.0  20     
 10. Dubieus                      6    5.5  28     
     Schaakspotters               6    5.5  27     
 12. De Rooie lopers              6    5.0  23   
 13. De TiMaatjes                 5    6.0  34    
 14. Met Sprongen Vooruit         5    5.5  22   
 15. Team Wipstaart               5    4.5  22     
 16. De Koning en de Koningszus   4    4.5  26    
     Het Naamloze team            4    4.5  20     
 18. Jut en Jul                   4    4.0  26     
     De Koningsrovers JS          4    4.0  24   
     The Power of the Tower       4    4.0  23     
     De Allerbeste Sukkels        4    4.0  21    
 22. Dolle Torens                 3    3.5  24  
     De Twee Musketiers           3    3.5  22
 24. Team Porsche 911             3    3.0  24
 25. De Beste Zet                 2    1.5  19
 26. Rokade Racing                1    1.5  23 
koning en koningszus


zondag 17 mei 2026

Lieke op het NK (75)

De afgelopen dagen heeft Lieke meegedaan aan het NK t/m 12 jaar in Zoetermeer. Na jaren in Rijswijk is het toernooi hier sinds vorig jaar neergestreken. Het toernooi is in het Motion Beweeg College. Een middelbare school waar bewegen centraal staat. Rondom de school allemaal plekken waar je kunt bewegen. Maar ook in de school heb je tafeltennistafels, een bucket voor basketbal én .... een pannakooi. Allemaal in de kantine. Voor de jeugd fantastisch. Na een partij lekker alle spanning van je af trappen. Lieke heeft het er in elk geval erg naar haar zin. Af en toe begon ze met een rood aangelopen hoofd aan haar volgende partij. Voor mijzelf geldt dat ik het moeilijk vindt om op zo'n locatie mijzelf te concentreren dus ik zal vooral in de analyseruimte. 

Het werd een goed toernooi van Lieke. Ze was in vorm en had zeker op de eerste dag 2,5 uit 3 kunnen scoren. In twee van haar partijen stond ze duidelijk gewonnen, maar haalde helaas geen punten. Zelf vind ik het spelniveau vooral belangrijk en dat was ruim voldoende. Op vrijdag en zaterdag kon ze haar partijen beter omzetten in punten. Hier scoorde ze 3 uit 6 en daarmee deed ze het aanzienlijk beter dan vorig jaar. 

groepsfoto mét Lieke

Uiteindelijk was er een spektakelprijs voor haar partij uit de derde ronde tegen Alice de Cuba. Ze kwam hier heel goed te staan, en stond zelfs een toren voor. Maar hierna ging het toch nog mis. Eén van de vele lange gevechten die ze afgelopen dagen speelde.

Lieke op het podium

Goed gedaan Lieke. Ga zo door en dan volgend jaar naar het NK C!

zondag 10 mei 2026

Vijf spelers SC Ten Boer in Hoogeveen

Gisteren is de Grand Prix van Hoogeveen gehouden. In de sfeervolle zaal Salawaku, waar we al eerder de NJC en het Paastoernooi van de schaakclub Hoogeveen hadden. Vanuit Ten Boer deden er vijf spelers mee. Lieke en Vincent in groep C, Daniël en Timo in groep D en Florian in groep E. Winnaar van het toernooi werd overigens Pranav, die we hier van harte mee feliciteren.
Florian speelde dus in groep E. Belangrijke leerpunten voor dit toernooi waren rustig spelen en gevaar van de tegenstander herkennen. Florian begon rustig, maar versnelde in de tweede ronde zijn spel te veel. Gelukkig kon hij zichtzelf goed corrigeren in de rest van het toernooi. Hij zag veel, was ook gevaar een paar zetten voor. Daarmee won hij veel punten. Bovendien heeft Florian goede stellings- en openingsprincipes van opa geleerd en dat betaalt uit. Hij krijgt hierdoor beter speelbare stellingen. Ook de eindspelen die hij speelde gingen hem goed af. Hij heeft veel gevoel voor activiteit van zijn stukken in deze fase van de partij. Het was dan ook motiverend om het resultaat te zien: 6 uit 7. Op onderling resultaat kreeg hij de tweede prijs.
Daniël had vrijdagavond nog voor het NJC-team gespeeld. En het werd erg laat deze avond, dus was er de vrees dat hij vermoeid zou zijn op de GP. Het viel redelijk mee. Wel verloor hij zijn eerste twee partijen, waarbij zeker de tweede na heel goed spel. Hierna volgde een reeks van goede overwinningen. Zijn spel is de afgelopen jaren steeds beter geworden op vooral tactisch vlak. In deze fase zag ik dat terug. In de laatste ronde moest hij minimaal remise houden om de derde prijs te winnen. Zijn tegenstander Camiel speelde echter heel goed en haalde verdiend het punt binnen. Met 4 uit 7 werd Daniël vierde.
Timo speelde in het begin van het toernooi mooie aanvalspartijen. Gewoon lekker aanvallen. De tegenstanders waren echter taai en hij verloor hierdoor een aantal kansrijke stellingen. Ook in ronde 6 tegen Daniël stond hij bijvoorbeeld eerst heel goed. De laatste ronde was de pijp leeg en verloor. Toch bleef hij vrolijk en had hij een leuke middag. En... Timo is erg belangrijk voor de leuke sfeer die we gisteren bij onze spelers hadden.
Vincent speelde als nummer 5 in het GP-klassement voor wat hij waard was. Hij begon goed in de eerste ronde met een overwinning op de sterke Chantal. Ook daarna bleef zijn spel goed verzorgd, maar moest hij af en toe zijn hoofd buigen tegen sterkere spelers. Soms zat het ook niet mee zoals tegen Jeroen en Mattias waar hij eigenlijk beter stond, maar één zet had die de partij deed keren. Tegen Jeroen gaf Vincent tot zijn eigen schrik een kwaliteit weg in overweldigende stelling. Wat voor ons jeugdleiding mooi is, is dat Vincent door groeit en ook de wil heeft om steeds beter te worden. Met 3 uit 7 kon hij geen grote sprong maken in het klassement, maar blijft hij wel binnen de grenzen om als enige schaker van onze club in de top 10 te eindigen.
Lieke's spel maakte me heel erg hoopvol voor het NK D in Zoetermeer dat komende donderdag begint. Het belangrijkste aspect is er: tactische alertheid. Dat beslist de meeste partijen in toernooien. Mooi waren de combinaties die tegen Valentijn en Mattias waarmee ze met 2,5 uit 4 begon. Daarna ging het minder. Maar toch een uitstekende generale repetitie voor komend Hemelvaartsweekend.
Ik wil schaakclub Hoogeveen bedanken voor de organisatie. De jeugd vond het een leuk toernooi om aan mee te doen!

dinsdag 5 mei 2026

Noa op het NK (74)

Het was een bijzonder intensieve week in Helmond, vorige week. Maar liefst vier van onze clubleden waren aanwezig op het NK. Meer dan ooit.
Onze drie clubleden bij de de NK voor meiden

Het NK duurt maar liefst 7 dagen en is intensief. Elke dag één partij van een paar uur. Daarvoor doen we een voorbereiding met elkaar en apart. Na afloop gaan we de partij nog bespreken. En zeker Noa wilde deze bespreking na afloop nooit overslaan. DE manier waarop ze dit NK bezig was met schaken, riep veel bewondering op. Niet alleen bij mij maar ook bij de organisatie die ik verdenk van een lichte sympathie richting Noa.


Het begon al op dag 1 toen ze een eigen bord kreeg met letters en cijfers zodat het noteren voor Noa beter ging. Maar ook haar houding achter het bord was geweldig. Ze straalde, de hele week lang. Behalve misschien een minuutje als ze een uitstekend gespeelde partij toch nog verloor. Noa haalde helaas geen punten dit NK, maar het zat er zeker in. Kijk maar naar de volgende mooie fragmenten.
In de derde ronde staat Noa met zwart na de opening in bovenstaande stelling bijna gelijk. Ze laat heel goed spel zien wat helaas op zet 25 verloren gaat: 14... Ta5! 15. a3 d6 16. 0-0-0 Te5! 17. f4 Te7 18. Kd2 h6 19. h3 c5 20. Thf1 (deze zet is met een idee gespeeld. Het idee Tf1-f4-h4 met aanval op h6 wordt echter gemist door Noa) 20... d5 21. Lg6 Tg8 22. f5! Ld7 23. Tde1 Tgg7! 24. Txe7 Txe7 25. Tf4
en nu moet zwart tegenspel zoeken want de pion op h6 gaat verloren. 25... Te5 lijkt de meest aangewezen zet, ook al houdt wit druk na 26. Th4 Lxf5 27. Txh6. Noa mist de verdediging echter en gaat op zoek naar tegenspel op de damevleugel maar dat is te traag. Na 25... b4 26. Th4 staat wit gewonnen.

De twee grootste kansen komen in ronde 4 en 6. Tegen Ilona stond Noa zelfs langere tijd beter.

In deze stelling staat de zwarte koning onveilig door de zwaktes op e5 en g5. Je moet het echter voorzichtig aanpakken en niet direct gaan forceren. Eerste de stukken verplaatsen naar die vleugel bijvoorbeeld met 23. Te1 en De3 en dan pas met f3 het paard op e4 wegjagen. Noa ging met 23. Pg5 wat te voortvarend aan de slag. Na de nodige afruilen ontstond de volgende stelling
die niet meer te verliezen is na een zet als Te3-h3 en Kd3-d3-d2 enz. Zwart kan niet verder komen. Helaas vergat Noa twee zetten later de penning van de pion op c3 en speelde Kc2 waardoor Ilona op d4 kon slaan en alsnog won.

Sarah werd in de zesde ronde met uitstekende zetten overmeesterd. 

Hier had Noa mat kunnen zetten met 49. Dg5#, maar helaas speelde ze 49. Dg8 waarna Sarah het mat er uit kon halen met 49... Dg6 waarna alleen 50. Dxg6 Kxg6 het winnende voordeel vasthoudt. Helaas speelde Noa 51. Tb6 om de pion op e6 op te halen, en vergat daarbij de loper op g1. Na 51... Lxb6 verloor Noa alsnog.

Al met al speelde Noa een geweldig toernooi. Helaas zonder punten, maar zóveel geleerd en zo erg genoten. Het was een dankbare taak om haar te begeleiden. Op naar het volgende NK, Noa!
 

zondag 19 april 2026

Paardensprongtoernooi

Gisteren is het jaarlijkse Paardensprongtoernooi gespeeld. Het toernooi wordt altijd uitstekend georganiseerd door de grootste jeugdclub van Noord Nederland, de Paardensprong. De gele shirtjes weten dit altijd op een prachtige locatie te doen. Dit jaar weer in het Alette Jacobs College in Hoogezand. Een ruime locatie en doordat er dit jaar iets minder spelers waren, was het ook in de kantine uitstekend vertoeven. Er waren veel schakers van SV Aurich uit Duitsland, waar de Paardensprong een warme relatie mee onderhoudt. Ook de aanwezigheid van Meino Aden verheugde me. Het is altijd prettig om met deze vriendelijke jeugdleider uit Leer te spreken. De Duitse jeugd deed het sowieso goed! Voor het eerst dat één van de Duitse deelnemers gedeeld toernooiwinnaar werd.

Jelmer werd gedeeld toernooiwinnaar

Vanuit onze club waren er 11 schakers. Dat is een mooie opkomst. Zeker gezien het feit dat je ziet dat er minder deelnemers bij de toernooien zijn dit seizoen. De reden weet ik niet, maar er zijn ook iets minder toernooien. Misschien dat de schaakverenigingen die zijn gestopt zijn met hun toernooi ook hun jeugd minder aanzetten om naar een jeugdtoernooi te gaan? Ik weet het niet, maar de piek van twee jaar geleden is echt weggeëbd. 

zondag 12 april 2026

CBS de Fontein als nummer 3 naar het NK


Gisteren was de finale van het Basisschoolschaakkampioenschap van de Noordelijke Schaakbond. Zes teams uit Groningen en vier uit Drenthe streden om maar liefst zes plaatsen in de halve finale van het Nederlands Kampioenschap. Die zes plaatsen hebben we te danken aan de goede prestaties van het GSV de afgelopen jaren. In het eerste team van GSV speelde Thijmen mee. Hij deed het goed. In de eerste ronde was er wel een pat in gewonnen stand (eerst stond Thijmen overigens moeilijk) en in de tweede ronde bleek een furieuze aanval niet tot winst te leiden en moest Thijmen een stuk inleveren tegen Carolina die het vervolgens foutloos uitspeelde. De aanval van Thijmen was in  eerste instantie winnend maar op een gegeven moment ging hij net iets te ver waardoor een paard op f2 ingesloten raakte. Thijmen offerde tegen de pion op e4 maar de compensatie was te klein. Uiteindelijk werd Thijmen kampioen. Met 7,5 uit 9 was hij bovendien de schaker van onze club die de hoogste score haalde!

CBS de Fontein voor het derde achtereenvolgende jaar naar NK

Het team van de Fontein deed het uitstekend. Lange tijd leek de tweede plaats binnen bereik, maar de twee gelijke spelen tegen GSV 2 en het Palet zorgden ervoor dat de voorsprong op deze twee teams niet toenam. Daardoor kon GSV 2 ons team in de laatste ronde nog inhalen en doordat we tegen GSV 1 moesten bleek die kans zelfs zeer reëel. Helaas verloren we die ronde maar eindigden we toch op een uitstekende derde plaats in de strijd in de Noordelijke Schaakbond. Ook opmerkelijk: alle teams uit Groningen (5 uit de stad en 1 uit Ten Boer) pakten de NK-plekken. Er was zelfs maar één overwinning van een school uit Drenthe op een school uit de de provincie Groningen!
We hadden dit keer het team veranderd. Geon hintte er tijdens het provinciale kampioenschap op om Thijs op bord 1 te zetten. Thijs zal de komende jaren toch de belangrijkste trekker van het schoolteam van de Fontein worden, dus waarom hem nu al de verantwoordelijkheid van bord 1 geven. Bovendien heeft Thijs de afgelopen maanden een enorme progressie laten zien. Hij schaakt rustiger, neemt meer de tijd tijdens de partij en ontwikkelt zijn spel op meer dan alleen tactisch vlak. Voor Joris en Sven, als ervaren rotten, daardoor juist de mogelijkheid om op bord 2 en 3 de punten bij elkaar te spelen. Thomas en Milan verdelen dan bord 4 met hun ruime ervaring op schaakgebied, zeker bij Milan.  
Het geweldige goed presterende team van de Fontein
met coach Hannah en meester Michiel vanuit de school aanwezig
Na een goede 4-0 overwinning op de Poolster (Roden), was de tweede ronden tegen GSV 2 meteen de belangrijkste match van de dag. Het werd een enerverende match. Sven kwam al snel beter te staan en won zijn partij als eerste. Thomas speelde tegen eerder genoemde Carolina een uitstekende partij. Met twee grootmeesterlijke trucjes won hij twee pionnen, maar helaas kreeg Carolina daar een vreselijke koningsaanval voor terug. Dit kwam omdat de pionnen voor de witte koning naar voren gingen. Eigenlijk was de aanval heel kansrijk toen ze tot haar eigen schrik remise aanbood. Snel nam Thomas het aan. Joris speelde ook goed tegen de sterke Edin en kwam in een eindspel met ongelijke lopers. Gewoonlijk voldoende voor remise. Wat er mis ging weet ik, maar Joris verloor jammer genoeg. Thijs stond de hele partij iets beter tegen Mrityunjay, maar kon niet winnend afdrukken. In het eindspel stond hij zelfs even verloren, maar juist nu zag ik dat hij gegroeid is. Hij speelde het rustig en nauwkeurig naar remise toe. 2-2, een resultaat dat paste bij de wisselende kansen in deze ronde. 
In de derde ronde volgde een 3-1 overwinning op het tweede team van de Kloostertuin uit Assen, een school waar schaakles op het curriculum staat.
Ronde 4 was de volgende pittige wedstrijd tegen de Petteflet uit de stad. Het werd de wedstrijd van Joris die de wedstrijd voor het team won door een verloren toreneindspel te winnen. Eerder had Sven al gewonnen en kwam Milan heel slim remise overeen in een moeilijke stelling. Hierdoor waren de 2,5 punt binnen. Thijs speelde echter ook uitstekend tegen Olav, de D- en E-kampioen van de Nosbo. Hij stond lange tijd beter, maar verloor een moeilijk toreneindspel. Ik dacht dat hij remise kon houden, maar Thijs legde me uit dat ik het vermoedelijk bij het verkeerde eind had.
Na deze ronde kwam onze coach Hannah binnen. Zij kon het team verder ondersteunen. Ook meester Michiel, Paula, Martin, Marcel en Lauresn kwamen het team in Hoogkerk aanmoedigen deze middag. Wat geweldig fijn dat jullie er waren om ons te ondersteunen!
Joris moedigt het team aan in de derde ronde
In de ronde 5 volgde weer een uitstekende overwinning tegen Menso Altingh uit Assen. Weer 4-0. In ronde 6 de confrontatie tegen het Palet. Een sterke school vooral door de invloed van de familie Urban en De Jong. Bedoeling was op de eerste twee borden gelijke tred te houden en dan op bord 3 en 4 te winnen. Die vlieger ging al meteen niet op, want Thijs won vanuit de opening van Tobias. Thomas kreeg het echter ook zwaar te verduren tegen Joas, een schaker die al vaak toernooitjes heeft gespeeld en met die ervaring Thomas wist op te rollen. Sven won ondertussen souverein.
Helaas had Joris zijn partij niet. Vorige keer wist hij te winnen van Hannah Urban, maar deze keer ging alles mis. Met 2-2 toch een lichte link in de kabel om tweede te worden. Ronde 7 werd weer een walk over. Nu tegen het eerste team van de Kloostertuin. Ook in ronde 8 tegen de Joseph Haydn school (ook schaakles op school en wel ondersteund door onze coach Hannah) werd het een eenvoudige overwinning. Vooral Thomas moest oppassen tegen de sterke vierde bordspeler, maar hij won snel. Opmerkelijk was de knappe prestatie van Thijs tegen de eerste bord speler en bijna Nosbo-kampioen t/m 12 jaar Rens. Het was zelfs een plusremise.
de beslissende wedstrijd tegen GSV 1
Voor de laatste ronde had het team 2 bord en 2 matchpunten voorsprong op GSV 2. Helaas moest ons team in de laatste ronde tegen GSV 1. Dus we waren nog in te halen. Bij winst kon het team in matchpunten echter ook nog gelijk eindigen met GSV 1. Helaas ging de wedstrijd met 4-0 verloren en tegelijkertijd wist GSV 2 met 4-0 van het Palet te winnen, waardoor ons team toch nog van plaats 2 naar plaats 3 opschoof. 
Een buitengewoon knappe prestatie. Vorig jaar haalden we de NK-plek minder overtuigend. Het team is uitstekend in balans met alleen maar clubschakers. Thijs doet het goed op bord 1. Joris en Sven scoren veel punten op bord 2 en 3. Milan en Thomas hebben ondertussen zoveel ervaring dat ze ook meestal winnen op bord 4. Een mooi team dat op 13 juni in de halve finale in Almere of Arnhem gaat proberen door te stoten naar de landelijke finale.
Ik wil de organisatoren met name Mark Schuls bedanken voor de uitstekende organisatie. Ook Roland Kroezen en Robert Leenes waren aangename begeleiders van de dag. Een goed team!

zondag 22 maart 2026

CBS de Fontein 2de en 8ste op Provinciaal Kampioenschap

Vandaag is het provinciale kampioenschap van Groningen gehouden. Zestien schoolteams hadden zich hiervoor geplaatst en de beste zes plaatsen zich voor de finale van de Noordelijke Schaakbond. In die finale strijden vier teams van Drenthe en de zes van Groningen om zes plaatsen voor de landelijke halve finale. Na 9 ronden konden we de balans opmaken. GSV1, de regerend Nederlands Kampioen werd eerste met Thijmen in de gelederen. Fontein 1 werd op en met afstand tweede, 't Wilde Woud met een uitblinkende Liva werd zevende en het tweede team van de Fontein werd achtste. Verder wil ik het dappere optreden van de Horizon uit Bedum noemen. Zij vielen op het laatste moment in voor de Walfridusschool. En ik was diep onder de indruk van het plezier waar ze mee schaakten. Ik hoop dat we vanuit onze schaakclub hier nog ondersteuning kunnen geven om het schaken daar meer impuls te geven.
Fontein 1 met de zilveren medailles

GSV en Liva

Voordat ik me richt op de wedstrijddag van de Fontein eerst aandacht voor onze andere clubleden. Thijmen en Bram zitten op de GSV. Vorig jaar werden ze Nederlands Kampioen na twee keer tweede te zijn geweest. Dit team is met afstand het sterkste team dat we ooit in de Noordelijke Schaakbond hebben gehad. Dit jaar wordt Bram voorlopig buiten het team gehouden omdat hij veel te sterk is geworden voor het provinciale basisschool schaken. We hopen dat hij bij het NK weer present is. Thijmen speelde hierdoor op het vierde bord van het team. Thijmen speelt veel lange partijen tegen volwassenen bij een KNSB-team van Groninger Combinatie. Hij speelt daardoor veel stabieler schaak. Gevolg is dat het vaak om kleine voordeeltjes gaat. Persoonlijk weet ik dat op zulke momenten tijd een belangrijke factor is. Zo ook bij Thijmen: hij komt wat vaker in tijdnood. Hij speelde in elk geval heel zeker gisteren en scoorde het hoogst van alle clubleden met 8 uit 9 (samen met Thijs overigens). GSV1 werd weer kampioen van de provincie Groningen en het tweede team werd derde. 
de winnaars met schaakleraar Geon
Liva was in topvorm gisteren. Wat speelde ze uitstekende partijen! Ik heb een paar keer met open mond zitten kijken hoe ver haar niveau gestegen is de afgelopen maand. Ze was dragende speelster bij 't Wilde Woud uit Haren. Het team werd zevende, een knappe prestatie van de school!
de schakers van de Fontein met de twee begeleiders

CBS de Fontein tweede en achtste

Team 1 en 2 in de eerste ronde
Voor de Fontein deden er twee teams mee. Het eerste team behoorde zeker tot de kanshebbers voor de posities 2 tot en met 6. Het tweede team speelde vooral mee om ervaring op te doen. In team zitten Joris, Sven, Thijs, Milan en reserve Thomas. Thomas kon ook invallen op het eerste bord van team 2 waar ook nog zijn broer Ruben, Ruben, Bosch, Jolie, Mylan en Jelte in speelden. 
Mylan
Het tweede team maakte er een goede dag van. In de eerste dag mocht men meteen tegen GSV1. Dat werd een nederlaag. In de tweede ronde werd het eerste bordpunt binnengehaald tegen Joseph Haydn 2.
Ruben Gelling won zijn partij. In de derde ronde werd het eerste matchpunt gescoord tegen de sterke school Het Mozaïek met meerdere clubschakers. Jolie en Thomas scoorden de twee punten. In de vierde ronde volgde dan de eerste winstpartij tegen de Horizon uit Bedum. Thomas was de enige die niet won maar wist door enorme vasthoudendheid wel remise te houden in een verloren stelling. Mylan en de twee Rubens zorgden voor de 3 volle punten. In de vijfde ronde werd zelfs met de maximale cijfers gewonnen. Het was meteen het eerste punt voor Jelte. In de zesde ronde mocht het team tegen 't Wilde Woud uit Haren van Liva. Hier werd toch wel verrassend met 4-0 van verloren.
Hierdoor werd het wel heel moeilijk om bij de beste zes te eindigen. Door een mooie overwinning in ronde 7 kwam de top 6 wel weer in zicht. Het tweede team kwam op de achtste plaats terecht. In de laatste twee ronden moest echter wel gewonnen of maximaal één keer gelijk worden gespeeld. Helaas moest tegen een erg sterke tegenstander worden gespeeld in ronde 8: het Palet.

Hierin enkele sterke schakers van de Paardensprong en o.a. meervoudige deelneemster aan het NK Hannah Urban. Ruben speelde een knappe remise, maar de overigen kwamen te kort tegen het sterke team. In de laatste ronde werd echter weer een uitstekende overwinning geboekt op het Anker (Zuidhorn) met de sterke schakerk Frank Kloosterman. Thomas nam remise tegen hem vanwege het teamresultaat, maar had hem zijn enige nederlaag kunnen bezorgen.
Hiermee werd het tweede team achtste in de eindstand. Eigenlijk scheelde het maar één remise of men was voor Haydn 1 geëindigd, zo dicht zat men bij plaatsing voor de finale van de Noordelijke Schaakbond. Vooral Ruben deed het erg goed deze zaterdag, maar alle vijf andere schakers droegen enorm bij aan het mooie resultaat. En wat veel belangrijker dan het resultaat is: we hebben veel geleerd dat we de komende tijd kunnen gebruiken op club of op school.
de twee teamleiders van de teams
Het eerste team had natuurlijk meer te bewijzen. Vorig jaar werd dit team vijftiende van Nederland. En het team bewees het meest moeilijk in sport: voldoen aan de verwachting.
Supersub Thomas
Zelfs meer dan dat: lange tijd kon het team de Nederlands Kampioen GSV bijhouden. Tot aan ronde 4: op dat moment werd verloren van de Nederlands Kampioen. Daarvoor werden alle wedstrijden gewonnen. Indrukwekkend was de overwinning in ronde 2 tegen het Palet. Hierbij speelde Sven slim remise om de overwinning veilig te stellen en wist Joris in extremis op tijd te winnen van de sterke Hannah Urban.
Team 1 in actie
De Petteflet in ronde 3 werd een wat moeizamer overwinning. Sven verloor van Nosbo-kampioen Olav, maar nu was het Joris die slim remise aanbood voor de winst.  In ronde 4 werd met 4-0 van GSV 1 verloren, maar bijna lukte het Milan om clubgenoot Thijmen te verslaan. Dat zou een ware sensatie zijn geweest. In ronde 5 was er revanche tegen GSV 2. Nu was Thomas degene die na een lange en gelijke strijd het beslissende halfje binnenhaalde. Ondertussen bleef Thijs punten aaneen rijgen. Hij won al voor de vierde keer. Uiteindelijk zou hij zelfs 8 van zijn 9 partijen winnen. In ronde 6 werd maar liefst maar 4-0 van het sterke Haydn 1 gewonnen. Hierbij de meest opmerkelijke prestatie van Sven die van Nosbo D-kampioen Rens Boomhouwer wist te winnen. Sven deed het uitstekend op bord 1 waar hij tegen alle regionale toppers op moest boksen maar wel 5,5 uit 9 wist te scoren.
Sven wint van Rens!
We hadden hiermee bijna alle sterke teams gehad en de tweede plaats leek een vanzelfsprekendheid. Dat heeft meestal geen goed effect op de concentratie en in ronde 7 hadden we het verassend genoeg maar wat lastig tegen Meander. Gelukkig wonnen Thijs en Sven en kon Joris na een erg taaie verdediging de remise bijschrijven.
Daarna was de concentratie er weer en wist h
et team twee keer met 4-0 te winnen, waardoor we afgetekend tweede werden. Ruim 4 matchpunten voorsprong op de nummer 3 en slechts 2 matchpunten achterstand op GSV 1. Het team is ook veel stabieler geworden. Thomas is een goede aanwinst bij het team, die samen met Milan een goede sluitpost op bord 4 zijn.
onze vaste sluitpost Milan
Thijs scoort veel punten op 3 en heeft minder ongelukjes dan vorig jaar. Sven en Joris houden op de eerste twee borden ondertussen de sterke spelers van zich af. Het is een mooi en harmonieus team, dat tussen de ronden samen gaat voetballen. Wat dat betreft gaan we 11 april team 2 overigens erg missen!
onze topscorer met 8 uit 9

Een mooie schaakdag met 16 enthousiaste teams en een goede organisatie door Mark Schuls, Roland Kroezen en oud teamgenoot Robert Leenes. Ronald zorgde ondertussen traditiegetrouw voor de prijzen. Dank voor de organisatie!


Eindstand
1. GSV 1 18-35 (matchpunten en bordpunten)
2. Fontein 1 16-27
3. GSV 2 12-22
4. De Petteflet 12-20,5
5. Het Palet 11-22,5
6. Joseph Haydn 1 10-17
7. 't Wilde Woud 9-18
8. Fontein 2 9-17,5
9. Meander 8-19,5
10. Joseph Haydn 2 en Sint Nicolaas 8-16,5
12. De Springplank 8-16
13. Het Mozaïek 8-15,5
14. De Borg 4-9,5
15. Het Anker 3-12,5
16. De Horizon 0-2,5